Piet Vogel Free Fall Leader


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dave van Haaren
Berichten: 9
Lid geworden op: 15-02-2012 23:39
Locatie: schiedam
Contacteer:

24-02-2012 19:49

Ik heb net de leader gemaakt met de oranje GURU naald ging het perfect .Ga gelijk hoop leaders maken..
Onmogelijk heden op het kruispunt van mijn magnifieke onmogelijkheden..
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

27-02-2012 15:52

Mannen
Voor iedereen de nog moeite heeft met splicen van Free-Fall heb ik een filmpje gemaakt die het stap voor stap duidelijk maakt. Kijk even in de rubriek filmpjes of op rigsolutions.nl
succes Piet
mikaël vandevoorde
Berichten: 40
Lid geworden op: 23-02-2012 09:59

27-02-2012 15:57

snap niet wat de mensen er zo moeilijk aan vinden ??
vorige week mijn eerste leader zelfgemaakt met freefal en het ging zonder problemen heb er nu 6 met de bijgeleverde naaldgemaakt.
dus blijven proberen mensen :D
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

29-02-2012 09:35

Dank je Piet dit nieuwe filmpje is een stuk duidelijker en specifieker, wat mij toch weer duidelijk maakte dat ik het toch niet zo deed/doet zoals jij het doet. Inmiddels heb ik het gedaan zoals jij doet, en nu heb ik de slag aardig te pakken gisterenavond in now time 15 lijntjes zitten maken.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

03-03-2012 12:31

Las in het forum dat je bij het maken van een helicoptersysteem ook een stukje freefall in de leader kan splicen. Heb vanochtend even een paar leaders gemaakt met een stukje freefall in de kern, moet zeggen dat het perfect werkt. De kralen blijven prima zitten op de leader en kunnen er zonder veel mpoeite afschuiven. Dit bespaard weer wat extra materiaal aanschaffen. Je moet er wel even de tijd voor nemen, gaat namelijk niet super gemakkelijk.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-03-2012 18:35

Jaakop
Kijk eens op mijn site rigsolutions naar de nieuwe Helichod beads. Dat product is speciaal voor deze dunne leaders ontwikkeld. Het gaat om een korte dikke conische sleeve die strak om de leader sluit maar wel verstelbaar is met daarop een zachte kraal met groot centraal gat die gemakkelijk over voorslag-knopen glijd mits er zich geen wier op de knoop heeft vastgezet. Dan is trouwens ieder systeem dat het moet hebben van centraal doorkomen en geheel loslaten van de rig niet meer veilig. Dit probleem komt veel voor als er gebruikt wordt gemaakt van een voorslag, de dikke verbinding knoop houd de dunne wier/algen tegen die zich vervolgens ophopen op die knoop. Pas dus op als je dit soort systemen gebruikt op wateren met veel wier. Beter om dan gewoon een normaal systeem met een dunnere rig en een platgeknepen weerhaak. maar nu dwaal ik weer af, zit nu eenmaal in mij :oops: :oops:

Verder kun je voor een normaal Helikopter systeem ook gewoon een langer stuk splicen. Dat stuk is dan dubbel zo dik waardoor er vast wel een passende kraal te verkrijgen is. Dat heeft natuurlijk wel een limiet want je kunt niet 20 cm splicen. Is de Helikopter echt nodig om het wegzakken van de rig op een diepe modderlaag te voorkomen is dat laatste geen optie.
Piet
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

04-03-2012 10:21

Beddankt voor verdere info, denk dat dit vaak wordt vergeten. Als de kraal mooi op de leader past wil dat nog niet zeggen dat deze ook over de knoop kan. Is denk ik iets waar niet iedereen naar kijkt. Heb zelf even gekeken bij mijn leaders, de kraal past mooi over de knoop heen. Gebruik zelf altijd een lus in lus verbinding om de leader aan de hoofdlijn te maken. Deze knoop gebruik ik omdat ik altijd de leader van de lijn afhaal als ik m'n hengels in het foudraal heb. Zal binnekort wel even in de winkel kijken naar de sleeves die jij noemde. Hoe ik het nu heb gedaan neemt wel wat tijd en gepruts, even kijken of dit dan ook de moeite waard is geweest. Zo niet, dan neem ik gewoon een paar van die sleeves mee. Verder moet ik even zeggen dat ik super tevreden ben met freefall, nog nooit een probleem mee gehad.

Gtroeten Jaakop
duncan jansen
Berichten: 17
Lid geworden op: 29-05-2007 17:00

04-03-2012 13:18

@ Piet Vogel

kan je de Helichod beads ook alleen op de hoofdlijn bevestige?

kind regards

Duncan
Effort equals reward
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

15-09-2013 15:12

Wat is nou de sterkste (en minste kans op eventueel schuiven van de lus) bevestiging van de leader aan de hoofdlijn. Palomar of lus lus?
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

15-09-2013 16:17

Minste kans op schuiven van de splice-lus, de lus in lus verbinding. Qua sterkte zit je ook helemaal prima.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-11-2015 12:01

Per abuis, zeg maar stekeblind :), heb ik via een aanbieding bij Raven 20lb Free Fall Hooklink gekocht, ipv het 40lb leader materiaal. En omdat ik nog geen ervaring met dat onderlijnmateriaal had - wel met het leader materiaal van PV en Solar - kwam ik via de zoekfunctie en de term Free Fall ook in dit oude Leader topic terecht. Ik las hier klachten over breken van het materiaal of lusje die loskwamen, maar daar heb daar zelf geen problemen mee gehad. Wel ben ik me bewust van garen doorverbinden, zie een ander topic;

viewtopic.php?f=36&t=70282&p=863446&hilit=solar#p863446

..Daarom het volgende;

Destijds, toen het materiaal het eerste jaar uit was, kocht ik twee klosjes PV Free Fall leader in de oude bruin witte kleur. Vond het mooi materiaal.., op niet helder water. Later schafte ik de donker bruine variant van Solar aan, maar ook de nieuwe PV variant zonder het witte materiaal en een klosje in de zandkleur. Het zandkleurig klosje van PV heb ik niet meteen aangebroken omdat ik ook nog zelf gemaakte fluor carbon leaders had liggen...

Een hele tijd later wilde ik dat klosje zandkleur Free Fall Leader alsnog omzetten in leaders en constateerde ik al snel overduidelijke brei fouten in het materiaal! Een anderhalve meter van het Free Fall leader materiaal op het klosje was op diverse stukjes/stukken onbruikbaar wegens allerlei pluizen of materiaal strengen die buiten het gebonden materiaal lagen. En aangezien breuk op zulke stukken mij wel reëel leek, heb ik die er dan ook meteen tussenuit geknipt. Uiteindelijk heb ik er nog 7, ruim 'n meter lange, leaders van kunnen maken. Maar let daar dus zeker op wanneer je leaders van dit type materiaal aan het maken bent!

Overigens wist ik niet meer bij welke winkel ik het klosje gekocht had, dus omruilen was geen optie. Verder gebruik ik Free Fall, en wat dat betreft de ook variant van Solar, nog steeds met volle tevredenheid. Ook geen lusje gelost. Zeker niet met het even met de aansteker "blobben" van de uiteindjes, conform you tube filmpje, voor je het materiaal terug in de splice trekt. Verder let ik altijd goed op dat ik de Palomarknoop precies in het midden van het gesplicede lusje leg en check ik de lusjes op z'n tijd. Maar er verschuift met die "geblobde" splicen niets! En ja, het materiaal kan slijten. Dus dat wordt uiteindelijk de kliko...

Maar dat heb je met alles :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

22-03-2016 08:52

Soory voor het omhoog halen van dit oude topic maar moet toch even wat kwijt.

Ik heb tijdens de open dag van De Tacklebox een rolletje Freefalleader 40 LB gekocht.

Ik heb dit eerder naar alle tevredenheid gebruikt. Echter ondervind ik met dit rolletje een groot probleem. Als ik de Freefall splice dan kan ik het lusje vervolgens heel makkelijk weer open halen.

Dit kost mij geen enkele kracht of moeite.

Ik heb al een mailtje gestuurd naar rigsolutions maar daar krijg ik nog maar geen reactie op.

Terug naar de tacklebox gaan word hem niet aangezien dat 2 uur rijden is voor mij.

Hebben hier meer mensen hetzelfde probleem met een nieuwere rol?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-03-2016 11:21

Heb hetzelfde probleem met een rolletje dat ik vorig jaar gekocht heb.
Blobben werkt ook niet goed, het spul rafelt heel snel.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

22-03-2016 19:37

Er komt een tijd dat splicen achterhaald is!!

Groet, Peter

Ps voorschrijnend inzicht zullen we het maar noemen. :wink:
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-03-2016 19:42

Ik leg er nu gewoon een knoopje in, gaat de wartel ook prima overheen :)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

22-03-2016 20:01

Ik heb er ook een knoopje ingelegd Bert, drie is zat toch!! :wink:

Groet, Peter

ps Een beetje ringetje glijdt er makkelijk over heen hoor.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-03-2016 21:26

Ik vind 3 ook prima, zolang ze maar niet van mij zijn.
Johannes Graafmans
Berichten: 13
Lid geworden op: 28-01-2016 14:27

12-08-2016 10:06

Ook ik ben niet tevreden over naald die er bij zit.
Ik vraag me dan ook af waarom Piet deze naald levert.
Plaats reactie