Uitbuigen, uitscheuren, breken of terugveren


K. van den Herik

18-10-2010 22:01

minder dan 15 seconden Ray, ongeveer de helft van menige vrijpartij ( grapje, wij kunnen ons wel beheersen zonder tot 28000 te tellen toch?)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

18-10-2010 22:16

Die Twister is zeer snel bot. en dan ook zeer snel.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-10-2010 23:23

Van alle antwoorden leek mij er maar 1 echt zinnig: De haakpunt dringt niet ver genoeg naar binnen en alle kracht komt op de haakbocht te staan. Dan heeft een haak echt verrot weinig nodig om open te buigen, zelfs de dikdradige stevige modellen.

Probeer het maar eens, zet je haakpunt in een stuk steen en trek er maar eens aan je lijn, je zult verbaasd zijn hoe makkelijk je 'm open trekt.

Ik heb hetzelfde probleem met tijden ook, ineens buigt bijna ieder haak die ik aanknoop open. Wat ik nog zeker weet waren de Longshank-X en de continental boiliehook. Toch geen kinderhaakjes lijkt me.

Vaak gaat het dan ineens weer maanden of zelfs jaren achter elkaar goed met dezelfde haken. Schiet mij maar lek....
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-10-2010 01:11

Heb het net even uitgetest.

Het uiterste puntje, of 3 mm. en we hebben een wereld van verschil.

Heeft me overigens wel 10 originele Partridge's J.H. no 2 gekost.
Maakt me niks uit, die gebruik ik toch niet meer.
K. van den Herik

19-10-2010 07:22

Zeg ik Eus, 2 keer Baets me...

O ja en pas sinds exact 7 jaar. Sorry voor de overlast. Stom was geen 8 jaar.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

19-10-2010 10:38

Klaas,

Bij te diep haken kun je praktisch geen uitbuigers krijgen. Wel scheurders tot aan het harde, of lossers. Beide wil je niet, maar uitbuigen gaat hij niet doen denk ik.

Mijn conclusie is ook dat je de vis IN het harde gedeelte van de onderlip haakt waardoor hij uitbuigt (waarschijnlijk zal het uiterste puntje ook nog eens naar buiten staan, klopt dat?)


Wat is trouwens het formaat vis? Ik heb al zeer vaak gemerkt dat (vooral op kanalen en andere grotere watersystemen) die kleinere vissen soms zeer moeilijk te haken zijn omdat ze als idioten azen. Dan maakt het niet uit welke haak of welke onderlijn je pakt, niks gaat echt lekker en je percentage lossers/buigers is veel hoger.

Wat ik zou doen als ik jou was is:

12cm onderlijn met een klauwhaak maatje 6, krimpkous doe je eerst een stuk recht en dan echt een klein bochtje naar binnen. Zo creëer je een grotere inhakingshoek (door dat rechte deel). En verder zou ik of een shot on the hook doen of een zware loodhagel op pakweg 3cm van je krimpkous. Beide met het idee om die haak echt goed naar beneden te sturen.


groet Bart
K. van den Herik

19-10-2010 12:34

Bart,

De vissen die ik vang zijn van een aardig formaat en ook goed gehaakt. Gaat erom die ik niet vang. Puntje is niet gebogen de hele meuk is verbogen.

De vissen hebben weinig vlees. Ik vermoed dat de haak wat dieper onderin de bek in die harde plaat haakt. Maatje 6 wil ik maar eens een 4 van maken.

Bigger is echt better...

Raar maar een ls van gamakatsu de 6 en 4 blijven wel heel...

MVG

Klaas
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

19-10-2010 22:57

Bart, waarom een klauwhaak pakken als je de vis dieper wilt gaan haken?

Shot on the hook, krimpkous eerst recht en daarna een klein bochtje kan ik me ook helemaal in vinden.
Alleen de klauwhaak vind ik in dit verhaal dan een beetje tegenstrijdig.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gerrit Hees

20-10-2010 00:00

Omdat een als een klauwhaak eenmaal heeft gehaakt hij niet zo snel meer losschiet?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-10-2010 00:15

Als een klauwhaak verkeerd gehaakt zit buigt deze ook uit ook losschieten hoort bij de optie.

Laatste tijd begin ik steeds meer te balen van de teflon haken deze buigen bijna allemaal uit terwijl de punten toch echter zeer goed zitten.
Daarom ben ik steeds meer geneigd terug te gaan op dikke niet teflon haken.
Er is één type waar ik volgens mij op haaien kan vissen zonder enige buiging dat is toch echt de Gamakatsu X serie.

Meneer (twijfel nog aan de voornaam welke was het ook alweer kees of klaas) van den Herik, heb je toevallig ook niks verandert aan de krimpkous?
Of is het bij een bepaald jaar getij?

Dat soort dingen wil het aas gedrag nog al eens beïnvloeden ben ik zoon beetje achter gekomen.

Had laatst dat me haak uitboog bij een zeelt (nash fang teflon) dit had ik echter nog nooit meegemaakt.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
K. van den Herik

20-10-2010 07:19

in 8 jaar heb ik zoveel veranderd, sorry 7. Verder opvallend dat het eigenlijk alleen de linge betreft en het meeste 1 bepaalde stek, Alleen daar vis(te) ik geblokkeerd. Dus naast de gamakatsu supersnag is dat de 2e verandering. Zo groot is die verandering van haak niet, daat met de fang x ook het probleem opgelost was, alleen zit daar nu nog 1tje in het zakje, overigens de enige manier hoe een haak verpakt hoort tezijn, stuk voor stuk vast....

Meneer zou volstaan, maar Klaas is ook goed hoor.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

20-10-2010 09:13

Herman,

Als ik normaal gesproken een sneller prikkende rig wil hebben dan pak ik inderdaad geen klauwhaak.
Maaaaaarr er zijn situaties waarin je om de 1 of andere gekke reden geen controle lijkt te hebben over het inhakingsproces. Bij mij is dat vaak op wateren met kleine verwilderde schubjes. Je kan daar alles proberen wat je wil qua rigs, maar het lijkt elke keer weer een kwestie van geluk waar je ze gaat haken.

In zulke situaties kies ik voor een klauwhaak. Met een klauwhaak heb je namelijk vaak net iets meer speling voordat de vis losschiet als je de vis net niet helemaal fijn haakt.

Vandaar de klauwhaak!

groet
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

20-10-2010 10:07

Mijn ervaring met kleine (verwilderde schub)karpers is dat het nogal lastig is deze in de onderlip te prikken waar ik wil. Gaat inderdaad nogal random, met, niet zelden, een hoog percentage losschieters. Een grote vooruitgang wordt hier vaak geboekt door de boilie dicht tegen de haak te vissen. Een korte hair dus.

Voorstel:
- Met een snel prikkende rig gaan vissen (eentje met en eentje zonder klauwhaak)

Dit eerst proberen en even het resultaat afwachten?
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
K. van den Herik

20-10-2010 11:19

met 1 aanbeet in 12 uur is het kut expirimenteren. De ellende is alleen op 1 hengel. De turbo gaat er op nr supersnek gamakatsu plus en de laatste nash...
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

20-10-2010 14:12

Mijn idee, de haak buigt uit door het niet voldoende pakken van vlees. De vraag is dan, hoe komt het dat de haak te weinig vlees pakt? Dat is als je het mij zou vragen volgens mij een combinatie van factoren en wellicht minder afhankelijk van de lengte van de onderlijn maar meer van de manier van azen, de aas presentatie, gedrag van de vissen, manier van voeren, aas gewening enz.

Ik heb lang gedacht dat een ashima c-887 mt8 niet uit te buigen was. Resultaat van een sessie in het voorjaar was, dat hyper geilen karpers boven op m’n voerplekken lagen te knallen en af en toe zat er een onverlaat tussen die toch mijn aasje pakt. Gevolg de haak kon je zowat overal in de bek aan treffen, resultaat ik verboog 3 ashima c887 mt 8. Maar dat had alles te maken met het feit dat gedrag van de vissen afwijkt van andere omstandigheden. Ik ving ze wel maar ik had er een paar met de haak in de bovenlip, tegen de ochtend werd het knallen minder werd ging de haak vanzelf weer meer onderin de bek zitten.

Het zelfde onderlijntje op 2 verschillende wateren zelfde manier van voeren en hetzelfde aas, resulteerde in op water A bijna altijd de haak in de zijkant van de bek, terwijl op water de B de haak bijna altijd midden onderin de bek zit. De stand van de haak op de verschillende wateren is zo’n groot contrast dat het wel wat moet betekenen. Ik hou het erop dat de hengeldruk op de 2 wateren duidelijk verschilt. Op water A was toen zeker nog nauwelijks hengeldruk, op water B beduidend meer.

Op een 1 of andere manier wil het nog weleens helpen om met een afwijkend aasje te vissen als het gaat om inhakingen. Zorg dat de vis met zijn bek van de grond afkomt nadat hij het aas heeft opgepakt, het resultaat is vaker een aanbeet. Probeer eens 3* 20mm bollen op een hair, wedden dat ze bij het opzuigen omhoog komen? Ik zou bijvoorbeeld deze combinatie doen i.c.m. een onderlijn ala de foto in je eerste posting. Ik vis zeer zelden nog zonder een pop-upje of met een enkel bolletje. Zodra ik 2 of meer bollen aan een hair doet of een pop-up zijn de resultaten vaak beter tenminste de inhaking vaak wel.

Mijn aanpak op de Linge in jouw geschreven situatie zou zijn, stek aanvoeren en vissen met afwijkend aas dat wil zeggen minimaal 2 bollen maar 3 misschien nog wel beter (niet 30mm natuurlijk of 24mm maar meer de 20 of 18mm bollen) op een hair. Single vissen, is vaak ook een goede zet. Zolang die snuit maar van de grond afkomt, zorg dat je het gedrag beinvloed door je presentatie. Ik zou vissen met een inline loodje tussen de 120 tot 140 gram en persoonlijk zou ik starten met een ashima haakje c887 mt 8 maar de intruder van PB of de superhook van gamakatsu. De PB haak en superhook mt 6 overigens.

Mijn inziens maakt het niet uit of je geblokt vist of met een een losse slip, hooguit uitstel van executie omdat je bij een los systeem pas later druk op de haak zet. Maar als deze slecht zit dan buigt deze sowieso uit. Vis je met nylon, hoe groot is de afstand die je bevist en wat is de dikte van je nylon, zijn zomaar een paar vragen die ik zou hebben als je aan mij vraagt of het blokken van de vis ervoor zorgt dat je haken uitbuigen.

Gr. Rene
K. van den Herik

20-10-2010 14:29

Helemaal mee eens, Rene, echter in 7 jaar elke keer weer op dezelfde stek het ergst.

Inmiddels doe ik alleen mijn haak aas in het ene bakje en een klein handje in het andere bakje van de boot. Zo ligt er zeker geen voer op en naast elkaar. Voeren doe ik al jaren zo veel mogelijk, zo ver mogelijk uit elkaar. Heb geen aassponsor dus moet ik mijn kilootjes wat hendiger inzetten hahahaa.
Afstand is een 50 meter. Dikte nylon rond de 60/100e. sportex 2 3/4 die nog niet half benut wordt.

Voorgaande edities: gevlochten in soorten en maten, shimano 35/100e, wat onbekend goedkoop bulkspul. De jou genoemd haken bedank ik vriendelijk voor, maar been there done that and lost. Ik doe nog 1 poging met de supersnek en ander gewoon de gamakatsu ls in 4 met 24 mm bol.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

20-10-2010 16:11

Kijk dat is opzich wel grappig he, je schrijft zelf dat je al jaren verspreid voert, wat is dan bijvoorbeeld het resultaat van compact voeren? Ik heb ook geen aassponser maar ik ken een hele goede draaiservice ergens in de buurt van Gorinchem ofzo , die draaide mijn kilootjes voor iets minder dan 4 euries per kilo, dat is nog eens handel. Misschien toch eens anders voeren dan dat je gebruikelijk doet?

Je blijft het antwoord zoeken in het type haak, terwijl ik juist denk dat een goed gezette haak niet zal uitbuigen. Enige nuance is natuurlijk wel dat je niet met een haakje 12 of 14 moet aankomen, maar laten we zeggen de doorsnee gebruikte haak maten mt2 - mt8 . Waarin een maatje 8 bij sommige merken echt te klein wordt.

Gezien de afstand die je vist 50 meter en 60/00 is het blokken zeker geen probleem, ik vermoed dat je niet dieper dan 2 meter zit te vissen dus de bijna horizontale lijn geeft een veel mindere druk dan als je een verticale lijn zou hebben tijdens een dril bijvoorbeeld. Dus naar mijn mening, geblokt vissen geen probleem, het zal alleen je haak uitbuigen wanneer de haak niet goed zit.

Jammer dat je de ashima afgedaan hebt, ik ben er zeer tevreden over. Anders als je eraan kan komen de owners c7 in maat 8 en 6 nog een alternatief? Maar nogmaals, ik zou de presentatie aanpassen en de manier van voeren. Iets wat ik in ieder geval niet zou doen is vissen met een LS, mijn voorkeur gaat uit naar een kortstelige haak of semi langstelige haak, maar wel altijd verlengd met krimpkous.

Gr. Rene
K. van den Herik

20-10-2010 16:31

c7 recht even als de c1. C7 op andere plekken ook recht. Ook door Dennis en ik meen ook bij Jacco.

Waarom blijft de ls heel? En waarom "sleur" ik visjes tot een kilo of 23 bij palen weg met een korda 8 en niet met het jou genoemde rijtje? Beats me en Baets me ook.

Die supersnek zit niet eens een steel geloof ik, ik ga het hopelijk meemaken Rene.

Gekke is wel dat de gevangen vissen op 1 na normaal gehaakt zijn...

Had ik al gemeld dacht ik, maar 2 jaar gelden was de truuk een ls met stiffrig van een cm of 12.

Bij Jacco is het inderdaad bijna voor niks. maar nog, moest er 1 een tonnetje per jaar kunnen missen werd het iets anders...

Ik zie allemaal visioenen van kurpels met lood tegen de lippen en de haak op de kauwplaat....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-10-2010 00:50

Zeer zwaar (inline) lood? in combinatie met geblokkeerd vissen en een te lange hair?

Als je een vis buiten de bek haakt, lijkt me dat namelijk eerder een gevolg van een te lange hair.

De lossers gehaakt in de onderlip?
K. van den Herik

21-10-2010 07:12

De lossers gehaakt in de onderlip?


:lol: :lol: zal de footage sjekken :lol:
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

21-10-2010 17:19

Klaas heb de afgelopen jaren ook met verschillende haken gevist.
Afgelopen jaar de fox ssxc 7 gebruikt. Blijft zeer lang scherp en heb hem nog geen 1 keer gebogen/gebroken terug gehad. Viste hem ook met stukje krimpkous alleen dan ringetje op de haak net in de bocht. En of ik met 90rg of met 140gr viste maakte niks uit.
Dril van 20/30min recht onder deboot en gewoon blijven zitten.
Gras van 34pond die de lelies in ploegde kwam er net zo makkelijk weer uit.


Maar waarom het dan alleen op die stek is kan ik je ok geen andwoord op geven. Misschien aanzwem richting of bepaald aas gedrag.

Gr
Arnold Rog
Berichten: 1
Lid geworden op: 21-10-2010 18:19

21-10-2010 18:24

He hallo,
Het probleem van je haak is dat je de knoop niet goed heb zitten op je haak waardoor de druk verkeerd komt te staan op de haak en dan buigt hij open en verspeel je de vis.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-10-2010 02:15

Ben ik nou onnozel, of mis ik iets?

Een mogelijk antwoord was: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

of :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Was overigens bedoeld als :lol:

Een scheidsrechterlijke dwaling?

Luinge? fluit die nog?

Puppet master?
K. van den Herik

22-10-2010 07:25

Hilco,

De lossers gehaakt in de onderlip?

Vissen die gelost zijn, kan ik niet sjekken of die in de onderlip gehaakt waren. Hier kunnen camera beelden uitkomst brengen, aka footage... ( grapje... pffff) :lol:

Remco,

Ik durf te beweren, bij deze dus, dat het onmogelijk is om met behulp van je hengel en dus in een normale dril een goed in de onderlip gehaakte vis, de haak recht te trekken. Probleem is dat het perfect haken niet 100 ten 100 is. Misschien wel 40 ten 100. Waarbij 10% de haak gaat lopen en als nog de dikke lip pakt.


Arnold,
Prima beredenering. Doe eens een voorbeeld van een knoop en leg me uit, wat er dan gebeurt en waarom?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-10-2010 17:31

Volgens mij gebruikt bijna iedereen een knotless.

Als je de onderlijn aan de binnenkant van het haakoog laat vertrekken en je houdt de hair en de onderlijn horizontaal, is de hoek van de haakpunt ongeveer 75 graden.

Doe je dit aan de buitenkant, dan is die hoek 45 graden.

Een groot verschil natuurlijk, maar of het ook iets zegt???