Het chod rig topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-05-2011 12:48

Martijn, dat klopt maar dat zijn allemaal zaken die ik bij een chod nu net niet zou gebruiken...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

26-05-2011 19:51

Eus Molewijk schreef:Martijn, dat klopt maar dat zijn allemaal zaken die ik bij een chod nu net niet zou gebruiken...


helemaal mee eens, sterker nog ik wil absoluut geen boilies of grondvoer (vlak) om mn chod heen.
Meestal vis ik hem single of een meter of 10 naast m'n voer, of ik voer heel verspreid met de werppijp.
Mvg Bas
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-05-2011 22:03

Klopt idd bij een originele chod voer je niks bij. Echter ik gebruik vaal de helichod rubbers van pb, in combinatie met een normale onderlijn en de wartel tegen het lood. Puur omdat dit een visveilg systeem is. Letterlijk is dit nutuurlijk geen chodrig maar helicopter rig.

Mvg martijn
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

29-05-2011 23:38

Hoi

Wanneer ik met de Chodd vis, vaar ik hem meestal uit.
Ten eerste kan ik hem zien liggen waardoor ik zeker weet dat hij zo ligt als ik wil.

Hiermee bedoel ik dat het wel eens voorkomt dat hij op een takje ligt waardoor je een lijn ziet lopen en hij dus niet op de bodem ligt waardoor karpers er tegen aan kunnen zwemmen en schrikken.

Tegenwoordig vis ik met de solar weedy effect leadcore leaders, doen het erg goed. zeker omdat de
Zekeren met pva schuimpjes doe ik ook. Wanneer ik dit doe plak ik twee schuimpjes om de wartel van de chodd en 1 om de haak. Hierdoor zit hij goed vast en gaat hij niet glijden.

Zoals ik reeds aangaf laat ik de bovenste kraal weg. Ik snap dat men zou kunnen denken, wat als de karper jouw kant op komt dan prikt hij zich niet. Niets is minder waar. Ik vis nu 3 seizoenen met de chodd rig en heb echt alle runs die ik heb gekregen gehaakt.

Hiernaast niet bij voeren is een optie omdat het ook een rig is die de meest argwanende karpers kan foppen. Door de loden kern in de leadcore wordt de rig automatisch overloaded waardoor hij in de meeste gevallen netjes onder in de bek haakt.

Aan de andere kant heb ik ook wel eens kleine handjes gebroken of hele kleine boilies gevoerd. Ging prima.
Ving toen 3 vissen 2x 34 en 1x 25 pond. Dus ook grotere vissen.

Vis nu al een aantal jaren op een dressuur put en kan daar met de chod nog wel eens een vis foppen.

Succes

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-06-2011 11:19

Yuri, 2 dingen begrijp ik niet:

1. Je vaart de chod uit zodat je zeker weet dat ie goed ligt. De chod is juist ontworpen om overal op allerlei bodemsituaties met vertrouwen te kunnen vissen omdat je rig er gewoon bovenop ligt, wat er ook op de bodem ligt.

2. Je gebruikt weed effect leadcore van Solar. Hoe kan je rigje daar nu soepel overheen glijden met al die "haren" eraan?

Dit is geen kat naar jou toe hoor, ben gewoon benieuwd naar jouw visie hierop. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Leon de Bruijn
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-08-2003 02:00
Locatie: Wijchen

04-06-2011 16:40

Heren,

Ik ben nog maar eens een keer aan het experimenteren geslagen.

Ik heb de solar leadcore met de leadcore backstops gebruikt en met de korda heli beads gezekerd met een pva stringetje. Beide schuiven wel over de knoop met lijnbreuk. Alleen geen splice gebruiken maar de leadcore aan de hoofdlijn "rijgen" en dan knopen.

Ik ben er niet van overtuigd dat de stopkralen niet verschuiven met ingooien, maar dat heb ik nog niet in de praktijk getest. Gaat morgenvroeg gebeuren :) . Let wel, na de sessie, want ik vaar de lijnen uit.

Alleen nog ff een vraagje/opmerking.

