Wie vist er nog met een snowman?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-12-2010 13:34

Waarschijnlijk door een hoop mensen al gezien maar dan ten overvloed nog maar eens:

Deel 1

Deel 2

Dit bevestigd wat ik al die tijd heb gedacht en geroepen.

Volgende keer toch maar eens een snowmannetje proberen, zit ik tenminste niet met zo'n vieze natte mat in de auto. :)
Laatst gewijzigd door Eus Molewijk op 02-12-2010 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

02-12-2010 13:45

Eus, denk dat dit per water verschilt. Kan hier wel alle foto's van vissen plaatsen die ik wel op een sm heb gevangen maar waarschijnlijk ga ik dan over mijn postquotum.. Ik vis liever met een sm dan een enkele pop-up maar dat is persoonlijk.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-12-2010 13:54

Kan zij Les maar wat zou je dan met een andere presentatie gevangen kunnen hebben?

Pas als ik met eigen ogen kan zien dat mijn montage op een bepaald water niet keer op keer wordt uitgespuugd, genegeerd of half opgenomen wordt zoals hier duidelijk het geval is is mijn vertrouwen hierin rock bottom, zeker na dit gezien te hebben.

Frappant hoe makkelijk de freebies worden opgenomen en niet uitgespuugd.

Je zou overigens best gelijk kunnen hebben dat het op andere wateren anders gaat hoor maar deze gasten hadden het op sloterplas ook al ondervonden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

02-12-2010 14:07

Tja het dankzij of ondanksverhaal kun je altijd toepassen, het blijft vissen :wink: Testen met verschillende presentaties, hengels wisselen, veel uren maken met of zonder onderwatercam om iets te bevestigen is niet voor mij weggelegd. Heb ik gewoonweg te weinig tijd voor. Moet zeggen dat ik bijna altijd 2 verschillende presentaties vis, altijd soepel maar verschillend aas/aaspresentatie. Vis dan ook wel op verschillende stekken. Krijg ik te veel verschillen in aanbeten per presentatie dan wissel ik alles naar de beste. Jij ook denk ik?

Gr.
©
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-12-2010 14:20

Onderlijnen en loodmontages gebruik ik meestal wel aan beide hengels wel verschillend. Vaak ook de een met toplood de ander zonder. Als presentatie altijd hetzelfde, altijd een enkele zinker. Dit om 2 redenen. Ten eerste is de bodem van "mijn'" water zand is en dus keihard. Ten tweede heb ik meermalen karpers zien azen op mijn stek en dan bleek telkens dat ik de azende vissen zeer snel haakte. Ik heb hier dus heel veel vertrouwen in.

Zou ik op ander water vissen zou dit natuurlijk helemaal anders kunnen zijn maar dan nog steeds is de enkele zinker mijn uitgangspunt. Domweg omdat dat er hetzelfde uitziet als een freebee.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
tjerk van gellekom
Berichten: 11
Lid geworden op: 17-11-2009 17:18
Locatie: woudenberg

02-12-2010 17:34

nou ik vis er soms nog wel mee maar ik blijf testen maat met de snowman vang ik nog redelijk!

maar ieder zo zijn mening
franske peels
Berichten: 104
Lid geworden op: 05-05-2008 16:51
Locatie: eindhoven

02-12-2010 18:30

Ik heb net ok het 2de deel van PB bekeken en sta er tog versteld van te kijken.
Ik heb altijd 1hengel snowman en 1hengel iets anders ,en het valt me tog op dat bij mijn visserij soms nou juist het verschil zit in de snowman dat ik daar wel mee vang en de single bolie nix (of minder).
En dat is niet op een vijver maar op meerdere vijvers.

p.s. zou een dubbele grond bolie of ander halve grond bolie het zelfde effect hebben als een snowman?
of ligt het nu echt alleen omdat de popupp omhoog blijft staan?

mvg.franske
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

02-12-2010 19:17

Ik vis altijd met een snowman en eentje met 1 boilie aan de hair en deze wil nog wel eens regelmatig afwijken grootte, diameter, vorm, flavour, soort, etc.

