Het chod rig topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
niek van de sande
Berichten: 29
Lid geworden op: 21-04-2012 20:03
Locatie: velp

08-05-2013 17:20

nog een vraagje,
ik heb nu die choddy haken van korda maar barbless

moest haken voor frankrijk hebben die geen weerhaak hebben,

zelf vis ik bijna nooit met choddy haken maar gwn bijv. met kaptor kurv of andere haakjes.

kan ik de choddy ook inzetten voor bodem aas?
ik weet dat het kan , maar zal de inhaking dan ook goed plaats vinden?
want het oogje van de haak staat wel precies de andere kant op voor snelle inhaking.

plz help ^^
Fishing is a lifestyle
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

08-05-2013 18:36

Dan koop je toch een pakje Wide Gape B of Kurv shank B?
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

08-05-2013 20:04

Misschien jeb je er nog wat aan met een line aligner of krimpkousje waarmee je de onderlijn weer de goede kant op leidt zeg maar
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

30-05-2013 13:15

Interessante topic. Wat mij niet helemaal duidelijk wordt is waarom de chod alleen werkt met een pop up. Werkt deze niet met een zeer kort onderlijntje die agressief draait en een liggende boilie?
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

30-05-2013 13:27

Stefan, de kracht achter de chod rig is dat hij inzetbaar is op wier/blubber/etc. Een vereiste hiervoor is dat de boilie en rig samen praktisch gewichtloos zijn. Bij het inwerpen zal het lood naar de bodem kletsen terwijl je rig er langzaam achteraan dwarrelt daar deze zinkt op de leader. Het voordeel hiervan is dat de rig al staand bovenop het wier komt te liggen. Bij een verkeerde uitloding zal je wartel plat in of op de troep terecht komen waardoor je je draaivermogen verliest. Een zinkende bottombait zal zichzelf en de rig in de troep duwen/trekken.

Dus nee, ik zou hem niet met een bottombait vissen.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

30-05-2013 13:35

Philip, bedankt voor je antwoord! Ik snap dat dit een groot voordeel van deze rig is. Een andere groot voordeel is de totaal andere manier van benadering, dus niet door de schok van het lood druk zetten maar gelijkmatig opbouwen van de druk. Vis zelf niet graag met pop ups, maar de karper iets anders voorschotelen op deze manier interesseert me

Dus vandaar mijn vraag waarom deze niet met een zinkende boilie gevist kan worden.
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

30-05-2013 17:52

Ik snap het systeem volledig (denk ik :wink: ),
en dan bedoel ik het op een safe zone leader. Maar hoe maak ik een chod rig op een gewone lijn?
Is dat mogelijk met 'Dark Matter Putty' van Korda?
In dit filmpje zeggen ze het, maar ik begrijp het niet 100% :oops:
Kan iemand mij helpen? :D

Groetjes, JC
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

30-05-2013 18:29

Jeroen ,

Het is zeker mogelijk om een chod te bevissen met je hoofdlijn .
Neem gewoon een kraaltje dat op je hoofdlijn gaat die wat strak zit en niet los op en neer kan , doe je chod erop en weer n kraaltje , lood , en vissen !
Let erop dat de chod over je hoofdlijn gaat "schuren" dus je een stevige lijn gebruikt

Wat betreft de dark matter puty .. dit is gewoon kneedbaar lood .
Zelf gebruik ik dit helemaal niet .
Dit kan nodig zijn als je popup bijvoorbeeld je rig en leader omhoog trekt , dan verzwaar je de wartel met het kneedbaar lood om je leader op de grond te houden ..
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

30-05-2013 18:41

Jeffrey, daar kan ik wat mee :)

Bedankt!!

Groetjes, JC
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

30-05-2013 18:51

Ik gebruik overigens de Chod beads van Avid en deze zijn van zichzelf verzwaard! Ideaal dus voor een naked Chod rig.

Stefan, dit is opzich prima te doen, maar hou rekening mat het draaivermogen van de rig! Wellicht een hele korte ( fluorocarbon/braid) combi rig en dan lijkt het me prima uitvoerbaar! Neemt niet weg dat je dan je werking van het 'zweven' op wierbedden etc. verliest maar je gaf al aan dat dat voor jou niet de reden is om met de chod montage te werken. Anderzijds vraag ik me wel af waarom je niet gewoon een keer een pop upje probeert :wink: ?
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

04-06-2013 11:15

Stefan Desar schreef:Philip, bedankt voor je antwoord! Ik snap dat dit een groot voordeel van deze rig is. Een andere groot voordeel is de totaal andere manier van benadering, dus niet door de schok van het lood druk zetten maar gelijkmatig opbouwen van de druk. Vis zelf niet graag met pop ups, maar de karper iets anders voorschotelen op deze manier interesseert me

Dus vandaar mijn vraag waarom deze niet met een zinkende boilie gevist kan worden.