Hoe weet je dat de pop up niet het de hele montage omhoog trekt? Thuis in de wasbak geprobeerd, maar met een enkele Pro Line popup kwam de leadcore al omhoog. Of wordt deze tegen de bodem gehouden door de combinatie van het lood en spanning op de hoofdlijn? Zo zwaar zijn de meeste leadcores niet.

En hoe zit het dan met vissen met (half) slappe lijnen?

Denk je met de chod rig te vissen, blijkt het een zig rig te zijn. :wink:

Ben weer benieuwd naar jullie meningen.

PS die E.S.P. leadcore beads met silicone tubes zijn nog moeilijker te krijgen dan Doutzen Kroes!

Wel nieuwsgierig wat jullie ervaringen zijn.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-06-2011 17:01

Doutzen is een makkie man, probeer Christina Aguilera maar eens. :) Alles wat ik in NL echt niet kan krijgen koop ik op de engelse ebay. Ik heb ze overigens hier in NL al een paar in de winkel gezien hoor, dat kan ik van Christina niet zeggen.

Ik weet niet watvoor formaat pop-up jij eraan heb gezet maar als die je leadcore optilt kan het zijn dat of je pop-up te groot is of je leadcore te licht.

Airball pop-ups worden vaak na een tijdje in het water een stuk minder drijfkrachtig, dat is 1 van de reden waarom ik die dingen schuw. De enige geschikte pop-up is een corkball pop-up in mijn ogen.

Mocht het echt een serieus probleem gaan vormen, kneed een klein beetje tungsten putty op de knoop van je wartel.

Verder gebruik ik de leadcore van ESP, deze is toch best behoorlijk zwaar en voldoet voor mij uitstekend.

Succes en niet meteen na de eerste blank opgeven, ik heb inmiddels een paar mensen op het goede pad gezet met de chod en die zijn er erg over te spreken.

Zelf mag ik ook niet klagen over deze rig. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Leon de Bruijn
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-08-2003 02:00
Locatie: Wijchen

04-06-2011 17:35

Ik gebruik de 35 lbs leadcore van solar, en getest met een Salty Tuna popup van 20 mm van Pro line.

Ik denk zelf dat de meeste leadcores om en om hetzelfde gewicht hebben. dus dat zal mekaar niet veel maken.

Ik verbaas me wel over het feit dat ik over het punt wat ik aangehaald heb nog niemand over heb gehoord.

Die putty is wel een goed idee, maar ook daar hoor je niemand over. Hmmmm.... toch nog een twijfelpuntje. Niet goed voor het vertrouwen.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

04-06-2011 19:01

http://korda.co.uk/rigz/?id=10

op de korda site kan je zelfs zien dat ze putty op de wartel bevestigen. Ze kneden net genoeg putty om de pop-up te doen zinken op het gewicht van de putty + wartel.
Daarnaast zou ik vissen met een slider en slappe lijnen :)
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

07-06-2011 23:47

Hoi Eus,

Zie het helemaal niet als een kat, maar als interesse, geen probleem anders moet je niet op een forum poasten.
Graag hoor ik feedback, op deze manier kunnen we van elkaar leren en dat is waar het om gaat..

De reden waarom ik de choddrig uitvaar is omdat ik wil dat hij plat op de bodem ligt.
Tijd terug gooide ik hem in en zag ik dat hij over een aantal takken lag waardoor
hij een heel onnatuurlijk karakter kreeg het water is extreem helder, vandaar.

Het is van daar dat ik hem uitvaar zodat ik zeker weet dat hij goed ligt (vertrouwenskwestie).
Plus ik kan hem op ieder gewenste plek neerleggen. Vooral als ik tegen de takken aan vis, gooit ze snel in de takken.

Ik gebruik de solar weedy leadcore leaders graag omdat de leaders een mooi natuurlijk karakter hebben.

De manier hoe ik ze bevis is slechts met de onderste kraal, de bovenste kraal is bewust weggelaten zodat ik zeker weet dat de special swivel over de leader kan glijden. Hiernaast heeft de door mij gebruikte special swivel een grotere ring waardoor dit het glijden vereenvoudigd. Wanneer de leader nat wordt, worden de draden een stuk soepeler en glijdt de swivel nog makkelijker over de leader. Hierdoor kan de karper zich makkelijk ontdoen van de leader, probeer het maar eens.

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben hoor ik ze graag.


Groeten Yuri
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

08-06-2011 17:57

heeft hier ook iemand ervaring met the naked chodrig? en heeft hier misschien een foto van? ik ben zeer benieuwd omdat mijn hoofdlijn van fluorcarbon is en ik liever geen leadcore gebruik bij lellies of lichte opstakels
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-06-2011 18:33

Stefan,

Die ziet er niet veel anders uit dan de normale chodrig alleen dan zonder leadcore.

De kralen zet je gewoon vast op een sinker van Korda.

Als je pop-up je lijn optilt een beetje putty op de knoop van je wartel kneden.

That's all.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

08-06-2011 20:36

eus,

is het zo dan nog wel visveilig om hem naked te vissen?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-06-2011 23:45

Sure, waarom niet? De kraal kan toch gewoon van de sinker af komen in geval van nood?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

09-06-2011 00:40

Hoi,

Wat je eventueel ook nog kan doen is (the naked chod) maken op zo'n leader van nash.
Nemen elk kleur bodem aan en zijn erg sterk.

Werkt ook goed als camouflage.


Succes.

Overigens Eus heb ik jouw vraag kunnen beantwoorden?


Hoor graag van je

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Pim Spoor
Berichten: 45
Lid geworden op: 24-01-2011 16:11
Locatie: Dordrecht

19-06-2011 15:51

Ik wil de chod rig ook is gaan proberen.
Na hier alle tips te hebben gelezen, en juiste materiaal te hebben aan geschaft ben ik er denk ik klaar voor.

Ik heb me leadcore met kraaltjes en warteltje volgens de foto van pagina 1 klaar.
Maar wat ik me af vraag is hoe en wanneer jullie het onder lijntje bevestigen.

Ik ben geen held in knopen en maak alles het liefst thuis klaar, maar met de chodrig lijkt me dit niet mogelijk.
Of ik moet de onderlijn reeds thuis aan de leadcore vast maken, maar dan krijg je het denk niet zonder in de knop te raken op je stek.

Met andere worden hoe transporteren jullie je chodrig naar stek, compleet of in 2 delen of knopen jullie hem op je stek.

Groeten Pim.
Liefst aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Ricardo vd Dag
Berichten: 143
Lid geworden op: 09-08-2010 17:08
Locatie: Makkum (fr)

19-06-2011 17:16

Hoe heet de onderlijn op foto 1 op pagina 1? :roll:
PR: 28 pond, 94 cm

De lijn breekt pas als het geduld van de visser op is......
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

20-06-2011 14:59

nu zat ik zo te denken als je nou in frankrijk wilt gaan vissen op een commercieel water dan mag je meestal geen leadcore of leaders gebruiken. nu zei iemand tegen mij dat je hem ook gewoon op een tube kon zetten.. alleen hoe krijg je hem dan mooi uitgelood op de bodem? je kunt hier geen sinkers gebruiken en ik weet niet of putty wel goed blijft zitten? heeft hier iemand ervaring mee? zat zelf te denken om enkele lood nagels op het einde te montere?

mvg stefan
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-06-2011 15:24

Stefan,

Op betaalwateren is gevlochtenlijn, leadcore zijn inderdaad meestal verboden op betaalwateren, maar education wil nog wel eens helpen.
Ik heb vorige week nog aan aan een eigenaar uitgelegd dat ik 100% veiliger vis dan al die andere vissers op zijn water. Dus de hele setup laten zien, de werking laten zien en laten zien dat mijn onderlijn additioneel ook nog eens de laagste lbs heeft van de hele zooi. Na 3 minuten mocht ik EN gevlochten EN leadcore EN weerhaak etc vissen.

Vorig jaar op een watertje gezeten waar tijgers verboden waren, mijn eigen geweekte tijgers laten zien en hem laten vertellen waarom die van mij slechter zouden zijn dan de kant en klaar geleverde. OOk hier mocht ik mijn gang gaan.

