Tube of geen tube?


stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

07-09-2010 14:49

ik denk inderdaad niet dat je de flank van de vis zult beschadigen maar denk er eens overna wat er gebeurd als de lijn in zun rugvin komt deze kan dan wel uitscheuren ik zeg niet dat die helemaal nooit met een tube kan gebeuren maar in iedergeval wel minder snel!
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

08-09-2010 15:48

Dat zal eerder gebeuren door een grofmazig net. :wink:

Groetjes,

René
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

08-09-2010 17:06

Ik sta er weer van te kijken hoe nonchalant sommigen hier bezig zijn.
Dat je dan liever niet kiest voor een tube kan ik begrijpen, het is soms wat pielen en recht op de lijn gevist staat deze van de bodem. Maar is er ook niet zoiets al safetyleaders of zelfs leadcore? Ten eerste gooi je met een tube veeel minder makkelijk je zooitje in de war, de onderlijn zal minder snel rond de hoofdlijn gaan draaien. Maar juist het belangrijkste vind ik nog wel dat de tube er voor zorgt dat de dunne nylon of gevlochtenlijn niet onder de schubben blijft hangen en ze er een voor een vanaf lepelt :cry:. Met gevlochten lijn wel een tube gebruiken maar met nylon niet vindt ik dan ook maar vreemd, vis dan maar liever met die gevlochten lijn en tube. Zelfs met een te korte tube heb ik wel eens gezien dat de lijn een klein schubje van de staart af trok. Daarom vis ik nu minimaal met 50cm tube en eigenlijk zou ik nog wel langer willen. Ik heb ook al meer dan eens mogen zien dat het gevlochten onderlijnmateriaal een snee maakt in de karperlip, en niet door een losgeschoten haak of eerdere inhaking, alleen hier valt dan weer niet echt iets tegen te doen. En die bobbeltjes putty op de hoofdlijn daar heb ik ook behoorlijk mn twijfels over of dat wel werkt. Maarja In Belgie woont een man die allemaal 40ers en 50ers doet vangen en die doet het ook zo, dus waarom zou een mens niet gewoon zijn denkwijze klakkeloos overnemen (p.s leadcore zinkt toch ook of mis ik nu iets?) Nu ben ik hier wel wat fel op, weet ik maar ik wordt er gewoon zo moe van om telkens weer te zien dat er vissen schubben missen of een snee in de vinnen of over de staart een dikke streep hebben lopen.

enige opluchting is dat sommigen wel nadenken over dergelijke zaken en wel belang hechten aan het puntgaaf houden van die mooie vis, daarvoor thumbs up 8)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-09-2010 18:40

Het valt mij op dat velen alles maar nalullen en niets uit eigen ondervindingen opstellen. Gebeurt zo vaak. Ik ga niet nog eens vertellen dat je bij de meeste typen karpervisserij nooit tubes, leadcore leaders of elk ander soort leaders gebruikt.

Shit, doe ik het weer...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

08-09-2010 18:57

Thijs,

Daarom moet je ook een nylon voorslag gebruiken als je met een dyneema lijn vist.
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

08-09-2010 19:44

Ik vind persoonlijk de ''safetyfactoor'' het gebruik van tube zeer relatief en klein als je het vergelijkt met andere voorzorgsmaatregelen, daarnaast heeft tube/Sleaders naar mijn mening in sommige situaties niet eens een meerwaarde.

Schubbel eraf lepelen? Ik vraag mij af of er ooit een karpervisser is geweest die bij het gebruik van een nylon lijn boven de 0.22 ervaren heeft dat hij systematisch vissen ''skinde''. Een schubje eraf kan prima, maar dit kan volgens mij nog sneller voorkomen bij anderen handelingen zoals: het lomp netten van een vis, een vis die tegen een opstaken in het water aankomt of erlangs schuurt tijdens de dril, het slecht gebruiken van een onthaakmat of weegzak en ga zo maar door. Overigens is het verliezen van een schubbetje wel een van de minst schadelijke 'beschadigingen' die bij een karper kan voorkomen.

Verder heb ik zelf ervaren dat bij het vissen op kanalen/rivieren bij bijvoorbeeld grote mosselbanken het zelfs voorkomt dat tube helemaal geen meerwaarde heeft. Ten eerste krijg je eenvoorslag niet eens door veel soorten tube heen. Nou lukt dit wel vaak met tungstentube maar ik het vaak genoeg ervaren dat bij een dril over een mosselbank je die tube vervolgens helemaal opengebarsten terug krijgt en dat terwijl je snagleader er nog helemaal prima uitziet. Je zou dan eventueel leadcore kunnen gebruiken maar leadcore bovenop een 35ponds snagleader word het alleen maar lomper en volgens mij er ook niet visveiliger op. Nee doe mij dan maar gewoon een hybrid clip direct onder de snagleader.
Verder heb ik in het verleden zat vissen gevangen op snagleaders zowel gevlochten (denk aan quiksilver) als op nylon en ik heb nognooit ervaren dat ik stelselmatig vissen van hun schubben beroofde.

