Hair Aligner


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-12-2010 02:19

Eus, ten eerste vind ik dit een hele interessante gedachtewisseling.

Als een Looney in het water zweeft, bevindt de haak zich altijd onder de bol.
Het gedeelte van de bocht tot de punt, steekt wel een heel stuk uit, maar toch nog steeds onder je bol.

Zelfs met een aligner draait dat ding voor geen meter, moet je echt zelf eens uittesten.

Wat betreft sidehooking, in de periode dat deze rig gebruikt werd, had men natuurlijk nog nooit van krimpkous gehoord.
Bij sidehooking met een 14 mm. bol zorgt het gewicht van de haak er wel degelijk voor, dat de bol gemakkelijk kantelt.
Bovendien zorgt de zeer kleine tussenruimte (3 mm.), tussen bol en haakpunt ervoor dat de boel juist heel gemakkelijk draait.
Handpalmtest 100 % score!

Gaat me overigens niet alleen om vissen die het aas “voorzichtig” opnemen.

Mooi foto trouwens.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

16-01-2011 02:05

Hoi allemaal

allereerst chris wat heb jij een vervelend fototje erbij. Ik dacht echt dat er een beestje op mijn scherm zat!!

goed stukje eus niks mis mee

Ik lees een hoop verhalen over deze rig. als anti tangle doet ie het wel goed voor mij denk ik, maar ik ben dan ook iemand die van bijzondere hairs houd he chris ;), en die gooi je nogal eens in de knoop, dus voor mij is ie wel ok. anti spuw lees ik grinnik, no way, niks is altijd anti spuw, is nog niet bekend, en misschien vist iemand er wel al mee(prive berichten zijn wat dat betreft welkom) pas wel op ik ben kritisch, en niet dom!.

Verder zie ik dat veel mensen met een korte rig vissen, lees onderliphakers. Is het iemand al eens gelukt om zonder pop-up een vis in de bovenlip te haken? zo ja viste je kleine boilie(of heel lichte boilie) op een korte stiffrig zeker?

ik haak veel vissen in de hoek van de bek, wat betekend dat dan?

anti eject met een hairaligner hmzzzzzzz lijkt me sterk
draaiende haak met een korte lignaligner nog zo'n sterk staaltje, of vis je een heel langstelige haak?
Anti eject door de stifrig, in combinatie met een grote liggende bol? hmzzz..
heb je eens een vis gevangen op een korte stifrig met zinkende boilie? wat vertelde je dat?

wat is DE grootste anti eject uitvinding?
ik denk de plaats van aanbieden, direct daarna gevolgd door voerverdeling van de stek. rigs zo ontzettend zeldzaam dat die iets uitmaken... het komt voor, maar ik heb het maar 1 maal meegemaakt in al een poosje vissen.

ssimpel gezegd denk ik dat vertrouwen DE grote factor is met betrekking tot azen die resulteerd in haken.

nog iets niet alles werkt overal hetzelfde. karpers zijn beesten met trucjes voor problemen, meer is het niet. beetje slimmer en ze zijn al om de tuin geleid.

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

16-01-2011 17:33

Roger,

Leuk je weer eens te lezen.

De laatste bovenlip-haker die ik me kan herinneren, was een karper met de naam: 'Barst'.
Deze vis is er zo één die zelden de oever bezoekt.
In dit geval lag het waarschijnlijk aan de wantrouwende (??) manier van azen, die deze vis er op nahoudt.
Zinkende bol op een voorgevoerde stek aan een simpel onderlijntje van 15 cm.

Over het algemeen, haak ik op voerstekken de meeste vissen in de onderbek.
De wateren waar ik vis, lenen zich ook niet echt voor de instant-visserij.
Ik heb daarbij tijd zat om van te voren te voeren.
Waarom zou ik daar dan geen gebruik van maken?

Met een korte onderlijn kan het ook mis gaan.
Filmje van PB over de snowman blijft de haak buiten de bek.
De kans is dus aanwezig dat de karper in dit geval, zichzelf ook aan de buitenkant van de bek kan haken.

Afgelopen nacht een boilie 'muzza-style' gevist, de boilie wordt licht zwevend gemaakt aan de kant van de haak.
Hierdoor wordt het oog van de haak iets opgetild, waardoor de haak al in prikstand komt te staan.
In theorie dan, want de haak zat bij de eerste de beste vis in de mondhoek.
'Kheb er daarna maar een zinkende bol aangedaan.

Voor mijn gevoel is de kans altijd aanwezig, dat een karper in de mondhoek wordt gehaakt.
Daarom geen longshank in mijn tackle-box, ik verleng de haakstel wel met krimp-kous.
Scheelt schade aan de mondhoeken, zelfde geldt voor de grotere haakmaten (4/2/0), platgeknepen weerhaak of micro-barb is dan zeker gewenst.

Aanpassingen zijn leuk, maar het aas-gedrag van een karper is/valt niet altijd te voorspellen.
De line-aligner-rig zal ook wel karper vangen, maar zelf denk ik dat deze onderlijn juist iets vaker de mondhoek zal pakken.

Weet je; tegenwoordig wanneer een karper losschiet, zegt men al gauw dat de haak geen vlees pakte.
Het kopschudden van de vis doet dan de rest naar het schijnt.
Kan net zo goed een mondhoek-haker zijn, de meeste karpervisser drillen ook veel te stug met de stokken van tegenwoordig.
De bewijzen ziet men soms aan de bek van de karper, de meeste schade zit vaak in de mondhoeken.

Ook de hair-aligner gaat hierbij niet helpen.
De meeste onderlijnen blijven een variatie op hetzelfde thema.
Een bol aan een draadje/ringetje en een kale haak.

Het is nu een kwestie van wachten op een gesponsorde jongen.
Ze zijn vaak een jaar of zestien oud, maar hebben al meer dan twintig jaar karper-ervaring. :lol:
Hij moet er voor zorgen dat de end-tackle verkocht moet worden.
Dus gaat hij het tegen-overgestelde beweren.
En daar raken sommige karpervissers toch van in de war.

Ik ga je lezen.

met pizza-etende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

16-01-2011 21:21

goeden dag meneer van ee

Ik zal maar gelijk weer met de deur in huis vallen zoals ik meestal doe.

Wat mij namelijk toen en nu nog steeds opvalt is dat veel vissers totaal geen benul hebben van hoe een rig werkt, en waarom ze wat waar haken. Leuk schrijven dat doen ze wel, maar het lijkt dan meer achteraf een verklaring zoekne voor iets dan echt weten waarom.

Ik zeg niet dat het voor jouw geld hpe, we kennen elkaar al wat langer, maar om de zoveel tijd breekt me die totale onbenul weer op en verdwijn ik weer even van het board. Toch blijft rigs me trekken als onderwerp.

vissen in de bovenlip haken is blowgedrag. dus alle blowout rigs zouden 20% of meer bovenlip moeten pakken iemand die een rig kent die dit percentage haalt? mijn privebox staat wagenweid open!!

nobody? dan zal dit te maken hebben met het fijt dat het voor een karper van levensbelang is dat hij dingen kan uitspuwen die hij/zij niet wil in de bek, dus ook je geavanceerde(woehahahaa bullshit) rig. Door de video's is dit wel pijnlijk duidelijk geworden. waarom vangen we dan nog vis? omdat het een dom wezen is, en dus kun je ze om de tuin leiden. Maar het is dus merendeel vertrouwen waar we vis om vangen. Dat vertrouwen kun je beinvloeden door allerhande voor de vis "ongevaarlijke" situatie's te creeren
. Zo ben ik ervan overtuigd dat een vis door repetitie van een handeling makkelijker zijn voorzichtigheid verliest. Ik hoorde van een "moeilijk" water in wijchen waar men 2-3 vissen per nacht ving, en dan deed je het goed. ik heb er na 2 uur ingepakt omdat run nr5 me toch echt van mijn slaap hield. en dat was al de 2de maal in 2 keer vissen. Repetitie was hier het antwoord, tegen de tijd dat de vis op de stek aankwam was ie reeds zo vertrouwd met het vreten van ander voer dat hij het meestal zonder aarzelen oppakte. toch hadden het er meer kunnen wezen want ik heb de laatste keer ook nog 3 schrikreacties gezien op het ondiepe stuk dus helemaal zover waren ze nog niet(die 3 schrikreacties daarvan was er 1 met piep). Ook heb ik dit wel eens op voerplekken gezien waar helemaal geen haak of lijn lag...

terugkomend op rigs.

lange rig is meestal mondhoek, kort is meestal onderlip.
lange haaksteel is verder naar achteren, maar heb het gevoel ook meer runs. een linealigner van 2 cm is ook een lange haaksteel.
degenen die met mij gevist hebben weten dat ik wel eens gebruik maak van een langere hair, soms wel 8 cm vrije ruimte. ik vis deze graag met een kortere12-15 cm lange soepele rig, lange lignaligner op een mini haakje maatje 10 dikdradig rechte punt.

een klauwhaak gebruik ik alleen bij een bot-risico(lees stenen op de bodem) voor de rest liever een rechte punt vanwege de inhaking, die is met een rechte punt gewoon sneller.

lignaligner op een korte of zelfs longshank haak moet echt langer mensen dan nu soms word aangegeven. ik zie ze veel van 0,5 cm of zelfs korter, laat hem dan weg, geen meerwaarde, en draaien doet de haak zeker niet optimaal.

er zijn 3 dingen belangrijk in je rig
niet te grof, dus minder herkenning van oneetbare delen
haak scherp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(denk je dat ik dit belangrijk vind nu?? grinnn)
en die haak moet goed draaien

voor de rest is het allemaal erg logisch. houd je rig in balans, en heb oog voor datgene wat je wil bereiken.
dus geen grote liggende bal op je stiffrig en denken dat je anti spuw hebt vanwege het stijve onderlijnmateriaal.
Geen haak maatje 2 op een maiskorrel, of op een erg lange onderlijn.
geen heel korte onderlijn op een hoge hard aanzuigende vis(vraag aan bart van de hurk)tenzij op een taluud gevist.
en zo zie ik heel wat rare dingen de revu passeren. 40 ponds onderlijn en 30/00 bovenlijn etc etc.
allemaal logisch, en allemaal als summum in bladen gestaan als superrig.

ik kan op een kromme botte haak 30 cm onderlijn gerafeld tot en met prima vis vangen zolang de vis maar vlot wegzwemt met het aas

ow ja ik vis al een tijdje met 40/00 tot 55/00 bovenlijn, en ik kan er niet minder runs om krijgen, iemand een idee waarom grinnnnnnnn. of mag dit niet want de vis moet een kans hebben om met een haak in de bek te blijven zwemmen?

groetjes

roger
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-01-2011 22:26

Karpervissers zijn rare wezens Roger.

Komt er een superrig in één of ander boekje uit met een paar foto's van dikke vissen erbij dan kunnen ze niet wachten om zo'n zelfde rigje te knopen en er op "hun" water eens flink mee huis te houden.

Dat deze superrig wellicht voor een heel specifieke situatie was ontworpen, ach, dat hebben we dan maar niet gelezen.

Ga je hier vervolgens een topic als het snowman topic lezen dan zie je toch een behoorlijk aantal keer mensen zeggen dat ze er toch lekker mee blijven vissen. Want ze vangen er toch mee?

Tsja, probeer iemand maar eens uit te leggen dat bepaalde zaken beter kunnen. Of misschien zelfs veel beter.

Mijn visie op rigs, aasopname en prikken heb ik in dit topic al aardig weergegeven, het kan zijn dat mensen het hier totaal niet mee eens zijn en een heel andere eigen visie hebben. Gelukkig maar, gelukkig blijft er een hoop speculeren. Zou het exacte wetenschap zijn is de lol er waarschijnlijk voor een groot deel vanaf zijn.

Blowout rigs ken ik niet, blowback wel. Een langstelige haak met een ringetje dat over de haaksteel glijd. De gedachte is dat hierdoor de boilie makkelijker richting het het haakoog en uit de bek geblazen kan worden terwijl de haak in de bek blijft.

Ik geloof persoonlijk niet in haken die prikken tijdens het uitspuwen, het zal bij uitzondering een keer gebeuren maar daarop kan je geen rig construeren. En dan zou die een keer in de bovenlip terecht kunnen komen ja.

Een vis moedwillig in de bovenlip haken gaat naar mijn idee alleen als de (onder)lijn van boven komt of het gewicht/ het voorwerp dat voor de nodige weerstand moet zorgen zich boven de vis bevind, dus nooit op de bodem.

Over scherpe haken ben ik het volledig met je eens dus misschien is dit ook iets voor jou:
http://www.tackledirect.nl/store/products/JAG-SP-Hook-Sharpening-Stones.html?page=3

Ik heb ze zelf ook en je zal nog versteld staan hoe veel scherper je een haak waarvan je dacht dat ie echt scherp was kunt krijgen. Echt sticky-sharp!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-01-2011 23:37

RF inderdaad leuk je weer eens te lezen, met HPE er bij kan het weer ouderwets gezellig worden of dat de mensen gaat bevallen??????????????
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-01-2011 06:27

Mij in ieder geval wel! De stukjes van Roger "De Nuchterheid Zelve" Feijen al met volle aandacht gelezen!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

17-01-2011 07:38

Roger,

Ik begrijp er geen moer van van die rigs, zolang ik vang zal het en soms probeer ik eens iets en als dat beter werkt, zal het zo zijn.

Ik moest 3 keer knikken in jou verhaal en 1 keer een beetje nee schudden.

Sinds ik van de 8tjes af bent gaat het steeds beter. Het landen van de vis dan...

Zelf doe ik altijd een weddenschap hoe ik de volgende vis haak en vang. links rechts of midden. Mijn percentage juistheid benaderd de 65%. Korte en lange rigs maken hierin weinig verschil. Onderlip in de midden is hooguit 15% de rest altijd uit de midden.

Ik vang zo 2 of 3 vissen per jaar in de bovenlip. vroeger op stiff rig en de hoor ook stiff en nu met bungy systeem

Op vallend vaak btw op kk
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

17-01-2011 12:24

Roger e.a.

Rigtalk is inderdaad een boeiend onderwerp, zeker nu er een aantal vissers wordt geconfronteerd met filmmateriaal onder water, verwacht ik, net als jij en anderen nog iets meer feedback.
Natuurlijk zijn dit soort filmpjes ook maar een moment opname.
Maar voor mij, jou en anderen ligt er duidelijk een scheiding tussen de instant-visserij en het vissen op van te voren aangelegde voerstekken.
Een hoop anderen hebben dat niet door, ook al omdat het door de makers ervan, dat niet heel duidelijk wordt aangegeven.
De conclusies en de nuances zijn gedeeltelijk terug te vinden in een tweetal schrijfsels van Koen K. in het blad Karper.

Persoonlijk vond ik de beelden niet echt verrassend, het was toch algemeen bekend dat er karpers rondzwemmen die flink toenemen in gewicht, maar amper de oever bezoeken.
Het is niet alleen de snowman, ook andere aasaanbiedingen falen regelmatig.

Instant op een water vissen; waar de karpers de klappen van de zweep kennen, vraagt om een goede kijk op het gedrag van de vissen en het inwinnen van informatie vooraf.
Aan de hand daarvan zal de ervaring van de visser in kwestie, kiezen voor een bepaalde onderlijn.
Zelf vis ik alleen instant op de randmeren, weinig conditionering en regelmatig wat bijvoeren tijdens het vissen werkt hier goed.
De trekroute's van de karper vinden is hier een ABC-tje.

Van Klaas weet ik dat hij regelmatig uren klopt op de Belgische kanalen.
Een voerstek van te voren opbouwen zit er gezien de reis afstand niet in.
Door ervaring wijs geworden is hij gaan kiezen voor een grotere haakmat.
Of dat blijft werken is de vraag, want zo gauw een karpervisser denkt een oplossing te hebben gevonden, zal de karper zelf er voor zorgen dat men weer op zoek kan gaan naar een andere oplossing.
De visser wikt, de karper beschikt...

Blow-out/back, mij is het om het even, daar heb ik zelf nooit de meerwaarde in kunnen ontdekken.
Het is inderdaad zo dat een spuwende vis amper te haken is.
Daarbij lijkt mij dat een onderlijn met een vast vertrek-punt van de hair; een veel duidelijker beeld geeft, wanneer een haak op een verkeerde plek vlees pakt, waar het probleem ligt.

Zowel een blow/out-back-rig als de 360 graden rig, hebben mij doen ervaren dat de plaats van inhaking nogal eens afwijkt van de plek waar wij de vis willen haken.
Aanpassen van de hair bij dit soort onderlijnen geeft geen verbetering, eerder meer losschieters.
Daarom zet ik dit soort onderlijnen nooit meer in.
Ook al zijn er zoveel die er wel een meerwaarde inzien.

Ook heb ik ervaren dat een karper haar/zijn gedrag in de loop der jaren kan veranderen.
Zo heb ik een tiental jaar geleden achter een rijenkarper aan gezeten, waarvan bekend was dat deze zelden de oever bezocht.
Sterker nog het bestaan van deze vis werd pas duidelijk toen een vismaat van mij deze vis ving.
En dat terwijl anderen beweerden dat het bestand bekend was.
Bij de eerste vangst woog de vis 27 pond, de tweede vangst drie jaar later woog de vis 29 pond.
Vandaag de dag is deze vis bezig de 50 pond-grens te bereiken.
Ze komt tegenwoordig dan ook twee/drie keer per seizoen op de mat.
En van echte zware hengeldruk is nog steeds geen sprake.

Dat een karper wel eens kan schrikken van een hoofdlijn is bekend.
Maar door een aantal factoren weg te nemen of juist aan te leren, door repetitie (mooi woord trouwens) valt dit zogenaamde nadeel al snel weg.
Ongeacht de dikte/trekkracht van de hoofdlijn.
Het voordeel van voeren is, dat een karper niet alleen went aan het feit, dat er op een bepaalde plek voer ligt maar dat dit samen gaat met bepaalde geluiden.
Waar eeen vis instant vaak schrikt van bepaalde geluiden, wordt erbij voorvoeren een soort gewenning opgestart.
Nadelige factoren inzake conditionering worden op deze wijze vaak ge-elimineerd.
Zoals jij ook al aangeeft, sommige karpers hebben iets meer tijd nodig om met vol vertrouwen op een voerstek te duiken.

met onbezoldigde groet :lol:

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

17-01-2011 19:57

hallo allemaal

het eerste prive bericht is al binnen, en dat ziet er uit alsof diegene er over nagedacht heeft, kijk ze zijn er wel ;-)

Ik ben het met velen eens dat er betere wegen naar rome zijn als rigs, dat is een beetje amsterdam via berlijn naar rome, maar toch.

het punt dat ik wilde maken is dat er wel situatie's kunnen zijn dat je een teken krijgt dat je idd te maken hebt met een voorzichtige vis, die je in spuwgedrag te pakken krijgt. vaak heb je dan al te maken met extreme druk op die vissen anders werkt er altijd wel iets. Ik heb het ooit 1 maal mogen meemaken dat er idd zo geaasd werd dat ik geen vis meer kon vangen. ik kreeg wel 2 piepen per aanbeet. rigs is toen de enige uitweg voor me geweest. let wel toen de druk op dat water wat wegviel, was rigs niet meer van belang, en kon je weer op een botte size 2/0 vis vangen als je je huiswerk qua presentatie gedaan had. met presentatie bedoel ik plaats en voerligging(kan dus ook voorvoeren zijn).

op dat bewuste putje in wijchen bijvoorbeeld was vissen op een tapijtje van 10 kg pinda's over een lengte van een dikke 100 meter wel ineens makkelijk vissen paar daagjes voorvoeren dan dan vissen op dat tapijt. lang hoefde ik niet te wachten, de vis zat er al en vrat ergens in dat tapijt, dus er was altijd wel eentje in de buurt.

Het ziet er naar uit dat jij meneer van den herik dus veel op dressuur zit te vissen en dus wel regelmatig(lees 3 maal per jaar) geconfronteerd word met spuwgedrag, met de mazzel dat je ze dan toch haakt. ik durf dan ook gerust te stellen dat je regelmatig wel eens "brasempiepjes" of tikken op de top krijgt. ben je lekker mee ;-)

Ik kom dit ook wel tegen, ik heb geen alwerkende rig, maar gelukkig heb ik de niet nodig in de situaties waar ik in vis. veelal is het de plaats die de boel voor mij open gooit.

mijn standaardrig is nog steeds erg lang(ik ben niet modern) dus 25 -40 cm
kleiner haakje, maar wel sterk en zeer scherp. Ik vijl met en paar aaien de punt aan, is eigenlijk meer coating verwijderen, bijveilen doe ik niet, niet meer scherp, dan met een omgekeerde verrekijker bekeken en weg met die handel.
liefst een soepel onderlijntje en dan voorzien van een langere lignaligner, omdat de haak dan stukken beter draaid.

voor de rest is het strategisch denken waar vertrouwen is, daar bied ik aan, en voer veelal verspreid. als ik meer tijd heb voer ik een heel water aan om ergens in een "dood" hoekje aan te bieden.

ja ik denk te simpel over veel dingen, en soms gooi ik het over een andere boeg, toch blijft vaak het simpele werk het betere werk.

Groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-01-2011 02:15

Roger Feijen schreef:Het ziet er naar uit dat jij meneer van den herik dus veel op dressuur zit te vissen en dus wel regelmatig(lees 3 maal per jaar) geconfronteerd word met spuwgedrag, met de mazzel dat je ze dan toch haakt. ik durf dan ook gerust te stellen dat je regelmatig wel eens "brasempiepjes" of tikken op de top krijgt. ben je lekker mee ;-)

Ik kom dit ook wel tegen, ik heb geen alwerkende rig, maar gelukkig heb ik de niet nodig in de situaties waar ik in vis. veelal is het de plaats die de boel voor mij open gooit.

Groetjes

Roger


Roger,

Zeer interessante bijdrage.
Ik zou zo zeggen, blijf nog even op het board, ik wil altijd graag leren.

Een piep en een tik op de top, is dat een geprikte vis, die niet goed gehaakt wordt?
Is in ieder geval altijd mijn idee, oftewel een gemiste kans.

Anders (meer of juist minder) voeren, aas op een afwijkende plek, andere rig?

Ben benieuwd naar jouw visie.

Groet,

Hilco
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

18-01-2011 19:45

hallo

een piep hoeft niet eens een geprikte vis te zijn. vraag me niet hoe ze het doen, maar vissend met 130 gram op 80 meter moet de vis wel aardig de boel verslepen om die piepjes te genereren. ik heb samen met bart van de hurk wel geslagen op die piepjes, maar dan had je alleen een gat in de lucht. opnieuw uitgooien gaf weer 2 piepen, niet opnieuw uitgooien, en dan kon je de hele nacht op die stok niks meer verwachten. dus klemmen van de boilie dat wel, ik heb wel vaker gehad dat ik dus mijn stopper een stuk de boilie in getrokken had bij een tik op 2 piepjes. de bodem was daar schoon, en de boilie hard, dus denk ik dat er toch wel geklemt word. soms krijg je ook van die piep piep ...............fluit runs, of een onrustige versie daar tussen in. die onrustige versies daar tussen in(stotterfluiter) komen weer meer voor op piep wateren, en dan wil je het aantal tikken op de top helemaal niet weten. dus ik denk dat we meer vis zouden moeten vangen dan we doen. op die lastige wateren moet je eens met een heel lichte waker inderin gaan vissen met een licht loodje. ik denk dat je duidelijkere versie's krijgt van die piepen, en waarschijnlijk zelfs meer runs. het is voor die vissen vaak een trucje, en een beetje afwijken kan dan al snel het verschil maken in de herkenning van gevaar voor die vis, plus je geeft jezelf meer tijd en inzicht om iets te doen.

groetjes

Roger
I think and therefore I am....