Het chod rig topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-01-2013 19:33

Zeg dat wel Eus! Ik had begin januari ook een tweede vis, weer perfect gehaakt...

Zoe zie je maar hoe raar de dingen kunnen lopen, voorheen moest ik werkelijk niks van het woord Chod of Leadcore hebben, ik weigerde simpelweg me erin te verdiepen...om vervolgens na enkele jaren te concluderen dat er voor mij geen betere compromis tussen plaats van inhaking, visveiligheid, effectiviteit en visgemak bestaat! En eerlijk is eerlijk: jouw chod rig topic heeft mij goed op weg geholpen, waarvoor dank ;-)

Ps: klein minpuntje, iemand vertelde mij vd week dat je Betsy er nooit op zal vangen :lol:
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

18-01-2013 21:57

Hoi Eus en de rest,

Doordat de chod gewoon een uiterst effectieve rig is gebruik ik hem dan ook regelmatig. Ik vistte hem altijd redelijk lang c.a. 8-10 cm maar door jullie reacties over de lengte ga ik de eerst volgende ook maar wat korter knopen. De bevestiging aan de wartel gebeurde ook altijd middels de halve bloedknoop en die wordt ook vervangen door een lusje, maar welke knoop is redelijk te doen met dat stugge chod materiaal? Ook heb ik 2 verschillende chodhaakjes, met rechte en iets gebogen haakpunt. Hebben jullie een favoriet en mag ik vragen waarom?

Groetjes
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

18-01-2013 23:39

Gewoon een normale lusknoop James.
Wat ??..Heb je dan moeilijkheden om het chodje kort te houden?

Doe eens gek..knoop eerst de lus aan je wartel, en doe dan pas de haak
inclusief D . Hoe kort wil je hm hebben? :wink: :wink:

Zelf gebruik ik bijna alleen maar choddy,s maat 6
Eigenlijk nog nooit een losschieter op gehad.


Laterzzz,
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

19-01-2013 13:12

Wegens de geboorte van mijn zoontje heb ik afgelopen jaar weinig tot niet gevist. Het goede voornemen dit jaar is om weer vaker een paar uurtjes achter de stokken te zitten. De chod-rig ziet er uit als een bruikbaar instrument voor de korte, instant sessies.

Nu heb ik een gruwelijke hekel aan rigs knopen, zeker met extreem stijve onderlijnmaterialen. Zijn de kant en klare rigs van b.v. Korda een bruikbaar alternatief?
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

20-01-2013 12:41

Martijn,

Deze chod rigs zijn op zich prima bruikbaar, verwacht alleen wel wat finetuning!
Neem de kortste variant die er is en doe wat aan de kromming, deze is mijn inziens niet sterk
genoeg bij de kant en klare rigs, dit is uiteraard eenvoudig te verhelpen. Tevens zul je de rig
natuurlijk moeten uitloden op de door jou gebruikte pop-up.

Kortom, een beetje bij buigen en putty en ze zijn prima bruikbaar. Toch kan ik je adviseren om
ze lekker zelf te knopen, zo zijn ze nog eens lekker goedkoop ook!

Gr, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-01-2013 22:52

Yo iedereen!

Ik kom de laatste tijd niet meer zo vaak hier dus sorry dat ik niet zo snel heb gereageerd.

Laurens, helemaal top kerel. Weer iemand die ik heb omgelult hahaha. Grappig eigenlijk, al bijna twee jaar geleden vertelde ik onderweg naar de beurs in Zwolle alle ins en outs van de chod aan een vismaat van me maar hij wilde er niks van weten aanvankelijk. Het heeft hem toch aan het denken gezet en hij is er zelfs mee gaan vissen. Dat het een totale ommekeer in zijn visserij tot gevolg heeft gehad moet ik steeds opnieuw van 'm horen!
Hij is er ook echt helemaal wild van!

Dat je Betsy er niet op kan vangen geloof ik gewoon niet, blijven proberen! En anders vang je Pim er wel op, die is toch ook zekers de moeite. :)

James, ik ben groot voorstander van rechte punten, gewoon omdat het nog sneller prikt. Een naar binnen gebogen punt zou ik alleen gebruiken als ik echt flink wat porrie moet geven, bijvoorbeeld in de buurt van obstakels.
ESP Stiff rigger en Atomic Chodda zijn mijn favo's. Vooral die laatste omdat het zo'n lekkere sterke en scherpe haak is.

Martijn, ja hoor die van Korda zijn prima bruikbaar. Mijn zelf geknoopte hebben nog wel steeds de voorkeur, hoofdzakelijk vanwege de haak en het lusje.
ESP heeft tegenwoordig ook een korte versie van de kant en klare chod in hun assortiment, die zou ik liever gebruiken als die van Korda eerlijk gezegd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

22-01-2013 16:22

Hoe kun je makkelijk een betere kromming krijgen?
Is stomen een optie? of werkt dat niet en moet je meer gaan buigen?

Grt

Berry
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

22-01-2013 16:36

Ik gebruik Korda Mouthtrap, hierbij kun je hem gewoon met je vingers in vorm buigen.
Anders is stomen inderdaad een goede optie. Ook het bewaren van de onderlijn in een
kromming is aan te raden, neem een voorbeeld aan de zogenaamde chod-bin's.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

03-02-2013 18:32

Berry ,

Met behulp van stoom kom je een heel eind .
Stoom m eerst helemaal recht .
Dan wrijf je er de juiste curve in .
Op pagina 8 van dit tipic laat robbe een mooi voorbeeld zien hoe je ze mooi kunt bewaren , ooj zijn er speciale chod-binn's op de markt om de kromming erin te houden .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

03-02-2013 22:58

Zo als eus aangeeft. vind ik ook een rechte punt beter. Ik zelf maak mijn chods met de nash fang twister. Ik laat de lijn aan de achterzijde van de haak uit het oogkomen . Verder gebruik ik een normale size 8 wartel . Die ik tussen 2 beads op de hooftlijn zet . Ook maak soms een combi chod rig . Vanaf de haak 3 cm chod filament. En 1 cm braid tot de wartel. Ik zal binnenkort wel wat fotos maken en deze op het board zetten . Mvg .
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2013 19:02

Eus, mijn verhaal lijkt idd sprekend op die van jouw maat...omgelult is misschien een groot woord, gezien het lange denkproces wat er aan vooraf ging, maar ik had wel tig vragen die in dit topic beantwoord zijn. Zelf vis ik trouwens helemaal niet op het water van Betsy, maar ik sprak op een KSN regiomeeting een paar maten die ervan overtuigd zijn dat de vis alleen op bodemaas kan/zal worden gevangen :wink:

Ik knoop trouwens zoals Fred beschrijft eerst de wartel aan het lusje, pas daarna de haak eraan. Perfecte manier om de lengte van de rig te bepalen. De knoop (snell knot) die hierbij benodigd is netter/strakker en hoeft ook maar 2x door het oogje ipv 3x bij een conventionele no knot knoop. Check maar eens op youtube "Dan's insight to the chod rig".... nuttige uitleg, alleen dat lusje bij de wartel hou ik zelf in tegenstelling tot Danny niet zo groot als mijn startoog :lol:

Afgelopen weekend trouwens nog een mooi winterschubje op de chod 8)
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

04-02-2013 19:26

Heb toenstrax een pakkie atomic chodda's gekocht .. iets rechtere punt dan de choddy's van korda
En dat verdomde lusje krijg ik niet voormekaar .
Gebruik een ring swivel .. vraag me ook af of dat lusje dan nog veel meerwaarde bied
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2013 19:27

Ps: zoals bij alle haken knijp ik ook bij deze rig UITERAARD de weerhaak van de korda nr. 8 plat. Meer en meer walg ik van de gemiddelde weerhaak op karperhaken, die ze dan ook nog eens micro barbs durven noemen.... :evil:

Vorig jaar was ik tot mijn afschuw het platknijpen per ongeluk een keer vergeten en ik had echt medelijden met die vis, de haak zat nl echt muurvast in de onderlip!! De haakwond bleek gelukkig vrij bescheiden, maar alleen al het feit dat ik zoveel meer kracht moest zetten dan normaal bezorgde mij bijna kotsneigingen!!

De hengelsportbranch wordt volwassen zegt men dan... bullshit!! De producenten van karperhaken nemen m.i. te weinig hun verantwoordelijkheid, hebben op dit gebied nog een flinke inhaalslag te maken en falen tot nu toe gigantisch in het op de markt brengen van WERKELIJKE micro barbs!!!!!

Ik neem dan ook mijn pet af voor VBK voorzitter Mark Hoedemakers en zijn pleidooi voor platgeknepen weerhaken...Afbeelding
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2013 19:36

Jeffrey, welk lusje krijg je niet voor elkaar? dat lusje voor de D-rig of het lusje bij de wartel? In mijn ogen biedt zo'n lusje alsnog ietsje meerwaarde in de vorm van extra bewegingsvrijheid. Als je zoals Willem Verspoor de zaken in procenten benaderd pak je op die manier toch weer een procentje (of 2) meer mee :-)

Aan Philip zou ik verder nog willen vragen waarom hij eigenlijk putty gebruikt? Het gewicht van de leadcore houd de rig toch netjes tegen de bodem, dus waarom zou je moeilijk doen, ik zie er het nut niet zo van in?
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

04-02-2013 19:46

Iemand ervaring met de chod single te vissen, en dan om de paar uur op een andere plek uit te werpen om zo als het ware sneller een aanbeet af te dwingen.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

04-02-2013 20:19

Het wartel lusje , echter ga ik binnenkort maar eens de krimp tool bekijken !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

05-02-2013 01:12

@laurens: Heel simpel, niet elke pop up heeft hetzelfde drijfvermogen! Ik gebruik freefall en mijn 10mm pop ups zijn nu perfect uitgelood en zinken op de freefall. Hang ik er een 22mm pop up aan, zal de pop up mijn hele rig en freefall (deels) optillen. Het is een kwestie van geluk ( en goed zoeken) als je de boel zonder putty perfect uitgelood krijgt.

@Bojan: Ik vind hem prima visbaar op deze manier, mede vanwege het feit dat ik niet na iedere worp hoef te vrezen of mijn rig goed ligt, gebruik ik hem graag om 'actief' te vissen. Ik heb er goede resultaten mee geboekt.

Ik heb btw geen krimp tool nodig, lusjes gaan prima:
Afbeelding


Gr
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

05-02-2013 09:48

Ziet er netjes uit Philip, eerdaags even knopen maar :)
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-02-2013 18:40

Jeffrey,

Als je eerst de wartel aan het lusje knoopt, dan is er niks moeilijks aan...?

Philip,

Ik snap nu wat je bedoeld (heb geen ervaring met freefall) maar als je 'reguliere leadcore' gebruikt is het echt geen kwestie van geluk of goed zoeken, de onderlijn ligt altijd goed op de bodem of je nou een 10 of een 24mm pop up eran hebt, kinderspel dus eigenlijk :-)

Greetz Laurens
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-02-2013 20:31

Laurens .. dat gaat niet werken .. ik gebruik de 3 x door het oog manier .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-02-2013 20:37

Bij nader inzien , gaat dat natuurlijk wel !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

07-02-2013 20:51

Mensen ook wel eens de naked chod gevist? Zonder leader dus gelijk op de hoofdlijn?
Avid heeft hier een mooi systeem voor zag ik, de chodbeads.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-02-2013 22:55

Zelf geen ervaring mee .
Zullen ongetwijfeld mensen goede ervaring mee hebben , ik vind het te tricky .
Dat geschuif over je hoofdlijn tijdens een dril.
Natuurlijk snap ik dat de lijn als het goed is contant onder spanning staat maar ik neem de gok niet .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-02-2013 00:45

jeffrey van osch schreef:Bij nader inzien , gaat dat natuurlijk wel !


Ehm..... Hoe dan precies?

Ik kan je echt aanbevelen om de wartel eerst te doen en die andere knoop te gebruiken, scheelt gekloot met het wartellusje, het haakoog en je houd hem lekker kort. Daarnaast ziet het er wat netter uit dan een no knot knoop. Check die video van Danny Hairbrass, tussen 3.00 en 5.00 minuten legt hij hem snel en simpel uit.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-02-2013 00:46