Maar vang meestal de grotere vis op de snowman, al zou daar single hebben gelegen ik ze dan ook had kunnen vangen, maar in dit geval de meeste grootte vissen komen van de snowman.

mvg; jan
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

02-12-2010 21:36

Ik vis(te) er best vaak mee, altijd de combinatie van 20mm bodemaas/15mm popup zodat je een mooi snowman effect krijgt.
Op de KSN regiomeeting Oost is hij door Martin Post volledig de grond in getrapt dus ik weet niet of ik hem nog vaak zal gebruiken...
Misschien dat ik maar overstap op z'n vrouwelijke collega :lol:
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-12-2010 21:49

Op Neerlands bekendste roeibaan tel je niet zonder de "Waait Tsjoklet Snoomen"..

Dat je het ff weet...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

02-12-2010 22:17

Wat ik dan weer jammer vind (en een gemiste kans), is dat er niet twee verschillende rig’s naast elkaar liggen bij dit soort opnames, bijvoorbeeld eentje met snowman en eentje met bodemaas gelijk aan de voerboilies. Dan zie je direct of het een beter werkt dan het ander. Ik vraag me echt af waarom ze dat niet doen temeer omdat ze de rig’s gewoon met de hand neer kunnen leggen voor de camera. Pas dan kun je (voorzichtig voor dat water op dat moment) conclusies trekken lijkt me.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

02-12-2010 22:25

Vraag me allereerst af hoe lang de rig was.
Verder ben ik van mening dat een snowman een betere werking heeft in de nacht, dan overdag.
Ik vraag me namelijk af of de vissen dan ook zo haastig op het aas afgaan, door het haastige lukt het de vis nu niet om het haakaas goed op te nemen.
Volgens mij wordt 't snachts veel meer aftastender gedaan, aangezien het zicht nihil is. Hierdoor krijgt de vis automatisch meer tijd om het haakaas op te pakken wat mijns inziens zal resulteren in een betere opname.

Ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Groet Eumir
Gebruikersavatar
Bart Voeten
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-12-2005 22:09
Locatie: rijkevorsel
Contacteer:

02-12-2010 22:44

louis lunterbusch schreef:Wat ik dan weer jammer vind (en een gemiste kans), is dat er niet twee verschillende rig’s naast elkaar liggen bij dit soort opnames, bijvoorbeeld eentje met snowman en eentje met bodemaas gelijk aan de voerboilies. Dan zie je direct of het een beter werkt dan het ander. Ik vraag me echt af waarom ze dat niet doen temeer omdat ze de rig’s gewoon met de hand neer kunnen leggen voor de camera. Pas dan kun je (voorzichtig voor dat water op dat moment) conclusies trekken lijkt me.


Dat zijn ze volgend jaar van plan , twee hengels voor de lens.
Nu laat het weer het niet toe om verder te filmen.
greetz
carpanglers soak their balls in love juice
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

03-12-2010 17:56

Al met al blijf ik erbij dat deze beelden, en de vorige op de Sloter, simpelweg niet representatief zijn. Hoe interessant ze ook zijn. Je kunt gewoonweg niet om de praktijk heen dat de snowman bij velen een favoriet is. Dit zal niet voor niets zijn en hebben we niet allemaal de snowman naast een single of allerlei andere presentaties gevist en bleek de snowman toch vaak minimaal net zo goed te scoren! Als de snowman het keer op keer zou afleggen tegen diverse andere presentaties zouden we toch niet ineens deze beelden nodig hebben om de slechte werking ervan in te zien....Als deze zo slecht zou zijn, hadden we dit met z'n allen toch allang in de praktijk moeten ondervinden? Het is niet dat de Snowman een hype van de laatste tijd is, ik vis er denk ik al meer dan 10 jaar mee...

Laten we proberen geen conclusies proberen te trekken op basis van:
-enkele moment opnames
-op 1 of 2 specifieke waters
-op 1 of 2 specifieke stekken
-op 1 bepaald moment/tijd van het jaar
Iedere rig kan op ieder water op iedere stek en in ieder jaargetijde verschillende resultaten opleveren.
Voor ons de kunst om de juiste rig op het moment in te zetten.

Natuurlijk zijn dit soort initiatieven interessant en leerzaam, maar niet meer dan dat. Ik vind persoonlijk veel te ver gaan om er wetmatigheden aan te hangen. Er zijn zooooveel andere factoren voor een reactie op een bepaalde rig. Ik heb lang niet alle reactie doorgeploegd maar denk aan aastype/kleur/formaat/structuur/hardheid/gesoakt of voorgeweekt. Zijn snowmans op het water kapot gevist, of juist niet. Zijn fluros kapot gevist of niet, is er veel of juist niet met plastic gevist, is er veel met vismeel of juist zoet gevist maar op... En dan noem ik alleen maar de factoren die met het haakaas te maken hebben...... Iedere rig/aassoort heeft zijn levensduur en op ieder water zal iedere rig/aassort op een ander moment effectief zijn. Bijv. je bent de eerste die het inzet, of de eerste die het sinds lange tijd weer eens inzet tegenover dat de vissen met de rig/het aas al zijn kapotgevist. Denk je niet dat de reactie van de vissen iets anders zou zijn als je het zou filmen?
Dus al met al; de conclusie trekken dat een snowman van 20 en 15mm voor vissen onder de 15kg niet effectief zijn.........ik heb er heel erg hard om moeten lachten want de vissen die ik er de afgelopen 10 jaar mee heb gevangen......zal wel pure mazzel zijn geweest.....
Mannen, laten we lekker gaan vissen ipv proberen de onvindbare waarheid te vinden.
Catch a whacker!!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-12-2010 19:10

Dennis,

Laat ik het dan zo stellen. Ik kan alleen oordelen over wat ik zie. Op deze opnamen zie ik hetzelfde als jij, de snowman werkt werkelijk van geen kanten.

Wat ik ook heb gezien is aasopnamen "in het wild" van een doodsimpele zinker uit de zak, net als de freebies. Ik kan je vertellen wat ik "in het wild" gezien heb van mij eigen rig nog niet in de buurt komt van wat ik in deze videobeelden heb gezien. En dan bedoel ik ook echt niet in de buurt. In 90% van de gevallen van wat ik met eigen ogen gezien heb was 1 enkele opname voldoende voor een gehaakte vis.

Ik vis altijd met een vismeelbal, een aas dat eigenlijk op ieder water kapotgevist is.

Nogmaals, ik kan alleen oordelen over wat ik zie, hoogst waarschijnlijk wordt er met mijn vismeelbal ook gerommeld of wordt deze volledig genegeerd. Ik denk alleen wel als dat gebeurd dat een snowman niet ineens wel het verschil gaat maken--eerder in tegendeel. Ik heb het idee dat de visuele prikkel van de fluo pop-up zo herkenbaar is dat er zeer snel dressuur (lees: afwijkend gedrag) gaat optreden ten opzichte van dit soort aas.

Overigens ken ik de snowman ook al weet ik hoe lang maar je kan toch wel zeggen dat dit ding de laatste paar jaar toch wel serieus gehyped wordt, zeker zo een met een fluootje erboven.

Ik ben met je eens dat je niet te voorbarig moet zijn met conclusies maar ik denk dat de gebruikers van snowmans nog maar eens goed na moeten denken of het in hun geval wel rendabel is.

Mijn uitgangs punt: Enkele zinkers worden altijd gegeten omdat onze voerboilies dit ook zijn, bij sneeuwpoppen heb je deze zekerheid niet. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

03-12-2010 19:25

Was het niet Kevin Maddocks die ooit schreef: “Aas vangt geen karpers maar karpervissers”?
Om er nog maar eens een paar clichés tegen aan te gooien, maar wel een waarheid als een koe: “Er is niets wat altijd en overal werkt, bij het karpervissen geldt maar 1 regel en die is dat er geen regels zijn”!
Ik denk dat er van elk aas en elke aasaanbieding filmpjes te maken zijn waarop te zien valt hoe inefficiënt we vaak aan het vissen zijn.
Op sommige wateren zie je op kippenmaïs overdag alleen maar boeggolven maar wanneer het donker is volgt er toch een aanbeet…
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-12-2010 19:36

Wat als je nou een snowman maakt met hetzelfde aas als de zinker?

Dat zou ik wel eens op die beelden willen zien in plaats van die fluo-meuk.. Die waarschijnlijk ook een heel ander signaal geeft dan het gevoerde aas..

Dan kun je mij in die situatie overtuigen

want:

- iedere situatie een eigen interpretatie...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-12-2010 20:19

Sven, dat zou ik ook weleens willen zien. Ik denk idd ook dat je dan een ander beeld krijgt.

Je blijft echter wel met het probleem zitten dat voor sommige vissen een snowman een beroerde vorm heeft om op te nemen zoals je duidelijk in het filmpje kunt zien. Dit heeft meer met de coördinatie van de vis te maken dan met de snowman zelf denk ik.

Ik denk wel dat zo'n sneeuwpoppetje anders benaderd zal worden maar weet het pas zeker als ik het zien. Tot die tijd krijgt de zinker van mij het voordeel van de twijfel. ;)

Louis, precies wat ik ook altijd zeg, de enige regel die er is, is dat er geen regels zijn. En: Als je denkt dat je het weet is het de volgende keer weer anders.

Leuk he, vissen? :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2010 20:25

sven, ik heb de lezing gezien en het gaat juist niet om een fluo maar om een gewone popup, maar door de lichtinval lijkt het op de opnames een fluo
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-12-2010 20:45

Exact hetzelfde als de boilie?

Dus hetzelfde deeg maar dan om kurkenballetje? En ik bedoel dan ook niet met corkdust erdoor. Ipv pop-up mix met dezelfde flavour. Want dat laatste is al helemaal niet hetzelfde.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2010 20:50

nee dat niet, maar als je de beelden bekijkt lijkt het me sterk dat het enig verschil maakt. Je ziet duidelik dat de vis echt voor het aas gaat, er is geen enkele argwaan. Echter doordat het aas groter is (en de hair langer) gaat de haak niet altijd mee naar binnen. Daarnaast zie je dat door de manier van azen een snowman minder makkelijk op te nemen is, dat staat los van waar die snowman uit bestaat
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-12-2010 20:56

Daniel,

Op de eerste plaats een hele mooie film die echt eens goed het verschil in aasgedrag laat zien tussen compacte voerstekken en verspreid gevoerde boilies. Wat is het gemiddeld gewicht van de vissen op dit water? Want ze lijken behoorlijk klein en voor een kleine vis is een aasdeeltje van 3 centimeter natuurlijk al weer behoorlijk lang. Gewoon even om de discussie even wat meer diepte te geven natuurlijk.

Maar laat iedereen maar ophouden met een snowman te vissen, dan kan ik mezelf zeker onderscheiden van de andere karpervissers ;-)
mvg

Bart van den Hurk
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2010 21:00

Bart

Je kan het ook prima gebruiken om wat selectiever te vissen :wink:
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

03-12-2010 21:49

Idd Martijn, dat zei Koen Koops ook.

Groeten,

Taco
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

03-12-2010 21:59

Dag Bart,

De vissen die voor de snow-man gingen waren tussen de 6 en 16 kg, waarvan de meeste overigens rond de 9-10 kg.

groet,

Daniël Jawadnya