steen als lood


john van duyn
Berichten: 31
Lid geworden op: 05-03-2011 16:16

19-06-2011 10:43

Hallo heren,

Ik kwam deze foto's tegen op inet. Het gaat dus om vervanging van lood door een steen, niets raars. Wat ik mij afvroeg bestaat er een soort gelijk systeem, met een steen als lood, maar dat na het aanslaan van de vis de steen van de montage afvalt, zodat deze niet meer achter obstakels ofzo blijft hangen.

Hoop dat jullie hier ervaring mee hebben en deze met mij willen delen.

Alvast bedankt,

John.

Betreffende foto's :
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

19-06-2011 12:57

:P
Laatst gewijzigd door Patrick Visser op 16-07-2011 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
geel he
Gerrit Hees

19-06-2011 15:29

Loodclips van fox gebruiken
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

19-06-2011 17:36

dit werpt toch voor geen ene meter? daarbij is steen lang niet zo zwaar als lood dus zul je er een flinke bonk aan moeten hangen die je rig weer overeind zet, en dus vis kan afschrikken.
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

19-06-2011 18:20

ja joh
Laatst gewijzigd door Patrick Visser op 16-07-2011 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
geel he
Marc Waber
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-06-2007 19:58
Locatie: limburg

19-06-2011 18:42

een postelastiek in je clip hangen, daar de steen in wikkelen. zo vast als je zelf wil
steen schiet los bij een aanbeet ;)
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

19-06-2011 18:46

Waarom geen steenlood dat je überhaupt niet hoeft te lossen. Er zijn tegenwoordig mooie steenloden te koop, mooi met een warteltje eraan...
john van duyn
Berichten: 31
Lid geworden op: 05-03-2011 16:16

19-06-2011 22:05

@Bart, de lijnen worden idd uitgevaren. Vertrek dit weekend naar Franrijk naar een groot stuwmeer, de bodem ligt vol met stenen, dus zal het zal het minste opvallen. Gooien is geen optie.

@Jeroen, de bedoeling is juist dat er zo min mogelijk aan de lijn hangt tijdens het drillen. Als er 150 gram lood aan je lijn aan het bonken is kan de haak makkelijker verplaatsen en misschien zelfs losschieten, nog maar te zwijgen van waar het allemaal achter kan blijven hangen.

Dat van die elastiekjes is wel de moeite om te proberen. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Groeten,

John.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-06-2011 09:53

Zeer zeker is dit wat :) Vroeger ook toegepast, met veel succes. Inderdaad, stiek is een goede. Zelf gebruikte ik een dun lijntje van niet meer dan 0.20mm.

@Jeroen,

Gooien hoeft inderdaad niet. Ik paste het toe op het kanaal, gewoon uitlopen dus.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-06-2011 15:58

18/100 ste pakken is zeker een optie,als de haak goed gezet is breekt het daarna vanzelf wel :)
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

28-06-2011 11:44

Hoi,

Je zou het volgende kunnen doen.

Neem een baksteen.
Misschien met kit wat tapijt op de steen plakken zodat hij wat gecamoufleerd wordt.
Boor hier een centraal gat in en bevestig met een staaldraad een splitring.
Aan de splitring komt een wartel te zitten.
Aan deze wartel maak je inderdaad een breeklijntje vast.

Denk alleen dat het breeklijntje niet te dik moet zijn.

Mijn gevoel zegt dat 18 of 20 / 100 nylon wel eens te dik zou kunnen zijn, zou zelf eerder gaan voor 10 of 12 hooguit. Wanneer je namelijk met een hengel aanslaat, is de kracht waarmee je de lijn strekt en de lijn die je gebruikt ook van belang.

Denk hierbij aan het percentage de rek van de lijn en dergelijke, wanneer je gevlochten lijn gebruikt, heb je geen rek waardoor de kracht sneller op het breeklijntje zal werken.

Een ander aspect zou kunnen zijn wanneer het breeklijntje te dik is, dat de vissen het kunnen gebruiken om de haak te lossen. Dan heb je ok niets.


Denk ook even aan hoe je de breeklijn bevestigd.

Zelf doe ik dit mer het safety system van korda, het gedeelte waar je het lood aan zou bevestigen, knip je van voor naar achteren in waardoor hij sneller loslaat. Je kunt deze ook al voor geknipt kopen van rig marole.

In het klipje bevestig je een wartel en daaraan knoop je het breeklijntje mocht het niet breken, schioet de wartel van de lijn waardoor je hetzelfde effect hebt.

Hoop dat je er wat aan hebt


Succes


Groeten Yuri
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

28-06-2011 11:49

Ga het waarschijnlijk, afhankelijk van de wierhoeveelheid, het weekend proberen bij ons op het randmeer. Let you know
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

08-08-2011 23:45

[quote][/quote]Misschien met kit wat tapijt op de steen plakken zodat hij wat gecamoufleerd wordt.


???denk je dat een karper schrikt als ie een baksteen ziet liggen,maar niet meer als eer een laagje tapijt opgekit zit..ahummm :roll:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-08-2011 11:53

Waarom zou een flinke steen de vis afschrikken? :lol:

Dit kan een prima noodoplossing zijn op rivieren als je kan uitvaren of maar een heel klein stukje hoeft te gooien. Dikke kei er aan met rubbertje maar heel losjes op de clip zodat je de steen meteen dumpt bij de beet. 18/00 is mij te dik, ben bang dat dat niet snel genoeg knapt bij het kopschudden. Als de vis de lijn optilt en de steen dumpt houdt de druk van de stroming de lijn wel strak.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

09-08-2011 23:10

Schrikken van een baksteen

Denk het niet, moet je maar eens kijken naar de kanten van het water waar je vist, vaak liggen bakstenen aan de kanten van het water waarin wij vissen.

Met betrekking tot het tapijt moet je een beetje inventief zijn, kunt er ook een aantal stokjes op vastbinden.

Probeer het maar eens

Groeten Yuri
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

12-08-2011 17:13

waarom wil je er dan tapijt op plakken of stokjes op binden ,als ze er niet van schrikken?
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 12-08-2011 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

12-08-2011 23:36

Hoi Wouter

Als je het eerst eens probeert en dan met een antwoord komt.
Wat dacht je van het weedy effect, van solar, zo viste ik al een jaar of wat terug,
zonder dat het al op de markt was.
Omdat ik iemand probeer te ondersteunen met mijn feedback en zelf altijd open sta om te leren.

Richt ik mijn vraag aan jou, hoe zou jij met een steen als werpgewicht werken?
Hoe maak je hem attractiever of juist minder opvallend.

Hoor graag van je.


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-08-2011 10:56

Niet, waarom zou je...

Zellfs een losliggend stuk lood zonder rig in de buurt deert de vissen vaak niet eens..

Waarom moeilijk doen?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

13-08-2011 12:09

Hoi Sven,

Hoe zou je steen als lood kunnen gebruiken is de rode draad van dit topic, probeer de strekking van het verhaal en daarmee de vraag van John die het topic geopend heeft in het oog te houden.

Dat lood in het water wel of geen afschrikwekkende werking kan hebben is natuurlijk interessant en is dit wellicht net de reden waarom John dit topic geopend heeft. Misschien heeft John dit topic geopend omdat hij wellicht iets anders wil met de reden dat hij het gevoel heeft dat het gebruik van lood als zodanig niet het gewenste resultaat heeft.

Probeer nou eens te denken aan de situatie van het losse lood waar jij het over hebt nu wel met een rig gecombineerd wordt, bij welke situatie wordt het brein van de karper eerder aangezet/geconditioneerd tot aas gedrag, dit is boeiend.
Wellicht zou je een hengel met lood en een hengel met steen kunnen inzetten. Wissel van stekken en kijk wat het eindresultaat is, voorwaarde is echter wel dat alleen het steen en het lood mogen verschillen.

Dus AAS, MONTAGE PRESENTATIE pop up of zinkende boilie, SYSTEEM (Strakke of slappe lijnen), LIJN (Diameter,merk), HENGEL, dienen allen gelijk te zijn om een duidelijk onderscheid te kunnen maken wat natuurlijk uitsluitend geld voor het water waarop getest wordt.


Omdat de vraag van John is hoe steen als lood, eigenlijk als werpgewicht gebruikt kan worden, probeer ik een aantal tips te geven die uitgeprobeerd zijn, werken en waarvan ik hoop dat ze voor John en ook jou bruikbaar zijn.

Stel jouw duidelijke mening die er geen doekjes omheen wind erg op prijs, geeft weer stof tot nadenken.


Hoop dat je hier wat aan hebt,

Groeten Yuri
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

15-08-2011 20:06

@yuri:

het gaat me niet om de steen die als loodgewicht gebruikt,wordt ,heb dit zelf al talloze malen gedaan,
idd postelastiek om de steen wikkelen,en een breeklijntje(ik gebruikte 12/00) werkte perfect.

maar vraag me dus af waarom je de steen met tapijt of takjes wil gaan camoufleren,terwijl je zelf aangeeft dat een karper vermoedelijk toch niet van een baksteen schrikt.hetgeen ook logisch is want uiteraard komen ze vaker stenen tegen onder water dan een stukje tapijt,of ligt dit op de wateren waar jij vist anders.

greetz.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

16-08-2011 00:18

Je hoeft dat niet perse te doen.

Het is een optie om te camoufleren.

Wanneer vissen vaker gehaakt worden, resulteert dat zoals je weer in negatief aasgedrag.

Met deze reden kun je er voor kiezen om met verandering in jouw systeem te komen.

Heb dit ook met lood gedaan en waarom zou het dan niet met een steen kunnen.

Daarnaast is het milieu vriendelijker en kun je je rig anders aanbieden wanneer je er tapijt pf takjes op doet.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Groeten Yuri
john veenstra
Berichten: 4
Lid geworden op: 30-10-2011 20:05

07-11-2011 17:58

je kan ook een gaatje boren, dan een stukje ijzer plooien dat je een "U-vorm" hebt een wartel er door en dan het ijzertje in het gat doen en dicht spuiten met een goede kit die hard wordt (in doe het zelf winkels wel te vinden)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-11-2011 18:47

Nu nog even een diamantboor met waterkoeling. :roll:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-11-2011 18:58

Yuri Alexej Römer schreef:<KNIP ONZIN>Hoe zou je steen als lood kunnen gebruiken is de rode draad van dit topic, probeer de strekking van het verhaal en daarmee de vraag van John die het topic geopend heeft in het oog te houden.
<KNIP ONZIN>

Hm Yuri,

Goede opmerking, maar hij slaat wellicht ook meteen terug op jou?

De vraag is hoe je kunt bevestigen en niet hoe je kunt camoufleren :P
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

07-11-2011 19:26

Heb van de zomer in Frankrijk een Belgische visser gesproken die altijd op du Der het volgende deed:

Hij nam een paar stenen van het water liet ze drogen,schuurde een plekje en kitte er een wartel op.
En liet het drogen.
Hij vaarde wel alles uit en liet het rustig zakken vanuit de boot.
Hij vertelde dat het net genoeg vast zat om te haken en dat de steen los kwam(ging) bij de run.
Dus hij vertelde dat ie altijd een kitspuit bij zich had.
Het klonk wel aannemelijk.
"wind op de kant is karper op het land"