Nogmaals, ze verbieden van alles om te zorgen dat hun vissen een lang leven beschoren zullen zijn. Maar als jij laat zien dat jij er goed over nagedacht hebt EN weet hoe er mee om te gaan ...... mag bijna alles.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

20-06-2011 17:14

marc!,

ik geloof best wat je zegt alleen zul je altijd van die mensen hebben die niks van je uitleg willen weten.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

24-06-2011 11:10

Hoi Stefan


Waarom zet je de chod niet gewoon op jouw hoofdlijn vast.

Het lood lus je vast met een lus, zoals wij vroeger met blinkers en pluggen deden.
Voordeel is dat je het lood kunt verwisselen bij bijvoorbeeld een zachte bodem. Wat je ook kan doen is zo'n chodd systeempje van PB met die kraaltjes erop. Zorg er wel voor dat je een rubberenkraal, of een heli sleeve op de wartel van het lood monteert omdat de chod naar het lood toe beweegt wanneer je een vis aan de lijn hebt. (Ik weet alleen niet of het systeem van PB drijft of zinkt, is dus alleen een idee dat ik nog niet uitgewerkt heb).

Gebruik als hoofdlijn Fluorcarbon en je hebt voor een deel het zelfde effect als leadcore dat het plat gaat liggen.

Een nadeel te opzichte van de leadcoreis mijnsinziens dat de fluorcarbon lichter is dan leadcore waardoor de chod minder snel zal zinken na de aasopname. Een oplossing hiervoor kan zijn dat je wat putty op de wartel aanbrengt waardoor het gewenste effect wel bereikt kan worden.

Een ander bijkomend voordeel van het vissen op deze manier zal zijn dat je je rig soms beter kunt camoufleren.

Hoop dat je hier wat aan hebt,

PS de kraal zou je vast kunnen zetten met een stukje weedy effect van soalar, met een boilie naald door de kraal rijgen en klaar is kees.


Groeten Yuri
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

24-06-2011 13:29

hallo,

ik demonteer mijn molens altijd vandaar dat ik het met een tube wauw doen.. ik had vandaag er met een maat over die zij waarom spel je de sinkers niet gewoon mee op de spoel? het is toch de laaste meter dit ga ik eens proberen. mijn hoofdlijn is van fluor carbon en zinkt dus al aardig met een paar sinkers er op moet dit zeker gaan lukken!! ik ga het eens proberen en zal daarna hier wel plaatsen hoe ik het gedaan heb

toch bedank voor je tip!!
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

25-09-2011 21:31

wat ik me nu nog afvroeg is hoe diep het lood in een zeer zachte bodem zal vallen? ik vis mometeel op een water met op sommige stukken een extreem zachte bodem!! ik zak er met mun waadpak aan afentoe helemaal tot mun knieen in op sommige stukken. ik wou eigenlijk een chodrig inzetten of een helicopter rig.. nu dacht ik de helicopter rig het zelfde in te zetten als een chodrig dus de kralen helemaal tot bodem.

en is er een bepaalde vorm lood die niet zo diep in de slijk zal vallen? de reden hiervan is dat ik het stuk leadcore zo klein mogelijk probeer te houden om bij een eventuele lijnbreuk zo weinig mogelijk schade aan te richten.

nu twijfel ik enorm over het feit of ik een chodrig moet inzetten of een helicopter rig. het is een ondiep water met heel veel zachte en 2 stekken hebben we harde platten gevonden. nu zien wij heel veel vis op de plekken waar het dus extreem zacht is. de rede dat ik twijfel is omdat de pop up's zijn blijven liggen en er 1 hengel met een zinkende bol er vandoor ging..

wat zoude jullie doen als je in mijn schoenen zou staan? gewoon beide proberen? is er een ander systeem wat ik helemaal over het hoofd zie? of toch voor de chod of helicopter gaan?

alvast bedankt voor de moeite en ook alvast sorry voor waarschijnlijk de vele typfouten :oops:

mvg stefan
Gerrit Hees

28-09-2011 15:43

Leadcore zo klein mogelijk houden om de schade te beperken?

Als je met een chod of helicopter toch lijnbreuk krijgt zwemt de vis toch rond met alleen de onderlijn?
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

28-09-2011 21:52

Als je je kralen er niet te strak op hebt zitten wel ja .. Niet iedereen houd daar rekening mee.

Kas