Op die manier gaat het hele idee achter de chod rig verloren.. Dan kan je net zo goed met de reguliere montage vissen.. Door dat de haak zo gebogen staat en er geen gewicht van de rig is, is het de bedoeling dat de haak direct prikt door de opgebouwde spanning tussen lood en hoofdlijn. Wat ik denk is dat bij een normale bottembait zal je de prik krijgen door het lood ipv de spanning tussen lood en hoofdlijn doordat de rig een klein stukje bewegingsvrijheid hebt (lengte onderlijn die niet gespannen staat)

In het korda filmpje (geloof nr 5) hebben ze het getest en kwamen ze tot ongeveer deze conclussie
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

04-06-2013 11:24

Mensen,

afgelopen week heb ik de chod rig voor het eerst ingezet op een watertje in de buurt. Keihard geblankt natuurlijk, maar dat terzijde.

Ik heb een vraag over de chod waarop ik (heb het gehele topic doorgelezen) geen antwoord op heb kunnen krijgen.

De chod rig prikt zich door het gewicht van de leadcore, maar de vis haakt zichzelf niet (te weinig weerstand aangezien het lood alleen gebruikt wordt voor het werpen). Resulteert dit niet in ontzettend veel lossers? De vis heeft namelijk best lang de tijd om de haak eruit te krijgen aangezien hij pas echt "haakt" wanneer ik aansla.
Ik denk dat ik wat dat betreft een bekrompen visie heb op deze rig, maar bijvoorbeeld ook de running rig omdat er te weinig weerstand komt aangezien het lood hiervoor niet bestemd is.

Gr. Roy
Here, fishy fishy fishy!
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

04-06-2013 11:48

Beste Roy, er zal ten alle tijde druk uitgeoefend worden op de haakpunt waardoor deze niet zal lossen. Bovendien wordt er veelal gevist met een zware dikke lijn ( 40/00 in mijn geval) en til de hengel maar eens op nadat de lijn is afgezonken dat geeft aardig wat weerstand! Afhankelijk van hoe de kralen gepositioneerd zijn heb je vaak wel een zelfhakend systeem als de vis naar de hengel toe zwemt door het lood. Tot slot heb ik de slip vaak redelijk dicht staan. Kortom, genoeg momenten waar de vis zichzelf danwel via het lood, danwel via direct contact met de spoel, danwel via de zware lijn haakt.

Ik heb pas 1 vis gelost op de chod, nadat deze zich haakte terwijl ik de hengel nog op de steunen aan het leggen was. Verder heb ik al +- 40 vissen mogen landen op de chod. Dus die ene zien we even door de vingers.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

04-06-2013 12:22

Philip, bedankt voor je antwoord. Veel is me duidelijk geworden. Onder andere dat ik deze rig van het weekend nog maar een kans ga geven.
Here, fishy fishy fishy!
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

04-06-2013 12:56

Zoals Philip ook al zegt heb ik ook nog maar 1 losser gehad op ongeveer 20 vissen gevangen met de chod,
en toen was die losser eigenlijk een fout van mijzelf omdat ik te eigenwijs was om de vis zelf proberen te
scheppen in een onmogelijke hoek en de spanning van de lijn ging.

Ik ben van plan om tijdens mijn trip naar frankrijk over 2 weken ook te beginnen met 3 hengels met chod voor sowieso de eerste nacht (dan kan ik de dag erna lekker rustig de bodem onderzoeken) en zie ik dan wel of ik ermee doorga maar mijn vertrouwen in deze rig is redelijk groot op dit moment dus zal er sowieso 1 op deze manier blijven vissen (waarschijnlijk zelfs 2).

grt
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-06-2013 18:35

Roy Michel schreef:Mensen,

afgelopen week heb ik de chod rig voor het eerst ingezet op een watertje in de buurt. Keihard geblankt natuurlijk, maar dat terzijde.

Ik heb een vraag over de chod waarop ik (heb het gehele topic doorgelezen) geen antwoord op heb kunnen krijgen.

De chod rig prikt zich door het gewicht van de leadcore, maar de vis haakt zichzelf niet (te weinig weerstand aangezien het lood alleen gebruikt wordt voor het werpen). Resulteert dit niet in ontzettend veel lossers? De vis heeft namelijk best lang de tijd om de haak eruit te krijgen aangezien hij pas echt "haakt" wanneer ik aansla.
Ik denk dat ik wat dat betreft een bekrompen visie heb op deze rig, maar bijvoorbeeld ook de running rig omdat er te weinig weerstand komt aangezien het lood hiervoor niet bestemd is.

Gr. Roy


Chod heeft even een beetje vertrouwen nodig. Was zelf niet zo,n pop-up visser.
Ik maak voor de chod-rig graag een uitzondering. 8) Ook op nieuw water(zoekend) en singel hookbait!!
Ach man..Ga toch vissen !!
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

04-06-2013 19:25

Philip Du Puy schreef:Ik gebruik overigens de Chod beads van Avid en deze zijn van zichzelf verzwaard! Ideaal dus voor een naked Chod rig.

