Het chod rig topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

21-06-2013 13:24

Ik vis met 15mm pop ups en Freefall. Waar ik me op focus zijn lichte onderdelen zoals kleine ring swivels ed. Verder lood ik mijn chod uit in mijn aquarium. Freefall ligt strak op de bodem en de wartel staat nagenoeg kaarsrecht. Ik ondervind, in tegenstelling tot velen blijkbaar, geen last van de Freefall.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

21-06-2013 14:55

Ik vis hem exact hetzelfde phillip .
Alleen bij gebruik van een 20 mm de 80 lbs
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

21-06-2013 17:14

Hilco, was jij niet diegene die het board ging verlaten?
Dat je het niet met me eens bent kan natuurlijk, als jij vindt dat het anders is, sta ik daar graag voor open, alleen beetje kinderachtig om zo te reageren toch?

We hebben het nog steeds over de chod, dus een theekransje doen we wel in koffietafelpraat...
Wannie Wedduh?!
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

21-06-2013 18:22

Ik ben altijd blij als er mensen zoals EUs of HIlco ea hun licht laten schijnen over dit soort onderwerpen.
Blijven doen mannen ... Verschillende invalshoeken zet aan tot nadenken over dit soort dingen.

Iedereen heeft er zijn of haar kijk op, maar leren doen we!

Miss is de volgende stap wel de 'standaard onderlijn' volledig laten schuiven tijdens de worp.
Ik denk het eigenlijk wel.

Gr, en buig/stoom ze.
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-06-2013 03:06

Het meeste is denk ik nou wel gezegd.
Zal mijn visie met nog wat extra aandachtspunten nog een keer op papier zetten.
Deze rig gaat om het geheel, dus de leadcore met het lood en de kralen en de chod zelf (is hot volgens de vele geleerden).
Het lood heeft alleen functie als werpgewicht en hoe kleiner de plons hoe beter, dus wat je gebruikt hangt een beetje van de te werpen afstand af. Lichter dan 28 gram zou ik overigens niet gebruiken en voor echt lange afstanden zou ik liever een ander systeem gebruiken (i.v.m. de krachten tijdens het werpen).
De leadcore is heel belangrijk, die zorgt namelijk al voor iets weerstand bij het aanzuigen en daardoor voor de juiste positie van de haak en nadat de boilie gestopt is, voor het terugtrekeffect. Voor een optimale werking van de rig moet die leadcore beslist iets omhooggetrokken worden. De hele handel moet wel ver genoeg naar binnen! Lengte? 1 tot 1,5 meter lijkt mij heel mooi om mee te beginnen.
De kralen hebben voor wat betreft de inhaking totaal geen functie, integendeel, stel de onderlijn ligt na het inwerpen tegen de bovenste kraal, gaat je bol bij een aanzuiging dan wel ver genoeg naar binnen? De onderste kraal zou ik d.m.v. een knoop in de leadcore vastzetten op zo’n 20 cm. van het lood, ik wil n.l. tijdens de dril het lood niet te dicht bij zijn kop. De functie van de bovenste lijkt mij duidelijk, als een vis naar mij toe zwemt wil ik wel een beetindicatie. Wel vastzetten op een visveilige manier natuurlijk.
De chod zelf, niet te lang (je wilt die haak niet te ver in de bek) en niet te kort (je haak moet wel naar binnen). Ongeveer zo,n 6 cm lijkt mij prima om mee te beginnen. Het materiaal, hoe stijver des te beter. Buiging en waarom de halve cirkel. Dat zorgt er voor dat je bol ergens vrij vooraan afgestopt wordt in de bek van de karper, doordat ie ongeveer ergens in het midden (na de aanzuiging) tegen de onderlip van de karper aan komt. Haak, altijd een rechte punt, haakt veel beter! Positie boilie t.o.v. de haak, vind ik nog een heikel punt en ben ik nog niet uit. Ik denk dat het zeker verschil maakt. Normaal aast een vis gemiddeld op zo’n 30 graden (onderwaterbeelden) en dus zou je zeggen, de haakpunt moet het liefst iets naar beneden wijzen. Ik zou de chod altijd in het midden van de leadcore vastzetten d.m.v. p.v.a. string (goed aanknopen!). Het ringetje zou ik altijd fixeren in de bol, ik wil die haak bij het aanzuigen loodrecht onder de bol en als je het ringetje niet fixeert zit daar mogelijk speling in.
Zag overigens vanavond op een onderwaterfilmpje dat een vis gehaakt werd door het uitspugen van een pop up, wie had dat ooit gedacht?
Voorvoeren of niet? Het kan beide (en met de eerste vang je meer?), maar ik zou de rig dan wel iets verschillend vissen, i.v.m. de verschillende manier van azen (lengte leadcore, lengte chod). Bij instant vissen altijd single hook, stel ik voer 10 bollen bij, afgekeurd en ik zit voor Jan lul? Het aas zelf moet natuurlijk wel een prikkel afgeven en bij voorvoeren altijd!! hetzelfde haakaas als de gevoerde bollen.

Ben ik nog iets vergeten, ja de hoofdlijn, bij voorkeur afzinken (denk ik), maar dat kan natuurlijk niet overal.

Ik weet het, bovenstaande is mijn visie, maar is m.i. wel gebaseerd op logische gevolgtrekkingen.

De kracht van de rig? Lucky Luke denk ik.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-06-2013 13:02

jeffrey van osch schreef:Kevin ik wil die cirkel hebben omdat IK de ervaring heb deze dan beter prikt .
Mag ik vragen hoeveel vissen je op de chod hebt gevangen ?


Teller zal inmiddels over de 30 vissen gaan. Kunnen er wellicht ook 40 zijn. De kromming zoals je die bij veel kant en klare chod rigs ziet is bij mij het beste bevallen. Het viel mij overigens op dat sommige mensen van die kromming meer een "doel" dan een "middel" lijken te maken. En daarnaast kan je alles op het droge of in theorie nog wel zo perfect hebben, maar werkt het onder water ook precies zo? Daarom is het dus slim om op een gegeven moment maar gewoon eens met zo'n ding te gaan vissen.

Overigens moet ik op welke variant van de chod rig dan ook nog een eerste losser krijgen.

Terugkomend op leadcore en prikken. Afgelopen winter pakte ik meerdere vissen op een kritisch uitgebalanceerde "naakte" chod rig. Wat zorgt dan voor de prik? Het loodje van 28 gram dat een halve meter verder ligt? Of de weerstand van de lijn?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-06-2013 14:46

Natuurlijk heb je daar gelijk in en andere varianten zullen zeker ook werken.

Ik ben klaar met de theorie, op naar de praktijk!
robertino smith

22-06-2013 19:49

Hilco Meijer schreef:Positie boilie t.o.v. de haak, vind ik nog een heikel punt en ben ik nog niet uit.


Afbeelding

Mss een optie dit ipv. lusje gefixeerd op het oog.

mvg.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-06-2013 01:56

Robertino,

Dat meest linkse zal wel iets van siliconen zijn, wat je over de haakpunt schuift. Dat schroefoog zie ik niet zo zitten. Het ringetje zit op de haak zelf, maar die wil ik eigenlijk in zijn geheel in de bol.

Leuk dat je in ieder geval meedoet.

Gr.

H.
robertino smith

23-06-2013 12:03

Hilco, hier nog een optie, hair rechtstreeks op de haak.

Afbeelding

Bij de hengelsport,

Afbeelding

Hiermee kan je naar mijn mening de positie van de pop- up, beinvloeden, doordat hair of bait band verschuifbaar is op de haaksteel.

mvg.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-06-2013 03:07

Change of thoughts!

Heb nog wat verschillende onderlijntjes geknoopt en ook nog twee avonden gevist. Die grote maan was best wel mooi, maar het vissen was kut!
Met het idee om het ringetje te fixeren ben ik totaal de mist in gegaan (o.k. er zat wel een bepaalde gedachte achter). Het is net andersom. Je bol is natuurlijk de grootste kracht en niet de haak. Dus gewoon het ringetje gebruiken, of b.v. een stukje soepel van ongeveer een halve cm. Denk zelf aan het laatste en dan vooral ook om praktische redenen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-06-2013 01:30

Waarschijnlijk mijn laatste post in dit topic.

Heb vanmiddag wat materiaal gekocht en net mijn eerste rigs geknoopt. I.p.v. bristle filament, 25 lb Korda mouthtrap, mooi stijf spul, daar lig het niet aan. Achtknoop voor het lusje gaat prima. Voor de haak een Domhoff, want dat spul krijg je nooit drie keer door het haakoog, tenminste niet bij de haken die ik gebruik. Overigens wel altijd een “D” met een ringetje. Voor wat betreft het blobben is het rotzooi!!! Het brandt n.l. als een fakkel en voor je het weet beschadig je je onderlijn, dus met beleid! Misschien eerst nat maken?
Dany maar lachen in zijn luie stoel bij Lake Gigantica want voor je het weet ben je een hele klos kwijt. En dan die prijzen, € 5,99 voor twintig ringetjes. Die Dany lacht zich nog dood! Wil wel geloven dat al die hengelsportzaken failliet gaan. In China heb ik er denk ik 2000 voor die prijs. En wie heeft de buit al binnen?

Waarom de “D” met het ringetje? Eerst het allergrootste voordeel van de rig, je haakt de vissen niet op het lood!!!!! Van wat voor richting een vis ook aanzwemt, de haak gaat altijd perfect naar binnen. Ik zei al hij is snel. De haakt prikt volgens mij, net voordat ie je bol weer uitspuugt (net voor het spugen, gaat zijn bek n.l. open) en met de punt precies achter zijn onderlip (grootte van de vissen maakt verschil?). Reactie van de vis is, er uit met die bol, je haakoog zit buiten zijn bek, het ringetje volgt de “D” en de uitgespuugde bol zet nog meer druk op de haakpunt. Gevolg, een fluiter!

Natuurlijk zal niet elke aasopname tot een gehaakte vis leiden en mogelijk ga ik de leadcore ook nog iets zwaarder maken, aan de andere kant, in het water heeft die natuurlijk wel meer weerstand.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

27-06-2013 08:12

Haken bij uitspuwen??? Geloof ik pas als er diverse onderwaterbeelden van zijn. Tot die tijd heeft het voor mij een enorm hoog bullshit gehalte.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

27-06-2013 10:05

Kees Verheij schreef:Haken bij uitspuwen??? Geloof ik pas als er diverse onderwaterbeelden van zijn. Tot die tijd heeft het voor mij een enorm hoog bullshit gehalte.


Idd, plus 1

Oja, de chod haakt niet op t lood? Lol, right!
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

27-06-2013 10:50

Ik zie de effectiviteit ervan juist, dat bij opname de rig misschien een klein beetje strekt, maar vrij snel weer wil terugveren in zn oorspronkelijk vorm, en dus wordt geforceerd richting onderlip. Is die uitleg te volgen? i.c.m. een scherpe haak en wat weerstand door leadcore, en het feit dat het lood niet meteen kan worden gebruikt om de haak te lozen, maakt deze rig moeilijk kwijt te raken voor vriend karper.

Het grootste voordeel vind ik tegelijkertijd ook het grootste nadeel. Pop-up's wekken denken ik vaak tegelijkertijd nieuwsgierigheid, maar ook enige argwaan op. Ik zou m daarom niet snel aanbieden op een voerplek, maar vooral singlehookbait met een erg attractieve pop-up (kan iemand me nog helpen aan de originele boosted squid en octopus pop-ups van dynamite baits!?). Doordat je de rig zo anti tangle is als het maar kan, kun je m wat makkelijker op plaatsen krijgen waar je een normaal rigje niet zo snel zal deponeren.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-06-2013 12:05

Kees, je hebt niet goed gelezen!

http://www.youtube.com/watch?v=VDu1bhjfCZQ

Goed kijken vanaf minuut vier.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

27-06-2013 17:09

Hilco, ik krijg de indruk dat de vis zich toch gewoon haakt op het lood, maar dat lood is juist buiten beeld. Het ziet er niet uit als een spuwbeweging, maar meer dat de haak door het strekken van de onderlijn in de juiste positie komt, geholpen door het loodje op de onderlijn.

Wel leuk dat je nog es reageert trouwens! 8)

Met niet overtuigde groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-06-2013 04:40

Idd, plus 1

Oja, de chod haakt niet op t lood? Lol, right!

Ik ga nou even heel gemeen doen, maar kan het niet laten.
Jouw rig ligt op een halve meter van je kraal en jij wilt hem op het lood haken.
Als je een maand geduld heb, zou het kunnen lukken. Zo niet, dan nog maar een maandje langer.
En voor je het weet zit je er volgend jaar nog!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-06-2013 10:15

Oei,

We gaan conclusies trekken uit 1 filmpje dat niet de hele setup in beeld brengt. Trickie .....
Denk dat het een combinatie van dingen is.
Ook in dit filmpje zie je dat de vis snapt dat dit ding niet naar binnen zal gaan omdat hij ergens aan vast zit. Vervolgens heft de vis zijn kop en wil gaan spugen, dan komt het gewicht van het balanceer loodje in actie. Vis voelt de 1e prik en bolt waardoor het werplood haar werk kan doen.

Ik vis de chod wel eens zonder kralen of wat dan ook en ook dan krijg ik vis op de kant, maar dit kan natuurlijk volledig toeval zijn? Misschien had ik met kralen wel 10 vissen gevangen? (oh nee, zoveel zitten er geeneens).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

28-06-2013 16:24

Hilco Meijer schreef:Idd, plus 1

Oja, de chod haakt niet op t lood? Lol, right!

Ik ga nou even heel gemeen doen, maar kan het niet laten.
Jouw rig ligt op een halve meter van je kraal en jij wilt hem op het lood haken.
Als je een maand geduld heb, zou het kunnen lukken. Zo niet, dan nog maar een maandje langer.
En voor je het weet zit je er volgend jaar nog!


Met een naked chod, zou je dan geen vis kunnen haken volgens jouw redenering?

De weerstand van de leader zorgt er hooguit voor dat de haak achter het randje van zn bek blijft hangen, doordat de vis gaat schudden/zwemmen/omhoog komt, schuift de chod op tot de 2e kraal vanaf het lood, met de inhaking tot gevolg.
De leader is niet zwaar genoeg om de haak voldoende te laten prikken!

Zonder kralen is het ook mogelijk, de vis zwemt weg van de stek, en de vis haakt zich door de druk van de slip op het lood...
Wannie Wedduh?!
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

28-06-2013 17:53

Idd, plus 1

Oja, de chod haakt niet op t lood? Lol, right![/quote]


Sorry maar hier wil ik toch wel even op reageren zeker Davy,s opmerking komt erg bijdehand en alwetend over :roll:
Ik ben denk inderdaad ook dat de vis in eerste instantie gewoon gehaakt wordt door de weerstand van de leadcore en de lijn en zal dit proberen te onderbouwen.

Ik heb zelf al heel wat jaren geleden(20 jr miss wel) met een aantal vismaten op verschillende soorten wateren geexperimenteerd met freelinen,dus je haak met een hair op de hoofdlijn een loodje als stoppertje op plus minus 20 cm en daarna niets geen stoppertje meer en een vrijwel slappe lijn afgewerkt met een ultra lichte waker.
Ik kan je vertellen dat de vangsten omhoog schoten ten opzichten van het vastlood systeem,met bijna zonder uitzonderingen eerst één of twee piepjes(kopschudden)gevolgt door keiharde fluiters.
Zeker op een overvolle dressuurput bij mij in de buurt waren de vangsten op zijn zachtst gezegd opmerkelijk,ik mijn eentje 8 aanbeten op een middag tegen de rest van de aanwezige cracks(5 man) in zijn totaliteit 1 aanbeet.
Wij hadden hier destijds geen verklaringen voor maar het was duidelijk dat vooral op het dressuurputje dat hoe lichter het loodje was(meestal 20 gr) hoe meer fluiters we kregen :roll:
Later toen we de onderwaterbeelden van oa Korda onder ogen kregen werd het ons duidelijk dat het gewicht van het lood gebruikt werd om de haak uit de bek te schudden.
Ik DENK dan ook dat de haak bij de minste weerstand al een lichte prik zal geven maar nog niet diep genoeg om ook de weerhaak diep genoeg te laten penetreren,dit zal gebeuren op het moment dat de vis in paniek raakt nadat ie de haak dmv kopschudden niet kwijt raakt.
Ik heb zelf nog nooit met de chodrig gevist overigens maar heb net toevallig een pakketje laten samenstellen om er serieus mee aan de slag te gaan.
Ik geloof juist dat kracht van de chodrig zit in het feit dat vis zich niet prikt door het gewicht van het lood en zich dus ook mbv het gewicht van dit zelfde lood zich kan ontdoen van de haak :roll:

Gr,

Mark
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

28-06-2013 20:51

Mark, ik ben zeker niet bijdehand of alwetend, als de laatste pagina's goed doorgelezen hebt, zul je mijn visie op de chod lezen.

Wanneer is een vis gehaakt?
Als hij een lichte prik voelt?
Of als hij daadwerkelijk goed vast zit, zonder dat je zelf hoeft aan te slaan?

Oowja, de vis kan het gewicht van het lood niet gebruiken om zich te ontdoen, doordat de chod over de leader of hoofdlijn (naked chod) schuift, het lood zal ten alle tijden omlaag willen.

Maar als het lood niet voor de inhaking zorgt, maar de leader, hoe zit het dan bij een naked chod?
Ben ik erg benieuwd naar...

Ik blijf erbij dat het lood voor de inhaking zorgt, een leader is in mijn ogen niet zwaar genoeg om de haak voldoende te zetten.

De haak zal hooguit achter het randje van de onderlip blijven hangen, en pas als de chod tegen het 2e kraaltje komt, of als de vis zijwaarts zwemt (spanning tussen het lood en de slip) zal de haak gezet worden.

Wat jij verteld over het freelinen, geloof ik graag, de vis voelt de haak, krijgt hem niet gelost, en neemt een run.
Door de spanning tussen de slip en de haak, wordt de vis gehaakt...

Nogmaals dit is slechts mijn visie...
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

28-06-2013 22:03

En 20 jaar geleden reed men nog met paard en wagen .
Er is een hoop veranderd .
Evolutie was het tog ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-06-2013 02:48

Doe toch nog even mee.

Voor mij is een vis gehaakt als ie de haak niet meer kan kwijt raken, zeg maar de eerste prik.
Daarvoor zal je altijd een bepaalde weerstand moeten gebruiken. Als je dat kan bereiken voor het uitspugen van je bol ben je spekkoper. Daarna gaat ie bolten (en dus kopschudden). Bevindt je bol zich dan ook nog eens buiten zijn bek dan is zijn rol helemaal uitgespeeld.
Mouthtrap heeft veel geheugen, bij het aanzuigen zal het uitrekken en daarna?

Naked chod, zal je altijd moeten overloden en fluorocarbon is stijf.

Bodem rigs, de rol van het zware lood en de korte onderlijnen kunnen in de prullenbak?
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

29-06-2013 07:44

Davy Meulenberg schreef:Maar als het lood niet voor de inhaking zorgt, maar de leader, hoe zit het dan bij een naked chod?
Ben ik erg benieuwd naar...


Davy,ik ben zo even niet bekend met de naked chod maar ik ga er maar even vanuit het hier over een chod rig gaat gevist vanaf je hoofdlijn?
Bij de opname zal er altijd iets van weerstand zijn en ik denk dat deze weerstand hoe minimaal deze zal zijn al voor een eerste prik zorgt.
Zoals eerder vermeld hadden mijn maten en ik ook geen echte verklaring voor het grote succes van het freelinen maar het is gewoon een feit dat het werkte en nog steeds werkt de vissen hadden tot voor dat de beetrunner begon te lopen echt een minimum aan weerstand en dan moet de vis echt al minimaal 1,5 mtr met de haak in zijn bek weg gezwommen zijn.
Waarom zou dit niet het zelfde het geval kunnen zijn mbt de chod rig?
Ik heb werkelijk heel veel geprobeerd mbt rigs maar ben altijd weer terug gekomen op een standaard (combi)rig tussen de 12 en 16 cm omdat ik simpelweg op deze rig de meeste en beste inhakingen kreeg.
De enige verandering in mijn visserij waarvan ik zeker weet dat het tot betere vangsten heeft geleid is het overstappen van vastlood systeem naar loslood systeem.
Misschien moeten we niet altijd alles willen verklaren maar gewoon ervaring opgedaan vanuit de praktijk aannemen dit iets werkt :wink:

Gr,

Mark