De "Schocker Rig"


Plaats reactie
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

26-06-2011 18:05

Hee,

Zat even natedenken en dit leek mn een goed systeem nou mijn vraag; Moet je met een shocker rig een lange of een korte onderlijn gebruiken, of maakt dat niet uit? Kan dit prima met een pop-up of een boilie/mais/pellet?

Ik hoor het wel,

Kas
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

26-06-2011 21:28

De rig die je erbij gebruikt maakt niet zo heel veel uit!
Het gaat puur om het systeem waarbij het lood vrij schuift wanneer de vis gaat kopschudden.
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-06-2011 14:02

Het oudste systeem dat er is.

Ik heb betere ervaringen met iets langere onderlijnen.

Tot 25 cm zo ongeveer.

groetjes
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

27-06-2011 17:27

tnx
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

30-06-2011 18:58

ik heb op zich al veel betere resultaten met wat langere onderlijnen.onder de 20 cm wil ik niet eens meer.meestal probeer ik hem 27 cm te maken
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-07-2011 10:50

Ah... ik ben niet de enige. een schuifsysteem met een korte onderlijn bouwt te snel druk op, zonder hakend vermogen. Daarom laat ik ze liever wat langer.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-07-2011 17:08

Mitsz,
die 14 kg vis had je op een onderlijn van 23,5 cm. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

25-08-2011 12:44

Heren,

Vis deze rig al geruime tijd. Nu heb ik hoofdzakelijk een korte rig "shot on the hook" gevist, 10cm green hornet met fox serie 1 mt.6 en de laatste 2 cm gestript. en hierop werkelijkwaar alleen knal runs gehad. Ook als ik strak tegen een rij palen /- kade viste.
Nu heb ik gister avond mijn korte rig op 1 hengel vervangen door een +- 25 cm sopele onderlijn met idem haak en geen Shot on the hook. Deze tegen een beschoeing gevist. Kreeg een terug zakker en na de aanslag kwam ik erachter dat de vis het lood (4,5 oz) al ruim 50m zijdelings had verplaatst ondanks mijn delkims op het gevoeligst stond afgesteld.
Ik denk dus ook dat het sterke punt van de schocker rig m zit in het direct haken / prikken van de vis. Ik kan me vergissen maar dit zijn mijn eigen bevindingen. Ik heb dus ook geen vertrouwen meer in de soepele langere onderlijn.

mvg Rob
jurre peters
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-08-2011 20:48
Locatie: De rijp

26-08-2011 20:53

ik vis niet met onderlijnen langer als 20 cm..... ik gebruik gewoon shot on the hook, daar heb ik toch het meeste vertrouwen in, aangezien ik ook 30 cm van een obstakel weg vis!
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

26-08-2011 21:20

jurre peters schreef:ik vis niet met onderlijnen langer als 20 cm..... ik gebruik gewoon shot on the hook, daar heb ik toch het meeste vertrouwen in, aangezien ik ook 30 cm van een obstakel weg vis!


Ik snap de relatie tussen de shot on the hook en het obstakelvissen niet helemaal.
En 30 cm van een obstakel vind ik op zijn zachts gezegt onverandwoord!
Friso kater
Berichten: 12
Lid geworden op: 25-03-2010 18:41
Locatie: Onder fox plu...

27-08-2011 22:24

Hoeft niet persee toch, dicht op de hengels slip pot dicht.. uit de goede hoek vissen zodat de vis er niet goed om heen kan of erin.. sommige situaties is het niet veranwoord nee, maar daar moet je gewoon goed naar kijken. Ik vis hier ook wel tegen een paaltje/omhoogstaande tak aan en dan zal ik soms ook zover en vanaf vissen of zelf ernaast, ik heb nog nooit een vis verspild omdat deze erom heen draaide. En ik vis dan ook gewoon met slape lijnen..