Wat ik wel ervaren heb ik dat ik vissen heb gevangen met grote littekens op hun kieuwdeksel dat volgens mij wellicht veroorzaakt kan zijn door een flink stuk lood dat tegen een kieuwdeksel aanbonst maar daar hoor je dan weer niemand over.....................
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-09-2010 20:06

Kennen ook stoppen met karperen. Weten we zeker dat ze geen schade meer oplopen.

Paai word weer vergeten,brengt meeste schade toe aan de vis.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-09-2010 20:22

Als je ziet hoe ze er hier na een paar dagen rietfietsen en paalschrapen aan toe zijn zou je ook blijvend letsel verwachten. Maar heus nie. Echt niet... Niet altijd. En dan maken ze hier ook nog van die bossen riet en takken aan de palen vast, de vist ragt wel door. Maar we wijken af..

Tjoep, de allesvoorkomer..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-09-2010 20:51

De schade die een karper oploopt door onverschilligheid of onnadenkend handelen tijdens het vangen laat zich niet vergelijken met de schade door natuurlijk gedrag. De eerste is door ons veroorzaakt en te voorkomen terwijl we bij de tweede schade volledig buiten spel staan. Dat is nogal een essentieel verschil.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

08-09-2010 21:16

Bij het gebruik van voorslag kan ik begrijpen dat een tube er lastig tot niet overheen gaat, maar de meeste voorslagen zijn ook juist dik daardoor zal deze ook minder snel het snij effect hebben dat een relatief dunne lijn (nylon,gevlochten) wel heeft. En natuurlijk zijn vissen er wel ooit erger aan toe met paaien of door lomp gebruik van materiaal e.d dan ze een schubje kwijtraken door een strakke lijn. Gaat me er ook meer om dat het geen moeite kost om een tube of leadcore leader te monteren aan je setup, terwijl er wel schade mee kan worden voorkomen ookal is dit vaak slechts beperkte schade.

Het valt mij op dat velen alles maar nalullen en niets uit eigen ondervindingen opstellen. Gebeurt zo vaak.

en daarom zal ik ook niet verder praten dan hetgeen ik meermaals met mn eigen ogen heb gezien, zo heb ik ook niet gezegd dat "tjoep" een allesvoorkomer is want dat is het in mijn ogen ook niet.

Op de foto dus een vis met een dergelijke snee, vis draait in het water en komt met de staart langs het gedeelte van de lijn waar de tube ophoudt en tjakka snee erin.
Afbeelding


Ook uit de praktijk en niet door nalullen weet ik dat een nylonlijn dit effect ook heeft in een vinger tijdens het uitgooien en dikkere lijnen minder snel/ minder fel in je vinger zullen snijden. (daarom heb ik voortaan tape in de tas, werkt perfect en ik kan nergens een vingerbeschermkapje kopen in de buurt)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-09-2010 21:23

Je kunt nooit 100% iets uitsluiten. Zo'n staartbeschadiging komt in mijn ogen veel vaker door bijvoorbeeld een niet gerepareerd gat in een landingsnet, dan een vis die over de lijn draait. Uitzonderingen kunnen de regel bevestigen.

DAn met die dunne lijnen: Penvissen..... ach, laat ook maar..

Het is niet de moeite die ik teveel vind om een leader te monteren, of een tube. Maar gewoon het feit dat ik zo min mogelijk poespas aan mijn hoofdlijn wil die de vis weer kan afschrikken?

Zoals Leen al zei:

Zullen we er maar mee stoppen dan?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jaap Ronner
Berichten: 97
Lid geworden op: 14-10-2007 18:34
Locatie: Doetinchem

10-09-2010 17:46

Beetje jammer Sven...

@ Thijs:
Zo heb ik het dus zelf ook ondervonden.
Wat mij tijdens het pennen eens is gebeurt, is dat ik tijdens het neerleggen van de vis op de onthaakmat (net nadat deze geschept is) ineens zag dat mijn lijn (na de tube) onder een schub zat.

Die schub zat aan één kant nog mooi vast, maar toch een beschadiging. Dat is gewoon een reden om met tube te vissen (ik heb hierna de lengte van mijn tube ook aangepast).

Gr. Jaap 8)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-09-2010 18:11

Beetje jammer.. Niet?

Als je een andere mening hebt dan de rest ben je al gauw raar. Maar goed. De tijd dat ik tijdens het pennen of korsten met een tube ga vissen (zou niet weten hoe en waarvoor ik dat nodig heb) komt nooit. Zou het al zien zeg, een drijvende korst met een lange tube ernaartoe. Wel zo onzichtbaar mogelijk lijn opspoelen maar dan een tube.. Whaha, mag ik even lachen. Hetzelfde voor het pennen. Moet je toch minimaal de lengte van de tube over de bodem laten lopen. Volgens mij snappen sommigen nog steeds niet wat ik bedoel. Ik snap wel dat als je lijn in het schepnet een schub meepakt je de lijn niet voldoende slap en vrij van de vis gehouden hebt. Komt dat door je setup of door de kunde van degene die de vis vangt? Na het landen de vis in het water onthaken scheelt een hoop. En doe ik ook altijd. Of ik knip het bij de haak af. Klaar.

Met de statische stokken doe ik het ook niet snel. Dan grijp ik liever naar andere middelen.

Ik mag met 15+ jaar ervaring ook niet meespreken. Zo werkt dat nu eenmaal. Maar ik neem wel eens iets aan hoor, zeker als het in de categorie "aannemelijk" of "waarheid" valt. En dan erken ik ook graag dat ik er naast zat.

Als ik dat in mijn ogen niet zit doe ik het ook niet. Noem het eigenwijs, noem het arrogant. Noem het wat je wilt. Discussies kunnen soms eeuwen doorgaan. En zo vermaak ik mij wel in de loze uurtjes...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

10-09-2010 18:17

Tube en pennen, die kende ik nog niet...
Maaruh, maak je niet druk om al dan niet tube gebruiken als je safetyclips of inline lood (op de ouderwetse manier) met een voorslag gebruikt. Zijn wel belangrijker zaken als je jezelf echt bezighoudt met visvriendelijk vissen (kan dat eigenlijk wel?). Bijvoorbeeld geen voorslag i.c.m. loodlossende "safety"systemen gebruiken.
Best wel veel vis met de pen gevangen, nog nooit een schubje gelicht. Ook niet tijdens het statisch vissen met een 40/00 fluorocarbon leader. Nou is dat geen bewijs dat het 100% schubvriendelijk is (schubben groeien trouwens weer aan... http://koiquest.blogspot.com/2009/07/karper-als-model-in-botonderzoek.html), maar wel reden voor mij om me niet al te druk te maken hierover. Zoveel mazzel geloof ik namelijk niet in.
Mocht iemand het terug aangroeien van schubben willen bestrijden, is al een topic over: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=18&t=51598&st=0&sk=t&sd=a&hilit=schubben
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Jaap Ronner
Berichten: 97
Lid geworden op: 14-10-2007 18:34
Locatie: Doetinchem

10-09-2010 19:11

Sven,

Heb je een foto van je set-up?
Vind het wel leuk om er even over door te gaan 8)

Ik noem jou eigenwijs. Of eerder stronteigenwijs. Gelukkig heb ik daar ook wat van meegekregen. Wat het nog boeiender maakt is de lengte van de onderlijn...

Gr. Jaap
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-09-2010 19:18

Eindelijk...

Maar wat ik dan niet begrijp is dat al die zeurpieten hier het artikel van Piet Vogel in de Spiegel niet noemen of veroordelen. Dat ging ook over minimaal en het niet gebruiken van tubes en leaders. Of lezen ze dat niet? Afijn, ik ben gelukkig niet alleen op de wereld. Is soms wel te merken aan het water ook :lol: Ben tenminste ook niet de enige stronteigenwijze met een afwijkende visie. Dat bevalt me wel

Ik zal het wel nooit begrijpen..

@ Jaap

Wat bedoel je met set-up? Penvissen? Gewoon stuitje-dobbertje-loodje-haakje. Korsten? Haakje. Drijvende brokken? Controller, stuitje haakje. KISS-principe, Keep It Simple Stupid! Geen rigs of aanverwante feestartikelen bij het struinen voor Sven

Statisch? Op het moment zie onderschrift. Anders Hybrid Leadclip aan minimaal 40/00 hoofdlijn met met diverse rigjes. Geen foto's van op het moment. Maak ik nooit foto's van, alleen als ik er echt voor ga zitten aan een tafeltje, met een bedoeling.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jaap Ronner
Berichten: 97
Lid geworden op: 14-10-2007 18:34
Locatie: Doetinchem

10-09-2010 19:26

Set-up: statische visserij; je laatste meter.

Maar ik heb het al gelezen/begrepen.
Toch heb je me er niet van overtuigd om zonder tube te vissen.
Waarschijnlijk heeft het ook met het gevoel dat je erbij hebt te maken.

Gr. Jaap 8)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-09-2010 19:37

Ik zou zeggen, lees het stukje van Piet, scheelt mij weer een heel stukje typen ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm