Het chod rig topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-06-2013 07:36

Sommige mensen willen perse langs een ander lezen. Ik zal zeggen vang een bak man!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

11-06-2013 17:01

Damn Hilco, verdomd goede visie! Alsof je het zo uit mijn gedachten even op het bord neertikt.

Ik ga in hele grote lijnen met je mee, zoals jij de werking uitlegt denk ik er precies hetzelfde over.

Freefall is in het geval van de chod dus duidelijk freefail, het spul is veel te soepel en wordt te gemakkelijk in een "punt" getrokken. Leadcore is niet alleen zwaarder, het is ook stijver, wat voor meer tegendruk/weerstand zorgt!

Het rigje zelf maak je van bristle filament, wat zo stijf is dat je het haast zo kan buigen als ijzerdraad, al het andere zoals fluorocarbon of dik nylon mag lekker in de tas blijven.

Overigens ben ik het ook met je eens dat alles wat een karper oppakt wordt aangezogen al lijkt het soms anders. Zou de vis niet zuigen maar gewoon domweg happen zou de pop up voor zijn bek weg schieten. Hij zuigt dus altijd, hoe minimaal soms ook.

Waar ik het niet mee eens ben is dat de onderste kraal niet naar beneden mag zakken. Hij moet goed klem zitten maar tijdens een zware dril mag ie van mij best wat zakken. De vis beschadigen zal alleen gebeuren met zwaar lood en dat is nu precies wat we met de chodrig lekker in de tas laten zitten.

Een lood dat onder de vis bengelt tijdens een dril kan vastlopen in een obstakel!

Overigens las ik dat iemand zijn leader in twee stukken maakt met een wartel ertussen. Ik heb me heel lang afgevraagd hoe Jim Shelley dat deed dus heb ik het hem maar zelf gevraagd. het antwoord is simpel: Hij legt gewoon een knoop in zijn leadcore!

Voor wat betreft de kralen: Deze zijn absoluut essentieel en idd zoals Hilco zegt niet voor de inhaking.

Natuurlijk zal je zonder ook vis vangen maar met geheid nog meer!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-06-2013 02:27

Eus bedankt voor je reactie, ben ik blij mee.

Vraag me wel eens af wat een karper kan aanzuigen (20 gram denk ik zeker) en kunnen we dat gegeven gebruiken i.v.m. met onze rigs, oftewel zwaar lood heeft misschien zijn langste tijd gehad? Ik heb het nu natuurlijk over rigs in het algemeen. Lichter is mogelijk beter? Oftewel we hebben ook nog wat speling voor wat betreft het lood?

De leader in twee stukken, gaat dat om het onderste deel (denk ik)? Is me namelijk niet helemaal duidelijk.

Gr.

H.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-06-2013 10:46

Moeilijk te zeggen Hilco. Herinner me wel een vis die ze "stofkei" hadden gedoopt omdat deze een stuk stof en een complete kei had ingeslikt en schijnbaar weer uitgepoept in een bewaarzak.
Ik heb toen ook een foto van die kei gezien, een flinke kiezel was het, die woog toch snel een gram of 50 als ik het zo moet schatten.

Voor wat betreft zwaar lood, dit heeft zeker zijn plaats binnen het karpervissen maar niet met een chodrig. Het lood is puur werpgewicht, meer niet. Het zal je trouwens nog verbazen hoe ver je een 1 of 1,5 ounce loodje smijt!

Je vraag over speling vwb het lood begrijp ik niet helemaal, kun je dat nog wat toelichten?

De leader in twee stukken, gewoon doormidden knippen en dan een wartel ertussen knopen om te voorkomen dat de onderste kraal naar beneden zou kunnen schuiven. Dat is wat er bedoeld werd. Ik gebruik zelf liever een 8mm rubber kraal die ik "pierce" met een dunne boilienaald en zo op mijn leadcore rijg. Dat zit strak genoeg. Letop: Dit geld uitsluitend voor de [onderste kraal!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-06-2013 11:35

Eus,

Ik bedoel met die speling, dat een vis een bepaald loodgewicht met zijn aanzuigkracht kan verplaatsen. Stel je onderlijn ligt gestrekt, bij zwaar lood gaat de handel niet naar binnen.
En er zijn natuurlijk meer voordelen te bedenken.

Dat van die twee stukken had ik dus goed begrepen, ik dacht zelf ook aan een wartel of een ringetje. Die knoop is natuurlijk de oplossing! Kun je ook nog een kraal boven zetten.

H.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-06-2013 14:09

Ik ben bang dat we het weer niet geheel eens zijn, m.b.t. het lood gewicht dat een karper op zou kunnen zuigen. :-).

Op een relatief harde bodem, waarbij de karper zijn bek tot op de bodem (en rond het lood) uitstulpt en dan zuigt, zou ik me er nog iets bij voor kunnen stellen. Maar een brok lood wat 'vrij' ligt op de bodem lijkt me nagenoeg onmogelijk om op te zuigen. Het water er omheen met allerlei kleine en lichtere deeltjes zal eerder omhoog gaan waardoor de zuigkracht geen vat kan krijgen op het lood. Er is uiteraard een gewicht dat ze maximaal op kunnen zuigen, maar dan moet je rekening gaan houden met het soortelijk gewicht. In het voorbeeld van Eus is de kiezel groter dan een stuk lood, wellicht meegepakt toen de karper mosselen aan het 'grazen' was?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-06-2013 03:14

Marc,

Ik denk dat je mijn bericht verkeerd begrepen hebt, dat gaat n.l. over het verplaatsen van het lood, door het aanzuigen van iets anders (ons aas).

Suction feeding is een heel interessant, maar eigenlijk ook best wel een moeilijk onderwerp. Zeer veel vissoorten gebruiken het en een karper is er een ware meester in. Volgens mij doordat ie ecologisch heel “breed” is, het is een echte generalist en daardoor dus ook omnivoor. Zeg maar van heel klein spul, tot b.v. driehoeksmosselen. Heeft natuurlijk een groot voordeel, want het voedselaanbod verschilt per jaargetijde, maar hij vindt altijd wel iets van zijn gading. Afvalscheiding, wonderbaarlijk, een boel klein materiaal gaat naar binnen en even later gaat er een wolk zand naar buiten. Aanzuigen gaat om efficiëntie en daardoor zie je een karper dan ook op verschillende manieren azen, b.v. stofzuigeren op heel klein spul en een 25 mm. bol met veel kracht aanzuigen. Zou me overigens niks verbazen, dat het hier gedeeltelijk om trial en error gaat, dus een leerproces. Misschien is ie toch nog niet zo dom. Bolletje hoog houden is waarschijnlijk net wat te veel gevraagd.
Onderwaterkoe helaas niet, daarvoor heb je tandjes nodig en bijten kan ie nou eenmaal niet.

Dit forum gaat over rigs en hoe we die kunnen verbeteren, we zijn nou eenmaal vissers.

Kun je het loodgewicht, je aas, je onderlijn, je haak etc. ook op een betere manier gebruiken? Niet gedresseerde vissen en minstens vier op de vijf keer staan wij voor joker!

H.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

14-06-2013 11:25

In MC#4 een erg interessant artikel over chods van de hand van Giovanni zelf. Hij en zijn maten hebben de afgelopen anderhalf jaar veel gevist (en getest) met chods. De voor mij meest opvallende bevinding: de vorm van het bristle filament... Niet in een banaan gebogen (zoals ikzelf altijd deed, en velen hier volgens mij) maar bijna recht. Met deze rechte aanpak hadden Giovanni en zijn maten beduidend minder lossers!

Laat het hoog aantal lossers nu precies de reden zijn dat ik nog zelden met een chod vis (meer dan 50% heb ik gelost in de afgelopen 3 jaar). Nu heb ik 3 enorme fouten gelezen die ikzelf altijd maakte:

1. Te kleine haak gebruikt (!!). Volgens Giovanni beduidend minder lossers met maat 4 dan maat 8 (door mij altijd gebruikt)
2. Toch te soepel materiaal (fluorcarbon, waar bristle filament veel beter is)
3. Niet goed uitpeilen van de pop-up (te weinig drijvend vermogen). Voor de stand van de haak (en m.i. ook draaiing van de onderlijn) is het belangrijk dat de wartel opgetild wordt en dus niet op de bodem ligt of staat. Zwaarte van de leadcore is dus belangrijk (ook daarom zoals Eus ook al zei: freefail, ondanks de soepelheid) omdat dit net op de bodem moet blijven liggen.

Het artikel heeft mij de ogen flink geopend! Stomme fouten heb ik gemaakt, die ikzelf ook had moeten bedenken of testen. Helaas vis ik op wateren waar ik al blij ben met 2 aanbeten per maand.. Van echt testen is dus weinig sprake.
Rutger Geurts
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-06-2013 15:46
Locatie: Wijchen

14-06-2013 11:45

Zwaar lood is op sommige wateren niet te missen, een water met veel verschillende dieptes en steile hellingen bijvoorbeeld. Als je een voerboot met dieptemeter hebt geld dit niet want dan kun je de hellingen zien. Dan is er ook geen reden voor zwaar lood omdat je ook niet hoeft te werpen. Maar ookal hebje er nog zo'n goed gevoel over als je met je hengel peild en voelt. Je kan altijd op een helling liggen te vissen. Licht lood gaat veel sneller rollen dan zwaar lood. En natuurlijk stroming kan er voor zorgen dat je soms wel met 200/300gram lood moet gaan vissen.

Het 2e is dat je rig bijna nooit zijn maximale afstand van het lood af ligt. een karper heeft maar 2 a 3cm van de rig nodig om deze goed in te slikken. hoe gestrekter je rig, des te meer last de karper van het lood heeft tijdens de haking.
It's a way of living
Rutger Geurts
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-06-2013 15:46
Locatie: Wijchen

14-06-2013 11:47

Het 2e is dat je haakaas bijna nooit op maximale afstand van je lood af ligt***
It's a way of living
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

14-06-2013 12:40

Rutger heb je het nog over de chod ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-06-2013 19:05

Martijn van Ierland schreef:In MC#4 een erg interessant artikel over chods van de hand van Giovanni zelf. Hij en zijn maten hebben de afgelopen anderhalf jaar veel gevist (en getest) met chods. De voor mij meest opvallende bevinding: de vorm van het bristle filament... Niet in een banaan gebogen (zoals ikzelf altijd deed, en velen hier volgens mij) maar bijna recht. Met deze rechte aanpak hadden Giovanni en zijn maten beduidend minder lossers!

Laat het hoog aantal lossers nu precies de reden zijn dat ik nog zelden met een chod vis (meer dan 50% heb ik gelost in de afgelopen 3 jaar). Nu heb ik 3 enorme fouten gelezen die ikzelf altijd maakte:

1. Te kleine haak gebruikt (!!). Volgens Giovanni beduidend minder lossers met maat 4 dan maat 8 (door mij altijd gebruikt)
2. Toch te soepel materiaal (fluorcarbon, waar bristle filament veel beter is)
3. Niet goed uitpeilen van de pop-up (te weinig drijvend vermogen). Voor de stand van de haak (en m.i. ook draaiing van de onderlijn) is het belangrijk dat de wartel opgetild wordt en dus niet op de bodem ligt of staat. Zwaarte van de leadcore is dus belangrijk (ook daarom zoals Eus ook al zei: freefail, ondanks de soepelheid) omdat dit net op de bodem moet blijven liggen.

Het artikel heeft mij de ogen flink geopend! Stomme fouten heb ik gemaakt, die ikzelf ook had moeten bedenken of testen. Helaas vis ik op wateren waar ik al blij ben met 2 aanbeten per maand.. Van echt testen is dus weinig sprake.



Martijn,

Ik heb het artikel zelf (nog) niet gelezen maar ik denk dat ik dat binnenkort toch maar moet gaan doen.

Voor wat betreft de punten die je opnoemt:

1. Dit heb ik meer malen geroepen in dit topic, de pop up heft immers toch het gewicht van de haak op.
2. Lijkt me duidelijk, is ook aan bod geweest.
3. Dat is ook mijn idee, de pop up moet in staat zijn het complete rigje op te tillen, het moet zinken op het gewicht van de leadcore.

Bovenstaande klinkt nogal "zei ik toch" maar het zijn primaire voorwaarden om de rig optimaal te laten functioneren.

Over de lossers kan ik kort zijn: 1. (veel) te zwaar lood en 2. te kleine haken.

Ik geloof er eerlijk gezegd geen snars van dat je door het weglaten van de curve minder lossers zou krijgen. Dat is een beetje hetzelfde als de krimpkous van je normale hair rig weg laten.

Ben erg benieuwd naar de onderbouwing hiervoor.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-06-2013 01:42

De buiging is volgens mij zeer belangrijk en zou als die niet optimaal is ook lossers kunnen veroorzaken. Het grote voordeel van de juiste buiging (half cirkelvormig en hoe stijver het materiaal hoe beter) is, dat een karper maar een deel van je onderlijn kan opzuigen. Ergens in het midden zal die tegen zijn onderlip aanknallen en de hele handel stop zetten (de leadcore remt natuurlijk ook al vanaf het begin de boel iets af). Afhankelijk van de lengte van je onderlijn, zal je haak maximaal 3 a 4 cm. in de bek van de karper zitten. Door de vorm is de haak ook nog eens zeer goed afgeschermd. Na het stopzetten trekt de leadcore de handel weer naar buiten en hebben we een perfecte haking voor in de bek (tenminste zo zie ik het). Wat willen we nog meer! Het enige waar ik nog aan twijfel is, of de leadcore wel zwaar genoeg is.
Ik ben het dus helemaal met Eus eens, ik geloof er ook geen snars van.

Het juist formaat cork ball is een kwestie van uitproberen, die wartel moet inderdaad omhoog (voor de draaiing). Vis momenteel zelf met een overgelode pop up, ik heb altijd een pot met water in mijn vistas en test voor ik ingooi, of mijn pop up wel zinkt. Gisteravond (na een gevangen vis, hoera!) had ik er één die niet zonk op een triple A loodje.
Zag dat Terry Hearn geen lus bij zijn wartel gebruikt, heb dat vanavond eens uitgeprobeerd, met lus draait die wartel veel beter.

De haak(grootte), daar ben ik nog niet helemaal uit, in ieder geval een rechte punt.
Het gebruikte aas zou ik overigens heel simpel houden, wat de boer niet kent …….

Gr.

H.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-06-2013 02:07

Heb weer even aan de keukentafel gezeten. Meten is weten?

Haak, altijd een rechte punt, lijkt mij duidelijk, een naar binnen gebogen punt schermt de haak te veel af, want die halve cirkel wil je houden (tenminste ik wel). Dat naar buiten gebogen oog, zie ik overigens het nut niet zo van in, de onderlijn doet namelijk het werk.
Haakgrootte en nou wordt het tricky. Heb je met een kleine haak meer lossers en waarom?
Als een vis goed gehaakt is, maakt een 6 of een 8 m.i. helemaal niks uit, dus dan zou een 6 mogelijk beter moeten haken. Waarom? Ik heb geen flauw idee en hoor graag meningen hierover. Speciale Chodhaken? Een scherpe haak in ieder geval wel!

Lengte onderlijn, zeker belangrijk, liever iets te lang dan te kort. Bij sommige bedrijven zie je van die hele korte voorgeknoopte onderlijntjes in het assortiment. Bij een halve cirkel (die zie je overigens nooit bij die Engelsen), gaat de hele handel volgens mij linea recta weer naar buiten. Heb vanavond wat cirkeltjes getekend en voor mij minimaal 6 cm.

Het kraakt nog niet, dus we gaan nog even door.

H.
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

16-06-2013 09:07

Soms, heel soms, moet je niet te moeilijk denken, je maakt jezelf gek met allerlei theorieen en berekeningen.
De beste manier om er achter te komen of het goed werkt, is door ermee te vissen, en niet door allerlei tekeningen en berekeningen te maken achter de keukentafel.

Wel nuttig hoor, wat je doet, maar ergens moet je die streep trekken, en gewoon gaan knopen.
T kan heel simpel zijn, als je ook maar simpel en logisch nadenkt.
Wannie Wedduh?!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-06-2013 14:23

Ik gooi mijn rigs vanavond op het droge. Springt ie uit het water en kip ik heb je.
Simpel toch?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-06-2013 14:52

Ben ook zeer benieuwd naar de theorie achter de rechte ipv kromme, zal vandaag of morgen MC ook maar eens lezen. Ligt op me te wachten maar eerst de badkamer afmaken :-).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

16-06-2013 15:24

Hilco Meijer schreef:Ik gooi mijn rigs vanavond op het droge. Springt ie uit het water en kip ik heb je.
Simpel toch?


Dat is niet simpel, dat is simpelweg dom lullen...
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-06-2013 15:36

Niet als je kippen wilt vangen, zoals Hilco.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

16-06-2013 20:10

Marc Schrikkema schreef:Ben ook zeer benieuwd naar de theorie achter de rechte ipv kromme, zal vandaag of morgen MC ook maar eens lezen. Ligt op me te wachten maar eerst de badkamer afmaken :-).



Hierin ga ik volledig mee met hilco .
Je wilt immers de cirkel hebben eneen "klauwhaak" werkt daar niet aan mee.
Daarbij prikt de rechte veel sneller .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-06-2013 09:52

Maar waarom wil je die cirkel hebben? Met een lichte kromming zitten ze bij mij weer beter gehaakt. En dan gebruik ik ook nog eens een haak zonder rechte punt. :o :roll:
Soms moet je stoppen met denken en eens dingen gaan proberen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-06-2013 10:50

Jeffrey, ga jij gezellig met Hilco mee :lol: Ik had het over de fluor en niet de haak. Hint de verwijzing naar artikel in MC#4
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-06-2013 11:27

Kevin,

Niet denken en we visten nog met een haak 2/0 in een halve bint?
Trouwens, jij kent mij helemaal niet, ergo jij kunt ook niet weten wat ik allemaal doe.
Ik ken jou ook niet, maar begrijpend lezen lijkt me niet je sterkste punt.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-06-2013 12:55

Kevin ik wil die cirkel hebben omdat IK de ervaring heb deze dan beter prikt .
Mag ik vragen hoeveel vissen je op de chod hebt gevangen ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-06-2013 13:00

Marc . Leg je chod eens in het water en druk met je wijsvinger eens tegen de kromming van de chod en kijk hoe snel deze draait .
Doe ditzelfde eens met een chod waarvan de kromming minder is .
Dan zul je zien dat de "cirkel" sneller draaid .

Huis , tuin en keuken test maar uit de praktijk ervaar ik hetzelfde .
Als ik de vangsten mag geloven .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl