Hair Aligner


Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

01-11-2010 17:16

Beste mensen!

Zat even door de Spiegel te bladeren en kwam daar de hair aligner tegen.. Geloof best dat er voordelen aanzitten tegenover een gewone hair. Bijvoorbeeld niet in de war gooien etc...

Nu staat er ook in het artikel dat er een betere inhaking wordt gerenegeerd.. Hoe dan?! Betere inhaking tegenover wat.? hmmm

Iemand die zijn gedachtegang en dergelijke ook wilt laten weten?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-11-2010 17:28

Ik heb het stukje van Felix ook in de winkel gelezen maar hij kan niet uitleggen waarom iets beter inhaakt. Hij zegt alleen maar DAT het zo is. Dacht al dat ik de enige was die dat opviel.

Leuk bedacht, maar de gedachtengang ontbreekt totaal.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Anthony Visentini
Berichten: 95
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00
Locatie: Utrecht

01-11-2010 17:39

Ik heb het stuk ook gelezen van de week.

Mijn idee is in iedergeval dat de karper de boilie niet kan gebruiken om de haak te ontdoen, en mischien door het extra gewicht van de tube de haak beter in draait
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-11-2010 17:44

We hebben niet allemaal een aboo, dus ....... meer info pls?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

01-11-2010 17:51

Ik zou het kort proberen uit te leggen. Het is eigenlijk een aligner op de hair. Er wordt gebruik gemaakt van 1 cm krimpkous. 0,5mm hiervan bevind zich op het haakgedeelte en de andere 0,5mm wordt vervolgens de hair. Hieronder komt je aas te hangen. Dus een klein stukje krimpkous wordt je hair als ware.

Nu word er beschreven dat het de inhaking word verbeterd, dmv het krimpkous op de hair. Verder word er geen toelichting gegeven, van het waarom van het verhaal. Ik zie in mijn ogen op dit moment nog geen voordeel van dit geheel... Het maakt het in mijn ogen ook wat lomper. Tenzij iemand met een argument komt, waarom het beter indraait, haakt etc.

Voordelen vind ik zelf ook niet nodig om te gebruiken, omdat ik zelf alles doe met een voerboot/boot. Dus ik heb zelf geen last van het in de war gooien etc. Denk dat het met de huidige middelen als gereduceerd wordt.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-11-2010 18:44

Maar goed, als hij het zegt, en meerdere mensen uit het Dynamite Team zeggen dat het zo is zal het toch wel waar zijn :P
:roll: :lol:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

01-11-2010 18:58

Haha,, dat zou vast :wink: . Maar waar is het op berust?
~~Dreams can be true.~~
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

01-11-2010 19:06

Op onzin!

Je moet aardig onzeker over je onderlijnen zijn wil je dit toevoegen...
Je haak maakt een salto in de verkeerde richting bij weigeren/spuwen enz enz

Het word steeds gekker,maar gebruik hem gerust.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

01-11-2010 20:50

Frank Meyer schreef:Je haak maakt een salto in de verkeerde richting bij weigeren/spuwen enz enz
Het word steeds gekker,maar gebruik hem gerust.
Mvg


Zoiets zat ik ook aan te denken.
Op het moment dat de vis de boilie al opgezogen heeft en hij het weer uitspugt zorgt de stand van de "hair aligner" ervoor dat de haak omhoog getrokken word i.p.v naar beneden.
Dat is in ieder geval wat ik ondervind als ik er mee bezig ben. Ik heb het niet in de praktijk geprobeerd, daar heb ik geen vertrouwen in.
Waar de kracht van deze toevoeging dan wel ligt durf ik niet te zeggen.
Misschien kan Felix daar zelf nog antwoord op geven.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-11-2010 20:53

Ik heb het nog eens zitten visualiseren, maar ik kan me net als mijn bovenganger hierboven niet van de intruk ontrekken dat de haak nog snellen "bocht-eerst" de muil uitgaat bij spuwen. En met al die extra troepies eraan heb je daar ook weer meer kans toe ;)

Iets met "meesters" en "eetbaar-oneetbaar" enzo.

Misschien hier eens iets opperen:

http://sportvissen.blog.nl/algemeen/201 ... l#comments
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-11-2010 20:55

Aha,

Nou begin ik hem te snappen en ik moet zeggen dat er wel iets in zit ......

Normale soepele hair, vis neemt aas op en spuugt hem weer uit .... waar blijft uwen haak? Precies 9 van de 10 keer plat tegen de boilie aan omdat de boilie je haak voorbij wil als hij spuugt.

Stuggere hair, vis neemt aas op en spuugt weer uit .... den haak zal misschien wel naar de zijkant gaan maar vrij blijven van de boilie en zodoende de hakingskans vergroten.

En nu jullie weer ;-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-11-2010 20:58

Had het nou niet gezegd. Wilde het uit Felix zijn mond horen ;)

Er zit wel wat in, dat wel. Maar toch zou ik er niet zo snel aan.. Ik heb de vraag voorgelegd in zijn blog-topic, we zullen zien ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-11-2010 21:34

Jah Duh ......

We zijn tegelijkertijd aan het typen en ik kan blijkbaar wel een btje zelf nadenken net als jij Svennetje ;-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

01-11-2010 22:15

Ik vroeg me al af wanneer er een post over kwam..
Mij ontgaat het doel en de werking ervan ook en ook ik miste de uitleg. Heb Felix vorige week ook een mailtje hierover gestuurd maar tot op heden nog geen reactie.
Zo moet ik bijv. nog eerst maar zien of het gehele zooitje wel goed wordt opgenomen...toch wel belangrijk, voordat we gaan praten over de anti-eject eigenschappen..
Ook ik heb zelf heb er nog niet eentje geknoopt dus kan er naast zitten, maar het geheel oogt nogal fors doordat de boilie zover van de haak afstaat.
Zodra ik van Felix een uitleg heb, zal ik het posten.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

01-11-2010 22:26

Bereik je niet hetzelfde effect met een "gewone" stugge hair met bv. Fluorcarbon of iets dergelijks..?

Ik vind dat de eerste opname zeer belangrijk is. Zodat ze niet meteen het krimpkous of haak voelen...
~~Dreams can be true.~~
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

01-11-2010 22:27

Hallo Marc,het is niet hetzelfde maar toch krijg je enig idee waar die punt blijft.
Pak eens je meest botte anti eject altijd hakende onderlijn die je hebt en leg die in je mond en spuug hem
vervolgens eens uit...en daarna een keertje 1 met een soepele hair zonder poespas.

Ben benieuwd.
Mvg

PS,het vullen van de haakbocht met allerlei plastic wat zo lekker opschuift kom "het houden" van een vis zeker ten goeden!
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-11-2010 01:10

Heb het artikel niet gelezen, maar wel de plaatjes gezien.

Weet dus niet wat volgens de schrijver de eventuele voordelen zijn.

Wat ik wel weet, is dat ik 90 % van de vissen in de onderlip haak en ik denk velen met mij.
Oftewel, hoe werkt een bepaalde rig.

Tussen het ene uiterste, uitgangspositie hair vlak bij het haakoog en het andere uiterste, uitgangspositie hair in het verlengde van de haakpunt, zit overigens wel een wereld van verschil voor wat betreft een aantal dingen.

Deze nieuwe rig zou voor een betere inhaking zorgen.
Ben zelf dan ook zeer benieuwd, wat de achterliggende gedachte is.

Heb er net even één gemaakt, maar heb het licht nog niet gezien.

Blow back en anti-eject, komt ie hopelijk niet mee!

Zag afgelopen avond wel het licht, maar dat was een breekstaafje.

De aanhouder wint!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-11-2010 07:39

Frank Meyer,

Na u mijn waarde en als je het hebt gedaan, dan gaarne nogmaals doen terwijl je met je mond onder water zit :P

@Hilco,

Misschien kennen wij wel teveel snelheid toe aan een rig die weer wordt uitgespuugd? We hebben allemaal wel eens de beelden gezien en m.n. met particels lijkt het allemaal erg snel te gaan. Maar hoe snel spuugt een karper eigenlijk het niet vertrouwde aasje weer uit? En wat voor effect heeft dat op de haak? Als het erg snel is en er is een effect op de haak, kan het dan zo zijn dat wij alle spugers missen en alleen de vis vangen die wat rustiger is dus hapje en kop omhoog ......

Heb er zelf (nog) geen geknoopt maar loop wel sinds het lezen van dit topic met een stuk krimpkous in mijn handen. Ik ben bang dat er vandaag toch een gaat komen, hij kan tenslotte altijd nog meteen de vuilnis in als ik het toch niet vertrouw.

Ai ai ai er is weer eens een idee wat veel meer vragen oplevert dan antwoorden :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-11-2010 09:14

Over het algemeen reageert hij op Sportvisblog wel snel, maar nu nog niks gehoord..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-11-2010 10:15

Hij heeft mijn antwoord hier nog niet gelezen ..... ff geduld nog Sven 8)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

02-11-2010 14:34

heeft iemand een PDf van het artikel die even geplaatst kan worden?
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

02-11-2010 18:24

Hoi Marc,me gootsteen is te ondiep...
Natuurlijk kun je dit soort dingen amper nabootsen,maar ''op het droge'' merk je toch echt duidelijke verschillen en het is aan jezelf of je er waarde aan hecht.
Zullen de karpers trouwens alleen maar bolten op straklopen v/d onderlijn of ook op de lengte van je hair?
Iets wat geweigerd word en weer retour gaat word imo niet meer opgenomen,zeker als het geweigerde net buiten ze bek blijft hangen.

Nu is dit natuurlijk erg twijfelachtig,maarrrr 100gr vastlood komt ook niet voorbij de weerhaak.
Het wachten is op de ''inside the mouth cam deel 3" binnenkort bij uw betere hengelsportzaak.
Goed,terug naar de Hair aligner..

Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-11-2010 00:39

Uitspugen van het haakaas, in de zin van, een karper neemt iets waar, vertrouwt de boel niet en het hele zaakje gaat weer naar buiten, daar geloof ik niet zo in.

Wat zou ie kunnen waarnemen, de onderlijn?

Wat ie kan zien, is een ander verhaal, maar dan gaat die bol gewoon niet naar binnen.
Op veel Nederlandse wateren, ziet ie natuurlijk niet zo heel veel, dus gaat in veel gevallen ook niet op.

Wat volgens mij wel vaak gebeurt is, dat je onderlijn net niet helemaal goed ligt en een vis zich niet prikt.
Soms krijg je dan nog wel een tweede kans.
Hoe vaak gebeurt het niet dat je een paar piepen krijgt en een kwartier later wel een goede aanbeet.
Regelmatig opnieuw inwerpen is dus overigens altijd een goede optie.
Deden we vroeger ook al!

Wat rigs betreft, kunnen we het wat mij betreft vrij simpel houden.
Wijst de praktijk ook wel uit.

Kunst is, hoe krijg ik dat beest op mijn aas en daar ligt volgens mij de sleutel tot …

Voor de komende periode, zoveel mogelijk zetmeel.

Bollen soaken in Tuforal® en dan moet het goed komen.

Zal zo nog even mijn mond spoelen en een potje vullen.
Daarna het hele spul op de radiator (met een doekje er over) en we zullen het morgen zien!

Heb er afgelopen zaterdag, wel de zwaarste vis van dit jaar op gevangen, dus ik zie het wel zitten.

Heb het eventueel (voor de liefhebber) ook in de handel.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-11-2010 08:05

Uitspugen van het haakaas, in de zin van, een karper neemt iets waar, vertrouwt de boel niet en het hele zaakje gaat weer naar buiten, daar geloof ik niet zo in.


En toch is het wel goed mogelijk. Vijvervissen die een aasje met rig eraan aan een 50cm lange onderlijn kregen hier vroeger (laat pa en ma het maar niet horen :$) zwommen die onderlijn niet strak. En toch spogen ze het weer uit en lieten ze het links liggen. Terwijl ze nog nooit gevangen waren.

Dan moet er toch iets zijn als: De pleuris, daar zit iets aan wat ik niet moet, weg ermee. Ofzo. Dat is mede de reden waarom ik bijvoorbeeld goed nadenk over de lengte van mijn onderlijn t.o.v. de gemiddelde grootte van de vissen op het water..
Laatst gewijzigd door Sven van Anrooy op 03-11-2010 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-11-2010 09:20

Sven,

Ik snap de quote niet helemaal? Ga jij onze vrinden nu een stroom stootje geven?

Hilco,

Uitspugen van een niet vertrouwd aasje geloof jij niet zo in? Waarom dan niet als ik vragen mag? Er zijn toch genoeg onderwater beelden te zien waarin de vis het aas wel opneemt en vervolgens weer naar buiten weet te werken? Of schrijf jij dit aan iets anders toe dan aan het ontdekken van een niet vertrouwd iets?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)