Wie vist er nog met een snowman?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

06-12-2010 21:28

@Daniel: Dat mag je mij in elk geval nog eens uitleggen van meer weerstand. Deze aascombinatie is denk ik door de opwaartse kracht van de popup lichter en zou dan ook voor minder weerstand moeten zorgen...

Ik denk dat de gefilmde situatie inderdaad niet ideaal is voor deze snowmanpresentatie. De vissen bewegen meest behoorlijk snel en nemen nauwelijks tot niet de tijd het aas op te nemen. De vraag dient zich aan of een andere presentatie het beter gedaan zou hebben. Stellingname hierin is slechts een aanname, en me dunkt dat jullie aannames juist willen uit sluiten door het maken van deze films en het testen dat jullie daarmee dus doen toch?
Succes is een keuze!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-12-2010 22:21

Op het riviertje,
onder de brug,
tussen de stenen,
enkel aanbeten op de snowman (2 x 20 mm) en pop up.

Oh jah,
voer enkel met boilies en nooit met particles.

Filmpje zegt noppes over de snowman maar alles over het voeren én de bodem.
Nooit met groot aas op kleine voerdeeltjes vissen, heet pre occupatie of zoiets..die discussie werd in de vorige eeuw al behandeld door o.a. Roger Feijen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

06-12-2010 23:51

de beelden bewijzen niets behalve dan datgene wat we zien, karpers die aas, benaderen, weigeren, opnemen en uitspugen. Er zijn veel te veel factoren die daarvoor de reden kunnen zijn en dat maakt conclusies onmogelijk. Er wordt geen bewijs geleverd. Wat niet wil zeggen dat de getrokken conclusies ook daadwerkelijk onjuist zijn, het bewijs wordt gewoon uit deze beelden niet geleverd.
Als alle (andere) variabelen niet worden beperkt kun je blijven filmen tot je een ons weegt, je gaat er niets mee bewijzen.

interessant materiaal, erg leuk om te zien, maar als bewijs is dit onvoldoende.
Laatst gewijzigd door martijn van den Haak op 07-12-2010 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-12-2010 01:20

Bottomline is denk ik, azen de vissen op zicht, of op geur/smaak.
Zijn de twee variabelen (meer zijn het er volgens mij niet) waar we het antwoord moeten zoeken.

Als je de beelden ziet, zeg je natuurlijk in eerste instantie op zicht.
De vissen zijn duidelijk gefixeerd op alleen de onderste bol, zet de beelden maar eens stil vlak voor een aasopname. Ook zie je een paar keer dat de pop-up zich bij een opname buiten de bek bevindt.
Als ze op zicht azen, zou dit betekenen dat ze de bovenste bol niet kunnen zien.
Is dit een mogelijkheid??? Hebben de vissen misschien een blinde vlek???
Ik ben alleen gefixeerd (en aangepast) op voedsel dat op de bodem ligt???
Een vis die zo precies een vrij op de bodem liggende bol aanzuigt (or whatever), kan m.i. alleen maar duiden op een perfecte coördinatie tussen zicht en de kracht (door bepaalde kaakbewegingen) van het aanzuigen.
Soms lijkt het er inderdaad op dat ze voor de pop-up gaan. Ze detecteren iets, maar zien niks, omdat de pop-up het zicht op de onderste bol blokkeert???

De tweede variabele is dat de vissen vooral op geur/smaak azen.
Als dat het geval is, kun je in het bovenstaande zicht en zien vervangen door geur/smaak en proeven.
Is ook wel wat voor te zeggen, gezien zijn oorsprong.

I am confused? wat te denken van die vis.
Vroeger, toen we nog vrij en blij in het water zwommen …

Zouden die beesten trouwens wel eens gaatjes in hun kiezen hebben?
Karpertandarts lijkt me wel wat.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

07-12-2010 02:24

@ Rob,

Het haakaas vertegenwoordigd niet alleen een bepaald gewicht maar ook een bepaalde volume. Met haakaas dat niet een uitzonderlijke hoge dichtheid heeft zal volume in water meer weerstand bieden in verhouding tot zijn gewicht. Dus het volume is twee keer (lees bijna twee keer meer weerstand) zo groot plus het feit dat haakaas altijd iets meer wordt afgeremd door de rig dan losliggende boilies. Je hebt hier dus een plus,plus situatie.

@ Henk

We hebben in de 2e video louter met boilies gevoerd (zelfde maat haakaas, 15mm) en verspreid. Realiseer je overigens dat in de voorbeelden die je noemt de kleine details net anders (kunnen) liggen.

-rivier- Grotere bekken
-brug- Zachte bodem?
-stenen- Aas tussen stenen wordt vaker van de juiste richting benaderd (van boven)

@Martijn van den Haak

De meeste vissen weigerden niet! Ze kregen het of feitelijk niet naar binnen of ze zwommen het haakaas eruit. (als de haak in de bek had gehangen dan waren die specifieke vissen gehaakt!) Één of twee vissen hebben de hele combinatie naar binnen gekregen (is bij een enkeling niet duidelijk te zeggen, wel of niet in, vandaar!) en uitgespuwd. Dit zal natuurlijk altijd wel een aantal keren gebeuren. Is inherent aan de efficiëntie van de huidige rigs. Neemt niet weg dat deze aasaanbieding met DEZE omstandigheden een ZEER slechte score liet zien tegenover andere aanbiedingen. Doe ermee wat je wilt. Iedereen staat natuurlijk vrij wat betreft interpretatie van de beelden.

@ Hilco

Wat dacht je van de stek ruw lokaliseren met geur en smaak en overdag (op redelijk helder water) de karwei afmaken op zicht. Zelfs op helder water heb je maximale aantal meters zicht, dus de ruwe lokalisatie zal altijd de eerste keer op geur/ smaak gebeuren. Die pop-up kunnen ze overigens gewoon zien. We hebben beelden van een vis die van grote afstand naar die pop-up zwom deze pakte en zich haakte. Die blinde vlek valt wat dat betreft uit te sluiten, is gewoon een donker rooie boilie. Je had gelijk toen je efficiëntie van aanzuigen koppelde aan zeer dichtbij de bodem blijven met alle gevolgen van dien (zijwaarts proberen opnemen). Jammer dat je het dan veel verder gaat zoeken zoals met: 'ze zagen de pop-up niet of ze wilde de pop-up niet'. Er worden teveel vissen op dat soort pop-ups gevangen om uit te sluiten dat ze na een twintigtal pogingen steeds maar weer die pop-up niet wilde. Verschillende vissen pakte het overigens netjes van boven. Dat zou dan ook niet stroken met 'ze wilde het niet'. Maar goed, als jij iets kan met die interpretatie, zijn wij blij dat we jou daarmee hebben kunnen helpen.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-12-2010 02:48

Ik heb natuurlijk ook wel eens last van een blinde vlek.
Ieder mens heeft zijn beperkingen.

Wonder boven wonder, er zijn ook mensen die daar nooit last van hebben.

Zelfoverschatting, of gewoon eenrichtingsverkeer?
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

07-12-2010 02:56

Hilco altijd nog beter dan een bruine vlek. :lol:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-12-2010 06:32

Daniël:

Volgende keer graag een snowman met identiek aas ( dus van hetzelfde deeg, om een kurken balletje, niets anders ;) Gewoon, omdat het kan.. Zoals ik al een paar keer eerder aanhaalde..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

07-12-2010 07:00

Nooit met groot aas op kleine voerdeeltjes vissen, heet pre occupatie of zoiets..die discussie werd in de vorige eeuw al behandeld door o.a. Roger Feijen.


Het was Terry Hearn (weer hij) die jaren geleden er al iets over heeft geschreven. Hij relateerde het trouwens niet aan 'de opname' van de rig. Hij beschreef het 'gevaar' (preoccupatie) tav de ontzettende aantrekkingskracht van hennep, dat uiteindelijk zal resulteren in het compleet negeren van bollen.

Preoccupatie is een standaard gedragspatroon. Vertaald naar deze discussie: standaard aaspatroon. In het volgende nummer van Dé karperwereld staat er iets over geschreven. (beursnummer)

Groeten Roy
Laatst gewijzigd door Roy Alofs op 07-12-2010 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

07-12-2010 07:16

Ken uw klassiekers Roy.
Toen Terry Hearn in de broek scheet schreef Hutch er al over, gevolgd rond 1985 door Jan Junge, die het SVP noemde. Vaak ten onrechte verward met gulping, wat azen op echt klein aas is
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

07-12-2010 07:21

Ken uw klassiekers Roy.
Toen Terry Hearn in de broek scheet schreef Hutch er al over, gevolgd rond 1985 door Jan Junge, die het SVP noemde. Vaak ten onrechte verward met gulping, wat azen op echt klein aas is


Dat wist ik niet Klaas. Dank je.
K. van den Herik

07-12-2010 08:22

Notities Roy, ook verschenen in de Karper, ik meen rond 1988

MVG
Klaas
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

07-12-2010 09:26

[quote="Daniel Jawadnya
@Martijn van den Haak

De meeste vissen weigerden niet! Ze kregen het of feitelijk niet naar binnen of ze zwommen het haakaas eruit. (als de haak in de bek had gehangen dan waren die specifieke vissen gehaakt!) Één of twee vissen hebben de hele combinatie naar binnen gekregen (is bij een enkeling niet duidelijk te zeggen, wel of niet in, vandaar!) en uitgespuwd. Dit zal natuurlijk altijd wel een aantal keren gebeuren. Is inherent aan de efficiëntie van de huidige rigs. Neemt niet weg dat deze aasaanbieding met DEZE omstandigheden een ZEER slechte score liet zien tegenover andere aanbiedingen. Doe ermee wat je wilt. Iedereen staat natuurlijk vrij wat betreft interpretatie van de beelden.

[/quote]

Daniel, zoals jij het nu stelt zijn je bevindingen niet overdraagbaar op andere wateren. Hoe ga/moet ik dezelfde omstandigheden daar creeren? zodat ik weet dat ik de snowman niet/of juist wel? (voor die ene grote??) moet inzetten?.
Dan nog een vraag: welke (onderzoeks)vraag hebben jullie geprobeerd te beantwoorden?
K. van den Herik

07-12-2010 11:14

zodat ik weet dat ik de snowman niet/of juist wel? (voor die ene grote??) moet inzetten?


Een goede visser weet wanneer hij wat inzet. Komt niet aangewaaid, is meestal gebaseerd op ervaring.
Henk Jansen
Berichten: 183
Lid geworden op: 12-02-2002 01:00

07-12-2010 14:58

Sven van Anrooy schreef:Daniël:

Volgende keer graag een snowman met identiek aas ( dus van hetzelfde deeg, om een kurken balletje, niets anders ;) Gewoon, omdat het kan.. Zoals ik al een paar keer eerder aanhaalde..




Ik verwacht daar weinig van, een karper zal een snowman als 1 aasbrok zien en mijn inziens echt niet een ander signaal van de onderste boilie detecteren om vervolgens die proberen te pakken.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-12-2010 15:12

Ik geloof in sommige situaties wel ;)

En zolang je dat niet hebt geprobeerd kun je ( waarmee ik ook mezelf bedoel) niets zinnigs over zeggen. Ik geloof er best in.. Maar ik zie nog steeds geen reactie van bijvoorbeeld Daniel hierover.

Nogmaals, gewoon omdat het kan. Als die beesten al tijden zijn gevoerd met enkel bodemaasjes (waardoor ze ook zo dicht bij de bodem azen) dan kunnen ze die pop-up die anders is dan de rest wel negeren. En of dat nu van de kleur, smaak of wat dan ook afhangt kun je mij alleen maar mee overtuigen als het ook daadwerkelijk geprobeerd is.

Soort van fixeren op enkel dat aas, zeg maar. Je kunt DE snowman wel de schuld geven, maar ik geloof dat ook dit punt wel aan bod mag komen. Om het beeld nog weer wat completer te maken..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

07-12-2010 18:19

Ik denk dat de karper zo gewent is om op bodem aas te azen, dat als er opeens een snowman voor ze neus staat, hij het niet door heeft dat het 2 bollen zijn in plaats van 1, waardoor de vis voor de onderste bol gaat. Maar hbe je eigenlijk wel al vis gevangen met de snowman op dat water??
Vissen is niet vangen!
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

07-12-2010 22:08

@Daniel: Dank voor je reactie. Mbt zijwaartse weerstand heb je wel gelijk denk ik. Maar is het niet zo dat het deel met de minste weerstand (de popup dus) de neiging zou hebben te kantelen waarna de onderste bol volgt?

Denk je echt dat de weerstand van de rig meespeelt bij de opname hier? Dat dat zoveel is dat opname bemoeilijkt word? DAT zou betekenen dat je ten alle tijde een soepele onderlijn zou moeten gebruiken met een gebalanceerd haakaasje...

En het lijkt bij het wegleggen van de rig op de film dat de onderlijn gestrekt ligt. Dat maakt het opnemen vaak lastiger zo te zien. Dat impliceert toch dat je hier het beste een soepele onderlijn kun gebruiken die NIET gestrekt ligt? Zeker als de rig ook een weerstand biedt bij het opnemen.

Ben benieuwd naar je reactie
Succes is een keuze!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-12-2010 02:09

Ik doe nog één poging.

Natuurlijk hebben de vissen in dit geval een blinde vlek, of ze de bovenste bol nou al of niet zagen, of al of niet wilden, of dat ze alleen vlak boven de bodem voedsel aanzuigen, doet niet zoveel terzake.
Feit is, het gaat de vissen om de onderste bol en dat laten de beelden keer op keer zien.
B.v. filmpje 2 3.35.

Probleem is, hoe maak ik dat duidelijk.
Gaat om logica en natuurkunde (mechanica).

Als een vis alleen voor de onderste bol gaat, zorgt de bovenste bol altijd voor problemen.
Je ziet b.v. meerdere keren dat de bovenste bol tegen hun lippen botst (heeft dus echt niks met proeven van die bol te maken). Is gewoon een gevolg van.
Soms volgt er wel een opname en dan gaat soms inderdaad de hele handel dwars naar binnen.
Waarom zou een vis dit overigens bewust doen? Zit totaal geen logica in.

Ik zie ook niet een vis die de pop-up netjes van boven pakt, lijkt meer op, ik heb iets tussen mijn lippen wat daar niet hoort. Geen prikkel? en uitspugen die handel?

Ik vind het verder wel prima en een ieder trekt maar zijn eigen conclusies.

Onze tijd zit er toch al bijna op.

Mijn motto? live fast, die young.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-12-2010 07:35

[quote="Hilco Meijer"]Ik doe nog één poging.

Feit is, het gaat de vissen om de onderste bol en dat laten de beelden keer op keer zien.
B.v. filmpje 2 3.35.

IS dat wel zo hilco, of is dat wat je WIL zien? Ik heb sterk de indruk dat de vis door de manier van azen, met hun bovenlip de snowman omver duwen waardoor het LIJKT dat ze alleen voor de onderste gaan. Zal wel verschil in interpretatie zijn
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-12-2010 08:01

En daarom:

Voor de tigste keer - zorg voor een identiek aasje als popper. Om uitsluitsel te geven. Ik geef het de heren PB te doen, ik heb zelf die onderwater shit niet en zal het ook nooit in mijn bezig krijgen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
dennis hooiveld
Berichten: 122
Lid geworden op: 17-01-2007 16:17
Locatie: Emmen

08-12-2010 08:22

Hilco,

Ik denk dat het niet klopt wat je zegt dat ze puur voor de onderste bol gaan van een snowman..
Een bed verspreid met bollen hadden ze gevoerd en toch zie je meer intresse en meer aanbeten richting de snowman gaan? In mijn ogen puur de visuele prikkel die hier in mee speelt. Beetje raar om te zeggen dat ze voor de onderste bol gaan als je het mij vraagt.. want ze hebben dus daadwerkelijk intresse in dat opvallende aasje.

groetjess
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-12-2010 09:52

Je kan beter de vraag stellen. Hoe zorgen we ervoor dat de snowman beter gaat haken naar aanleiding van deze beelden. De interesse is er wel zoals je kunt zien op het filmpje. Heb vele vissen op een snowman gevangen, juist op stekken waar ik op een gewoon bodemaasje geen aanbeet kreeg.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

08-12-2010 09:57

Een snowman aan een rig die niet prikt is even waardeloos als een enkele boilie aan een rig die niet prikt.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-12-2010 11:19

dennis hooiveld schreef:Hilco,

Ik denk dat het niet klopt wat je zegt dat ze puur voor de onderste bol gaan van een snowman..
Een bed verspreid met bollen hadden ze gevoerd en toch zie je meer intresse en meer aanbeten richting de snowman gaan? In mijn ogen puur de visuele prikkel die hier in mee speelt. Beetje raar om te zeggen dat ze voor de onderste bol gaan als je het mij vraagt.. want ze hebben dus daadwerkelijk intresse in dat opvallende aasje.

groetjess


Als je het artikel van Post in de Karperwereld hebt gelezen.. Ja? Of niet?

Blinde vlek, laatste moment. Signaalveranderering van zicht naar smaakfocus. Als ze gewend zijn op die gevoerde (lees onderste bol) te gaan denk je dan niet dat ie dat ook bij die sneeuwman kan doen? Zomaar een spinseltje, gebruikmakend van de heren van PB die er notabene zelf over schrijven..

;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie