Het chod rig topic


Plaats reactie
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-06-2013 23:40

Klinkt goed.Ik zal ze eens proberen als ik ze tegenkom. :wink:

Thanks,
Ach man..Ga toch vissen !!
Rick Acker
Berichten: 230
Lid geworden op: 20-09-2009 20:11

05-06-2013 01:23

Interessant topic!

Zelf afgelopen Dinsdag voor het eerst echt de chod ingezet en meteen 2 mooie vissen erop mogen vangen. Reden te meer om zelf ook maar eens aan de gang te gaan met het knopen, echter liep ik tegen een probleempje aan. Bij het creëren van het zogenaamde ''blobje'' bij de haak. het me niet goed om dit blobje groot genoeg te krijgen, met gevolg dat ik m constant door het haakoog trek en de rig onbruikbaar wordt. Iemand een tip om dit blobje beter te kunnen maken?

Momenteel doe ik het gewoon doormiddel van de fluor carbon in een vlammetje te steken en het verwarmde stukje aan te drukken, maar ik krijg ze niet groot genoeg.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben!

M.v.g.
Rick van den Acker
M.v.g. Rick van den Acker
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

05-06-2013 06:23

Rik ,
Ik weet niet hoe je je haak dan aanknoopt ?
Zelf gebruik ik dikke mouthtrap en dan heb ik zelfs moeite om 3 x door het oig te komen .
http://nl.korda.co.uk/rigz/how_to.php?id=12&rig=10
Bekijk deze link eens .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Rick Acker
Berichten: 230
Lid geworden op: 20-09-2009 20:11

05-06-2013 12:37

Jeffrey, om eerlijk te zijn knoop ik ze ook met iets te dunne fluorcarbon. De knoop die ik gebruik ken ik Zo 1-2-3 niet bij naam maar het komt er op neer dat ik maar twee keer door het oog hoef te gaan. Ik zal straks erns kijken of ik nog wat dikkere fluor carbon kan vinden ;).
M.v.g. Rick van den Acker
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

06-06-2013 15:53

Hee luitjes,

Ik zit met een probleem. Ik heb vanochtend twee maal een run gehad op m'n chod systeem. Wanneer ik echter de hengel op pak voel ik geen weerstand en is de vis dus al weg.

Mijn vraag hierbij is dus; wat is de juiste manier om aan te slaan, want blijkbaar werkt het zelfhaak systeem niet echt.

Overigens zijn m'n haken vlijmscherp (net nieuw) en heb ik m'n beads op enige afstand (lees 80 cm) uit elkaar staan.

Wie o wie kan mij een uitleg geven aangezien ik van iedereen hoor dat lossers bij de chod uit den boze zijn haha.

Gr. Roy
Here, fishy fishy fishy!
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

06-06-2013 16:22

Kralen dichter bij elkaar msischien?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

06-06-2013 17:36

Zit er veel witvis ?
Volle fluiter of paar piepen ?
Curve wel goed staan ?

Wat betreft haak zetten : lijn op spanning draaien dan een klein tikje .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

06-06-2013 17:59

Thanks voor de reacties tot dusver. Ik vis op een kanaal waar het in de geul zo'n 3 meter diep is. Aan de kant is het 1.80. Ik vis tegen de overkant aan. De eerste run begon met een terug zakker. Daarna was het een volle fluiter. De tweede run was denk ik een brasem (paar piepjes).

Curve is netjes al zeg ik het zelf. De haak staat horizotaal.
Here, fishy fishy fishy!
Erwin Poelman
Berichten: 81
Lid geworden op: 23-05-2010 13:12

06-06-2013 19:07

jeffrey van osch schreef:Jeroen ,

Het is zeker mogelijk om een chod te bevissen met je hoofdlijn .
Neem gewoon een kraaltje dat op je hoofdlijn gaat die wat strak zit en niet los op en neer kan , doe je chod erop en weer n kraaltje , lood , en vissen !
Let erop dat de chod over je hoofdlijn gaat "schuren" dus je een stevige lijn gebruikt

Wat betreft de dark matter puty .. dit is gewoon kneedbaar lood .
Zelf gebruik ik dit helemaal niet .
Dit kan nodig zijn als je popup bijvoorbeeld je rig en leader omhoog trekt , dan verzwaar je de wartel met het kneedbaar lood om je leader op de grond te houden ..


Zo heeft ieder zijn theorie,
Wat ook belangrijk is om te weten hoe mensen de chod vissen:
- Vis je hem met een slappe lijn,
- Vis je hem met toplood,
- Vis je met waker,
- Vis je zonder waker,

Ben ik wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

06-06-2013 20:20

Erwin , er werd gevraagd of de chod op de hoofdlijn gevist kan worden .
Ik geef dat als antwoord .
Met al het onderstaande van jou kan het nog.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Rick Acker
Berichten: 230
Lid geworden op: 20-09-2009 20:11

07-06-2013 18:56

Jeffrey, bedankt voor de tips m.b.t. het materiaal!
Gisteren een chod geknoopt met wat dikkere fluorcarbon, en het ging een stuk beter!
Ik had hem meteen ingezet met een mooie spiegel als resultaat!
M.v.g. Rick van den Acker
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-06-2013 03:38

Ik wil hem binnenkort ook eens uitproberen.

De werking berust m.i. op de combinatie van de stijve gekromde onderlijn en de leadcore. De kromming van de onderlijn is met dikke fluorocarbon niet zo’n probleem, dat spul is tot 200 pond treksterkte verkrijgbaar en gemakkelijk te vormen in warm water. Ik weet natuurlijk niet de ideale dikte, maar er zijn waarschijnlijk genoeg mensen op het forum die dat wel weten. Wat is overigens de ideale kromming? Kan die zelfs mogelijk nog wat agressiever.
De lengte van de leadcore lijkt mij heel belangrijk, die moet namelijk voor de inhaking (weerstand) zorgen. Het loodgewicht maakt helemaal niks uit, een karper heeft n.l. niet genoeg aanzuigkracht om een stuk lood van b.v. 42 gram aan te zuigen. O.k. als ie gaat bolten, zou een zwaarder lood de haak wat dieper kunnen zetten. De lengte van de leadcore daar zit ik mee, ik heb dat spul nog nooit gebruikt, dus ik weet ook niet wat het weegt. Als het te zwaar is, kan een vis kan het niet aanzuigen, is het te licht en ik heb niet genoeg weerstand? Het drijvend vermogen van de pop up is in dat opzicht ook nog belangrijk. Mogelijk moet ik zelfs nog wat extra verzwaren. Kwestie van uittesten.
Inderdaad altijd twee kralen, maar ik wil die onderste vast! Voor het kopschudden maakt dat sowieso niks uit. Lengte onderste kraal vanaf het lood, in ieder geval niet te dicht bij, want je wilt de vis niet op het lood haken, de leadcore moet n.l. omhoog en ook weer naar beneden!
De lengte tussen de kralen is volgens mij niet zo heel belangrijk, een halve meter lijkt mij meer dan genoeg. Lengte onderlijn natuurlijk wel (i.v.m. de kromming) en de wartel altijd met een lusverbinding (b.v. een achtknoop).
Voor de haak zou ik een Domhoff gebruiken.

De werking van deze rig heeft denk ik weinig te maken met een situatie die een vis niet kent, het is meer een kwestie van schaakmat zetten.

Ben overgeschakeld van bier naar wijn, lekker is anders, maar kurk is hedentendage helaas een schaars product.

H.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-06-2013 09:18

Volgens mij, prikt de haak op weerstand in het water van de lijn en niet op gewicht van de leadcore o.i.d.
Systeem is, weer volgens mij, niet effectief door dat de vis de boilie aanzuigt maar gewoon in de bek neemt. Zelfde effect van een popup, ook die zuigen ze eigenlijk niet (zie onderwaterbeelden her en der) maar omsluiten ze met de bek om vervolgens weg te zwemmen. Doordat chod zo kort is, pakken ze vrijwel meteen de weerstand van de lijn en prikt de haak licht. Schrikreactie van de karper zorgt voor de rest.
In mijn nederige opinie dien je dan ook met slappe lijnen te vissen om dit effect maximaal te benutten.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

09-06-2013 11:16

Leadcore is nergens voor nodig , freefall 80 lbs of unlead volstaat prima .
Wat betreft de onderste kraal fixeren , hoeft ook niet en of ik m nu wel of niet door het loodgewicht prik dat boeit me geen ruk .
Inderdaaad wat marc zegt : de vis zuigt m niet aan maar uit nieuwschierigheid pakt ie um en sluit zijn mond , zwemt , weerstand van de leader .. afhankelijk van je afstand kralen zal er een iets hardere prik volgen .
Vervolgens pak je de hengel en ga je op de foto 8)
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-06-2013 12:39

Lang leve het internet!
Zoek eens op suction feeding in fish, daar vind je het antwoord.
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

09-06-2013 13:25

Hier is simpelweg geen standaard voor.
Afhankelijk van de hoogte waarmee je de popup vist.
Bij een hele korte chod zal de vis de popup waarschijnlijk naar binnen proberen te zuigen, bij een wat langere chod zal hij waarschijnlijk zijn bek om de popup sluiten.

