Wanneer is jouw haak bot?


Plaats reactie
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

14-06-2011 23:49

Zoals de titel al vragend angeeft..

Mijn maat en ik hebben de laatste tijden een aantal keer deze discussie / vraag gehad.

Hierbij gaf hij aan: zodra een haak bij mij niet direct vastpakt in mijn nagel, is het een twijfelgeval, maar gaat die 9 vd 10 keer vervangen worden. Vaak na enkele vissen. Hij vist overigens met de halen van solar.

Ik gaf hierbij aan.. Als je de haak rustig zonder druk over je nagel haalt en hij maakt krasen, durf ik er nog met vertrouwen mee te vissen.

Ook heb ik de haak gewoon in me vinger gezet en ben rustig gaan trekken. Ik moet zeggen, het duurt lang voor de haakpunt je vlees door is en je de punt echt voelt. Een karperbek is natuurlijk niet je vinger, maar wel vlees. Je hebt aardig wat druk op je haakpunt nodig om die snel door te laten prikken en vast te laten pakken. Een goeie scherpe haak is dis van essentieel belang. Maar wat is scherp en wat is bot?

Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie dot bekijken en beoordelen voor jezelf.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

15-06-2011 09:12

Krassen op de nagel is bij mij vervangen
Tight Lines !
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

15-06-2011 10:51

Bij mij ook, gewoon zacht over je nagel heen halen, krast hij nog dan is hij nog goed en anders niet.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

15-06-2011 11:20

Kan ik me in vinden. Wanneer je weinig druk op de haak zet en je dan nog een mooie kras in de nagel kunt zetten is ie scherp. Soms 'stuitert' hij er overheen, dan zou je al aan vervangen kunnen denken.
Maar wat heeeeel weinig mensen doen, een haak oppakken en in het licht houden en goed bekijken.
Heb al vaak meegemaakt dat een haak vlijmscherp was (net nieuw) maar het puntje wel gebogen was. Dat zie je anders echt niet. Dit heb ik geleerd nadat ik maarliefst 4 vissen in een rijtje verspeelde achter elkaar op een haak die vlijm en vlijscherp was. Tjahh alleen wel een kromme punt aii. Nouja door schade en schande leert men. Kan me indenken dat mensen die na een verspeelde vis de onderlijn vervangen ookal is ie scherp ook goed een dergelijk iets gehad kunnen hebben. Maar als het tegen de zon niet werkt, pak dan een witte deksel van pop-ups en leg er een paar haken op en jouw haak ertussen. Je ziet het gewoon met het blote oog, en geloof me ik heb echt slechte ogen hoor!
Als bij mij een haak krast in de nagel en daarbij nog de visuele inspectie doorkomt dan knal ik hem weer gewoon terug. Hang over harde bodems er dan ook altijd een schuimpje op. Je wilt niet weten hoeveel die haak heen en weer ligt te stuiteren over de bodem, wordt je denk ik eng van.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-06-2011 11:23

Frankies tip:

verrekijkertje omdraaien..

Het hangt er ook helemaal vanaf waar ik zit te vissen. Gaat het om een beet per etmaal, sessie, dan elke vis of zelfs na iedere keer binnendraaien. At least even een wetsteentje oid erlangs..

Valt me wel op dat de good old Ashima c887 een vrij botte haak is uit het zakje maar die scherpte wel achterlijk lang behoudt.. Kun je ook weer je voordeel mee doen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

15-06-2011 11:32

Sven die Ashima's blijven inderdaad wel lang scherp ja. Met korda's kun je blijven knopen heb ik gemerkt :oops:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-06-2011 11:54

Op de St. Lawrence een aardig aantal doorheen gejast ja.. Denk toch wel een 75-80 stuks widegape 6.. Maar ze hielden wel, en dat werd voor aanvang van onze sessie niet door iedereen geloofd. Wel leuk dat je dat dan kunt bevestigen en dat de inhakingen dan altijd in de onderlip waren. Dat in tegenstelling tot anderen :P

MAar snel bot waren ze wel, en de pleuris was ik nog mijn slijpsteentje vergeten ook..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
wes daan2
Berichten: 238
Lid geworden op: 01-10-2009 17:06
Locatie: Loosduinen

15-06-2011 20:39

denk wel 1 van de scherpste haken op de markt van korda

boeie na het vangen van 1 a 2 vissen voor het vervangen van je haak

het kan je DE vis kosten om met een minder scherpe haak door te gaan

60 cent een haakje

dan maar 3 biertje minder int weekend :wink:
http://www.jercin-baits.nl

YOU, need THE balls to catch !!

http://www.rtvhengelsport.nl/
For all YOU'RE supplies
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-06-2011 20:51

Vuist regel bij mij was,

3 vissen op de haak is max.
Dan vervanging.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

15-06-2011 20:59

Was ? Ga je er echt mee stoppen ? Ik zag dat je het hele zooitje te koop had staan. Dat wordt volgend jaar wel naar Zwolle maar dan de linker deur ?

Eh wat was de vraag ook alweer, oja haak vervangen. Ik controleer meestal bij mijn eigen huid en bij enige twijfel gaat ie eraf.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-06-2011 21:14

Nee,heb de advertentie's weg gehaald.
Ik hou het op een voorlopige stop van de hobby. Alles lekker schoonmaken en verpakken en netjes opbergen.

Kans van Spijt krijgen is zeer groot als het weg is.


En weer on-topic.

Soms heb ik de haken wel eens heel lang eraan gehad. Zegmaar na 10 vissen ving ik er nog mee,alleen liepen de missers langzaam verder op.

Ik zou absoluut niet meer weten welke haken dat waren,volgensmij de PB wide cape super strong size 6 (Me favoriet). Maar blijkbaar zijn er dus haken die aardig wat aan kunnen.

En nope de vissen had bepaald geen zachte bekken.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

15-06-2011 22:03

Gelijk heb je Leen wat een ander er voor geeft is het jou waarschijnlijk ook waard, of je moet echt niet anders kunnen.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-06-2011 22:13

Nee het vreet geen brood zoals sommige zeggen,dusjah vindt het prima.
Wil ik het verkopen,en wil ik later toch weer er vol tegenaan gaan,tja ten eerste verkoop ik eerst alles voor veel minder,en als ik alles weer wil kost het me meer dan het opleverd.

Tja en soms zijn er momenten zoals nu dat de hobby minder in trek is,en er andere dingen voorgaan.

Pennetje te water laten zal ik nog wel doen,maar heel het statische verhaal is even over en uit.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

15-06-2011 22:22

Zijn de 2 weken La Horre te lang geweest Leen? Ik kan het me wel voorstellen in ieder geval...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-06-2011 22:36

Nee dat niet.
Gewoon minder tijd dalijk,en priveleven gaat toch echt even voor de hobby.

Ach de karpers zwemmen niet weg he
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

15-06-2011 23:31

Een scherpe haak plakt.

Ik haal ze altijd heel licht langs mijn vinger en de haken die dan blijven hangen zonder te schrapen, die zijn goed. Dat noem ik 'plakken'.

Meestal is alles wat nieuw is goed. Soms zijn zelfs haken waar ik meerdere vissen mee gevangen heb nog OK en die knoop ik dan later rustig weer aan een nieuwe onderlijn. Dat ik zuinig ben heeft hier niets mee te maken, ik gooi gewoon geen goede dingen weg.

Wat me trouwens opgevallen is, is dat die Teflon-coated haken over het algemeen sneller bot worden/kromme puntjes krijgen, dan niet-Teflon-coated haken. Ik heb het vermoeden dat het aanbrengen van de Teflon-coating, de haak verzwakt. Dat is natuurlijk het eerst te merken op het dunste deel van de haak...

Zo heb ik net dus weer erg bewust een voorraadje oude Gamakatsu Super Hooks gehaald, i.p.v. de Teflon-coated. Ze zijn zelfs meer dan een euro per zakje goedkoper. Nu maar hopen dat meneer Gamakatsu niet meeleest.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

15-06-2011 23:55

Zo ben ik ff blij dak nie de enige ben die dit opgevallen is, of toch niet?..

The good old Gamakatsu lsjes zijn weer rijkelijk aangevuld hier 8)

Wel moet ik zeggen dat ik uit nood een zakkie esp ls heb gebruikt, en die zijn echt ttb! maar dan letterlijk :oops:

Oja, wanneer vervang ik een haak? als ik weer nieuw onderlijn materiaal heb :-?
En anders regelmatig maar zeker niet na iedere vis.
Zoals Barnas al zij, plakt tie nie = exit!.
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

16-06-2011 00:35

WPJ Barnas schreef:Een scherpe haak plakt.

Ik haal ze altijd heel licht langs mijn vinger en de haken die dan blijven hangen zonder te schrapen, die zijn goed. Dat noem ik 'plakken'.

Meestal is alles wat nieuw is goed. Soms zijn zelfs haken waar ik meerdere vissen mee gevangen heb nog OK en die knoop ik dan later rustig weer aan een nieuwe onderlijn. Dat ik zuinig ben heeft hier niets mee te maken, ik gooi gewoon geen goede dingen weg.

Wat me trouwens opgevallen is, is dat die Teflon-coated haken over het algemeen sneller bot worden/kromme puntjes krijgen, dan niet-Teflon-coated haken. Ik heb het vermoeden dat het aanbrengen van de Teflon-coating, de haak verzwakt. Dat is natuurlijk het eerst te merken op het dunste deel van de haak...

Zo heb ik net dus weer erg bewust een voorraadje oude Gamakatsu Super Hooks gehaald, i.p.v. de Teflon-coated. Ze zijn zelfs meer dan een euro per zakje goedkoper. Nu maar hopen dat meneer Gamakatsu niet meeleest.

Groet,
Willem :wink:



Helmaal mee eens!!

Al die teflon zooi is zo bot/krom en je tweede nadeel is dat de meeste mega gaan wandelen in de bek als je er maar een beetje druk op zet

Doe mij ook maar old scool haken zonder coating.

groeten
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

16-06-2011 09:53

Gamakatsu / hayabusa... De haken waar ik ook mee begonnen ben. Op de een of andere manier grijp ik er echter niet meer naar. Raar.. Want het blijven toch wel de sterkste haken vind ik. Althans, de oude hayabusa's. Die van nu zijn en zo bot en veel te dun.

Wellicht toch maar weer is naar die gamakastu gaan kijken en mijn rig. Wellicht knoop ik ze verkeerd dat ik ze niet net zo fijn als een korda kurv shank vind haken? Een PB met tips is welkom :)

Afijn, on topic..

Haken na enige vis dus toch vervangen als deze niet meer in je nagel blijft hangen..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

16-06-2011 11:44

Vis zelf ook hoofdzakelijk met Gamakatsu..

Ik controleer mijn haken, altijd eerst door naar de haakpunt te kijken. Meestal niet echt met het blote te oog te zien hoor..

Daarna ook de plakmethode! Wil ook nog wel eens een vergrootglasje gebruiken. Sommige dingen zie je dan akelig goed!

Trouwens nog een tip: Haak en boilie op je hand leggen( net zoals de handpalmtest). Daarna de onderlijn strak trekken totdat die lichtjes prik. Hand kantelen en door het gewicht van de bol zou de haak MOETEN blijven zitten. Is dit niet het geval, weg ermee!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

16-06-2011 12:41

tot ik de haak niet meer scherp krijg....kan na 1 vis zijn ,....kan ook pas na 10 stuks zijn.
zuinig nee absoluut niet,...ik heb gewoon een hekel aan onderlijnen knopen.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

17-06-2011 00:39

Als een haak een kras maakt op mijn nagel,dan vervang ik hem.Als de haak blijft"haken"op mijn nagel bekijk ik de punt,en dan gaat hij aan de onderlijn.
Voordat ik een onderlijn uit mijn rigbox haal,dan bekijk ik alles weer.Na elke inworp of vis bekijk ik alles weer.
Ik vervang heeeeel vaak een onderlijn.Tijdens het vissen heb je tijd zat om te knopen.Voor de kosten laat ik het niet.
Vissers die met de nieuwste en duurste visspullen aan de waterkant liggen,en besparen op een haakje,die zijn echt dom en snappen niet dat de laatste meter echt belangrijk is.
Ik voer per voerbeurt ongeveer voor 10 euro en dat 3 keer per week ongeveer.En dan besparen op een haakje zou echt dom zijn!
Maar als een haak goed is,is ie ook goed en vang ik er rustig meerdere vissen mee.
Ik vis met korda haken en fox,maar die van fox zijn wel extreem scherp!
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
Gebruikersavatar
Andries Ritmeester
Berichten: 106
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: N.b.
Contacteer:

17-06-2011 09:41

Dennie ten Hoopen schreef:...maar die van fox zijn wel extreem scherp!


Vind ik ook. Moet echter wel zeggen dat het uiterste puntje van deze haken extreem snel krom zijn :(
...
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

17-06-2011 11:13

Waarom denk je dat ze een eigen meer hebben kunnen kopen? :lol:

thijs wijnhoven schreef:Met korda's kun je blijven knopen heb ik gemerkt :oops:



Nee, zonder gekkigheid.. De haken van Korda zijn vlijmscherp, enige nadeel is dat ze ook snel bot worden. Voor de mensen die het kunnen veroorloven, zijn het geen slechte haken..
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

17-06-2011 11:58

leen goudappel schreef:Nee,heb de advertentie's weg gehaald.
Ik hou het op een voorlopige stop van de hobby. Alles lekker schoonmaken en verpakken en netjes opbergen.

Kans van Spijt krijgen is zeer groot als het weg is.


En weer on-topic.

Soms heb ik de haken wel eens heel lang eraan gehad. Zegmaar na 10 vissen ving ik er nog mee,alleen liepen de missers langzaam verder op.

Ik zou absoluut niet meer weten welke haken dat waren,volgensmij de PB wide cape super strong size 6 (Me favoriet). Maar blijkbaar zijn er dus haken die aardig wat aan kunnen.

En nope de vissen had bepaald geen zachte bekken.


Hier ga je zeker spijt van krijgen, had in een opwelling ook mijn spullen verkocht 2 jaar geleden. Na een half jaar begon het alweer te knagen. Toen maar ff wat geld van me spaar gehaald ( na lang bedelen bij me ouders / vriendin) en nu weer volop aan het vissen :).

Stomste wat ik ooit gedaan heb. Verkoop het nooit meer!
Plaats reactie