steen als lood


Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

07-11-2011 19:48

Werkt perfect hoor zo'n steen, dit jaar ook in frankrijk gedaan. Gewoon een steen pakken met een lekker gewicht, en er een lijntje een paar keer omheen binden. Dan doe je daar ook nog een wartel aan met een GROOT oog, de wartels met kleine ogen laten niet goed los. Je doet gewoon zo'n safety clip op je lijn zonder rubbertje. Dat clipje kan je ook nog een beetje naar buiten buigen, zodat de steen nog wat sneller los laat, maar dat moet je maar een paar keer uit proberen.
Gewoon genieten
sido de jong
Berichten: 82
Lid geworden op: 09-10-2009 21:01
Locatie: oudehaske (fr)

08-11-2011 16:45

Ik heb dit in de jaren 90 veel gedaan op madine, stenen zoeken van 500 tot 1000 gr, liggen er genoeg, tieyrap eromheen , breekijn in een lus van 20 cm eraan, 18 honderdste, breeklijn aan de wartel van je onderlijn, en uitvaren , het doel was dat de karper na een run geen lood achter zich aan had, ik ging dan zonder spanning op de lijn naar de karper toe en pas druk zetten als ik in de buurt van de karper was, zo kon ik de meeste karpers uit de vele obstakels houden, terwijl dat met lood een hele toer was.
Altijd snoei harde fluiters.

Ik heb wel fotoos maar het lukt me niet te plaatsen.

gr sido
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

18-02-2012 21:03

steen als lood is een mooie vervanging, het is natuurlijk dus schrikt het de vis zeker niet sneller af. als je er wat touwtjes om heen gaatbinde ga je het er nog weleens afwerpen op grote afstande, ik zag ook dat er speciaal soort lijm is in het buiteland dat je op de steen spuit en daar je wartel in doet. heel handig maar in nederland niet bekend. maar om en goed steen lood te krijgen zou ik een aantal mooie stenen zoeken naar een ijzerhandel gaan vragen of ze er een gaatje in kunnen boren en een soort schroefje met zo'n rond oogje erop in kunnen doen en dan met lijm of iets dergelijks vast maken! je kan dit ook zelf doen maar die man van de ijzerhandel heeft hier denk ik wel meer raad/verstand van. als je met hem een klein prijsje afspreekt bespaar je hopelijk een hoop geld voor een mooie steen haha.

gr scipio
Gebruikersavatar
Sander Schaaij
Berichten: 168
Lid geworden op: 24-07-2011 15:29

19-02-2012 01:33

scipio bredius schreef:maar om en goed steen lood te krijgen zou ik een aantal mooie stenen zoeken naar een ijzerhandel gaan vragen of ze er een gaatje in kunnen boren en een soort schroefje met zo'n rond oogje erop in kunnen doen en dan met lijm of iets dergelijks vast maken! je kan dit ook zelf doen maar die man van de ijzerhandel heeft hier denk ik wel meer raad/verstand van. als je met hem een klein prijsje afspreekt bespaar je hopelijk een hoop geld voor een mooie steen haha.


Wat ook al in een ander topic vertelt is dus:

Michael Lawson schreef:Gaatje boren met een steenboor,wartel met 2 componenten lijm erin, klaar is Clara. ( wel ff drogen natuurlijk )


En een gaatje boren in een steen lijkt me niet iets waar je snel voor naar de ijzerhandel gaat.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

23-02-2012 11:12

En een gaatje boren in een steen lijkt me niet iets waar je snel voor naar de ijzerhandel gaat.[/quote]

nee dat klopt, dat zul je zelf moeten doen en is geen enkel probleem met een scherpe widia boor, machine uiteraard niet op kloppen zetten, anders wordt je gek
Michael Lawson
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-09-2010 07:24

23-02-2012 11:45

Een goede boorstandaard met een bankschroef eronder helpt ook mee.
Bij sommige stenen is het handig om een beetje water in het gaatje te spuiten tijdens het boren.
p.s. vergeet niet het gewicht met een watervaste stift erop te vermelden.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

05-03-2012 15:25

door omstandigheden ben ik genoodzaakt mijn lood te dumpen omdat het wel eens vast komt te zitten.. door geen risico te lopen wil ik nu ook stenen gaan gebruiken. het systeem wat ik in gedachten had is een safty clip zonder tailrubber en met een steen waar ik een wartel op heb gemonteerd door middel van wat lijn.. nu heb ik hele mooie glade stenen gevonden alleen zijn deze wit. de ondergrond van het water is zeer donker.. zal zon steen afschrikken? en is het schadelijk als ik de stenen zwart spuit, ik dacht namelijk zelf dat het niet zon goed idee was maar als het wel zou kunnen zou ik er toch wel gebruikt van maken.

hoe denken jullie er over ?

mvg stefan
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

05-03-2012 15:31

Van wat ik nu begrijp is dat je om de witte steen je lijn doet, na een aanbeet blijft de steen met lijn op de bodem liggen?
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

05-03-2012 16:06

Stefan, ik zou zeker niet klooien met een spuitbus. komt er waarschijnlijk ook weer zo af.
Eventueel wat camoufleren met een markerstift.

Maar....een witte steen kan ook in je voordeel werken 8)
Ach man..Ga toch vissen !!
Michael Lawson
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-09-2010 07:24

05-03-2012 20:35

Misschien niet helemaal eerlijk,ik ben naar een tuincentrum gegaan en heb monsters gevraagd van diverse soorten/maten sierstenen....
Van wit tot zwart en alles wat daar tussen zat.
Ik heb nu genoeg voor de eerste 10 jaar ! ( sorry tuincentrum Meneer ) :lol:
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

05-03-2012 21:54

haha geniaal!! zal morgen ook ff er langs rijden


heb inmiddels donkere stenen 8) !!
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

08-04-2012 09:07

@sander ,
Tja niet iedereen heeft een steenboor in huis, en ga t nu zelf even testen, maar ik ga niet speciaal een steenboor kopen om iets te testen, en een normale boor voor wat regulie dingen, zou ik niet proberen je komt er bijna niet door heen en kijk hoelang je schroef (boortje dus. Waar je mee boort) nog meegaat, die is dus ook zo bot. Bij mij is de ik ijzerhandel gewoon om de hoek en ze zijn daar veel te aardig en helpen je met alles :lol:
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

25-12-2014 21:22

Beste,
Ik bewaar mijn steenlood steeds in een ton of emmer met water die ik in de zon zet...op de stenen komen er dan draadalgen te zitten... :lol:
Mvg Peter
Ps:ik weet dat dit een oud topic is ...maar wilde dit toch even met jullie delen
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-12-2014 22:09

Das ne goeie idee :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

26-12-2014 15:17

Interessant dat vele een gecamofleerde rig aan een fluor hoofdlijn knopen om een zo natuurlijke presentatie te creeren notabene het lood vervangen door steen en alle moeite doen om ook die in schut kleuren te presenteren en daar boven een fel gekleurde fluor popup vast knopen. :roll:

CN :wink:
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

26-12-2014 15:46

Hoi Cor,
ik vervang het lood door steen omdat ik het milieu vriendelijker vind ...vooral als je je lood moet lossen...ook met wat algen erop komt het natuurlijker over...het lijkt dan dat deze er al een hele tijd ligt...fluor popups gebruik ik persoonlijk niet...mijn aas is ook nooit bijgekleurd(kleur van de mix=kleur van aas)...meestal gewoon bruin of wit/gelig(zoals de kleur van brooddeeg)...ook vis ik met natuurlijk voedsel zoals naaktslakken,huisjesslakken,mosselen...enz.
Ieder zijn manier van vissen natuurlijk...het is maar waar je het meeste vertrouwen in hebt hé.
mijn mening:niet te ingewikkeld maken(less is more), je eigen ding doen en anders vissen dan de anderen.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

27-12-2014 15:19

Wijze woorden van een wijze man :wink:

CN :lol:
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

27-12-2014 17:05

:D :D :D :D :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.