Wie vist er nog met een snowman?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edward Klaver
Berichten: 137
Lid geworden op: 13-10-2009 17:18
Locatie: Noord Holland

14-12-2010 13:10

Wat zou er gebeuren met een dumbel pop up???

Aangezien dit uit 1 component bestaat.......

Dit al eens geprobeerd Daniel?
Never change a winning team!
Gebruikersavatar
Edward Klaver
Berichten: 137
Lid geworden op: 13-10-2009 17:18
Locatie: Noord Holland

14-12-2010 14:05

.......op een voerplek van dumbels uiterraard.
Never change a winning team!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-12-2010 14:20

Het gaat hier toch over het wel en wee van de sneeuwman? Dat er andere oplossingen wel of anders werken is ook bekend. Maar niet aan de orde lijkt mij..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
joey derks
Berichten: 82
Lid geworden op: 03-12-2010 13:33
Locatie: Op de onthaakmat

14-12-2010 20:22

het is winter hé. wie vist er dan niet met een snowman :wink:
[/b][iDe aanhouder wint ![/i]
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

15-12-2010 01:45

Hey Bart,

Ik denk dat we wat dat betreft wel op een zelfde lijn zitten, dus begrijp wel wat je bedoelt. Die kanttekeningen heb ik zelf ook geplaatst. De verschillen zitten hem meer in de kleine details. Iedereen vist anders dus dat is zeker niet raar. Ik zal niet op alles reageren in je post, wordt namelijk hoogste tijd voor mij om weer eens te gaan vissen in plaats van te ouwehoeren. Waarschijnlijk het grootste verschil zit hem in het feit dat ik eerder geneigd ben dan de meeste mensen bepaalde conclusies te trekken. Voor mij is dit heel normaal overigens omdat ik het tot in detail kan onderbouwen voor mezelf en ook aanvaarden. Iets zelf zien creëert vaak toch meer bewustzijn dan van een ander horen of zien. Zelfde verhaal als met dat schuivend lood. Bij de Korda reeks zag je het kopschudden ook vaak en werden ook pogingen gedaan om het op te lossen. Het lukte de jongens daar om iets meer aanbeten te behouden maar omdat het niet volledig opgelost was kwam het bij mij niet echt binnen. Totdat ik het met mijn eigen ogen zag. Slechts één vis die iets van 20 seconden in beeld kwam en de haak loste was genoeg voor mij om direct alles om te gooien met als gevolg totaal geen probleem meer dat kopschudden. Ik had natuurlijk ook wel terughoudend kunnen zijn maar soms weet je gewoon wat er moet gebeuren. Dat met die snow-man is een vergelijkbaar verhaal! Ik begrijp volledig je terughoudendheid met bepaalde conclusies en als er mensenlevens vanaf hingen zou ik net zo zijn maar gelukkig is het slechts vissen en geen chirurgie of zo. Dat er ruimte is voor mogelijke uitzonderingen (ik bedoel exact dezelfde omstandigheden als de films maar ander gevolg, niet andere omstandigheden, heb dat toch nu wel tot in den treuren genuanceerd en herhaalt) blijft open, ook voor mij. Ik ben zoals je weet de eerste die de conclusies zou aanpassen. Echter zit het verschil tussen ons dat ik de kans klein acht op die kanttekeningen die jij en ik beidden hebben geplaatst ik bereidt ben om die voorlopig dan naast me neer te leggen. Alles uitproberen (trial and error) en dan pas conclusies durven te trekken is niet echt effectief en staat ook haaks op onze ontwikkelingen in de eeuwen als mens naar mijn mening. Soms moet je gewoon wat lef tonen, soms ga je op je bek maar veel vaker ontdek je juist dan nieuwe dingen.
De beelden laten enkel zien dat in die specifieke situatie de aasaanbieding niet niet past in het totaalplaatje en het geheel dus niet effectief blijkt.

Dit is al meer dan jij en ik wisten over die snow-man voordat de bewuste beelden werden geschoten. Is op zijn minst een heel klein beetje informatief voor iedereen en voor een deel van de vissers een pilaar tot een breder spectrum.
Zo zeg je nu dat het kleine gevoerde aas op basis van de tweede film geen invloed had op het al dan niet effectief zijn van die grote snow man, knap hoor dat jij die conclusie durft te trekken op basis van een andere situatie, een ander water en andere vissen. Ik zou daar mijn vingers niet aan durven branden...

Ik denk dat dit echt vanwege verschillen in onze achtergrond voortkomt. Ik ben na al die duizenden uren van materiaal ervan overtuigd dat vissen (in die omstandigheden) op een bepaalde manier azen, simpelweg geforceerd door natuurkundige processen. Hier kun je alleen van doordrongen zijn als je constant dezelfde gedragingen ziet en het een onderdeel wordt van je gedachtepatronen. Als je het hier al niet over eens kunt zijn dan heeft de verdere discussie eigenlijk ook geen zin. Dus daarom durf ik bepaalde conclusies wel te trekken en jij niet. Is ook precies de reden waarom ik mensen altijd in hun waarde laat met bepaalde discussies sommige dingen kun je niet overtuigen (bij sommige mensen) is simpelweg een kwestie van ervaren.

Het enige waar ik weleens over gevallen ben in deze discussies zijn de opmerkingen van sommigen die sterk suggereerden dat ik totaal niet had nagedacht over wat ik zei of concludeerden. Kort door de bocht is zo'n uitspraak. Dit is natuurlijk ver weg van de realiteit. Ik heb een hele maand van mijn jaar besteedt aan de snow-man en dan bedoel ik dertig volle werkdagen. Dus moet dan wel lachen als mensen vragen om het onderzoek met een factor vijf of zes te verbreden. Daar is simpelweg geen tijd voor. Resteert het enige om dan terug te moeten vallen op deductief redeneren. Hetgeen eigenlijk wel mijn sterkste punt is. Wie neemt er volgend jaar een half jaar vrij om de snow-man tot al haar eventuele uitzonderingen te testen? Realiseer je wel dat het ook een hoop vis kost dat testen/filmen dus lekker gaan vissen is het bepaald niet. Dit weten wij als geen ander, nietwaar Bart. :oops: :D Hebben wel lekker gegeten toch die week. Lekkere aardappelen kan ik maken hè. :D

Over die algemene conclusies neem ik aan dat je begijpt dat die voor mij alleen opgaan voor vergelijkbare omstandigheden m.b.t alles dat van belang is. Of ook die te vroeg is of niet dat zal een verschil tussen ons blijven! Geeft niet, we vangen immers beiden onze vissen!
Als jullie doel echter voorlichting is, met daaraan gekoppeld productontwikkeling (en verkoop) van artikelen, dan verwondert het mij wel enigszins dat je het gaat zoeken in de aasaanbieding, of zijn jullie ook van plan om boilies te gaan maken omdat er op het gebied van rigs niks meer te verbeteren is?

Had het natuurlijk niet over de snow-man. Het hoeft gelukkig niet altijd over verkoop te gaan, is iedereen bij PB wel vrij stellig in, gelukkig maar!
Had ik je al over de anti-snow-man solution verteld! :lol:

Zou het leuk vinden om een keer samen te gaan vissen zonder de stressen van het filmen. Neem ik de aardappelen mee!

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

15-12-2010 11:22

gewoon de juiste rig gebruiken !en goed uitbalanseren
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-12-2010 23:33

Hoi Daniel,

Kortom, op basis van de uren voor de camera en jouw beredenering trek je jouw conclusies vanuit de gefilmde situatie richting het algemene, waarbij je aanneemt dat het zo is totdat het tegendeel bewezen wordt. Het is daarbij niet interessant om die algemene conclusie te onderbouwen door meerdere situaties te filmen, zien en beredeneren is voldoende. Waarbij je, wat je terecht zegt, heel wat meer uren voor de camera hebt doorgebracht dan wij voor de ingekorte film voor de PC. Dat is een manier om het te doen, maar je moet het nu niet doen voorkomen alsof ik geen conclusies durf te trekken op basis van de door jouw geschoten beelden en aannames. Ik trek namelijk de conclusie, de aangekaarte ineffectiviteit van een snowman presentatie, in twijfel. Die twijfel baseer ik simpelweg op resultaten. Resultaten niet alleen van mezelf, maar ook van vele anderen, waarbij de snowman presentatie duidelijk meer vis oplevert dan andere aasaanbiedingen. Als karpers werkelijk zoveel moeite hebben met de opname van de presentatie, dan snap ik niet waarom hij toch zoveel vis oplevert. Daarbij ook nog vaak veel meer vis dan andere aasaanbiedingen op dezelfde wateren en zelfs dezelfde stekken. Ik baseer die twijfel niet op duizenden filmuren, maar op duizenden nachten praktijkervaring op wateren door heel Nederland en daarbuiten. Ik ervaar dus in de praktijk het tegenovergestelde, namelijk de effectiviteit van een snowman presentatie omdat hij gewoon heel veel vissen oplevert.

De uitdaging voor jouw (en anderen) is dan ook om te beredeneren waarom een Snowman presentatie zo effectief blijkt (qua vangsten), ondanks dat een karper zoveel pogingen nodig heeft om hem überhaupt naar binnen te krijgen (door jouw ondervonden en aangetoond, aangenomen dat jouw conclusie klopt)

Terugkomend ook op een andere vraag in een vorige post, namelijk: in de geflimde situatie in België bleek de snowman niet effectief en mislukte veel aasopnames. Maar,... heb je die dagen ook andere aasaanbiedingen voor de camera geprobeerd en hoe was bij deze aasaanbiedingen de verhouding tussen het aantal aasopnames (of pogingen daartoe) en het aantal daadwerkelijk gehaakte vissen. Want zoals al gezegd kopen we voor aasopnames geen brood, een karper telt pas als hij in het net zit! :wink:

Dat het filmen hard werken is en behoorlijk frustrerend, dat heb ik aan den lijve mogen ondervinden die vijf dagen in Vianen, toen we samen probeerden om ze überhaupt een boilie te laten eten voor de camera. Ik heb dan ook respect voor hetgeen wat je allemaal aan het doen bent, alleen stroken de conclusies niet altijd met in iedergeval mijn ervaring in de praktijk. Na mijn dagen daar heb je heel mooi de effectiviteit van een schuivende montage in die situatie aangetoond, die samen met wat logische redenatie en alle beelden tot op dit moment van gehaakte karpers (en andere vissen, o.a. alle Korda DVD's), een antwoord bleek voor het schudden met de kop. Dit mag je toch wel stellen is een natuurlijke reactie als een vis zich haakt en verankert aan een stuk lood. Echter heb ik in de praktijk op veel wateren inmiddels ook weer ondervonden dat dit ook niet altijd de oplossing voor het probleem is, dat een schuivende montage niet altijd het hoogste rendement oplevert (gevangen vissen t.o.v. de geïnvesteerde tijd). Want je kan nog zoveel filmen, beredeneren en zoeken, het enige wat uiteindelijk telt is het rendement en de gevangen vissen. Die zoektocht helpt om de karper beter te begrijpen, waardoor het doel om effectiever te vissen hopelijk door (kleine) aanpassingen gerealiseerd kan worden. Gebaseerd op diezelfde resultaten vraag ik me enkel af of het rendement van diezelfde snowman presentatie effectiever kan, maar het is leuk om hier zo over te bomen...