Stefan, dit is opzich prima te doen, maar hou rekening mat het draaivermogen van de rig! Wellicht een hele korte ( fluorocarbon/braid) combi rig en dan lijkt het me prima uitvoerbaar! Neemt niet weg dat je dan je werking van het 'zweven' op wierbedden etc. verliest maar je gaf al aan dat dat voor jou niet de reden is om met de chod montage te werken. Anderzijds vraag ik me wel af waarom je niet gewoon een keer een pop upje probeert :wink: ?


Ik heb dus ook de chodbeads v avid gekocht omdat ik naked wilde vissen. Hoe ver vis jij hem van het lood af philip?
En licht lood werkt het best toch?
Erwin Poelman
Berichten: 81
Lid geworden op: 23-05-2010 13:12

04-06-2013 19:31

Hoever je van het lood vist heeft feitelijk van twee zaken afhankelijk, de belangrijkste de wiergroei, hoe hoger de wiergroei hoe verder je van het lood af moet vissen, verder is het afhankelijk hoe snel je wil haken. hoe dichter op het lood hoe sneller hij op weerstand zwemt en het haking principe in werking treedt. Dan praten we over de afstand van de kraal en rubber.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

04-06-2013 20:19

Dus op harde bodems waar ik meestal vis gewoon dicht bij het lood?
Hoe houdt de chod zig bij verre worpen?
Ben van plan deze rig vaker in te zetten aangezien ik veel instant vis.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-06-2013 20:32

Naar aanleiding van een filmpje van Jim Shelley ben ik de chod in 2 delen gaan maken.
Aan het eind van mn freefall een bead over een warteltje, en aan het warteltje een 2e gedeelte
freefall van een 15-20cm.
Idee hierachter: Bij een reguliere chod KAN het lood lossers veroorzaken doordat de rig heel dicht
naar het lood komt tijdens een dril, en dus gelijk het loodgewicht op de haak.
Ook zou het lood de oog vd vis KUNNEN beschadigen.

Is wel wat meer werk, maar dat vind ik niet erg!
Ach man..Ga toch vissen !!
Erwin Poelman
Berichten: 81
Lid geworden op: 23-05-2010 13:12

04-06-2013 21:08

Bojan van der Linde schreef:Dus op harde bodems waar ik meestal vis gewoon dicht bij het lood?
Hoe houdt de chod zig bij verre worpen?
Ben van plan deze rig vaker in te zetten aangezien ik veel instant vis.


probeer het lood zo licht mogelijk te houden, dit om te voorkomen dat het lood gebruikt wordt om te lossen.
Bij harde bodems zonder wier en andere obstakels zou je relatief dicht bij lood kunnen zitten (10cm).
Hoe de chod zich houdt met verre worpen is veelal goed, ik gebruik altijd een PVA tapje voor alle zekerheid maar
is veelal niet nodig, is meer voor het eigen gevoel.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

04-06-2013 21:19

Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

04-06-2013 21:49

[/quote]
probeer het lood zo licht mogelijk te houden, dit om te voorkomen dat het lood gebruikt wordt om te lossen.
[/quote]

Bij inzet van de chod op harde bodem kun je prima zwaarder lood gebruiken .
Licht lood word icm de chod ingezet om niet te ver in de blubber en of wier te zakken , niet omdat de vis het loodgebruik om te lossen .
Na prikken kan de rig vrij over de leader schuiven dus met kopschudden zal de vis weinig aan het lood hebben .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

04-06-2013 23:13

Beste,
Ik wil mijn chod dit weekend naked vissen,loopt onze vriend de karper dan niet het gevaar zijn schubben te verliezen tijdens de dril?
Ik vis met 20lb invisitec van Shimano.
Moet ik dan vb.een metertje dikkere nylon vb 50lb in fluorcarbon gebruiken ipv een leadcore of de chod gewoon op mijn hoofdlijn?
Alvast bedankt.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

04-06-2013 23:31

Fred Hazenbroek schreef: Idee hierachter: Bij een reguliere chod KAN het lood lossers veroorzaken doordat de rig heel dicht
naar het lood komt tijdens een dril, en dus gelijk het loodgewicht op de haak.


Probeer de Avid Naked Flying chodbeads eens op Freefall, als je de stopper plaatst zoals deze van het ijzerdraadje af komt zal de rig nauwelijks of niet naar je lood schuiven! Ik heb deze week al 3 turbovissen tot 23 pond tussen de lelies mogen drillen met aardig wat druk en hij verschoof hoogstens enkele centimeters!

Zoals je aangeeft kun je er iets tussen splicen, Alan Blair van Nash spliced er dacht ik gewoon een ring tussen.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com