Ook niet elke vis zal de popup hetzelfde benaderen, een schuwe vis zal waarschijnlijk eerst wat gaan spelen met de popup, terwijl een nieuwsgierige vis hem gelijk in zijn bek neemt, danwel opzuigt.

Maar goed, mijn voorkeur gaat uit naar een freefall leader met een kraal ongeveer zon 10/15 cm van het lood, afhankelijk van de bodem en plantengroei, en zon 30 cm maar soms ook veel langer de volgende kraal, met daartussen de chod.
Zwemt de vis omhoog of weg zal hij niet direct weerstand voelen door het gewicht van de leader, denk ik.
Hij zal waarschijnlijk pas geprikt worden doordat de chod tegen de 2e kraal komt, waardoor het lood getrokken wordt.
Er zijn zoveel mogelijkheden.
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-06-2013 13:35

Hilco,

Dank je wel! Ergens in de 2,2 miljoen pagina's zal best iets staan over de chodrig, maar ik ga ze even niet lezen. Zeker al niet omdat jij mijn tekst verkeerd uitlegt?

Karpers zuigen van alles op van de bodem, ja zelfs uit de bodem. Daar is denk ik geen discussie over, maar op onder water beelden kun je zien dat ze aas wt neit op de bodem ligt maar zweeft, in heel veel gevallen gewoon omsluiten met hun bek ipv naar binnen zuigen. De werking van de bananenrig en de Chodrigis daar immers ook op gebaseerd? Door de vorm van het fluor of de banaan en het onbelemmerd kunnen draaien in het verticalevlak, zorgt ervoor dat de haak altijd in een prik houding komt.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-06-2013 13:37

Ik vis de chod zonder kraaltjes of andere verfraaiingen, volle fluiters telkens weer.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-06-2013 15:08

Fluiters wel, maar zakkers niet.
Ergo de functie van de bovenste.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

10-06-2013 00:15

En voor wie durft te zeggen dat chods niet lekker prikken..
Afbeelding
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-06-2013 02:36

Wat is de essentie van rigs, volgens mij, dat je in grote lijnen weet hoe ze werken. Anders kun je toch ook geen eventuele aanpassingen doen?

Jammer dat zo weinig karpervissers iets weten over de biologie van het beest, zou je misschien best wel eens een extra visje kunnen opleveren.
Nieuwschierig naar wat?, eerst even spelen met wat?, zwevend aas zuigen we maar niet aan?
Heb vanavond een aantal filmpjes met pop ups bekeken en heb nergens iets anders dan aanzuiging gezien, eigenlijk ook wel logisch, zonder aanzuiging krijgt ie een pop up bijna niet in zijn bek, dat ding is dan namelijk net een stuiterbol.
Waarom zuigt een vis überhaupt iets aan? Hij detecteert iets (reuk), even testen (smaak) en dat meestal door aanzuiging, maar kan b.v. ook met zijn lippen, afgekeurd en de handel gaat weer naar buiten. Overigens, kan dat proeven ook voor in de bek plaatsvinden.
Het beruchte legoblokje. Een proef met vissen: knikkers in een aquarium met meervallen gegooid, sommige neutraal en sommige aangeraakt door mensenhanden. Raad eens welke knikkers aangezogen werden (en die na het testen natuurlijk ook weer uitgespuugd werden). Ja, alleen de knikkers die aangeraakt waren door mensenhanden. Vissen hebben dus een fenomenaal reukvermogen!

De functie van de kralen. Voor wat betreft de eerste prik m.i. nul, nul. Ik wil niet dat een vis een paar centimeter onder zijn toeter een bonk lood heeft hangen, wie weet wat dan kan veroorzaken! Dus daarom de onderste kraal altijd vast. De functie van de bovenste heb ik al uitgelegd. Ik ben geen rigexpert, maar met logica kom je soms ook een heel eind. Blijft over de leadcore en de fluorocarbon. Het eerste zorgt voor de weerstand en daardoor voor de juiste sturing van de haak ( en ook voor de prik?). Doet het gebogen fluorocarbon ook nog iets? Zou zo maar kunnen. Als het uitbuigt (door de aanzuiging), wil het natuurlijk terug naar zijn oorspronkelijke vorm en daardoor volgt mogelijk de prik?
Slappe lijn versus toplood, of flying backlead, oftewel de lijn op de bodem, in ieder geval allemaal zeer verstandig.
Zal binnenkort toch eens een rolletje leadcore kopen.

Allemaal gelul in de ruimte? Zou ook kunnen.

Sommige mensen gaan stiekum met hun hengel op de foto, misschien omdat ze nooit iets vangen?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

10-06-2013 08:33

Hilco Meijer schreef:Ik wil niet dat een vis een paar centimeter onder zijn toeter een bonk lood heeft hangen, wie weet wat dan kan veroorzaken!


Jij vist dus nooit een kort onderlijntje gevist met een inlinelood ?
Wat denk je dat daar gebeurd met kopschudden !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

10-06-2013 11:23

Nieuwschierig naar wat?, eerst even spelen met wat?, zwevend aas zuigen we maar niet aan?


Een karper is van nature een nieuwsgierige vis, wat hij niet kent, wilt hij graag verkennen.

Davy Meulenberg schreef:Hier is simpelweg geen standaard voor.
Afhankelijk van de hoogte waarmee je de popup vist.
Bij een hele korte chod zal de vis de popup waarschijnlijk naar binnen proberen te zuigen, bij een wat langere chod zal hij waarschijnlijk zijn bek om de popup sluiten.

Ook niet elke vis zal de popup hetzelfde benaderen, een schuwe vis zal waarschijnlijk eerst wat gaan spelen met de popup, terwijl een nieuwsgierige vis hem gelijk in zijn bek neemt, danwel opzuigt.


Wb de smaak en geur van de popup, ik vis me popup op kleur, niet op smaak of geur.
Ik vang ze ook gewoon op een geel foampje hoor.
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-06-2013 15:11

Kromming Fluor is, weer m.i., bedoeld om de haak in een prik positie te krijgen, daarom moet hij ook vrij draaiend van de hoofdlijn gevist worden. Zelfe principe als bananenrig (zoals ik al eerder schreef).
Dus stel je voor karper komt van rechts en de boilie hangt per ongeluk met de shank naar rechts en de punt naar links. Vis omklemt de boilie maar raakt daarbij de fluor waardoor de haak met de punt naar de vis draait.

Jammer dat jij geen rigexpert bent, anders zou het je zomaar een extra visje op kunnen leveren.

Nogmaals ik heb nooit terugzakkers op mijn chod's vis wel altijd zonder kraaltjes. Omdat ik de boilie 'zelf' laat bepalen waar hij terecht komt in het water. Uiteraard rem ik wel af boven water om te zorgen dat hij wel enigszins in de buurt komt van mijn lood en niet gelijk een flying backlead ergens midden op het water. Ik beperk de hoogte juist niet omdat ik nooit precies kan weten hoe hoog het wier staat?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-06-2013 01:52

Heb even gezocht naar het gewicht van leadcore, kon alleen iets vinden voor de Strategy leadcore leaders, 3,8 gram per meter. Dat kan een karper makkelijk aanzuigen en heb je dus altijd? terugtrek in je rig en daardoor druk op je haakpunt. Mogelijk is dat zelfs nog te licht?
Hoe stijver de fluorocarbon, hoe beter? Heb daar nog eens over nagedacht, en volgens mij nou zeker, daardoor draait de wartel beter en is de kromming van je onderlijn (de halve maan) ook een zekerheid. Die vorm wil je natuurlijk houden, want die zorgt denk ik samen met de terugtrek van de leadcore voor de inhaking. Waarschijnlijk zal je daar een hele dikke lijn voor moeten gebruiken, hoe dik weet ik niet. Ik gebruik zelf alleen 0,21 mm voor als ik een keer ga zig rig vissen (’s zomers).
Verder zou ik ook nog het ringetje bij de haak fixeren in de boilie, want daar kan mogelijk ook nog iets speling in zitten.
Het aas zou ik altijd zelf maken, met één eitje kan je ongeveer honderd 15 mm. pop ups maken (cork balls), invriezen en ze blijven wel een jaar vers. Ik wil weten waar ik mee vis en die potjes uit de winkel staan daar misschien al jaren.

Marc, no offence, maar de werking van de bananenrig is juist wel gebaseerd op aanzuiging.
Dat je de bolie zelf laat bepalen waar ie terecht komt, vind ik overigens een hele prestatie, een zelf denkende bol, ergo het ei van Columbus? We geven hem intelligentie en ook nog pootjes en handjes? En niet te vergeten natuurlijk, ook nog wat humor!

Misschien wordt ik toch nog eens een rigexpert (overigens met dank aan Roger Feijen).

H.