Uitbuigen, uitscheuren, breken of terugveren


K. van den Herik

18-10-2010 07:30

Afbeelding

Baets me, maar een jaar of 8 nu mol ik elke haak op een bepaalde stek. Inmiddels zwemmen er zelfs nieuwe kerpels, het probleem blijft.

Enige haken die min of meer houden zijn die dikke fang van nash, ls van gamakatsu in maat 6, liever 4.

Al krom:

pb superstrong 4 en 6, bridgebeater 6, ls korda alle maten, terwijl ik met een 10 op sommige wateren spelletje doet, waarbij ik GEEN slack geef en ik 99 ten 100 win. Owner 6 en 8. gamakatsu super 6 en 8, 887 6, 8 en 10

Zo door de jaren heen en niet altijd, soms 2 keer achter elkaar, dan 6 keer niet en dan... best lullig met 1 aanbeet op een nacht, met geluk.

O ja, komt geen zware hard drillen aan te pas.

Ik vis daar geblokkeerd, daar zit hem de reden in denk ik, kan niet anders.

Ik hou het erop dat de haak onvoldoende prikt en dat dan de volledige druk van de slip op de punt komt, maar ik ruil mijn idee zo in voor een betere. O ja van 25 cm tot 7 cm onderlijn, maakte weinig erschil.
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

18-10-2010 08:15

curve van de hengels te licht of te zwaar in cobinatie met te veel rek in de lijn.
lijkt me sterk dat een owner breekt, kan ook zijn dat de lijn onder water te zwaar word waardoor je extra ballst hebt
K. van den Herik

18-10-2010 08:21

Bas,

Leuk en aardig, maar geloof me gerust, de foto is een owner btw.

Te licht of te zwaar wat is het nu? Zeg net: ligt niet aan de dril geloof me maar.

Schiet me te binnen, beste resultaat uit het verleden: stiff 10cm met ls van gamakatsu een 4tje. Ik verdenk deze haken btw van uitbuigen en terug veren in bijna oorsprokelijke staat.

Waarom zou een haak uitbuigen door een zware lijn? En toplood dan?
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

18-10-2010 08:27

dan weet ik het ook niet haha

herken je probleem wel heb zelf ook altijd me haken krom,
owners het minst maar zijn zeker niet mijn favouriten haken.

ik gis ook maar wat maar ben wel benieuwd naar een goed antwoord hierop :)
mijn vermoeden gaat wel uit naar hengel---lijn cobinatie

en idd het idee met toplood heb je gelijk in, maar dat is ook zeker geen fijne cobinatie om te drillen.
K. van den Herik

18-10-2010 10:41

voor de duidelijkheid, de laatste losser was na 9 seconden, of 10 lijkt altijd langer....
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

18-10-2010 10:46

super snag van gamakatsu zo,n dikke klauw haak zal minder snelprikken maar buigen of breken doet hij niet. ik vis er mee op het ijsselmeer en op langeafstanden .perfect verder gebruik ik altijd superhook maat 8
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
K. van den Herik

18-10-2010 12:43

zeg ik... fang

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-10-2010 13:32

Klaas, ik heb ook al van alles kapodt weten te krijgen, maar totnutoe de PB Anti-eject nog niet. Zelfde model en mogelijk zelfde haak als de Penetrator van Terry Eustace, en vroeger de WS haak. Haal 'm maar es bij Harry, liefst minimaal een zesje.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Cor Blokhof

18-10-2010 13:56

Klaas,

Als jij denkt dat het door de inhaking komt dat de haak uitbuigt is het dan geen optie om een andere rig te gaan gebruiken op deze stek of misschien indien mogelijk de stek vanuit een andere hoek te bevissen zodat de karper het aas ook anders opneemt aangezien dan de aanzwemroute m.b.t. de rig anders is.
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

18-10-2010 14:04

K heb je op de spot weleens een korte bungy rig gebruikt?
"wind op de kant is karper op het land"
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

18-10-2010 14:23

Haakt te ver voor in de bek wellicht? Te weinig vlees om te pakken.

Rig pakken die agressiever draait/haakt. (hair later laten vertrekken of shot on the hook oid)

Wat voor een lood systeem wordt er gebruikt en met welk lood gewicht?

Wordt een beetje uitproberen denk ik. Trial and error, je kan helaas niet zien waar je de vissen haakt die je niet vangt.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-10-2010 15:06

ff voor alle duidelijkheid , ik zelf heb nog niet elke haak getest.
ik heb begin van dit jaar constand het zelfde probleem gehad , ik kreeg een run en pakte me hengel , vaak direct een losser bij het maken van het contact met de vis.
soms gebeurde,n het lossen van de haak na 10 secondens bij de vis.
het probleem wat er bij mij was, is dat de hair te kort was en mijn aas te groot was ten op zichte van mijn haak, waardoor bij het in haken het haak niet goed in draaide maar dat de haak in het oppervlakte van de bek haakte waardoor bij minimalen weerstand de haak uit het velletje van de bek scheurde.

wat ik dus bedoel is dat bij een goede in haking = is dat de haak er in draait tot in de bocht van de haak, dat gebeurt omdat het lood als eerste weerstand biedt op je haak , en dan pas de draai terug maakt naar het punt waar de druk van het contact maken van je lijn naar de haak (omdat je natuurlijk contact maakt met de vis door je hengel op te pakken en lijn inhaalt/ hengel omhoog houdt.
Als je hair te kort is of je boilie te groot is ten op zichte van je haak haakt je haak te oppervlakkig en is uit scheuren snel gebeurt.

Voor mij was de oplossing een wat grotere haak maat.

mvg
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-10-2010 15:10

Cor van Steenoven schreef:Klaas,

Als jij denkt dat het door de inhaking komt dat de haak uitbuigt is het dan geen optie om een andere rig te gaan gebruiken op deze stek of misschien indien mogelijk de stek vanuit een andere hoek te bevissen zodat de karper het aas ook anders opneemt aangezien dan de aanzwemroute m.b.t. de rig anders is.


ik denk dat dat geen zin heeft, dan is bv slappe lijn een betere oplossing.
heeft niks te maken met de zwem routte van een karper of van welke kant ie de boilie pakt ter betrekking tot je rig.
mvg
K. van den Herik

18-10-2010 15:19

Mannen, we praten niet over uitscheuren. We hebben het over buigen van haken.

Lijkt me dat de ruimte van een duim wel voldoende is onderkant haak bovenlkant bol. Wel een goede gedachte trouwens. Moet je eens met een stif en de hair ook stiff vissen, moet je eens opletten hoe die hair gaat krullen.

Wat zou een bungy meoten doen dan zeker kort?

Herman,

Ik haak ze eerder te diep. Heb er al 1 aan de buitenzijde van de bek.

MVG

Klaas
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

18-10-2010 15:25

Aan de buitenzijde duidt op kopschudden en de karper per toeval toch in de buitenzijde gehaakt denk ik?
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-10-2010 15:31

Op twee plassen die ik bevis ken ik ook een hel groot verschil.

Het gaat op beide wateren om harde bekken die met hetzelfde materiaal afgedrild worden. Niet extreem veel kracht maar gewoon normaal.

Nu gebeurt het op water 1 nooit dat ik een haakpunt krom terug krijg of een haak gebogen krijg maar op water twee gebeurt het bij iedere vis dat de punt gewoon omgebogen is. Ook ik heb tijden naar een verklaring gezocht en veel verschillende haken gebruikt maar het ligt denk ik in mijn geval aan de bekken van de vissen.

Op het moment dat je haak niet geheel is ingedrongen (vanwege harde plekken in de onderlip of iets dergelijks) heb je een aardige hefboomwerking op de punt van de haak die dan volledig belast wordt. Als je dan, net als in jouw geval strak afgesteld zit te vissen zal dat ook niet echt bevordelijk zijn voor je haak.

Vraag aan Klaas: is de punt van de haak ook echt omgebogen (dus de eerste milimeter?) Dan is het in mijn ogen waarschijnlijk het geval dat de inhaking niet optimaal is in combinatie met het blokkerende vissen. Daarna zal die haak ook nooit meer de punt kunnen volgen met als gevolg dat het zaakje wel eens kon uitbuigen.

Is je haakpunt nog mooi recht en goed? Dan zou ik het niet weten..

Aan de buitenzijde duidt op kopschudden en de karper per toeval toch in de buitenzijde gehaakt denk ik?


Of een vis die heel apart aast, met de bek heel dicht bij de bodem, iets opzuigt en waarna de haak per ongeluk in de zijkant blijft hangen. Zou ook maar kunnen. Maar dat kopschudden zou ook zomaar zoiets kunnen zijn. Er zijn meerdere verklaringen mogelijk denk ik
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-10-2010 15:55

wie weet, kan het mischien meerval zijn ?
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

18-10-2010 16:30

ik ga niet alles voor kouwen klaas maar ik zou zeggen knutsel zelf eens een bungy in elkaar of koop er een voor mijn part en probeer hem maar eens. Pas dan blijkt of het een antwoord op je vraag is.

p.s. ijzersterke haken versus vlees (zacht of hard)......mmmmhhh moet wel heeeel erg hard vlees in de bek zijn.

en oh ja klaas het bungy effect verlicht de druk op de haak!!
"wind op de kant is karper op het land"
K. van den Herik

18-10-2010 17:47

alleen niet als alles strak staat Ray.

Ik gebruik een rekker rig niet omdat er minder druk op de haak staat, zou niet weten wanneer dat moet zijn. Ik wil juist een bepaalde spanning op de haak houden.

Meerval? Kan denk het niet, bewijs van aanwezigheid nog niet gezien. Graspenen tot een kilo of 22 wel. Who knows, ik niet.

antie wierhaak zeedie

http://www.gerritse.nl/IJzerwaren/Staal ... ak_met_lip

MVG

klaas
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-10-2010 19:03

ray dek schreef:
en oh ja klaas het bungy effect verlicht de druk op de haak!!


Tijdens het drillen maakt het absoluut geen ene drol uit of je bungy, triggalink of wat dan ook gebruikt. Strak is strak
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-10-2010 19:48

Ze zeggen hoe dunner de haak hoe beter die haak prikt, er staat wel tegen over dat een slanken haak veel meer door buigt, altans lijkt mij dan,
het probleem met harde haken, die dus ook een stuk dikker zijn en minder buigen tot bijna niet zullen veel sneller breken op het moment dat er in een keer veel spanning op komt.
ten slotten gaan de meeste karpers schudden met hun kop, waardoor er ineens veel kracht op de haak komt en een buigzamen haak gaat buigen, een harde haak de klappen moet op vangen die directer zijn dan een buigzamen haak de kans op breken wordt hierdoor groter.
mijn vismaat heeft ook een tijdje met stif rigs gevist, en moet toch zeggen dat het hier ook enkelen x-ren is gebeurdt dat een haak volledig boog , zelfs een keer af brak al moet ik er wel bij zeggen dat ie zijn slip vrij dicht had staan
waneer je een karper in het midden van de onderkant van de bek haakt ) dit is kei hard, als de haak daar in komt te zitten komt er behoorlijk veel kracht op de bocht/punt van de haak te zitten.
ik denk dat een stiff rig in draait zoals ie in een bek van een karper komt te liggen, dus de kans dat ie in het harde gedeelte in het midden in het bek dus veel sneller in draait dan een soepelen onderlijn want die haak zoekt gewoon het hoekje op of een zachtere gedeelte van de bek.
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

18-10-2010 20:20

Wil er nog 1 ding over kwijt!
strak is strak?
wil je die karpers binnen 10 slagen binnen draaien?
tijdens het drillen valt de karper soms stil (uit vermoeidheid) dat wilt natuurlijk niet zeggen dat je geen constante druk op de vis houd maar de bungy (alsmede nylon) goh weer een hint! vangt de eerste klappen op dus....minder druk op haak en bek.

maar ja dit is een discussie forum,ervaring telt niet.
"wind op de kant is karper op het land"
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-10-2010 20:41

jij met je bungy rig.
is inderdaad zo dat als een karper stil gaat liggen dat het handig is maar is niet altijdt doel treffend een bungy rig.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-10-2010 20:52

ray dek schreef:Wil er nog 1 ding over kwijt!
strak is strak?
wil je die karpers binnen 10 slagen binnen draaien?
tijdens het drillen valt de karper soms stil (uit vermoeidheid) dat wilt natuurlijk niet zeggen dat je geen constante druk op de vis houd maar de bungy (alsmede nylon) goh weer een hint! vangt de eerste klappen op dus....minder druk op haak en bek.

maar ja dit is een discussie forum,ervaring telt niet.


Ik snap wat je bedoelt maar ik kan me er niet in vinden.

Als je lijn strak staat tijdens het drillen dan maakt het geen zak uit met wat voor spul je de laatste 15 centimeter hebt verzonnen. En als de vis eenmaal goed gehaakt zit en deze is gezet (in plaats van hard aanslaan) dan mag mijn lijn zo vaak slap vallen als ie wil maar lossen doet ie dan echt niet meer.

Ik wil tijdens het inhaken ook geen geleidelijke druk hebben. Zodra de haakpunt houvast in de onderlip vindt moet een bonk lood deze nog ff natrappen om die haak dieper te zetten en de vis aan het vluchten te krijgen. En dat heb ik persoonlijk (ervaring, jaartje of 15plus alweer als je erover wilt beginnen) liever niet geleidelijk met een elastiekje of bungy of iets dergelijks.

Ik heb afgelopen voorjaar ook met een bungyrig gevist, en in de winter ook. Ervaring was bij mij dat de haakbocht ruim genoeg moet zijn omdat je wel eens last van lossers kan krijgen als je de bocht te veel afschermt. Waarschijnlijk omdat het onderlijntje na het straklopen en los willen laten en uitspugen van de vis naar voren "schiet". Een mooi haakje was/is de Twister in maatje 6-7 van Nash

Ving er in de eerste nacht na een uur vissen mijn laatst overgebleven doelwit mee die ik in de afgelopen drie jaar niet kon strikken. Maar of het in zijn geheel daar aan lag? Ik betwijfel het.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

18-10-2010 21:14

Beste Sven,als ik je verhaal lees kan ook ik me daarin vinden
Bedankt by the way voor de tip twister Ik ga hem gelijk proberen.
Mijn reactie was hierop van klaas:

:Ik hou het erop dat de haak onvoldoende prikt en dat dan de volledige druk van de slip op de punt komt,

heb te weinig gebroken om van mijn geloof te vallen!
weet niet hoelang de mislukte drils van klaas duurde

mvg raydek
"wind op de kant is karper op het land"