Freedom clips interne diameter


Plaats reactie
Victor van Wulfen
Berichten: 5
Lid geworden op: 12-03-2011 09:04
Locatie: 's-Hertogenbosch

06-06-2011 11:04

Ben nieuw op dit forum, al lees ik al een tijdje mee. Heb na ongeveer vijftien jaar het karpervissen weer opgepakt, en wat heb ik het gemist..! Ik vang nog bar weinig (kies denk ik ook niet het makkelijkste water, hou wel van een uitdaging) maar het plezier is er niet minder om. Anyway...

Met grote interesse heb ik de posts over (Piet Vogel's) freedom clips en vergelijkbare systemen gelezen. Op mijn viswater moet ik echt met een voorslag aan de gang, mosselen in overvloed. Dat wil ik echter alleen op een zo vis-veilig mogelijke manier doen. De freedom clips of een inline systeem à la deze zijn hierbij waarschijnlijk "the way to go". Gisteren heb ik wat zitten knutselen met "gewone" leadclips en het principe werkt perfect, totdat er een voorslag bij komt kijken. De knoop, 8-2 Grinner zoals omschreven in De Dunne Lijn, is te dik om door de clip te kunnen schuiven. Een dunnere knoop is denk ik niet mogelijk, want het blijft de ene lijn rond de andere. Daarom de vraag: Hebben Piet Vogel's freedom clips een grotere interne diameter waar voorslagknopen wel doorheen passen? Zo niet, is er dan wellicht een oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb en/of zijn er clips beschikbaar of in ontwikkeling met een grote diameter?

Ook nog een vraag over het andere inlinesysteem waar ik hierboven naar linkte: Hoe zit het met de bevestiging van de onderlijn aan de onderkant van het lood wanneer het gaat om ongewenste vissoorten? Op het water waar ik vis zwemt genoeg brasem, blankvoorn van 40+ cm en ook giebel (24mm. boilie maar toch keurig in de onderlip gehaakt...). Als die mijn aas komen lastigvallen, houdt de rig het dan, waarbij ik specifiek doel op de bead onder het lood? Ervaringen hiermee?

Dank voor alle reacties, groet,


Victor

The bottom line is...
Victor van Wulfen
Berichten: 5
Lid geworden op: 12-03-2011 09:04
Locatie: 's-Hertogenbosch

11-06-2011 09:23

Niemand?

The bottom line is...
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

13-06-2011 08:23

De interne diameter van de freedome clips zijn niet ruimer dan soort gelijke clips dit kun je ook niet bereiken door de clip door te boren of zoiets. want dan wordt de clip te dun dus dat valt af het is zo dat het zo wie zo moeilijk wordt om een lijn door te laten lopen door een clip vooral als er spraken is van wier die achter de knoop gaat zitten. Blijf zeker nadenken over systemen en waarvoor en waarom je het gebruik. Ik zelf gebruik de maximum voorslag van Rigsolutions en gebruik hier voor een Albright knoop deze laat wel door maar wat ik al noemde het blijft lastig als er wier aan de lijn zit


nu zal ik je een link geven over een inline systeem waarvan de binnen diameter groter is misschien dat je daar wat mee kan
http://www.carpcity.nl/index.php/menu/t ... dusschoten
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Victor van Wulfen
Berichten: 5
Lid geworden op: 12-03-2011 09:04
Locatie: 's-Hertogenbosch

17-06-2011 12:32

Ik denk dat ik er uit ben: Voor zowel inline lood als bij het gebruik van een leadclip laat ik de onderlijn om het lood / de leadclip lopen. De onderlijn wordt in beide gevallen onder het lood / de clip op z'n plaats gehouden door een helicopter bead. Bij gebruik van inline lood en/of wanneer ik gebruik maak van een voorslag dan is de onderlijn voorzien van een large eye swivel zodat de knoop van de voorslag naar de hoofdlijn er ook doorheen past. 100% Veilig is het uiteraard niet -nooit- want vuil aan de voorslagknoop kan de zaak natuurlijk blokkeren en een voorslag kan natuurlijk ergens achter blijven hangen voordat de gehaakte vis de onderlijn over de gehele lengte van de gebroken lijn heen trekt... Maar iets dat veiliger is dan dit heb ik nog niet gezien.
Wanneer geen gebruik wordt gemaakt van een voorslag dan volstaat in het geval van een loodclip een normale, kleine swivel.
Wat ik in ieder geval niet doe is de lijn door de leadclip met een knoop aan de onderlijn bevestigen. De geringe diameter van de... eigenlijk iedere leadclip... staat het gebruik van een voorslag, of welke systeem dan ook met voor de clip een knoop in de lijn simpelweg niet toe.

The bottom line is...
Plaats reactie