Het chod rig topic


Plaats reactie
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

07-04-2015 12:19

janet van der hoff schreef:@Michel,
ik gebruik de Fangtwister chodhaken van Nash.(maatje 6 )
Die hebben een rechte haakpunt en zijn vlijmscherp


Had ik ook al op het oog :-)
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-04-2015 13:33

Zijn idd vlijmscherp...maar voor hoelang? ;)
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

07-04-2015 14:21

Mijn ervaring met de haken van Nash is dat ze vrij snel bot zijn. Zelfs een periode gehad dat ze "bot" uit de verpakkingen kwamen.
Dit is trouwens al wel weer een aantal jaar terug.

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

07-04-2015 14:52

Volgens mij is het wel eens aan de orde geweest, maar hebben hier mensen nog tips over hoe je het beste een chod rig kunt uitvaren met een voerboot? ik heb het afgelopen weekend maar opgelost door geen onderste kraaltje gebruiken en de rig in t bootje met het lood te plaatsen. de 2e kraal hing verderop op de leader, achter de boot aan zeg maar. Hele leader in de boot leek me niet zo'n goed idee...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-04-2015 15:27

B. de Boer schreef:Mijn ervaring met de haken van Nash is dat ze vrij snel bot zijn. Zelfs een periode gehad dat ze "bot" uit de verpakkingen kwamen.
Dit is trouwens al wel weer een aantal jaar terug.

Gr Bas
dat is bij in ieder geval zeker niet het geval,ik gebruik het en mijn maat ook de fang twister,1 van de beste halen vind ik zelf.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

07-04-2015 19:40

Bijna 30 pagina's over de paternoster euhhh chodrig..
Wat mij intrigeert is het volgende, het aanhoudende succes van deze rig berust dat noch puur op de werking van de rig, of ook op het feit dat de karpers de pop ups NIET verwerken en blijven happen op die dingen?!?

Hoeveel procent vd vissers draait ze pop ups met de dezelfde mix als de voerboilies?!
Ik denk dat daar óók een heel groot deel van het succes zit.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

07-04-2015 20:01

Succes van de chod is juist single hookbait visserij. (reflex respons)Maakt dus niet veel uit M.I
Ook een succesvolle, moeilijk in de war te gooien rig om naar springende vissen
te gooien terwijl iedereen nog lekker in de slaapzak ligt te meuren :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
harry de jonge
Berichten: 64
Lid geworden op: 01-02-2015 14:22

07-04-2015 20:25

Ik heb in de media een chod voorbij zien komen gemaakt met een zogenaamde longshank haak,deze combinatie word dan toch een extreme bekkensloper gezien de positie van de haak wat dan een soort van wig word?
Ik vis de chod zelf met een leader van PB silk-ray,ESP chod beads,ESP stiff rig bristle filament en de Korda chod krank hook
Bijlagen
3421qas.jpg
(102.17 KiB) 1778 keer gedownload
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

07-04-2015 21:22

Fred, juist het tegenovergestelde op voerplekken met drie hengels is de chod vaak de hardloper!
Het (voer) aas wat gebruikt wordt is echt heel dik in orde en toch die afwijkende chod fie de buit binnensleerpt!?
Hij overklast de darkside;-) behoorlijk;-)

De werking van de chod of het niet leren van die pop ups omdat het niet verwerkt wordt!
Ik denk stellig het laatste.

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

07-04-2015 22:45

Frank Meyer schreef:Fred, juist het tegenovergestelde op voerplekken met drie hengels is de chod vaak de hardloper!
Het (voer) aas wat gebruikt wordt is echt heel dik in orde en toch die afwijkende chod fie de buit binnensleerpt!?
Hij overklast de darkside;-) behoorlijk;-)

De werking van de chod of het niet leren van die pop ups omdat het niet verwerkt wordt!
Ik denk stellig het laatste.

Gr


Het niet verwerken lijkt mij niet !! Zou betekenen dat elk haak aas( niet verwerkt zoals jij het noemt) argwaan op zou leveren :wink:
Ik blijf bij het 1e.
Ach man..Ga toch vissen !!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-04-2015 04:07

Als een vis een pop up aanzuigt, gaat ie gewoon naar binnen. Wat je vaak ziet bij een voersituatie dat de vissen op het laatste moment afhaken. Een visuele prikkel, maar geen geur- of smaakprikkel?
Die dingen zijn natuurlijk zo droog als de neten en nemen net als een spons in eerste instantie alleen maar vocht op.
Aanzuigen van iets wat mogelijk eetbaar is, is een reflex, moet er natuurlijk wel iets uitlekken! Gooi je ook nog eens van alles wat in het water en je hebt mogelijk nog wat meer voordelen?

Wat is de kracht van de chod? Carp hooked and hooked. Need for speed!

Single hook op een water met weinig vissen schiet niet op natuurlijk! Het zou mogelijk wel kunnen werken, als je over de top gaat.
Massive odor plume, zoekt en gij zult vinden!
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

08-04-2015 10:51

@ Rik, daarom zei ik voor info erbij dat het al een aantal jaren geleden was dat ik ze gebruikt was. Is wel gelijk de reden geweest waarom ik gestopt ben met de haken van Nash. Gelukkig hebben ze blijkbaar het 1 en ander aangepast.

@ Andre gewoon helemaal in de voerboot. Vlak voor het lossen laad ik wel iets "spanning" op de lijn komen. En vaar een stuk voorbij de stek zodat ie mooi kan afzinken. Hier bij mij en een maat geen problemen mee ondervonden.

Denk dat die mooie pop-up balletjes eerder in het oog springen en misschien sneller naar binnen gezogen worden. Aan de andere kant misschien haakt deze rig wel gewoon beter dan alle andere. En worden de normale bottom-rigs even zo vaak naar binnen gezogen. Maar "vissen' ze niet de helft zo scherp dan een chod waardoor de laatst genoemde er zijn overtuigende kracht blijft bewijzen t.o.v de bottom baits......

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

08-04-2015 12:49

Het laatste wat bas aanhaalt zit iets in als je het mij vraagt, de chod is simpelweg een ontzettend scherpe rig en daarbij erg opvallend/attractief. Over het algemeen een goeie combi. Toch merk op sommige wateren dat pop-ups of iig chods worden gemeden en een normale bodemrig meer succesvol lijkt te zijn. Wat betreft scherp vissen, een korte iq-d rig (come oooon :oops:) met een waftertje doet het ook goed bij mij hoor...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

08-04-2015 17:10

Frank Meyer,

Ik denk dat het succes van de chod zit in het feit dat hij juist anders is dan alle andere bollen en moeilijk te ejecteren is na aanzuiging.

Mijn mening is dan ook dat de chod eerder een visuele prikkel geeft en zo nieuwsgierige vissen haakt.

Ps. Ik heb ook veel vissen op de chod in het donker geha, echter de meeste met daglicht
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

08-04-2015 20:22

Ok, duidelijk.
Mag ik vragen hoeveel mensen hun chod exact hetzelfde als de voerboilies vissen?
Qua flavour diameter kleur enz.
Single vissen even buiten beschouwing gelaten.

Wat ik denk is dat de karpers het blijven proberen op die pop ups omdat ze miss te weinig aanknopingspunten krijgen.
Van mond tot kont zeg maar.
En dat aanzuigen op mega korte pop ups hoe gaat dat?
Leader mee naar binnen?
Gewoon leuk om even over te bomen mannen.

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-04-2015 01:41

Het visuele aspect zal (overdag) zeker een rol spelen en als je bol dan ook nog de nodige attractie heeft, heb je denk ik alleen maar extra voordeel. Ik geef eerlijk toe, dat ik het daar ook mis kan hebben, een visuele afwijkende prikkel veroorzaakt mogelijk ook een reflex reactie bij de vissen (testen, oftewel naar binnen met die handel)?

De kracht van de chod is volgens mij vooral, dat je procentueel gezien, veel meer vissen haakt per aanzuiging. Belangrijkste vraag is dan, hoe kan dat?
Dat ie moeilijker uit te spugen is geloof ik in ieder geval niet (en dat laten onderwaterbeelden ook niet zien), dat uitspugen werkt alleen maar in je voordeel! Je hebt altijd iets druk (weerstand) vanaf de onderkant, door je (lichte) lood, je leadcore, eventueel je hoofdlijn en je waker. Door je Mouthtrap of bristle filament staat je haak altijd in de juiste positie en de weerstand zorgt er voor dat je haakpunt vlak achter de onderlip vlees pakt. Wel in het meest gunstige geval, want niet elke aanzuiging leidt natuurlijk tot een gehaakte vis. Gaat ie daarna spugen, dan heeft de vis een nog groter probleem.

Wat betreft de te volgen tactiek, dat verschilt denk ik per water. Daarnaast ook, of je instant vist, of voorvoert.

Frank, wat bedoel je overigens met te weinig aanknopingspunten?
Aanzuigkracht is en blijft een interessant fenomeen en iets waar wij als visser weinig invloed op kunnen uitoefenen. Feit is iig. wel, dat een vis die je aas met kracht aanzuigt, meestal ook een gehaakte vis is!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

09-04-2015 14:30

in mijn artikel op de homepage heb ik me daar ook over uitgewijd. Ik denk dat een dergelijke korte onderlijn wel degelijk moeilijker is om uit te spugen, de onderlijn is nl veel lastiger van spanning af te halen. Dit vanwege het stijve karakter en het feit dat het een heel kort onderlijntje betreft. De onderlijn is simpelweg niet van spanning af te krijgen, zoals Hilco ook al beschrijft.

linksom of rechtsom, ik denk inderdaad ook dat je meer vissen haakt per aanzuiging. je moet ze dan wel tot aanzuiging verleiden (je moet bij deze tekst maar even goed voor ogen houden dat t om vissen gaat :roll: ).
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

09-04-2015 14:56

Ja ja andre, waar het hart van vol zit....
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

09-04-2015 19:58

Mijn gedachtengang was dat de karpers nooit pop ups vreten em daardoor fouten blijven maken.
Puur daardoor blijven ze hem pakken cq testen denk ik.
Hoelang horen we al niet de successen vam fluo pop ups ook voordat de chod in de mode raakte.
Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

10-04-2015 08:50

Ik snap je gedachtegang, maar persoonlijk denk dat je 't beestje iets teveel intelligentie toedicht. Ik denk niet dat t persé noodzakelijk hoeft te zijn dat ie m daadwerkelijk moet eten om er een positieve dan wel negatieve associatie mee te krijgen. visuele aspect en smaak en weetikmeveel met welke receptoren de pop-up allemaal geregistreerd worden lijken me voldoende daarvoor.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

23-04-2015 12:26

Vraagje,

Vissen jullie de chod met slappe of juist strakke lijnen ?
Zelf heb ik het idee dat de lijn mooier over de bodem ligt en beter haakt bij een slappe lijn.
Nadeel is wel dat de aanbeet minder snel doorkomt en je dus wat minder scherp vist.

Wat is jullie idee hierover?
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-04-2015 12:37

Als de eerste 20 meter maar slap ligt....je lijn,leader en lood bouwen de druk op voor het haken....fluor carbon lijn lijkt mij hier dan ook perfect voor.

Ik heb de chod haak van pb gekocht, maatje 6...mooi haakje...mijn voorkeur gaat ook echt naar een rechte punt.
Jarenko Huijmans
Berichten: 18
Lid geworden op: 12-10-2006 17:48
Locatie: Apeldoorn

23-04-2015 22:25

De chod vis ik altijd met slappe lijn. (sinds dit seizoen)
Hier was ik altijd heel erg huiverig over maar ik ben om!
De beetregistratie zal iets minder zijn inderdaad, maar je hoeft geen meters lijn extra in het water te hebben liggen toch?
Ik werp hem op de gewenste plek, zorg dat mijn lijn zinkt door hem redelijk strak te trekken en geef daarna lijn bij.

Wanneer je strak zou gaan vissen trek je de leader van de bodem, komt je lijn diagonaal door het water te staan, waardoor de chod een endje van de bodem af zal komen, hij zal ten alle tijden het hoogst haalbare punt opzoeken door het drijfvermogen van de popup.
27 pond lederkarper.
Nieuw PR:D
Jarenko Huijmans
Berichten: 18
Lid geworden op: 12-10-2006 17:48
Locatie: Apeldoorn

23-04-2015 22:28

En wat betreft het minder scherp vissen, hangen is hangen.
Door de agressieve stand van de haak, het gewicht van de leader, je tegengewicht van het lood en uiteindelijk de lijnspanning zal de vis zeker goed gehaakt zitten, mits de haken vlijmscherp zijn uiteraard.

Bij obstakelvisserij kies ik toch vaak om de chod niet in te zetten ivm. de vrijheid die je de vis toch geeft door de slappe lijnen.
27 pond lederkarper.
Nieuw PR:D
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

26-04-2015 21:44

Na een aantal lossers en missers heb ik mijn free fall leader vervangen op1 hengel voor leadcore en....jawel een mooie schub van 20 pond :D ( voor foto zie vangsten topic)
Hij lag op een ruime 100meter ver dus dat duurde FF :P
Zat mooi gehaakt .

Wat ik nu (ook) doe is ingooien, strak trekken net zolang totdat de swinger niet meer zakt en dan wat lijn geven totdat de swinger net niet omhoog komt.

Heb ook nog mijn lood gewicht van 50 naar 35 gram gebracht om wat subtieler te kunnen ingooien.

Op de hengel waar ik de freefall leader nog op had kreeg ik nog 2 runs waarvan 1 gelost en 1 mis.....

Bedankt voor de tips,heeft mij goed geholpen
Kansloos gezeik!