Het chod rig topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-12-2010 23:13

Broeders,

Ik heb eens de zoek functie geraadpleegd maar kan geen echt topic vinden over deze rig, vandaar dat ik dit topic hiervoor open.
Laat me er als eerste aan toevoegen dat ik dit topic open voor de chodrig/ flying chodrig dus niet de helicopterrig.

Afbeelding

Plaatje gejat van Uncle Jim Shelley. bron

Ik heb me verdiept in de werking van de chodrig en hoewel niemand 100% zeker is over de exacte werking van deze rig is iedereen het er wel over eens dat het principe van deze rig niet echt (of echt niet?) gebaseerd is op het bold effect dat normaal gecreëerd wordt door het lood.

Deze rig dient juist gevist te worden met zo licht mogelijk lood met de rig sliding tussen twee rubber kralen. Door het gekromde rigje krult het als het ware meteen om de onderlip van de vis bij een opname (zoals bij de withy pool rig) en vervolgens geeft de leadcore een soort elastiek-achtig effect waardoor het voor de vis moeilijk wordt van de geprikte haak af te komen.

De lengte van het rigje, lengte van de leadcore, de afstand tussen de rubber kralen, het gewicht van het lood, het type en maat van de haak zijn allemaal dingen waar ieder zijn eigen mening over heeft. Zo vist Terry Hearn de kralen ongeveer 5-6 feet (150-180cm) uit elkaar en Jim Shelly heeft het zelfs over 8 feet (240cm)

Ik ben dan ook nieuwsgierig naar hoe jullie deze rig vissen (als jullie dat al doen) met bovenstaande variabelen in het achterhoofd.

Ik heb zelf nog niet met deze rig gevist maar ben wel van plan er eens mee te gaan experimenteren, puur omdat het toch iets heel anders is dan een gevlochten lijntje met een line aligner aan een 4oz bonk lood.

Verder vraag ik me alleen af wat er gebeurd tijdens de dril, is het de bedoeling dat het rigje opschuift tegen het lood aan of moet dit zodanig gemonteerd zijn dat het niet naar beneden kan schuiven?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

28-12-2010 22:23

je kunt de kralen ook tegen mekaar aan zetten en daartussen je chod-rig , het is dan aan het eerst eropgezette kraaltje hoe die het houd : als ie blijft zitten dril je de vis af met je chod tegen het kraaltje , en als ie opschuift dril je de vis af tegen het kraaltje die daarop weer tegen het lood aan zit ..

mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-12-2010 23:20

Jeffrey,

Met de kralen tegen elkaar aan vissen zie ik niet zitten aangezien dat totaal geen meerwaarde geeft ten opzichte van een normale rig. Het is dan alsnog het lood dat voor de prik moet zorgen. Maw je vist dan eigenlijk gewoon met een helicopter rig.

Het verschuiven van het onderste kraaltje is hetgeen me enigszins zorgen baart, ik kan me zo voorstellen dat als de kraal makkelijk naar beneden glijd de impact van het aanslaan voor een groot deel teniet doet.

Aan de andere kant lijkt het me ook dat als de kraal niet richting lood schuift, je de vis aan het drillen bent met onder de vis een stuk leadcore waar een lood aan bengelt. Ook geen gedachte waar ik echt blij van wordt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-12-2010 12:38

Even iets he


Als je met een Chod-rig vist,maar je gooit vanaf de kant,de kralen blijven nooit op hun plek zitten na inslag! Dat is best wel jammer,want ik mag het systeem graag,maar door dat elke keer krijg ik wantrouwen. Zeker als ik denk ''Nou pech,laat maar lekker liggen nu''. Want ik heb dikwijls meegemaakt dat ik ingooide en wist dat de kralen verplaatst waren,maar dan helemaal tot aan de hoofdlijn.

Iemand een oplossing voor dit probleem?


Want ikzelf had ook wat bedacht. En dat was Leadcore kern,om de tube wikkelen,dan krimpkous eroverheen even krimpen,en dan dus een kraaltje erop. Het zat wel strakker gelijk natuurlijk,maar dan loop ik weer risico's dat het kraaltje er misschien helemaal niet meer van af gaat.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

29-12-2010 13:05

Niet doen Leen, dat wordt een regelrechte killer rig.

Ik kan me echt niet voorstellen dat zo'n klein, licht rigje met een klein pop upje de kraal doet verschuiven. Dan zit je kraal denk toch te los. Een stukje .75mm siliconenslang van een mm of 8 met een zachte rubber kraal zou zeker voldoende moeten zijn.

Pas als je er een pva zakje aan gaat hangen kan ik me voorstellen dat de kraal verschuift.

Hoe ver heb je de kralen uit elkaar zitten?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

29-12-2010 20:03

Inderdaad een stukje siliconenslang, of fixeren met pva tape.
Met onderstaand linkje heb ik de chod uitgeprobeerd in de herfstvakantie (zonder succes), maar zodra het ijs weg is . . .

http://www.gofishing.co.uk/Angling-Time ... over-silt/

http://www.righthealth.com/topic/chod_rig (fox heeft een duidelijk filmpje en bij gardner wordt ook iets gezegd hoe je de kralen moet plaatsen)

Ben
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-12-2010 09:04

Het Fox filmpje is nou niet echt een chod rig, meer een helicopter rig als je de kralen zo dicht op elkaar vist. Daarmee mis je de hele opzet van de chodrig imnsho.

Bovendien gebruiken ze een haak met naar binnen staand oog, ook niet echt verstandig in combinatie met superstijf onderlijn materiaal.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

30-12-2010 13:01

Ging meer om het fotootje onderop bij de 1e link, die van Fox en Gardner had ik er later bijgezet.

fotootje krijg ik er ff niet zo snel op :oops:
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-12-2010 15:38

Eus Molewijk schreef:Niet doen Leen, dat wordt een regelrechte killer rig.

Ik kan me echt niet voorstellen dat zo'n klein, licht rigje met een klein pop upje de kraal doet verschuiven. Dan zit je kraal denk toch te los. Een stukje .75mm siliconenslang van een mm of 8 met een zachte rubber kraal zou zeker voldoende moeten zijn.

Pas als je er een pva zakje aan gaat hangen kan ik me voorstellen dat de kraal verschuift.

Hoe ver heb je de kralen uit elkaar zitten?



Bij mijn hangt er dus alleen een pop-up aan,en de kralen vrij dicht naar elkaar toe,zegmaar de wartel en dan een cm aan beide kanten speling. Als ik hem voor de kant in het water laat ploffen verschuiven de rubbertjes al.

Wat je dus zegt,de rubbertjes zitten er te losjes op. ik zal het eens proberen met stukjes siliconenslang Eus. Hoop dat het wat wil werken,want het is een leuke rig verder.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-12-2010 16:18

Met de kraaltjes tegen elkaar aan is het meer een helicopter rig en zie ik de toegevoegde waarde er niet van. Lees mijn openingspost nog maar eens door.

Je kan ook een rubberkraal piercen met je boilienaald, dan zal ie ook strak genoeg over de leadcore schuiven. Dus niet door het gat van de kraal maar echt door de kraal zelf.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

02-01-2011 21:41

Eus hoezo met zo licht mogelijk lood? ik hou er juist van om wat zwaarder lood te gebruiken zodat als het aas gepakt word er aan beide kanten druk ontstaat van het lood en de lijn naar je hengel hele mooie resultaten geboekt waaronder mijn huidige record the chod is hot!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-01-2011 21:57

Met de chodrig probeer je de karper om de tuin te leiden door juist de gangbare dingen weg te nemen, zoals de dreun van zwaar lood. Bovendien kan de vis bij licht lood het lood niet zo makkelijk gebruiken om de haak eruit te slingeren.

Hiermee heb ik niet gezegd dat de rig met zwaar lood niet werkt maar ik zie zo de voordelen van licht lood. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

02-01-2011 23:06

eus of het nu licht lood of zwaar lood is het gaat om de prik de rubberen ringetjes zullen erafglijden na de aanbeet dus van het lood (zwaar of licht) zal de vis geen last krijgen mijn visie erop is dat er een langzame druk van de haak ontstaat tijdens de opname van het aas wat naar (mijn) inzien is dat zwaar lood harder prikt dan licht en naar (mijn) mening beter is. het lood kan hij al niet meer gebruiken daarvoor is het te laat wat ik wil vind is dat als je op een allemachtig begroeid watervist zoals bijv abbeylake (kon geen sneller voorbeeld vinden) je met een lichtlood wel beter uit komt

grtz rich
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-01-2011 23:38

Richard,

Ik ben zelf nog niet aan de slag geweest met de chod maar de mannen die de chod rig min of meer hebben doorontwikkeld zoals Jim Shelley, Terry Hearn, Lewis Read en dat soort mannen gebruiken allemaal een lange leader met een licht loodje.

Zoals ik al zei, je probeert een situatie te creëren die de vis niet kent, zeg maar een splinter in je vinger in plaats van een stomp in je gezicht. Die stomp ken je inmiddels en je weet dat als je bukt dat je die kan ontlopen. Die splinter is nieuw en je moet nog even zien hoe je die eruit gaat halen.

Beetje vreemd voorbeeld maar zo moet je het volgens mij een beetje zien. Het gevoel is anders, net als bijvoorbeeld bij een rekkerrig, wat naar mijn idee ook meteen de kracht van de rekkerrig is. Het is anders.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

03-01-2011 00:48

Eus

de situatie met de chod rig is toch al heel verschillend met betrekking tot een simpele inline lood of safety clip? met rig eraan, de stomp waar jij het over heb ongeacht het loodgewicht waardoor de onderlijn strekt en prikt???

grtz rich
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

03-01-2011 16:09

ik ben niet zo'n fan van de chodrig, met name vanwege de beperkte bewegingsvrijheid van de rig. De vis moet de rig echt oppakken, bij opzuigen schiet de rig tekort. hoe kijken jullie hier tegenaan?

edit: Ik gebruik overigens dan wel weer graag dezelfde montage, maar dan met een langere onderlijn (gebruikelijk een 15cm lange combi-rig)

edit 2: ik zie ook niet in waarom je dit systeem niet met zwaarder lood zou vissen. Ik geloof niet zozeer in "rig-conditionering" (wel in aas-conditionering) en zie in dit geval geen enkel voordeel van licht lood boven zwaar lood. Zolang de vis het maar niet kan gebruiken om te kopschudden.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-01-2011 17:13

Andre, ik zou wel overal antwoord op kunnen geven maar ik denk dat je het principe van deze rig niet begrijpt of wil begrijpen. Jij blijft vasthouden aan het vastlood principe en zo moet je deze rig gewoon niet bekijken. Het lichte lood hoort nu eenmaal bij deze rig.

Als bovenstaand als niet aardig overkomt, mijn excuses, zo is het niet bedoeld. ;)

Laat me nog eens onderstrepen dat de chodrig iets ander is dan een helicoptermontage!

Veel mensen lezen dit in 1 adem, het zijn echter 2 verschillende rigs gebaseerd op een ander principe.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

03-01-2011 17:34

even een vraag aan iedereen : hoeveel afstand zit er bij jullie kralen tussen ?
dus de ruimte die je rig heeft om te verschuiven ?

mvg jeffrey

ps . eus wat is jou ideale tussenruimte dan ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

03-01-2011 19:12

Het klinkt inderdaad niet alleraardigst, maar goed ik zal het toeschrijven aan de gebreken van online communicatie :wink:. Je constatering dat ik vast blijf houden aan een vastloodprincipe is in ieder geval niet juist. In mijn toepassing van de chodrig ga ik ervan uit dat niet het lood nodig is om te prikken, maar de spanning op de hoofdlijn waarop zich de rig bevind. De hoofdlijn werkt hierbij als ware het elastiek. Er is geen (vast)lood nodig om te zorgen voor een goede eerste prik, een kleine prik (weerstand van de hoofdlijn) is voldoende om ervoor te zorgen dat de vis in paniek raakt en er vandoor spurt. het gebrek aan vastlood zorgt ervoor dat de vis de rig hierbij niet kwijt kan raken. In mijn beleving is dat de essentie van de chodrig.

Sla ik nu volledig de plank mis, en zoja, wil je het me dan alsnog uitleggen (daar is dit forum althans voor toch?)?

Eus Molewijk schreef:Andre, ik zou wel overal antwoord op kunnen geven maar ik denk dat je het principe van deze rig niet begrijpt of wil begrijpen. Jij blijft vasthouden aan het vastlood principe en zo moet je deze rig gewoon niet bekijken. Het lichte lood hoort nu eenmaal bij deze rig.

Als bovenstaand als niet aardig overkomt, mijn excuses, zo is het niet bedoeld. ;)

Laat me nog eens onderstrepen dat de chodrig iets ander is dan een helicoptermontage!

Veel mensen lezen dit in 1 adem, het zijn echter 2 verschillende rigs gebaseerd op een ander principe.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-01-2011 19:46

Andre ik heb me vergist. Je lijkt inderdaad het principe goed te begrijpen. Uit de posting die je eerder deed kreeg ik niet die indruk, vandaar mijn wat onaardig overkomende reactie. Vrienden? :)

Aangezien je de plank raak hebt geslagen zal ik ingaan op jouw argumenten, zo ben ik dan ook weer. :D

Als eerste denk ik dat de rig net voldoende vrijheid bied voor de vis om het aas aan te zuigen, de rig kan zijwaarts een aantal cm bewegen, verticaal een aantal cm doordat de leadcore wordt gelift en dan kan het rigje ook nog eens over de leadcore schuiven, hoewel dat laatste denk ik niet zo snel zal gebeuren bij een aanzuiging of misschien in minimale mate.

Oppakken geloof ik niet echt in, nog nooit een vis zien doen. Niet in alle onderwaterbeelden die ik uitvoerig heb bekeken en ook niet in de praktijk.

Het idee is dat het gekromde rigje meteen om de lip plooit bij een aasopname, de vis mag dan ook niet teveel ruimte krijgen omdat de punt vrijwel direct aan de lip moet "kleven". Op het moment dat de vis wegzwemt treed de "elastiekwerking" in en doordat het rigje vrij over de leadcore schuift wordt het nog lastiger om het lood als tegengewicht te gebruiken.

Dan komt je tweede punt, het lood. Het lood is bij deze montage puur werpgewicht, niets anders. Een zwaar lood zou je visstek alleen maar meer verstoren door de harde plons en ten tweede zal een zwaar lood dichter bij de bodem blijven tijdens een run/dril en daarop de kans op vastlopen op de bodem obstakels vergroten. Het lood hangt gewoon onder de vis tijdens de run en in de beginfase van de dril.
Afhankelijk van hoe je de montage in elkaar zet blijft dit zo of anders schuift het rigje langzaam richting het lood.

Bovenstaande is mijn interpretatie van de werking, ik kan ernaast zitten maar ik denk wel dat ik in de buurt zit. Als je vast lood gewend bent moet je wel echt even out of the box denken om de werking van deze rig te snappen. Zoals ik al zei, het is ff iets anders en dat is denk ik de kracht ervan. Bovendien zal het niet meevallen deze rig in de war te gooien en je kan 'm ook nog eens zomaar op alle typen bodems inzetten.

Jeffrey, een ideale afstand heb ik nog niet maar volgens mij zo ver als je leadcore leader het toelaat. Bij een leader van pak 'm beet 180cm dus ongeveer 150cm uit elkaar.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

03-01-2011 20:53

Vrienden :wink:

het punt van het lood kun je ook zo interpreteren inderdaad. Ik ging ervan uit dat meer lood voor meer druk op de lijn zorgt. In principe is minder druk nog steeds voldoende en zijn jouw redenen om lichter lood te gebruiken minstens net zo goed :wink:.

Wat betreft de opzuiging, hopelijk biedt het net genoeg ruimte (waarschijnlijk, anders was er nu geen topic op dit board om er over te discussieren), maar het zorgt er in ieder geval voor dat ik het systeem iets wantrouw. Misschien eens goed testen op een makkelijk water.

Tot slot: als er op een of andere manier voor zorgt dat de rig op zn plek blijft bij inwerpen (met behulp van pva bv), heb je volgens mij in principe geen bead nodig wel?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

03-01-2011 21:45

wat doen mensen als ze een run hebben en ze de hengel ''aanslaan'' ?
pak je hem en loop je na achter of pak je hem en draai je snel op zodat de rig tegen het lood komt en zo strak binnendraaien ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

05-01-2011 13:43

Afbeelding

nog 1 : wat is de minimale afstand voor kraal c van af je lood ? en hoe ver zet je dan kraal e ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-01-2011 13:48

Kraal C ( en dus afstand B) dikte van sliblaag bij zachte bodems en op harde bodems de minimale afstand van je rig tot je lood ( variabel, maar daar kunnen de echte die-hards chodders wel iets over zeggen).

Over Kraal E is in dit topic al iets neergekriebelt dacht ik..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

05-01-2011 14:14

of kraal c weglaten?