Piet Vogel Free Fall Leader


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard Moog
Berichten: 55
Lid geworden op: 08-06-2011 07:39

28-06-2011 12:30

j van der beek schreef:Richard,

Voordat je de leader terug trekt in zijn eigen kern, kan je al een wartel plaatsen.
Als je de wartel geplaatst hebt trek je de leader pas terug door zijn eigen kern.
Het kan met elke wartel van elk merk.
Hieronder een foto als voorbeeld.
Als je nog vragen hebt kan je die altijd stellen.

Succes ermee!


Afbeelding


Dank je.

Dit is me opzicht wel duidelijk,alleen begrijp ik dat wartel verhaal niet zo :-?
Ik ga dus de safety leadclips van Vogel gebruiken,heb ik dan ook een wartel 8 nodig of niet?
Of is deze wartel om de onderlijn er op vast te zetten,of ben ik nu het spoor bijster? :roll:
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

28-06-2011 12:47

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je zou i.p.v een lusje ook een ringetje kunnen gebruiken om over de clip te schuiven.

Ik hoop dat dit je twijfel wegneemt?

gr
Gebruikersavatar
Richard Moog
Berichten: 55
Lid geworden op: 08-06-2011 07:39

28-06-2011 13:35

j van der beek schreef:Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je zou i.p.v een lusje ook een ringetje kunnen gebruiken om over de clip te schuiven.

Ik hoop dat dit je twijfel wegneemt?

gr


Hartelijk dank!!

Dit is inderdaad wat ik bedoel :D

Dus er komen gewoon 2 lusjes aan de leader te zitten,hoelang is de beste afmeting van de leader ,ongeveer 1 meter?

Ik zie dat de onderlijn vast is gemaakt aan het ringetje van een wartel met ring,maar ik zou het handig vinden als ik de onderlijn kan wisselen,is daar een andere oplossing voor?
Of kan ik de onderlijn ook gewoon aan de wartel knopen in plaats van een wartel met ring te gebruiken?

Dit systeem is dus wel als er een lijnbreuk is dat het lood eraf valt,maar niet na elke run?

En nu ik toch bezig ben,hoe bevestig ik het wartellood aan de leadclip?
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

28-06-2011 14:24

Wat kan er een hoop veranderen in 20 jaar! :wink:

- Lengte van je leader is helemaal persoonlijk. Gemiddeld zo tussen de 70cm en 100cm.
- Elke wartel kan je gebruiken. als je snel van onderlijn wilt wisselen kan je een quick change wartel gebruiken.
Lusje in je onderlijn maken en een korte anti tangle sleeve plaatsen.
Kan het lusje niet van de wartel schuiven.
- Je kan ook een gewone wartel gebruiken. Moet je alleen bij het wisselen van je onderlijn even de leader uit de clip halen,
en een andere onderlijn bevestigen.
- Lood bevestigen doe je onder hetzelfde clipje als waar je je leader omheen bevestigd. Rubbertje eromheen en klaar is kees.

Het kan gebeuren dat je na een aanbeet je lood kwijt bent, maar dan heeft het systeem wel gewerkt.
Waarschijnlijk bleef je lood dan achter obstakels steken, of tussen de waterplanten.
Het wil ook weleens gebeuren dat het lood eraf valt zonder dat het echt nodig was.
De rubbers die bij de clips worden geleverd zijn vrij zacht. Ook daar komen veranderingen in.

Bij mij persoonlijk is het pas een paar keer gebeurd dat ik mijn lood kwijt was. Denk zo 1 op 15.
Achterin de verpakking van de clips zit ook nog een tekening met hoe alles werkt.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-06-2011 14:36

Moet je er ook nog even bij vermelden dat op het moment dat je de lus niet over beide delen van de clip trekt en het lood lost wanneer je lijnbreuk krijgt, het hele nut van die bevestiging teniet wordt gedaan.

Verder werkt het prima...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Richard Moog
Berichten: 55
Lid geworden op: 08-06-2011 07:39

28-06-2011 14:45

Ik denk dat het me helemaal duidelijk is,geloof ik haha
Er is in 20 jaar tijd zeker wel het een en ander veranderd moet ik zeggen,maar wel weer leuk om mezelf erin te verdiepen al is het soms wat lastig omdat er zoveel informatie en mogelijkheden zijn.

Het lood kan met met een kwik link op de leadclip worden gezet?
En hoe bedoel je dat precies met het rubbertje eromheen?
Heb je daar toevallig ook zo'n mooie duidelijke foto van? :D
Gebruikersavatar
Richard Moog
Berichten: 55
Lid geworden op: 08-06-2011 07:39

28-06-2011 14:49

Sven van Anrooy schreef:Moet je er ook nog even bij vermelden dat op het moment dat je de lus niet over beide delen van de clip trekt en het lood lost wanneer je lijnbreuk krijgt, het hele nut van die bevestiging teniet wordt gedaan.

Verder werkt het prima...


Wat bedoel je hier precies mee?
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

28-06-2011 15:16

Goede aanvulling Sven.
Je kan het op 2 manieren gebruiken.

Richard,

Neem eens een kijkje in de winkel waar Rig solutions word verkocht, of neem even een kijkje op de site.
Daar staat alles helemaal beschreven.
In de verpakking van de clips zit ook een rubber bovenop de clip. Die bedoel ik.
Het spreekt allemaal voor zich als je het in je handen hebt.

Lood bevestig je gewoon door de wartel die eraan zit. Heb je geen ander spul voor nodig.

Mvg
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-06-2011 15:57

Richard Moog 1 schreef:

Wat bedoel je hier precies mee?


Afbeelding

Je kunt het lusje ook over het 'lepeltje' van de clip trekken. Als je dan het rubbertje weer over de clip trekt zul je nooit je lood verliezen en kan de vis na lijnbreuk door het gewicht van dat lood ook de clip met leader en al lossen.

Zo blijft het beestje met alleen een onderlijntje zwemmen. Het beste kun je het één en ander eventjes in elkaar flansen en kijken hoe het één samenhangt met het ander..

Lood hoort niet in het water, en ondanks dat veel Engelse producenten het promoten als de pest ( duur zat, mooie inkomsten) zal ik te allen tijden vermijden mijn lood te verliezen. Wat andere dingen aanpassen in je eigen gedrag en gedragingen danwel werkwijzen doen je de vissen die je haakt ook wel landen.

Mits je gewoon je gezonde verstand gebruikt...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

28-06-2011 20:24

Wordt die wartel er niet ingetrokken? Zo ja, dan is dit echt niet veilig maar zit de boel muurvast. Ik heb ze zelf niet maar dat is mijn ingeving. En ook nog een tail rubber erop?
Gebruikersavatar
Richard Moog
Berichten: 55
Lid geworden op: 08-06-2011 07:39

28-06-2011 22:13

Hartelijk dank voor de info.
het is me al een stuk duidelijker en denk dat ik er nu wel uit kom :wink:

Maar waar hebben jullie die duidelijke foto's vandaan?

En nu maar eens kijken wat voor rig ik ga maken om te gebruiken met deze leader,iemand een idee of tips?

Richard
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

28-06-2011 23:42

Goed om te horen Richard.
Foto's heb ik zelf gemaakt. Maakt alles een stuk duidelijker.

Succes ermee!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-06-2011 07:31

kleine nuance met die lusjes en zo. zeker de knoop van de leader icm met wat vuil van de bodem, wier, blaadjes kunnen ervoor zorgen dat er een onderlijntje met grote lus en lood plus een stuk nylon achter de vis kunnen denderen. Ik vind het nog steeds een schijnveiligheid.

Beetje hetzelfde als een ordinaire loodclip verkopen als saftey clip.

Ik zal het btw verkeerd begrijpen maar de hele gloeiende bende moet bij lijnbreuk door de clip? hahaha zal in de testfase op tafel wel werken.

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-06-2011 10:07

Dries,

Die foto was slechts als voorbeeld uit een discussie van een ander topic.. Wartel klikt overigens niet vast hoor, deze is net een slagje kleiner dan de originele..

Klaas,

Wil je nog meer op 'safe' spelen dan moet je het inderdaad niet zo aanpakken maar je weet ook wel dat dir:

Afbeelding

eventjes wat meer 'veilig' is. MAar ook daar kan een grote klont wier of een boomtak waar het beest een paar keer omheen gezwommen is voordat de lijn brak niet doorheen..

Zo kun je ergens een keer een 'grens' trekken, die waarschijnlijk ook wel weer verschuift naarmate er nieuwe inzichten komen.

Allemaal maar stoppen dan?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-06-2011 12:03

Waarom grens trekken? We verpalen de grens zelf (teveel?) . Die vissen zijn niet helemaal van suiker en het materiaal ook niet.

Wat pas gevaarlijk wordt is door valse veiligheid risico's gaan nemen.


MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

29-06-2011 12:31

Nou Sven ik vind ook dat we een beetje doorslaan met de visveiligheid. Heb de laatste 4/5 jaar denk ik 2x lijnbreuk gehad.

Als je tegenwoordig gewoon inline vist krijg je al om je oren dit is niet verantwoordt. Wat een gemekker allemaal. Welzijn voor de vis vind ik heel belangrijk maar dit is weer typisch een nieuwe hype ;) Voor beginnende karpervissers vind ik het wel belangrijk. De gevorderden weten vaak wel waar ze mee bezig zijn (altans dat hoop ik).

Uiteraard pas ik het systeem wel aan als de kans groter is om vis te verspelen maar ook dit ligt aan de kwaliteiten van de visser en vis verspelen hoeft eigenlijks niet als je maar een beetje nadenkt over wat je doet.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

29-06-2011 12:32

Hi Sven, even over het systeempje hierboven.
Ben je niet bang dat/heb je nooit gehad dat, wanneer de rubberkraal losschiet bij het oppakken/kopschudden en de vis parallel met je hoofdlijn/leader naar je toe komt zwemmen, je dan geen indicatie krijgt?
Vis een soortgelijk (helicopter)systeem (kraal op het bovenste deel van de insert) en heb hier, als ik met een slappe lijn vis, regelmatig last van. 2 piepen ofzo en als ik dan binnendraai is de kraal wel losgeschoten, maar heeft de vis zich reeds ontdaan van de onderlijn. Ben ook bang dat de kraal wat snel losschiet, waardoor de eerste prik niet voldoende diep is. Ben er van overtuigd dat mij dit vissen kost, ik zit mezelf dan op te vreten en kom maar niet op een goede oplossing.

Met strakke lijnen heb ik hier geen last van overigens en krijg ik wel normale aanbeten.
Groeten,
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-06-2011 13:15

ik wel zie artikel Bart in Spiegels. 2 Weken geleden getopt: kraal zat boven de leader. Ruim 2 meter. Zegge en schrijven 2 tikken en 1 piep...
It's okay 2 pay
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

29-06-2011 13:22

JA!!! DAT DUS! :-?
Exact hetzelfde hier. Heb jij er iets op kunnen vinden?
Ik tot op heden nog niet en ben daardoor geneigd weer terug over te stappen naar een standaard (en dus onveilige) inlinemontage.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-06-2011 13:26

een boot, 65/100e en een runrig systeem. O ja 15 lbs onderlijn.

Van pb schijnt beter te werken. Ze sturen er maar een paar op dan ga ik wel proberen. Tis hier nu niet te koop.

Van JRC ook, maar geen ervaring mee.
It's okay 2 pay
Kristof Vrancken
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-04-2011 14:08

29-06-2011 13:27

je zou een backstop kunnen monteren. Zorg er dan wel voor dat deze bij verhoogde druk over de leaderknoop kan schuiven.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-06-2011 13:33

Strakker kraaltje gebruiken op de wartel misschien? Verder nog geen problemen mee gehad, maar komt misschien door de stekken waar ik viste...

Een oplossing?
Heli-chodbead ergens op de leader, met alleen aan de bovenkant een kraal? Zomaar een snelle ingeving. Maar die kan ook weer loskomen. Maar dan werkt het in principe net zo goed/slecht als een chodrig an sich..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

29-06-2011 13:44

Sven,
Kraal zit bij mij niet op de wartel maar op de insert. Vandaar mijn vraag of jij er met het systeem, zoals hierboven (met de kraal op de wartel), daar ook last van hebt. Vind dat systeem wel goed bedacht namelijk. Omtrent backstops ben ik altijd huiverig.
Tijd voor een test lijkt me zo.
Klaas en Kristof, bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

29-06-2011 13:52

Probeer dit eens Sjoerd.

Eerste prik is goed en tijdens hevig kopschudden schiet de insert eruit. Maar zit niet te los. Systeem werkt zeer goed. Even een gat boren met juiste diameter onderin je wartellood.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dries Jacke op 29-06-2011 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

29-06-2011 14:06

En nog veilig ook!! Thanks!
En dat rubbertje op je onderlijn is een gewone afgeknipte insert van een inlinelood toch?