Rigringetje VS. stukje sillicone op de haaksteel/bocht


Plaats reactie
Gidion van Helden
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-07-2010 22:18

14-03-2011 22:41

Beste,

Kan iemand mij vertellen wat nu de grote verschillen zijn in het plaatsen van een rigringetje of een stukje sillicone op de haaksteel/bocht en daarbij even de voor of nadelen benoemen?

Hier even een voorbeeld ik zelf vis regelmatig met een snowmanpresentatie met 16 of 20 mm. boillie en een fluo pop up van 12, 14 of 16 mm., hierbij gebruik ik een rigringetje, welke in mijn ogen wat meer voor een kanteleffect zorgt t.o.v. het stukje sillicone, mijn vismaat zweert bij een stukje sillicone, welke hij het liefst ver in de haakbocht plaatst i.c.m. een longshank haak, zodat deze de vis bij een eventuele aasopname zo snel mogelijk prikt.
We vangen er beide ong. evenveel vis mee, we vissen nog niet zo lang op karper, dus er is natuurlijk nog ruimte genoeg voor tal van verbeteringen.

Zijn er misschien ook situaties waarin je beter voor het een als voor het ander kunt kiezen, bijvoorbeeld bij een snowman een ringetje en bij een standaart rig een rubbertje of een ander voorbeeld, op water waar veel dressuur heerst?

Indien dat het geval is luid mijn vraag, welke variant pas je in wat voor situatie het beste toe en welke werkt juist in zijn nadeel i.c.m. een bepaalde soort rig?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk over heb kunnen brengen.
Groeten Gidion!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-03-2011 12:58

Op het kanaal waar ik vis werd de hair met ringetje nog wel eens een keer of wat rond de haaksteel gedraaid door witvis en/of kreeften/krabben. Met een stukje silicone op de haaksteel heb ik dat probleem niet. Verder vind ik het eenvoudiger knopen met een stukje slang op de steel. Voor mij reden genoeg het ringetje vaarwel te zeggen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-03-2011 20:10

Gideon,

Goed dat je als beginnend karpervisser al nadenkt over dit soort zaken. Het zijn toch vaak de details die het verschil (kunnen) maken.
Ik denk dat het voor een heel groot deel persoonlijke voorkeur is.

Het ringetje gebruik ik alleen bij een langstelige haak anders heeft het in mijn ogen weinig meerwaarde. Je zal zelf ook wel begrijpen dat je aas op deze manier een flinke bewegingsvrijheid heeft.

Het siliconenslangetje is veiliger om de reden die Mart al aangeeft, de hair kan om de haak slaan en een goede inhaking in de weg staan.

Moest je eens om de een of andere reden het aas dicht op de haak willen vissen zou ik voor het ringetje gaan, anders heeft een langere hair met een stukje siliconenslang mijn voorkeur. Hoe minder "rommel" aan mijn rig hoe beter.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
K. van den Herik

16-03-2011 07:28

Eus,

Dan zou ik gevraagd hebben, waarom hij het zelf denkt....

Elk antwoord anders dan: het staat in de bladen, is btw winst
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

16-03-2011 11:35

ik ga voor het ringetje, waarom weet ik niet, weet wel dat ik nooit missers heb of losschieters dus gewoon een kwestie van vertrouwen
Gidion van Helden
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-07-2010 22:18

22-03-2011 23:29

Heren!
Ik lees verschillende reacties, ikzelf ondervind over het algemeen niet zoveel hinder bij het werpen met het ringetje, dit in tegenstelling tot mijn vismaat welke daar dus wel regelmatig last van had en het ringetje daardoor al snel afkeurde.
Al met al is het ringetje dus een goede keuze indien je geen last ondervind van de eerder door Eus en Mart aangegeven argumenten en is het stukje sillicone een goede en betrouwbare allrounder.
Het is op een paar details na toch voor een groot deel een vertrouwenskwestie, maar het zijn die details die ons weer een stukje verder helpen!
Groeten!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-03-2011 09:04

Eigenlijks gebruik ik nooit een ringetje, daar in tegen wel die siliconentube. Met de tube kun je dus ook het vertrekpunt van je hair bepalen. Plaats je de tube na de haakbocht, dan creeer je een soort shot on de hook systeem.

Losschieters heb ik bijna niet, ben van mening dat de tube zeker niet hinderlijk is voor de inhaking of dril. Ik zie dus meer voordelen bij de tube dan bij een ringetje.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-03-2011 09:17

Over het algemeen gebruik ik een stukje siliconetube van pak hem beet 1-2 mm op de haaksteel. Er zijn een paar rigs waarbij een micro ringetje een onderdeel is van de werking van de rig. Toevallig gebruik ik vaak de combi-rig van Paisley waarbij de hair met een ringetje op de steel van een langstelige nailer haak zit. Op die rig gebruik ik het ringetje altijd. Op gewone combi-rigs niet.

Algemeen. Het ringetje geeft maximale bewegingsvrijheid op de haak, wat bij sommige rigs wenselijk is. Maar met de meeste rigs wil je de hair op een bepaalde plaats licht fixeren op de steel. Het is dus niet voorkeur maar beoogde werking van de rig die bepaalt wat je gebruikt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-03-2011 11:22

Als ik het artikel van Martin Post lees in de laatse De KW... over het ringetje op de haaksteel en de toegevoegde waarde van het proberen uit te spugen van je haakaas bij de eerste prik ( icm een shocker / vrijlopende systeem, anti kopschudden effect ) neig ik te zeggen dat ik voor het ringetje ben.

Maar! Als ik kijk naar de haak in de illustratie die Martin geeft waarbij ik ook vind dat dan pas het ringetje echt kan schuiven en tot zijn recht komt dan zijn dit longshanks en bendhooks.

De haken die ik voornamelijk vis ( gamakatsu super en ashima c887 types ) is de lengte van de haaksteel waarover je haakaas kan schuiven te kort om het schuif effect tot zijn recht te laten komen.
Ik gebruik dan een stukje siliconen tube in de haakbocht ( of recht tegenover de haakpunt ) om wel het juiste draai effect te krijgen wat ik wil bereiken.

Je moet dus goed nadenken in welke gevallen je wel dit effect met ringetje of tube kunt behalen in welke situatie je vist.
We willen inspelen op het kopschudden, een ringetje helpt maar soms kun je in de situatie waar je vist niet de betreffende haken gebruiken of is het zelfs af te raden om te doen.
Je maakt dan ook de keuze voor veiligheid van de vis tijdens de dril, mede door het hit en run systeem pak je alsnog je voordeel op een haak met silicone in de haakbocht doordat het kopschudden minder wordt.

Na het artikel van Martin is dit mijn visie hierop.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

29-03-2011 19:08

Ik vis altijd met silliconen stukje.. , kan me ook niet direct voorstellen dat de één of de ander , onder water, veel verschil maakt. Misschien .. een procentje verschil.. maar of het dan een procentje meer of juist minder is?? :roll:
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

30-03-2011 10:32

Ik doe de laaste tijd m'n shrink tube verder over de haak (ook een langer stukje shrink tube) ik schuif h'm dan door tot aan de haakbocht. Ik ben van mening dat te veel los werkende dingen ook nie alles is dus vandaar....
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

30-03-2011 13:17

Mark,
Als er flink wat "ongedierte" onder water leeft (witvis, schaardragers), maakt het wel meer dan een procentje verschil... Met een ringetje zal de hair dan véél vaker om de haak gedraaid zitten. Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Thomas Kaslander
Berichten: 115
Lid geworden op: 17-10-2007 19:07
Locatie: ZH

31-03-2011 21:17

Zelf ook een voorstander van de siliconen doordat ik met het ringetje zelf ook ervaren heb dat het wel eens rond de steel draait.

De reden waarvoor ik van siliconen naar ringetje ging was omdat de siliconen na een dril wel eens wil scheuren. echter door boven genoemd nadeel weer terug naar de siliconen gegaan.

kortom vanwege duurzaamheid van het ringetje zou je ook nog een overweging kunnen maken hoewel ik na enkele vissen toch vaak de rig vervang.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

01-04-2011 13:11

Het scheuren van het stukje rubber/silicone is geen issue voor mij. Als een rig 2 vissen meegaat is het veel, in mijn geval. Bovendien vervang ik het gewoon als het gescheurd is en ik de haak nog scherp genoeg vind: gewoon over de hair schuiven (effe pielen bij de knoop) en op de haak rijgen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-04-2011 13:38

Of gewoon een haartje met een oud wijf in de bocht knopen. Werkt ook prima ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

01-04-2011 15:07

ik gebruik de ringetjes alleen bij D rigs, anders eigenlijk altijd silicone. Ook ik wil de shrink nog wel eens verder op de haaksteel zetten. Ik vraag me af of de ringetjes geen mode verschijnsel is alhoewel ik het wel eens ben met de grotere bewegingsvrijheid van het aas. Het om de haaksteel slingeren is eenvoudig op te lossen met PVA dus dat zou voor mij geen argument zijn.
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

01-04-2011 17:58

Je kan dat oplossen met PVA ja.. Maar dan los je alleen het probleem op bij de worp.
Als het veel witvis zal hij onderwater alsnog om de steel worden gedraaid.
Tight Lines !
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

01-04-2011 21:31

goed punt ik heb daar nog geen dolle mee gehad maar erken wel dat dit een probleem kan zijn. Een extra argument voor siliconen :lol:
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

02-04-2011 08:18

Ben het met Hardy eens, ringetjes is gewoon een mode verschijnsel. Doe ook gewoon de shrink tube verder in de bocht (weet dat ik in de herhaling val)
Boeruhhhhhhhhhhh
Plaats reactie