Groeten friso
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

28-08-2011 00:42

Rob Borjans schreef:Heren,

Vis deze rig al geruime tijd. Nu heb ik hoofdzakelijk een korte rig "shot on the hook" gevist, 10cm green hornet met fox serie 1 mt.6 en de laatste 2 cm gestript. en hierop werkelijkwaar alleen knal runs gehad. Ook als ik strak tegen een rij palen /- kade viste.
Nu heb ik gister avond mijn korte rig op 1 hengel vervangen door een +- 25 cm sopele onderlijn met idem haak en geen Shot on the hook. Deze tegen een beschoeing gevist. Kreeg een terug zakker en na de aanslag kwam ik erachter dat de vis het lood (4,5 oz) al ruim 50m zijdelings had verplaatst ondanks mijn delkims op het gevoeligst stond afgesteld.
Ik denk dus ook dat het sterke punt van de schocker rig m zit in het direct haken / prikken van de vis. Ik kan me vergissen maar dit zijn mijn eigen bevindingen. Ik heb dus ook geen vertrouwen meer in de soepele langere onderlijn.

mvg Rob


Ik ga hier in mee, vis het ook nooit langer dan 12cm beste ervaring ermee.
Langer levert mij meestal vreemde hakingen op of lossers.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-08-2011 22:09

Ik mag ze wel graag lekker kort vissen. Gewoon meteen die beuk van het lood er op en daarna schuiven. Hangt natuurlijk ook af van de tijd van het jaar en het aasgedrag van de vissen.
@ Rob: het idee van een shocker systeem is bij mij weten toch dat de vis een prik van het lood krijgt, waarna het lood gaat schuiven. Zelf doe ik dit icm een klein stukje tube op een stuk leadcore en een kraal daar op. Je wil het lood net kunnen optillen, maar met één keer schudden moet de kraal loskomen en het lood dus gaan schuiven. Hoe krijgt als dat systeem naar behoren werkt een vis het voor elkaar om het lood 50m te verplaatsen? Lengte van de onderlijn maakt daarin weinig verschil, als die vis met de kop schud moet de boel gaan schuiven waarbij we een registratie krijgen. De enige verklaring die ik me kan bedenken voor wat jij beschrijft is een loodmontage die niet naar behoren werkt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Brian Goldman
Berichten: 72
Lid geworden op: 24-02-2010 19:30
Locatie: Neede

29-08-2011 02:07

Meestal tussen de 12 en 17 cm..
Langer heb ik tot heden geen goeie ervaringen mee... :cry:
Carp Team Xtreme
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

29-08-2011 12:58

Daaf,

Wat jij aanhaalt betreffende het zetten van de haak door het lood klopt. Wat ik mij hierbij wel afvraag is hoevaak het lood los komt van de onderste bead?
Ik heb afgelopen weekend lang zitten nadenken over dit systeem.

1) Hoe zeker zijn wij ervan dat het lood tijdens de worp niet al tegen de achterste bead aangeschoven is door het raken van het water. Denk zelf dat dit bij ondiep water wel eens zo zou kunnen zijn. Zijn we dan toch niet weer met een vast lood systeem aan het vissen?

2) Hoe zeker zijn wij ervan dat het lood los komt van de onderste bead tijdens de worp? Dit vooral bij zachte onderhandse worpjes, waardoor er praktisch geen klap op het water plaats vind. Blijft het lood vast zitten op de onderste bead dan is ook dit weer een semi-vastlood montage waardoor de prik door de korte onderlijn weer ten goede komt.

Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat er buiten het al dan niet veilig zijn van dit systeem er toch nog een nadeel aan kleeft en dat is dus dat wij niet zeker weten hoe het hele zaakje er bij ligt op de bodem. Ongeacht de ligging van het lood zal het systeem dus niet werken zoals het hoort.
Stel je loopt of vaart je lijn uit is dit een ander vehaal naar mijn idee is dit de enige manier hoe je de rig perfect kan positioneren waardoor de werking 100% werkt.
Gezien de bovenstaande bevindingen en daarbij niet optimaal presteren met slappe lijnen heb ik op 1 van de hengels weer een safety clip gemonteerd om eventueel te kijken of er echt verschillen zijn tussen beide rigs.

mvg Rob
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

29-08-2011 21:42

@ rob,

willicht kun je keer op een ondiepe heldere put een keer uit gooien en een keer naar je rig gaan duiken? dan weet je in ieder geval hoe het zaakje er bij ligt!! het is maar een idee?
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

30-08-2011 08:33

Rob Borjans schreef:1) Hoe zeker zijn wij ervan dat het lood tijdens de worp niet al tegen de achterste bead aangeschoven is door het raken van het water. Denk zelf dat dit bij ondiep water wel eens zo zou kunnen zijn. Zijn we dan toch niet weer met een vast lood systeem aan het vissen?

2) Hoe zeker zijn wij ervan dat het lood los komt van de onderste bead tijdens de worp? Dit vooral bij zachte onderhandse worpjes, waardoor er praktisch geen klap op het water plaats vind. Blijft het lood vast zitten op de onderste bead dan is ook dit weer een semi-vastlood montage waardoor de prik door de korte onderlijn weer ten goede komt.


1. Wellicht lees ik verkeerd, het is nog vroeg... Maar je lood kan tijdens het bovenhands gooien, niet loskomen van de bead die bij je wartel zit. Waarom... De meeste remmen hun worp af, net boven het water, heirdoor krijgt het lood een tikje, waardoor die klemt in de voorste bead. En je dus automatisch uitkomt bij punt 2.

2. Dit kan je voorkomen, door gewoon GEEN bead te gebruiken bij je wartel. Dan vis je hem dus helemaal VRIJ. Heb je alleen een bead boven.

3.Waarom zou je een bead bij je wartel eigenlijk gebruiken? Ter bescherming van je knoop? Doe er dan een rubbertje op die je boven op je inlineloden hebt, of die connectors. Heb zelf nog nooit beschadigingen of wat dan ook aan me knoop gehad, dus vis hem altijd zonder bead. Foxloden hebben zachtere randen dan de bijv. korda's, dus die lenen zich er ook goed voor.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-08-2011 12:10

Ik gebruik op de wartel een shockbead die je ook voor een runningsysteem zou gebruiken. Deze is veel dikker dan de diameter van het lood, dus van vastzitten hiervan is geen sprake.
Wat betreft werpen: zoals JW zegt remmen de meeste een worp af, lood komt min of meer horizontaal en zonder voorwaartse snelheid op het water, dus die bead krijgt daar geen klap van. En als ik zonder actie mijn hengels binnendraai zit hij er eigenlijk altijd nog op. Na een beet is hij altijd los, ook bij witvis nog nooit gezien dat de bead bleef hangen. Soms is hij na een paar piepen ook los of iets verschoven, dan weet je ook genoeg: dat was geen lijnzwemmer. Een foto zou dit denk ik verduidelijken maar die heb ik zo niet bij de hand. Zal er komende sessie even een maken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
franske peels
Berichten: 104
Lid geworden op: 05-05-2008 16:51
Locatie: eindhoven

07-12-2011 23:41

het gewicht van het lood waarmee je met dit systeem vist, vissen jullie veelal met een zwaar lood of licht lood?
Of heeft het tog te maken met de bodem gesteldheid?

gr.franske
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-12-2011 11:17

Ik denk in principe dat het met alle gewichten moet kunnen werken, echter hoe zwaarder je gaat hoe belangrijker het is dat het lood snel gaat schuiven. Een lood van 180 gram zal als ie vast zit immers meer kracht genereren bij het kopschudden dan een van 40 gram. Zelf vis ik btw altijd 140gr+ ivm stroming en scheepvaart.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Erwin Beekman
Berichten: 45
Lid geworden op: 07-01-2012 20:49
Locatie: Elburg

12-01-2012 22:22

Ik vis dus op de zeelt en de brasem, en wil dus dit systeem ook gaan testen.

Maar werkt dit wel bij de zeelt,omdat deze vis eigenlijk zn kop naar beneden buigen om dus het aas te pakken.

Ik vis meestal met onderlijnen tussen de 10 en 15 cm, en met een loodgewicht tussen de 50 en 65 gram....

Alvast bedankt voor de info

Erwin
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

12-01-2012 22:30

Nou bij brasem werkt het helaas ook.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-01-2012 00:39

Zeer goed kan ik zelfs wel stellen. Ook zeelt schud met zijn kop, naar verhouding tot zijn formaat misschien nog wel heftiger dan karper. Probeer het gewoon zou ik zeggen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie