Piet Vogel Free Fall Leader


Plaats reactie
Joost Rentem
Berichten: 11
Lid geworden op: 11-03-2011 13:35

06-04-2011 11:49

Hoi die natuurlijke vorm is die gebaseerd op de inhoud van uw onderbroek?
Het is mooi soepel, makkelijk te splicen, maar absoluut niet onopvallend, en lijkt al helemaal niet op een tak.
Maarja iedereen ze fantasie.
Denk dat ik er lijm op doe met zand.

Doen!
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

06-04-2011 12:29

Is dat wel zo slim om zand op je leader te lijmen??
Dit in verband met het laten glijden van de leader door de safety clip of de free fall clip (weet niet of ik dit goed schrijf),

Het word er een stuk ruwer van en de vis kan dan het lood of de rest montage niet kwijt raken.
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

06-04-2011 12:34

Ook is het denk ik zo dat de vis zich dan kan beschadigen tijdens de dril omdat er zand op zit. Dit zal dan schuren langs ze schubben.
Tight Lines !
Joost Rentem
Berichten: 11
Lid geworden op: 11-03-2011 13:35

06-04-2011 12:50

Tuurlijk niet doen. Ik ken Roy niet, snap zn humor ook niet helemaal (;)) maar het moge duidelijk zijn dat dit natuulijk een geintje was
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

06-04-2011 13:22

Klopt dat het lol is!
lijmen kan vis beschadigen, maar freefall leader lijkt nog niet op takken en bomén hahahaha
Joost Rentem
Berichten: 11
Lid geworden op: 11-03-2011 13:35

06-04-2011 13:46

Maar je snapt wat ik bedoel ;)
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

06-04-2011 18:34

Caroline de Mooij schreef:
Hoi peter,

We vissen toch niet op de tropische carabien, met witte stranden, heerlijke zeemirminnen liggen te zonnen,malibu drinken en naakt rond paraderen?

komen er meerdere kleuren?


Sommige mensen blijkbaar wel :-?

Er zou normaal gezien nog een extra kleur komen nl weed (groenachtig kleur)

Greets

Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-04-2011 14:19

Op één van de wateren waar wel eens vertoef heb je wel degelijk een paar heldere zandplaatsen. Voor de rest lichtbruin, maar die freefall zag ik dus op 2 meter diep zo liggen ;) HEb je met die gravel-leaders van Korda geen last van ;) Zijn alleen zo tyfusduur, koop je zo ongeveer een klos freefall voor..

Dat bedoel ik. En je kunt wel eeuwig proberen recht te praten wat krom is, maar IK vind het een gebrek..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

07-04-2011 15:04

Noem mij eigenwijs maar heb het spul gezien en bekeken, op het prijsverschil tov leadcore na zie ik weinig voordelen.
Wegvallen, camou, soepel, stug zal mij allemaal een biet zijn, ik haakte al af met splicen...
Betaal wel iets meer voor iets waar ik vertrouwen in heb.
Heel het vissen draait daar tenslotte om :wink:
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

07-04-2011 15:44

Doordat de rollen nergens meer te verkrijgen zijn, toch maar de kant en klare leaders gekocht. Hoofdlijn met 2 verschillende knopen bevestigd, maar bij een trekkracht van 3 a 4 kilo schoot de splice al los. Bij 2 van de 4 lusjes, en dat zijn er 2 teveel. Je kan wel gaan zitten klooien met lijm of een aansteker, maar bij mn leadcore van pb is dat totaal niet nodig.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

07-04-2011 15:52

James, ik had pas een losgeraakt lusje in leadcore.
Gelukkig niet tijdens het vissen maar zo maar in het foudraal.
Dit is de enige keer in?.. Jaren iig. jij nu 2 keer achter elkaar....

@ Piet, Jammer, maar helaas is splicen alleen niet voldoende als ik dit zo bekijk.
Ws is het materiaal te glad of te soepel.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-04-2011 16:44

Het is glad èn soepel. Dat het uit de verpakking al loskomt is pijnlijk.. Hoop niet dat het "goedkoop = duurkoop" verhaaltje hier straks voor op gaat, en dat meen ik oprecht.

to be continued denk ik dan..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

07-04-2011 16:57

In het andere topic van de free fall leader heb ik een andere knoop beschreven die ik ook gebruik bij mijn leadcore. Ik ken het spul free fall niet maar volgens mij moet het hier ook mee gaan. Je haalt de hoofdlijn door de kern van het materiaal, zo'n 5 cm diep laat je het naar buiten komen. Dan 5-6 wikkelingen maken met het nylon en door de eerste lus weer terug. Beetje bevochtigen en dan goed aantrekken. Hoef je niet meer te splicen..

Gr.
©
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

07-04-2011 17:28

Ik heb 2 verpakkingen kant en klare freefall gekocht maar bij 2 kant en klare leaders zat de lus na een paar keer vissen los.

Tijdens het binnendraaien was de splice losgeraakt had nog net m'n leader terug omdat de hoofdlijn nog net afklemde. Ik heb ze daarna verlijmd, maar dit mag uiteraard niet gebeuren bij een kant en klaar product!

Piet ik weet dat je de feedback op je producten leest, dat moet anders.

groet Arno
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

07-04-2011 21:40

Piet zal hier zeker rekening mee gaan houden. Enige tip die ik kan geven is druppeltje lijm erop. Doe ik altijd en deed ik vroeger ook met de leadcore...

Nu ja, zoals Jacco al zei is het kwestie van vertrouwen hebben.

@Sven: de muddy brown kleur is nu ook niet bepaald camou op een zandbodem he :wink: De sand kleurige leader zal een stuk beter zijn hiervoor. :wink:

Greets

Peter
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

07-04-2011 23:27

Peter;

Tijdens het binnendraaien was de splice losgeraakt had nog net m'n leader terug omdat de hoofdlijn nog net afklemde......

Dit soort dingen in een andere branche zorgt ervoor dat alles terug geroepen wordt!.

Ik zie de eerste vissen al weer zwemmen met een stuk lijn achter zich aan :oops:
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

08-04-2011 06:52

Dat er vissen gaan rondzwemmen met een stuk leader achter hun gat aan kan inderdaad niet de bedoeling zijn! Hier ben ik 1000% mee eens!!

Even afwachten wat Piet ermee gaat doen, tot dan kan ik alleen maar blijven aanraden om een druppeltje lijm op de lusjes te doen...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-04-2011 06:54

jacco noordermeer schreef:Peter;

Tijdens het binnendraaien was de splice losgeraakt had nog net m'n leader terug omdat de hoofdlijn nog net afklemde......

Dit soort dingen in een andere branche zorgt ervoor dat alles terug geroepen wordt!.

Ik zie de eerste vissen al weer zwemmen met een stuk lijn achter zich aan :oops:



Als je met "lood alleen verliezen is niet genoeg" principe vist is dat niet waar ;) Dan raakt ie dat ook wel weer kwijt. Moet je wel voor zorgen dat je lood niet uit je clip kan komen, anders werkt het nog niet..

@Remon,

Heb ook nergens 'muddy' brown aangehaald, maar gewoon bruin, zoals een zandkleur ook een bruintint is in mijn ogen en naar mijn bescheiden mening.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-04-2011 08:19

Beste allemaal (kan geen mannen meer zeggen want ik weet inmiddels dat er best veel vrouwelijke karpervissens zijn)

Ik lees net de laatste pagina van deze discussie (want ik was weer eens naar een opendeurdag) en ik kan niet anders schrijven dat ik en 25 testvissers dit ooit is overkomen tijdens de testfase en ook niet recentelijk. Ik moet er wel bij vermelden dat het dan gaat om door ons zelf gemaakte leaders en niet de kant en klare. Ik zal hier eens goed induiken.
Ik heb naast onze testvissers leaders gemaakt voor veel bekende karpervissers die ermee aan de gang zijn geweest op wateren met extreme omstandigheden en nimmer een klacht van hun gehad. Zelfs niet als er 10 minuten aan getrokken werd met de hand omdat de vis vast zat aan een obstakel. Daarnaast heb ik en ook mijn testvissers het extreem getest door er met twee tooltjes echt aan te gaan hangen. Ik begrijp dus niets van deze bevindingen en ook niet van mensen die het nog steeds niet kunnen splicen.
Maak de lusjes zo klein mogelijk en knoop je lijn vast in het midden dan moet het echt goed blijven zitten want nogmaals ik heb nog geen enkele keer een lusje open getrokken.

Sven wat kleuren betreft: het is onmogelijk een kleur te maken die geheel wegvalt op iedere bodem, bodemstructuren kunnen verschillen per tien cm dus zoals ik al in mijn artikel Minimalistme heb geschreven kun je dan het best kiezen voor een fluorocarbon leader. Mijn leaders zullen dus inderdaad in veel gevallen zichtbaarder zijn dan Fluorocarbon maar hebben (in mijn ogen) weer andere voordelen. Daarnaast is het materiaal kleurecht en kan ik het niet kleuren in mode tinten. Ik denk dat het afschrikken door een leader op kleur wel meevalt want nogmaals in het echt ligt er ook van alles op de bodem. Hoe maken ze onderscheid tussen een tak of een leader. Opstaand van de boden zal meer afschrikken dan een kleurverschil, denk ik!

Ik zal dus gaan kijken naar de kant en klare gemaakte leaders en zien of er een fabrieksfout in zit.

Gr Piet
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-04-2011 08:34

"vroeger" gebruikte ik octosplice onderlijn materiaal en dat was ook glad en soepel. Bij verkeerd gebruik kwam die ook los. Dat het niet voor iedereen weg gelegd was dat spul was toen ook al snel duidelijk. 1 keer een slechte ervaring en het krijgt al geen tweede kans meer bij veel vissers. (logisch) Als je het een kans wil geven moet je geduld hebben voor het splicen en verder op de dingetjes letten die hier al gezegd zijn.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

08-04-2011 10:04

Als je met "lood alleen verliezen is niet genoeg" principe vist is dat niet waar Dan raakt ie dat ook wel weer kwijt. Moet je wel voor zorgen dat je lood niet uit je clip kan komen, anders werkt het nog niet..



Sven, klopt, alleen is dat maar een klein deel van karpervissend nederland...
De zgn safety clips worden nog vaak gebruikt net als standaart inline.

Ik ben er ook zo één, heb in de laatste 10 jaar 1 lijnbreuk gehad, 1 teveel maar acceptabel.
Met de huidige systemen was deze vis ook niet verlost geweest van hoofdlijn dat weet ik 100% zeker.
Ik heb de boel opgezocht en bekeken, onderlijn was afgebroken na de lijnbreuk.

@ Piet, 25 testvissers.. Deze mensen hebben vaak veel ervaring waardoor fouten vaak in de kiem gesmoord worden.
Niet alle gebruikers hebben deze gave en daar wringt te schoen met dit soort dingen.

Een extra drupje lijm is natuurlijk DE oplossing maar hoe berijk je die andere 100.000 vissers voordat er brokken vallen.

Een nieuws update bovenin met tips en tricks zou een stap kunnen zijn.
Het lijkt mij dat de heren beheerders hier graag aan mee werken.

En zie mijn mening niet als commentaar hé, ik vind het net zo vervelend als jij, een goede voorlichting voorkomt een hoop gezeik achteraf :wink:
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-04-2011 11:52

Jacco en de anderen
Ik heb net een test gedaan bij een winkelier in Amsterdam met diverse aanwezige en heb daar een leader gemaakt met twee lusjes. Het stuk leader was 50 cm lang en ik heb daar met twee ijzeren staafjes meer dan 20 kilo trekkracht op los gelaten. De lusjes bleven keurig in tact en de leader brak in het midden door de extreme kracht boven de aangegeven trekkracht.

Ik geef hiermee aan dat het bij een op een goede manier zelfgemaakte leader in mijn ogen onmogelijk is de lusjes los te trekken. Ik zal dit voor de camera herhalen in een nieuw how to use filmpje op mijn site.

Ik ga nog flink wat steekproeven nemen met de kant en klare leaders maar in die winkel trok ik ook deze niet los.

Ik zou zeggen houd mijn site in de gaten want ik probeer aankomende week filmpje te plaatsen met als titel "hoe het beste de Free-Fall leaders aan te knopen en te gebruiken.

Nu ga ik vissen en hopelijk krijg ik vandaag nog een kans tussendoor een filmpje op te nemen.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

12-04-2011 13:24

Om het één en ander over het Freefall leadermateriaal te verhelderen heeft Piet een tweede deel van het "how to use"-filmpje gemaakt. Deze is te zien op de volgende pagina: http://www.rigsolutions.nl/index.php/nl/how-to-use

Ik zou zeggen, neem een kijkje en doe er je voordeel mee
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

12-04-2011 13:46

10 verschillende leaders geknoopt van diverse lengtes, 3 pulla's stuk getrokken, 1 leader in het midden stuk. Geen enkel lusje los, ik weet echt niet hoe mensen het voor elkaar krijgen om de lusjes los te krijgen. :o
Het lukt mij alleen als ik ga peuteren aan het lusje aan de kant waar het lusje de kern binnen gaat.

Daarnaast 4 kant en klaar leaders in de winkel geprobeerd, met extreme kracht, plotseling klappen erop en met opbouwende kracht, bij geen van allen kom de lus los, dus e.e.a. wat hierboven is beschreven komt mij dus niet bekend voor, integendeel zelfs!


Ach ja als je wel dit soort problemen tegen komt zijn er met een beetje nadenken zeer veel oplossingen voor te bedenken, splicen is niet heilig hé, als het mij zou gebeuren en ik vind het product wel ontzettend mooi zou ik i.p.v. splicen, mijn hoofdlijn door de kern trekken en knopen op de lear, nog steeds erg veilig en je hoeft niet bang te zijn dat je het lusje los trekt. Maar de boel gelijk als onbetrouwbaar bestempelen en weggooien is ook een optie.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

13-04-2011 08:51

Komen de lusjes niet los als er juist GEEN spanning op staat? Zie het als zo'n chineze vinger val. Hoe harder je trekt hoe vaster hij gaat. Haal je de spanning eraf dan raakt ie los.

Zoals wat Jacco al zei: In de foudraal....