Tube of geen tube?


Martijn van Delden
Berichten: 147
Lid geworden op: 15-05-2010 18:01

24-08-2010 21:31

Collega karpervissers,

Ik zet er zelf aan te denken om is te gaan vissen zonder tube. Want ik denk dat het alleen maar opvalt en dus afschrikt onder water. Ik begrijp dat de tube nodig is om er voor te zorgen dat je lijn minder snel in de knoop gaat maar ik vroeg me af of er hier mensen die zo vissen of het wel is geprobeerd hebben.

In dit geval bedoel ik dus het safety-clip systeem en dan zonder tube.

Hoor t wel.....
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

24-08-2010 22:41

Vissen zonder tube beschadigd de vis sneller. Heb wel eens in een film van meneer Eddy Sterckx gezien dat hij ook zonder tube viste. Hij had toen de tube vervangen door 4 of 5 stukjes kneedlood te plaatsen over ongeveer één meter. Of dit voor een goede bescherming zorgt durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik vis sinds een tijdje met de doorzichtige Safe Zone Leaders van Korda. Deze bevallen mij erg goed.
Borgmans Kevin
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-06-2010 18:07
Locatie: Ravels (Belgie)

24-08-2010 23:04

Is niet aan te raden ivm beschadiggen van de vis tijdens de dril, als alternatief kan je voor een betere camouflage kiezen. bv de Clear versie van de connection leaders van JRC. Die zorgt voor een goede camouflage op zowat elke bodem.
Laatst gewijzigd door Borgmans Kevin op 24-08-2010 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

24-08-2010 23:09

Dat is inderdaad een vergelijkbaar product. Kijk daar eens naar zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
didrik teeuwissen
Berichten: 28
Lid geworden op: 16-03-2010 18:03

25-08-2010 00:27

Als je met nylon vist moet het volgens mij geen probleem zijn!!!
Maar met een gevlochten lijn denk ik wel.

Ik vis al een tijdje zonder en het bevalt prima.
En nee geen beschadigingen :wink: .

Greetz,

D.
Try to think out of the box and catch more.
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

25-08-2010 15:04

Met hoeveel honderdste vis je dan als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
didrik teeuwissen
Berichten: 28
Lid geworden op: 16-03-2010 18:03

25-08-2010 16:23

Ik vis op het moment met x line en ultima line 30 en 34 honderdste.

Greetz,

D
Try to think out of the box and catch more.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-08-2010 17:33

Ik vis sinds een tijdje ook niet meer met een tube of leader, slechts een hybrid clip, direct aan de hoofdlijn geknoopt. Heb nooit kunnen constateren dat ik moedwillig meer vis beschadig dat met welk een leader of tube dan ook. Gebruik dan wel een 40/00 hoofdlijn.

Bij het penvissen gebruik je nochtans ook geen tube of leader en ook daar gaat het er in mijn geval som heftig aan toe. Er is al eens ergens een aardige discussie over geweest, meen dat het om een topic over "freelinen, met of oldschool zonder tube".

Het is nogal kort door de bocht om meteen te roepen: zonder beschadigt de vis en met niet. Ik denk dat er ergere dingen zijn in het hedendaagse vissen die de karper meer beschadigen dan verantwoord "niet-gebruik" van tube of leaders.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

25-08-2010 17:39

zonder tube is de kans dat je de vis beschadigd wel degelijk groter.
zeker de vinnen kunnen dan ingesneden worden door de lijn.
ik zeg niet doen maar das mijn mening.
timon jansma
Berichten: 48
Lid geworden op: 07-02-2010 20:12

25-08-2010 20:35

met zo'n dikke hoofdlijn is er echt niets aan de hand hoor.
Erwin Poelman
Berichten: 81
Lid geworden op: 23-05-2010 13:12

25-08-2010 20:48

De laatste tijd merk ik dat een basic rig met basic aas als een tierelier werkt. Zoals afgelopen zaterdag op zondag de stok waar alles basic was werd het best op gevangen, zonder enige twijfel harde runs.

De andere stok met de wat uitgebreide rigs met tube en popups gebeurde weinig.

Ik gebruik wel tube boven het lood, maar dat heeft twee redenen, knoop gooien verminderd en beschadiging van vis.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-08-2010 13:13

Ik denk dat er ergere dingen zijn in het hedendaagse vissen die de karper meer beschadigen dan verantwoord "niet-gebruik" van tube of leaders.


Beetje jammere redenatie vind ik dit altijd ...... er zijn ergere dingen dus dan mag dit .........

Ik mag mijn buurman invalide steken, want er zijn ook mensen die anderen doodsteken :o
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
didrik teeuwissen
Berichten: 28
Lid geworden op: 16-03-2010 18:03

26-08-2010 13:32

Als je nou is goed leest wat er boven staat!!!


Ik vis sinds een tijdje ook niet meer met een tube of leader, slechts een hybrid clip, direct aan de hoofdlijn geknoopt. Heb nooit kunnen constateren dat ik moedwillig meer vis beschadig dat met welk een leader of tube dan ook. Gebruik dan wel een 40/00 hoofdlijn.


Dat zegt genoeg toch?

Oja, als ik ga penvissen heb ik ook altijd 40 cm. tube om de vis te beschermen :wink: .
Try to think out of the box and catch more.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-08-2010 16:21

Marc Schrikkema schreef:
Beetje jammere redenatie vind ik dit altijd ...... er zijn ergere dingen dus dan mag dit .........

Ik mag mijn buurman invalide steken, want er zijn ook mensen die anderen doodsteken :o


Goed lezen. Ik had het over "verantwoord" niet-gebruik. Vind dit ook een ontzettend kromme vergelijking, dat ter zijde. Terwijl ik het merendeel van je forumberichten echt wel kan appreciëren. Hier sla je in mijn ogen de plank een beetje mis en zo kun je overal wel een vergelijking inwerpen om iets kracht bij te zetten.

Ik blijf bij mijn standpunt dat je in een hoop gevallen wegkomt zonder al die poespas en dat het echt niet altijd nodig is. De basics, weet je wel. Een beetje inschattingsvermogen wordt dan wel verwacht van degene die iets toepast.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

29-08-2010 11:35

ook ik vis nu een tijdje zonder tube en ik denk dat het allemaal wel meevalt wat ze je wijs maken over de vis beschadigen ik vis met 40/100ste dat is een best dikke lijn heb nog geen beschadeging kunnen contstateren en gooi er wat lood bolletjes van fox op maarja tube op de markt is ook geld en vooral als een bekende visser het zegt moet het meteen gekocht worden door de mensen wat betreft gevlochten lijn doe ik er zeker wel een tube op pak maar es 2 einden gevlochten lijn in je handen en trek er aan het snijd je vingers helemaal in

grtz rich
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

29-08-2010 12:09

ik zou zeggen met nylon gewoon wat kneedlood om de 50 cm doen werkt prima en met gevlochten lijn kan je niet anders dan met tube vissen, want dat spul snijd gewoon heel erg en kan wel degelijk de vis beschadigen...

zelf vis ik zonder tube als ik met nylon vis.. en mocht ik met gevlochten gaan vissen dan gaat er tube op, maarja ik vis niet meer met gevlochten want vind dat maar niks ;)
Oja joh!!!
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

29-08-2010 20:33

Ik vis ook al lang zonder tube. Hoofdlijn is 37/00. Kan niet echt zeggen dat ik vissen hiermee beschadig.
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

30-08-2010 12:54

Ik lees hier over het gebruik van tube op dyneema?

Ik vind je zoiezo onverantwoord als je zonder nylon voorslag vist met een dyneema lijn. :wink:

Groetjes,

René
Gebruikersavatar
Jaap Ronner
Berichten: 97
Lid geworden op: 14-10-2007 18:34
Locatie: Doetinchem

31-08-2010 09:40

@ Martijn van Delden:

Ik zet er zelf aan te denken om is te gaan vissen zonder tube. Want ik denk dat het alleen maar opvalt en dus afschrikt onder water. Ik begrijp dat de tube nodig is om er voor te zorgen dat je lijn minder snel in de knoop gaat maar ik vroeg me af of er hier mensen die zo vissen of het wel is geprobeerd hebben.


Je wil dus zonder tube gaan vissen, omdat het de vissen af zou schrikken.
In alle bovenstaande reacties lees ik van alles over putty op de hoofdijn. Ikzelf heb mijn tubes getest in water om te kijken of ze wel echt zinken. Vaak staat de tube gewoon in dezelfde lijn als je hoofdlijn en dan schrikt het de vis af. Daarom heb ik op mijn tube een paar stukjes putty gedraaid en ligt het prima op de bodem. Daar komt volgens mij het idee van de safe zone leader ook weg (kijk maar eens wat Danny Fairbrass doet als hij met tube vist!).

Daarnaast is het bij iedereen bekend dat een tube ervoor is om de vis tijdens de dril te beschermen en dan kun je toch het best het zekere voor het onzekere nemen.

In de war gooien van je lijn kun je ook beperken door met PVA foam te vissen. Dan kun je de boel als het ware inpakken en dat werkt perfect. Maar ook met tube kun je de boel in de war gooien! Heeft ook het je werptechniek te maken, bijvoorbeeld het afremmen voor het neerkomen van het lood!

Gr. Jaap 8)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-08-2010 17:22

Jaap Ronner schreef:Daarnaast is het bij iedereen bekend dat een tube ervoor is om de vis tijdens de dril te beschermen en dan kun je toch het best het zekere voor het onzekere nemen.

Gr. Jaap 8)


Een EXTRA maatregel indien je het echt nodig acht. Verder is het allemaal duidelijk wat voorgaand is aan deze post.. Het HOEFT niet.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-09-2010 09:18

Mannen, ik schrijf dat ik het jammer vind dat er zaken afgedaan worden als "Er zijn ergere dingen" niet meer en niet minder. Als jij het zelf 100% veilig zou vinden dan slaat jouw opmerking over ergere dingen als een tang op een varken.

Dus we doen een paar stukkies kneedbaar lood aan de hoofdlijn en zijn daarmee veilig aan het vissen ......

Dus de lijn kan door 2 stukkies lood die 10cm? uit elkaar zitten geen vinnen beschadigen? Of zelfs schubben afrukken? Ik kijk net iets anders tegen het vissen aan dan jullie dat blijkt her en der maar weer eens.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

02-09-2010 17:43

Marc,

Heb jij het zien gebeuren dat je lijn tijdens de dril schubben van de vis afsnijdt? Ik niet.
En het voorbeeld over het penvissen is ook al gegeven, ik weet niet of je überhaupt wel met de pen vist, maar het lijkt met sterk dat je dan tube gebruikt.

Groetjes,

René
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-09-2010 20:32

Nee nog nooit gezien en ja ik vis weleens met de pen (misschien wel meer dan met vastlood).

Het gaat mij niet om wel / geen tube, het gat mij er meer om dat mensen iets roepen 2 loodjes en daarmee het probleem oplossen. Als ik daar 3 seconden langer over na denk, kom ik tot de conclusie dat dit een schijnveiligheid is ALS we er vanuit gaan dat er initieel een probleem was die opgelost diende te worden.

2 loodjes geven nul komma niks bescherming ..........
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-09-2010 20:44

Nylon lift er wel eens een schubje af hoor. Ook bij het penvissen. Grote verwondingen van het nylon na een dril heb ik zelf nooit gezien. Wel eens een ondiepe voor langs kop en flank. Vind het daarom wel een prettig idee dat er een 3/4 meter tube tussen zit.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

02-09-2010 21:24

Marc,

Daar ben ik het zeker mee eens dat je dan het probleem niet oplost, wat wel het voordeel is van wat putty op de lijn, is dat je lijn mooier op de bodem ligt en minder opvalt dan tube en leadcore.

Groetjes,

René