Zet die steelpan maar alvast op het vuur...
mvg

Bart van den Hurk
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-12-2010 01:45

Bart van den Hurk schreef:
Ik trek namelijk de conclusie, de aangekaarte ineffectiviteit van een snowman presentatie, in twijfel. Die twijfel baseer ik simpelweg op resultaten. Resultaten niet alleen van mezelf, maar ook van vele anderen, waarbij de snowman presentatie duidelijk meer vis oplevert dan andere aasaanbiedingen. Als karpers werkelijk zoveel moeite hebben met de opname van de presentatie, dan snap ik niet waarom hij toch zoveel vis oplevert. Daarbij ook nog vaak veel meer vis dan andere aasaanbiedingen op dezelfde wateren en zelfs dezelfde stekken. Ik baseer die twijfel niet op duizenden filmuren, maar op duizenden nachten praktijkervaring op wateren door heel Nederland en daarbuiten. Ik ervaar dus in de praktijk het tegenovergestelde, namelijk de effectiviteit van een snowman presentatie omdat hij gewoon heel veel vissen oplevert.



Bart,

Interessante stelling.

Vraag is natuurlijk, hoe subjectief of objectief is de praktijkervaring.
M.a.w. komt de verhalenverteller (wat we allemaal zijn) daarbij niet om de hoek kijken.

Nog simpeler gezegd, creëren we niet vaak onze eigen waarheid.

Ik vind dat de onderwaterbeelden juist zeer veel laten zien over de werkelijke praktijk.

Boven water, zit het alleen in de hersenpan van de visserman?


Ben jij nou zo groot (zag dat je graag frikadellen en patat eet), of is dat bootje echt zo klein? :D


Blitzen
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

16-12-2010 02:11

Bart, ik bedoelde niet dat je geen conclusies durft te nemen maar ik had het over een aantal van mijn conclusies, daarom kwam er constant 'bepaalde' voor. Moet je dus zeker niet negatief opvatten is namelijk niet zo bedoeld. Voor verschillen in interpretaties heb ik natuurlijk al een gooi gedaan naar een mogelijke oorzaak.

Dat contrasterend haakaas zoals de snow-man in veel situaties beter scoort daar ben ik wel van overtuigd. Voor die traditionele snow-man zal dat vaak ook wel kloppen zeker als de geobserveerde obstakels/gedragingen door bepaalde omstandigheden geen issue meer zijn. Denk aan zachte bodems, grotere vissen en misschien zelfs wel dezelfde omstandigheden als tijdens het filmen maar dan s'nachts. Dit heb ik nooit ontkend dus daar kan al voor een zeer groot gedeelte de verklaring liggen van het succes van de traditionele snow-man. Echter moet ik er wel bij zeggen dat ik ervan overtuigd ben (99%) dat we in België zeker vis hadden gevangen voor de camera als we met kleiner aas hadden gevist (kleine snow-man of gewoon zinker). Ik stoel dit op het feit, dat een gemiddelde rig/aas combinatie zelden een slechtere score laat zien dan één op vijf na op vele verschillende wateren te hebben gefilmd (niet alleen mijn eigen beelden), terwijl de snow-man (tot nu toe, dus zal verder oplopen) al 17 keer niets heeft opgeleverd. De kans alleen al doet me sterk vermoeden dat het hier ook zo zal zijn geweest. Buiten het feit dat ik het ook logischerwijs kan beredeneren (gaat makkelijker naar binnen) voor mezelf (en natuurlijk aanvaarden). Jammergenoeg zijn de vissen in de twee dagen na deze eerste dag niet meer terug geweest waardoor we geen kansen meer hebben gehad om het te bevestigen.

Bart dat je op veel gevangen vissen best wel wat conclusies kunt trekken ben ik volledig mee eens maar juist bij dit soort kleine technische details heeft het verleden aangetoond dat we er vaker net naast zitten dan EXACT goed. Iedere keer dat we gaan filmen ontdekken we weer wat nieuws, of ontdekken dat het net even wat anders werkt (soms cruciaal soms verwaarloosbaar) dit zou niet mogelijk moeten zijn als de gedeelde vangst ervaringen (ook dat van ons/mij) van iedereen in de afgelopen tig jaar zo betrouwbaar zo zijn m.b.t dit soort zaken. Ik vind niet dat deze beelden de effectiviteit van de snow-man ondermijnen maar juist verklaren. Waar werkt het wel, waar werkt het wat minder of niet! Dit zal een verschil in opvatting blijven totdat we weer met zijn allen een end verder zijn. Ik spreek je op de beurs nog wel!

groet,

Daan
Tim van Zanten
Berichten: 109
Lid geworden op: 02-07-2008 17:55
Locatie: Leusden

16-12-2010 12:51

Tja, Daniel, een ding is jullie iig goed gelukt! discussie losmaken! ga zo verder! ondanks dat we allen andere meningen hebben, denk ik dat ik voor de meeste spreek dat we door het filmen steeds meer te weten komen overaasopname of het nu momentopnames zijn of lange termijn strategieen!

gr. Tim van Zanten,
Carpfishing, a way of life!
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

16-12-2010 14:19

Bedankt Tim!

gr. Daniël Jawadnya
Dennis Wageningen
Berichten: 37
Lid geworden op: 16-12-2010 17:10
Locatie: Stolwijk

16-12-2010 17:32

Zo,

Bart dat is een duidelijk verhaal.

Zelf vang ik op de snowman ook heel erg goed. Soms veel beter als op een normale bodem of balanced boilie. Er zijn ook momenten dat het andersom is en hoe lang zal het duren voor de echte dressuur op de snowman zijn succes gaat tegenwerken!!

Nu vang ik er veelal nog steeds er goed op. Dit zal ook komen door de vele zachte bodem's waar ik op vis.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-12-2010 22:29

He Daniel,

Ik vind het jammer dat je dan daadwerkelijk niet hebt geprobeerd om in België op dezelfde stek met een kleinere snowman, danwel balanced of zinkend aas te vissen. Maar ja, als de vissen niet terugkomen op de stek, daar kan jij natuurlijk ook niks aan doen. Ze hadden waarschijnlijk hun buikje al vol met de gevoerde boilies :wink: De referentie had echter wel aannemelijker gemaakt of het aan de snowman presentatie lag, of dat de vissen ook op een andere montage moeilijk vangbaar waren. Dan was de getrokken conclusie, dat ze beter vangbaar zouden zijn op een andere presentatie, ook nog sterker geweest. Zoals gezegd en ik val in herhaling, maar vangsten tellen, niet aasopnames.

Gezien de gewichtloosheid van een snowman vind ik het persoonlijk kloder dat hij op een zachte bodem beter op te nemen zou zijn , juist moeilijker. De vissen azen namelijk met hun lippen wat in de blubber en zo is de afstand van de bovenlip tot de pop up alleen maar groter. Als we ervan uitgaan dat de conclusie klopt die je trekt. Wel is een snowman beter zichtbaar dan een zwaardere gewoon zinkende boilie op een zachte bodem, dat zeker. Ook zie ik het voordeel 's nachts niet in van een snowman ten opzichte van de dag. 's Nachts moeten ze het helemaal op de tast doen lijkt me zo, mits ze gewoon kunnen zien onder water in het donker, maar dan maakt dag of nacht dus geen verschil. Nadeel van overdag is dat ze vaak de hele handel zien liggen, waardoor ze beter op hun hoede zijn, maar dit is met elke montage zo. Ik laat me dan ook verrassen door jouw motivatie waarom een snowman presentatie juist in deze omstandigheden wel zou kunnen werken, terwijl hij in de gefilmde situatie moeilijk opneembaar blijkt. Hoe groter de bek van een karper, des te makkelijker een groter deeltje naar binnen gaat, daar sta ik wel volledig achter. Aangezien dit vaak ook met de grootte van de karper te maken heeft, zou de conclusie inderdaad moeten zijn dat je selectiever op grotere vissen zou kunnen vissen met een snowman. Helaas komt in deze beredenering de volgende alinea om de hoek kijken, want makkelijker naar binnen betekent ook gemakkelijker naar buiten...

Laat ik een korte beredenering geven waarom de snowman zo goed lijkt te werken, als we praten over daadwerkelijke vangsten dan toch, aannemende dat de door jouw getrokken conclusie klopt dat de snowman veel moeilijker op te nemen is dan een kleinere presentatie. De aandacht wordt door de contrasterende kleur en gewichtloosheid eerder getrokken, opname gaat alleen een stuk moeilijk. Het zwaartepunt van een snowman ligt aan de onderkant van de onderste boilie, dit is normaal in het midden van de boilie. De zuigkracht richt zich op het zwaartepunt, daardoor komt de pop up dan ook tegen de bovenlip en de gefilmde gevallen. Het voordeel van het lage zwaartepunt is dat dit veel dichter ligt bij de punt van de haak. Heeft die karper eenmaal met hangen en wurgen die snowman naar binnen weten te werken, dan is de kans dat de haak weet te prikken door het lage zwaartepunt hoger. Zeker bij de snelheid waarmee het accepteren, haken of weigeren gaat is het verleggen van het zwaartepunt van de montage naar de haakpunt van groot belang. Daarbij lijkt het me ook niet meer dan logisch dat wanneer een aasaanbieding moeilijk naar binnen te krijgen is, hij ook net zo moeilijk weer naar buiten te krijgen is. Misschien ligt daar dan ook wel meteen de vangkracht van de snowman. Namelijk dat hij veel moeilijker uit te spuwen is dan een enkele normale boilie of veel kleinere presentatie. De haak krijgt meer tijd om te draaien en te prikken.

Maar zoals gezegd, ik ben benieuwd naar jouw motivatie hoe het kan dat een snowman goed blijkt te vangen, ondanks dat hij moeilijker op te nemen is door een karper zoals je zelf aangeeft. Want dat maakt het verhaal in mijn ogen echt compleet, ik zou hem er in iedergeval niet zovaak aan knopen als ik ook maar het gevoel zou hebben dat het een inefficiente montage zou zijn wat betreft het rendement, tot op heden blijft hij zich echter bewijzen. Ik heb nog een leuke anekdote over mijn laatste Frankrijk trip m.b.t. verschillende aasaanbiedingen waaronder de snowman, maar die bewaar ik voor mijn volgende post of mijn artikel over deze trip (als er tijd is om die te schrijven...). Het wordt nu tijd om maar eens even van een paar vrije uurtjes te genieten voor het slapen gaan...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

17-12-2010 00:07

Goh, lees ik na zoveel slecht onderbouwde kritiek eindelijk eens iets waarvan ik denk: "He, dat is voor het eerst dat ik een argument lees om niet met een 'enkele' boilie met de eigenschappen van een snowman te vissen".

Eigenschappen van snowman benaderen bedoel ik dan bijvoorbeeld met de 'snow woman': visueel, hair komt uit de onderkant van de boilie en hierdoor ligt de haak altijd op een goede positie...

Het moeilijker naar binnen werken, dus ook moeilijker naar buiten werken klinkt heel logisch... Ik begin bijna weer te twijfelen :).

Toch denk ik dat ik het komende seizoen voor de 'enkele' boilie kies, waarbij ik door te spelen met de hairlengte en haaktype de best hakende combinatie probeer te vinden. En aangezien we komend jaar met 2 man aan de slag gaan, zal van de 4 hengels zeker 1 hengel alsnog met snowman worden gevist als referentie (voor zover je daarvan kunt spreken in de karpervisserij). Hopelijk ben ik aan het eind van het jaar een stuk wijzer voor wat betreft deze discussie.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-12-2010 02:26

Bart van den Hurk schreef:Het zwaartepunt van een snowman ligt aan de onderkant van de onderste boilie, dit is normaal in het midden van de boilie. De zuigkracht richt zich op het zwaartepunt, daardoor komt de pop up dan ook tegen de bovenlip en de gefilmde gevallen.


Bart,

Deze uitspraak lijkt me nogal tegenstrijdig met jouw eerdere conclusies.

Als de vis (qua aanzuigen) voor de onderste bol (het zwaartepunt) gaat, waarom zou je dan überhaupt met een snowman vissen.

Ik zou zo zeggen, kijk nog eens goed naar de beelden.

Die laten nou juist zien, dat ....
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

17-12-2010 02:36

Klodder Bart? Daar liggen er inderdaad veel van op een zachte bodem. :D

Op een gebruikelijke zachte bodem (zit natuurlijk ook veel variatie in) is het top laagje bijna vloeibare pap (is alleen goed met je hand te voelen), waardoor veel zinkende boilies daarin volledig verdwijnen. Die traditionele snow-man zal daar ook voor een deel in verdwijnen waardoor enkel het bovenste gedeelte boven het oppervlak uitsteekt, wat natuurlijk de aanzuig richting van de snow-man positief beïnvloed.
Ondanks, dat een karper heel goed in staat is een individueel voedsel brokje in de modder te detecteren en los te peuteren zal hij ook deeltjes over het hoofd 'zien'. Het is daarom super belangrijk en een groot voordeel dat het haakaas goed opvalt d.m.v een snow-man. Alles valt en staat natuurlijk met het makkelijk kunnen vinden van het haakaas. Één van de redenen waarvoor ik denk dat op zachte bodems de snow-man minder last heeft van zijn kwalen op zachte bodems heeft te maken met het vermoeden dat deze vissen daar (ook argument voor donker) meer volharden in het opzuigen van het aas. Ze moeten nou eenmaal alles eruit peuteren en is fundamenteel anders dan op een harde bodem. Een andere manier van azen of volharden dus! In het donker zullen ze ook meer op tast doen waardoor ze het rustiger en met meer beleid proberen op te zuigen. Vergeet niet dat ze in sommige situaties gewoon kunnen zien in het donker waardoor dit minder opgaat. Dit argument (volharding) doelt meer op het vervallen van het negatief verschil dan een voordeel van de snow-man. Die zul je in andere bijkomstigheden moeten zoeken. Op een harde bodem zal het niet meer vis opleveren in het donker dan een normale zinker omdat het belangrijkste aspect daar (contrast) vervalt. Er zijn dus situaties waar het verschil vervalt, waar de snow-man beter is en waar hij slechter is. Vergeet niet dat je met formaat van een snow-man ook een hoop kan doen wat betreft het vergroten van de efficiëntie. Ik weet dat je hiermee niet eens bent omdat je van mening bent dat hij (als ik dit goed van jou begrepen heb) ook niet in bepaalde omstandigheden te verbeteren is.

Dit vraagstuk is dusdanig complex waardoor het moeilijk is om volledig eens te worden maar een kijkje op mijn gedachte patronen:

omstandigheid/eigenschap/doel waardoor een traditionele snow-man beter is dan haakaas dat gelijk is aan los voer (20mm boilies) of kleine snow-man:

-presentatie op zachte bodem. (valt meer op)
-selectief
-contrasterend ten opzichte van los voer (alleen in combinatie met relatief veel grote vissen, gewenste selectiviteit of zachte bodems)
-veel brasem of dergelijks op stek (alleen in combinatie met relatief veel grote vissen, gewenste selectiviteit of zachte bodems)
-relatief veel vissen met behoorlijk grote bekken

omstandigheid/eigenschap/doel waardoor een traditionele snow-man gelijk is aan haakaas dat gelijk is aan los voer (20mm boilies) of kleine snow-man:

-volharding harde bodem (in het donker) (niet helemaal gelijk aan elkaar vermoed ik, maar meer dan overdag)
-presentatie op zachte bodem waardoor aanzuig richting steeds goed is.
-volhardende vissen zachte bodem
-veel vis op stek en langdurig aanwezig (harde bodem) Vissen wegjagen door drillen speelt deze nuance in de hand.
-relatief veel grote vissen

omstandigheid/eigenschap/doel waardoor een traditionele snow-man slechter is aan haakaas dat gelijk is aan los voer (20mm boilies) of kleine snow-man:

-Harde bodems bij vissen van gemiddeld formaat en overdag (tot op een bepaalde hoogte ook s' nachts, komt wel een stuk dichterbij, zie hierboven).
-Veel kleine vissen zonder gewenste selectiviteit. Ondanks dat ik vele nuances heb genoemd blijf ik erbij dat die traditionele snow-man selectief blijft echter zal het omslagpunt wat betreft selectiviteit omhoog of omlaag gaan op basis van bijkomende positievere omstandigheden. Abstract en hypothetisch voorbeeld:
Vis van 15, 20, 25 en 35 pond op harde bodem, 35 pond goede score, 25 pond een heel stuk minder, 20 en 15 pond ronduit slecht.
Vis van 15, 20, 25 en 35 pond op zachte bodem, 35 pond goede score, 25 ponders goede score, 20 ponders een heel stuk minder, 15 ponder ronduit slecht.

Bart wat betreft het zwaartepunt en inhaken: Ik neem aan dat je hier het over het vertrekpunt van de hair hebt. Wat ik na vele inhakingen en gemiste kansen heb gezien is dat een haak die in staat is om op de juiste plek te haken slechts uitgespuwd kan worden als hij die plek niet bereikt voordat de vis besluit om te spuwen. Te diep is teveel ruimte, dus er weer uit! Dat wanneer de hair van onder het aas vertrekt het zeker een positief invloed heeft op snel draaien zodra hij op de juiste plek aankomt ben ik het eens maar hij kan er niet voor zorgen dat hij daar sneller aankomt. Dus het zal niet meer inhakingen teweeg brengen tenzij je het vergelijkt met een (te) laat draaiende haak, maar dat kan niet de bedoeling zijn. Je kunt immers dat ook met vele ander aasaanbiedingen tot stand brengen mits de haaksteel verlenging goed is en het aas voldoende weerstand biedt. Overigens hoef je niet persé een traditionele snow-man te gebruiken om de hair vanonder het aas te laten lopen, denk eens aan een kleinere snow-man of een pop-up/losse boilie met een loodje eronder. Bij klein licht aas gebruik ik sowieso een klein loodje vanwege te weinig weerstand om de haak agressief(snel!) te laten draaien.

Wat er moeilijk in gaat gaat er ook moeilijk uit? Probeer maar je vuist in een grote beker te douwen in een snelle beweging en probeer dan eens je vuist uit diezelfde beker uit te trekken. Wedden dat het laatste veel makkelijker gaat. Overigens niet eens belangrijk want zoals ik zei heeft het haakaas geen invloed op hoe snel de haak op die plek komt. Je zou dit eerder in het teken van de langere hair kunnen zien die je bij een snow-man nodig hebt, waardoor de haak direct op de juiste plek ligt mits de vis het aas diep genoeg opneemt. Echter maar hier komt de onderwaterpraktijk om de hoek kijken. Zelfde reden waarom ik nooit met een onnodig lange hair zal vissen. Bij veel activiteit op de stek, turbulentie of oppakken, heeft een conventionele rig altijd de neiging strak of bijna strak te gaan liggen. De bijna strak ligging is de situatie waarin we vrijwel al onze vissen haken omdat de karpers minder tijd krijgen om het uit te spuwen. Wat gebeurt er nou met een lange hair. Het aas moet dieper naar binnen om ook de haak binnen te krijgen maar die ruimte krijgt de haak niet omdat de rig te strak ligt.

Ik ga de discussie hierbij verder laten. Was leuk Bart en andere forumgenoten! Hoogtepunten en laagtepunten, we hebben het allemaal gezien! Wordt de hoogste tijd om maar weer eens te gaan vissen. Tot de volgende ontdekking!

Frankrijk? Veelal een stuk groter die bekken! In combinatie met relatief veel grote vissen en een zachte klei bodem, denk aan de vele reservoirs, is de traditionele snow-man een killer.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-12-2010 06:28

Uit de oude doos. Is toch wat met die pregefabriceerde boilies viste voor het popup tijdperk allang met twee halve bollen waarvan we een helft in de oven gedroogd hadden. Ziet er alleen niet zo gelikt uit terwijl het rendement (misschien) zeker niet minder is. Is na enkele uren het drijfvermogen afgenomen kan dit weer ten goede komen als blijkt dat de bodem omstandigheden pleiten voor een andere opzet van je systeem. Je slaat er twee vliegen in een klap mee (dood).

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-12-2010 09:34

Hilco Meijer schreef:Deze uitspraak lijkt me nogal tegenstrijdig met jouw eerdere conclusies.

Als de vis (qua aanzuigen) voor de onderste bol (het zwaartepunt) gaat, waarom zou je dan überhaupt met een snowman vissen.


Hoi Hilco, in mijn verklaring ga ik er voor het van uit dat de getrokken conclusie van Daniel en anderen, dat een snowman moeilijker opneembaar blijkt, klopt. Toch probeer ik dan te beredeneren waarom, ondanks deze ogenschijnlijke slechte eigenschap, de snowman toveel vis blijkt op te leveren. Het klopt inderdaad dat de karper zijn aandacht wordt getrokken door de pop-up, echter wanneer hij begint te zuigen wil de onderkant van de onderste boilie als eerste naar binnen, dit omdat hier het zwaartepunt ligt. Ja, ook ik heb de beelden inmiddels al een paar keer bekeken... :wink:

Daniel, morgen kom ik op jouw terug, er zal nu gewerkt moeten worden... :lol:
mvg

Bart van den Hurk
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

17-12-2010 20:22

Daniel Jawadnya schreef:Martijn, ik heb je vraag niet duidelijk begrepen. Hebben jullie een onderzoeksplan gemaakt t.b.v de snow-man? Was dit dan je vraag?
Nee we hebben geen duidelijk onderzoeksplan wat we jou kunnen tonen maar natuurlijk heb ik wel alle goede kritische noten en andere zaken die de aandacht verdiende voor mezelf op papier gezet en vervolgens getest. Was mijn lezing op Carpeventt ook op gebaseerd.

'Ik heb ermee gevangen dus het werkt overal! Als dat geen wetmatigheid is dan weet ik het ook niet meer.'

Dit is de indruk die ik kreeg van de bijdrages van Dennis de Wilde. Wat ik hiermee probeerde te zeggen was het volgende:

Stel nou dat die vissen op dat water niet waren weggetrokken na enkele uren maar de hele dag in die zone hadden geaasd. Dan hadden we waarschijnlijk 30-40 pogingen tot opnames kunnen realiseren. Wat nou als we dan twee à drie vissen hadden kunnen haken, met zelfs een dertiger erbij. Vanuit het perspectief van de visser zonder onderwatercamera krijg je dan de indruk dat je goed hebt gevangen, namelijk drie vissen met maar liefst een dertiger ertussen. Kun je echter dan spreken van een goede aasaanbiedingen als die maar liefst 37 keer geen inhaking heeft opgeleverd. Nee natuurlijk niet!

Ik richt me even aan jou en Edwin.

Op dit moment heeft de snow-man een scoringspercentage van ongeveer (kleine variaties daargelaten) 1 op 15, terwijl al het overige iets van 1 op 3 of 1 op 5 laten zien. Ook met dezelfde rig Edwin. Dan kun je nooit spreken van iets effectief. Martijn dat doe jij ook niet dat weet ik maar de punten waarop het steeds fout gaat kun je onverminderd naar andere situaties VERTALEN (dus rekening houden met de variërende omstandigheden). Dat is geen wetmatigheid natuurlijk want het vereist verdere kennis (ervaring) maar bied je wel meer houvast om die snow-man goed in te zetten.

Edwin, ik probeer je niet af te zeiken. Ik vind het wel jammer dat je met regelmaat over bepaalde dingen heen leest/kijkt en dat kost mij onnodig veel tijd om weer recht te praten. Hetgeen jij vroeg is gewoon te vinden in de eerdere filmpjes van de sloterplas (Aligner rig, lood systemen etc...) Ik probeer iedereen te woord te staan wat al op zich veel tijd kost, zit nu zelfs om vier uur nog te typen na een dag hard werken, ik hoop dat je mijn situatie begrijpt.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya


Hoi,

Daniel, jouw filmpjes laten iets zien (namelijk dat je aas veel vaker wordt opgenomen dan dat wij (voorheen) dachten, zonder dat wij daar iets van merken, of met een enkele piep) wat ook op heel veel andere filmpjes te zien is. Dat uit jou (eigenlijk jullie, maar gebruik nu toch maar even jou) beelden bepaald (aas)gedrag opnieuw aangetoond wordt vind ik positief. Er zal misschien wel een (wetenschappelijke?) naam al zijn voor dit soort gedrag bij karpers.

Maar dan de verklaring, hoe komt het nu dat ons aas, in dit geval een snowman, zo vaak wordt opgepakt zonder dat de vis gehaakt wordt?. Al 9 pagina's erover geschreven en we lijken er niet echt uit te komen. Te groot, onderlijn te kort, ze gaan voor de onderste boilie en misschien nog wel meer opties.

Wat ik nu zo jammer vind is dat jou onderzoek (want zo zie ik het, misschien onterecht) met een iets andere opzet meer bewijst dan nu. En dat zal toch de bedoeling geweest zijn, toch? Je wilt iets wijzer worden uit die beelden en liefst iets wat je nog niet wist.

Dan toch nog een vraag, en misschien staat het hier wel ergens in deze 9 pagina's,, antwoord dat dan maar dan zoek ik het zelf wel op, maar waarom heb je deze beelden zo gemaakt zoals je gedaan hebt? Waarom een snowman gebruiken tussen andere boilies op een harde bodem? en waar ik verder nog nieuwsgierig naar ben is hoe vaak er op dat water gevist werd en wordt.

thx
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

18-12-2010 23:50

Hoi Daniel,

Het argument dat karpers vooral in het donker rustiger azen en dus meer de tijd nemen om het aas op te nemen, omdat het (deels) puur op tast moet, kan ik me zeker wel in vinden. Overdag zijn ze zeker meer op zijn hoede, waardoor gestrester en dus sneller in hun handelingen. Dit rustigere aasgedrag helpt zeker wel mee in het eerder kunnen haken van een vis, de haak krijgt namelijk meer tijd om zijn werk te doen en een boilie wordt wellicht vaker opgezogen voordat hij geweigerd wordt. Te rustig moet natuurlijk ook niet, ze moeten immers wel blijven bewegen om zich daadwerkelijk te prikken. Dit zou dus ook het geval moeten zijn als je de vissen op je aas hebt zitten (voorvoeren), immers ook dan is het vertrouwen stukken groter en zullen ze minder gestrest azen.

De zachte bodem gaat er alleen nog niet in, want het lijkt me dat die lippen net zo makkelijk door dat prutlaagje heengaan dan die boilies, waardoor het argument dat het negatieve effect van de lengte van de snowman opgeheven wordt door het wat wegzakken in de bodem van de montage te niet gedaan wordt. Omdat een snowman nagenoeg gewichtloos is, bestaat zelfs de kans dat de lippen dieper de prut in gaan dan de snowman, waardoor het opnemen alleen nog maar moeilijker lijkt te worden. Ze hebben immers nog steeds geen ogen in de neus zitten en daardoor het laatste gedeelte van de aasopname altijd op de tast blijven doen. De kans dat hij dus meteen de bek over het aas heen plaatst is dan ook vrij gering in mijn ogen. Het visuele aspect van de snowman helpt natuurlijk zeker wel, maar dit is op zowel harde als ook zachte bodem het geval, alleen op zachte bodem sterker omdat de andere boilies idd verder wegzakken in de prut. Of karpers volhardener azen op zachte bodem durf ik niet te zeggen, het verschil tussen aasgedrag op harde of zachte bodem is naar mijn weten nog niet gefilmd. Tot nu toe is die camera altijd op harde plaatjes geplaatst...

Met het zwaartepunt aan de onderzijde bedoel ik inderdaad dat het zwaartepunt ligt op de plaats waar de hair de zinkende boilie van de snowman verlaat. Zoals gezegd zal, en dit is m.b.v. wat simpele natuurkundige krachten, de meeste zuigkracht op het zwaartepunt liggen, waardoor dit punt ook het eerste naar binnen wil. Die 30/35mm inclusief Pop-Up bengelt er dan achteraan en omdat de pop-up een opwaartse kracht heeft, komt deze wel tegen de bovenlip met een schuine aasstand. Is de snowman eenmaal toch binnen, dan zal bij het spuwen ook nu weer de meeste kracht op het zwaartepunt liggen, waardoor dit punt als eerste naar buiten wil. De kans dat nu de Pop-Up tegen het gehemelte komt, waardoor hij net even wat moeilijker uit te spuwen is, is voor mij dan ook aannemelijk. Zeker als je het vergelijkt met een normale enkele boilie. het zwaartepunt aan de onderkant van de boilie, wat inderdaad met meerdere aaspresentaties mogelijk is zoals je terrecht aangeeft, laat de haak sneller draaien en prikken. Zeker als je de hair ook nog eens richting de punt op de steel fixeert met wat silicone of shrinktube, dus dat de hair zo dicht mogelijk bij de punt de haaksteel verlaat.

De illusie bestaat in mijn ogen dat, wanneer je de haaksteel maar verlengt en hem boven water maar goed laat draaien, dat hij ook onder water zo de tijd krijgt om zijn werk te doen. De opname en het spuwen gaat vaak dermate snel, dat de haak niet eens de kans krijgt om te draaien, hoe goed hij dan ook draait. Hoe meer tijd de haak in de bek, op het goede punt in de bek inderdaad, kan doorbrengen, des te groter de kans dat hij ook daadwerkelijk prikt. Mocht het in/uit argument kloppen, dan is dit dus weer een pluspunt van de snowman ten opzichte van de andere lichte haakaas aanbiedingen.

In Frankrijk (plas 20Ha) viste ik op harde grindplaatjes op een diepte van 2 tot 3 meter, waarbij zowel overdag als 's nachts er veel vissen gevangen werden op een snowman van dubbele 15mm. Een enkele 20mm boilie leverde helemaal geen vis op die twee weken (conditionering) en een enkele 15mm boilie bleek redelijk effectief. De snowman leverde echter 28 van de 30 vissen op, terwijl ik regelmatig wisselde in haakaas per stek. De vissen hebben daar mijn inziens niet een grotere bek dan in Nederland, dus de aangekaarte spreekwoordelijke vlieger gaat hier niet op in mijn ogen. Het water is te vergelijken met de vele grindputten die Nederland en België ook rijk zijn. Het type wateren waar ik voornamelijk mijn tijd doorbreng, waarbij ik eigenlijk altijd de hardere stukken opzoek onder water. Ik heb, zoals in een eerdere post gezegd, ongeveer 80% van mijn vissen de laatste 10 jaar gevangen op een Snowman of iig uitgebalanceerd haakaas. Wanneer ik met uitgebalanceer haakaas vis, dan is dit vaak met een hair van een centimeter of 5. Als ik mijn vissen dus ondanks deze presentaties heb gevangen in plaats van dankzij, dan heb ik verdomd inefficiënt zitten te vissen... Wat had ik dan wel niet gevangen als ik met een korte hair en een enkele boilie of half/half gevist had... :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-12-2010 07:17

Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

24-12-2010 13:44

uhh juist ja, met maximale uitlekking van flavours :lol:
Vissen is niet vangen!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

30-12-2010 11:29

Highbrid, kun je dat roken?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

04-01-2011 10:21

ik heb de filmpjes gezien en geschokt van wat ik zag
maar het eerste wat ik dacht was hoe kan dit ik heb al het hele seizoen nog niet geblankt op de snowman
en ik vis toch redelijk groot met 24mm zinkend en 20 mm er boven op(geenfluo)
houden die jongens van pb wel rekening met de lengte van de hair?
welke haken gebruiken ze ,ik een kleine maar sterke haak wide gape
en mijn onderlijne zijn gecoat met de laatste 2a3 cm gestript
maar vis ligt ligte lijn lichte onderlijn en schuivend lood bij mijn visserij geeft dit bijna een vangst gerantie

en ik blijf er lekker mee vissen want het VANGT
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

04-01-2011 10:42

Denk echter wel dat die mannen van PB weten waar ze mee bezig zijn. Niet al te snel conclusies trekken na een klein filmpje met wat slechte aas opnames tot betrekking van de snowman. Ook ik vis altijd 1 met snowman en deze heeft me vaak toch nog wel de grootste vissen opgeleverd maar ook de kleinere vissen laten hem niet liggen. Heeft met meerdere dingen te maken. Manier van azen, het water (dressuur), gedrag van andere vissen, zichtbaarheid, geur, je kon ook zien dat een karper de snowman presentatie daar een keer helemaal tegen de grond aan drukte???? dan heb ik mijn vraagtekens al. maar goed voor mij veranderd er niks en blijf ik lekker door vissen met mijn snowman presentatie.

mvg; jan