Deze kant en klare Aligners of krimpkous?


Gebruikersavatar
Emile ZEEKOE
Berichten: 25
Lid geworden op: 03-08-2010 10:43
Locatie: Heerhugowaard

24-08-2010 08:31

Ik ben sinds kort serieuzer bezig met karpervissen, zo ben ik nu ook mijn eigen rigs aan het maken inplaats van de kant en klare rigs te kopen bij de lokale hengelsportzaak. Nu kreeg ik in plaats van krimpkous van die kant en klare line aligners van PB.

Iemand ervaring mee en wat zorgt voor een betere inhaking de krimpkous of de line aligner?

Groeten
Emile
de beste visser is diegene die het meest plezier haalt uit zijn hobby
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

24-08-2010 09:41

Ik zelf heb ook ooit eens 2 zakjes line aligner mee gekregen om eens te kijken wat het was, want ik gebruikte het eigenlijk nooit tot ze het me mee gaven...

ik kan je zeggen dat ik 1 zakje heb terug gegeven, want ik vind het niet echt werken, maar dat is mijn mening... het viel mij op dat de keren dat ik het gebruikte en wat geland had dat de haak er niet optimaal in zat en ik niet langer had moeten wachten of hij was eruit... nu kan dat heus 1 of 2x gebeuren, maar helaas gebeurde dit mij iets te vaak... vandaar dat ik liever gebruik maak van krimpkous, want dat kan je nog beter naar je eigen vorm zetten voor de inhaking dan die standaard line aligners... en daarbij is krimpkous ook goedkoper (mits je het bij de electrozaak haalt).

dus persoonlijk zou ik als ik jou was gewoon krimpkous aan houden.. ;)

succes
Oja joh!!!
K. van den Herik

24-08-2010 09:49

Beste R,

Zou het niet zo zijn, dat door de dril het zaakje is opgeschoven?

Nu ben ik een redelijk kritische consument en ik wil graag tekortkomiongen benadrukken. Maar dat het spul niet goed vast zit is gelul, of je moest haakje 24 gebruiken. Zo niet moet je het spul wel vergenoeg op de haak schuiven. Dat betekent, dat ik zelf een klein stukje van de onderzijde afknip.

Misschien dat het spul iets stijver mag zijn aan de andere kant: meer dan de vorm houden hoeft niet.

Emile,

Het is niet of, maar en. Ik gebruik beide. Nu gebruik is de kant en klare versie. BTW alleen de longshankversie op alle haken.

Ik hoef neit te stomen
maar belangrijker: ik expirimenteer met lengte onderlijn, terwijl de ligne aligner altijd hetzelfde is. Met krimpkous kant het korter, langer, scherpere buiging, rondere bocht of weet ik veel.
Gebruikersavatar
Emile ZEEKOE
Berichten: 25
Lid geworden op: 03-08-2010 10:43
Locatie: Heerhugowaard

24-08-2010 10:03

Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst gevist met mijn eigen rig, ook nog beet gehad alleen is mijn rig bij de kwiklink losgeraakt (had geen sleeves bij me). Jammer want ik had graag gezien hoe de karper gehaakt zat zodat ik mijn conclusies kon trekken uit mijn zelfgemaakte rig.

Ga vanmiddag eerst sleeves halen en van de week beginnen met voeren voor een sessie van het weekend. Wellicht kan ik er dan wel eentje op de kant halen.

Groet,
Emile
de beste visser is diegene die het meest plezier haalt uit zijn hobby
K. van den Herik

24-08-2010 11:08

heet je of ben je?

alleen is mijn rig bij de kwiklink losgeraakt (had geen sleeves bij me). Jammer want ik had graag gezien hoe de karper gehaakt zat zodat ik mijn conclusies kon trekken uit mijn zelfgemaakte rig.


Kan je gelijk testen hoe lang het duurt voor de haak is kwijtgespeeld...
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

24-08-2010 15:22

Als je weet dat je geen sleeves bij je hebt ga je toch niet met een quick link vissen :cry:

gewoon een wartel pakken, lus door de wartel, haak door de lus, aantrekken en hij zit.... zo doe ik het sowieso standaard, heb je een quick link die iets minder quick is maar iig betrouwbaarder.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-08-2010 17:43

Flauwe kul die quick links, nog meer rotzooi op de laatste meter.

Die aligners werken prima, haakt mooi in het midden, onderin het bekkie. Ik gebruik ze met de fang twister en Uni van nash, ik gebruik ook alleen de korte versie van de aligners.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-08-2010 18:32

prbeer maar eens een onderlijn waar een stick op geregen is, op bevanstaande manier te bevestigen, evenals een onderlijn die je met boilie en al hebt laten soaken. Om over het lospeuteren van een gevlochten onderlijntje die je ff snel wil wisselen maar te zwijgen.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-08-2010 20:31

Gewoon nylon hoofdlijn aan de wartel binden. Is dat moeilijk?

Boilies laat ik soaken in het potje met soak om ze daarna op de hair te zetten.

Quick links zijn nuttig bij sticks. Voor de rest nergens voor.

Maar niet iedereen hoeft het daar mee eens te zijn hoor. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-08-2010 21:05

Ik gebruik bijna ook geen sticks Martijn, vaak heb ik putty of een sinker op mijn rig, wel gebruik ik een pva zakje met van alles en nog wat erin, bereik je bijna het zelfde mee als met een stick. Wat Kees aangeeft kun je je gesoakte bollen in een potje doen met een naald in de deksel. Ik houd de laatste meter het liefst lekker simpel, geen extra quick links + extra sleeves, ringetjes en ook geen anti tangle sleeves (dingen gaan ook nog eens omhoog staan onder water) op mijn rigjes. Valt alleen maar meer op onder water.

Aangezien de aligners wel ietsje grover zijn als krimpkous, zie ik absoluut wel de meerwaarde van deze aligners in.

Zie de quick links puur een ontwikkeling voor het gemak om een onderlijn te wisselen, wat je met een knoopje aan de wartel ook bereikt. Tevens heb je weer matrialen op je laatste meter wat in mijn ogen weer moeilijker is om te camoufleren.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-08-2010 21:21

Kees

Ten eerste maak ik bijna altijd gebruik van een leadcore voorslag ipv tube, op deze manier kan ik gebruik maken het helichod systeem.
Ten tweede knoop ik mijn onderlijnen altijd zonder wartel en zonder lusje in de hair, op die manier kan ik de lengte onderlijn en hair aanpassen aan de situatie.
Ik reageerde op de stelling dat quick links flauwekul zijn, ik probeerde een aantal prakrische toepassingen te laten zien waarin ze voor veel mesne wél handig zijn.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-08-2010 21:30

Niet iedereen hoeft het eens te zijn. Het is geen hart zaak.

Maar voor de zaken die jij noemt zijn er alternatieven die minstens zo eenvoudig zijn.

Bijvoorbeeld:

Wartel aan lus van leadcore. Als de wartel niet kan vanwege veiligheid montage, dan is een naaldknoop inderdaad een lastiger alternatief. Hoewel? Als je die zoveel gemaakt hebt als ik (vliegvissen), dan is dat ook een eitje.

Gevlochten knopen aan wartel met palomar knoop.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

25-08-2010 08:14

Leuk Kees, dat jij met al jou ervaring voor iedr1 constateert dat kwiklinks nergens voor nodig zijn. Heel knap.

Gelukkig kan ik het gebruik ervan wel waarderen. Scheelt sowieso een paar accuuus in een weekendje wildwatervissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-08-2010 08:55

Jaha, erg hé. Ook dat ik het eens met Dries eens ben.

Maar leg maar uit van die accu's. Wellicht heb je een mooie toepassing gevonden naast die van de stick.

Groet,
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

25-08-2010 09:11

K. van den Herik schreef:Beste R,

Zou het niet zo zijn, dat door de dril het zaakje is opgeschoven?



K v/d Herik, ten eerste heb ik het niet over opschuiven gehad en ten tweede beetje jammer dat je het gelijk gelul vind, want het is een mening die iemand geeft en dat hoeft niet per definitie gelijk gelul te zijn.. Er is bij mij niks opgeschoven toen, want de alles zat gewoon goed op de haak alleen zat die er gewoon slecht in en dat gebeurde niet 1x maar meerdere keren. Terwijl ik er met de krimpkous nooit last van heb gehad, teminsten niet zo vaak als dat ik even met de kant en klare line aligners werkte.. dus dan ga je na denken ligt het aan mij of aan de kante klare spullen... en het bleek dus daar aan te liggen..

maar goed nogmaals het is mijn mening en ik gebruik het niet meer, maar als jij er lekker mee vist en het super spul vind prima... houwe zo, alleen zie ik dat als gelul :P :P
Oja joh!!!
K. van den Herik

25-08-2010 09:51

Beste R,

Misschien handig om je bekrompen geest te openen en te lezen wat er staat en neit zoals alle karpervissers ongeveer eigen is: iets aannemen. Staat nl. nergens dat ik dat gelul vond ik vraag gewoon wat. De tip van het afknippen van de onderzijde krijg je er gratis bij... De bovenste zit niet ver genoeg doorgeschoven bijv..

AfbeeldingKees,

Maar laat maar, doe maar wat je wilt...


Kees,

Uit de filmpjes blijkt maar weer dat we gauw geneigd zijn om onze eigen beleving van iets als algemeen aanvaardbare enige regel te maken.

Heel simpel al 35 jaar (minimaal) bestaat er ergens een behoefte om een aantal dingen met elkaar te verbinden. Op een zodanige wijze dat dat ook weer snel los kan. Er is een weg gegaan van speldwartel naar kwiklinks met nog allerlei tussen stappen. Dat jij in jou belevingswereld denkt dit niet nodig te hebben is prima. Daarmee maakt het het product nog steeds niet tot iets onzinnigs. Gelukkig maar.

Hoe ik mijn accuus spaar? En ook nog meer en op zijn minst sneller meerdere karpers vang? Door de kwiklink? Lees mijn boek maar, whoaaa. Sommige dingen hou ik maar voor me zelf.

MVG

Klaas


http://www.henkkoster.nl/Accessoires/Wartels/Spro
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-08-2010 11:00

Nou Klaas, als je denkt dat dit echt nuttig is gezien de toepassing moet je het vooral gebruiken. Meen dat ik zoiets al in die trend beweerde, maar voor de hier genoemde voorbeelden is het niet onmisbaar. Ik kom nog uit een tijd dat je de hoeveelheid rambam tot een minimum beperkte. Ik kijk vooral wat ik weg kan laten of kan vervangen voor iets minstens even sterk of sterker maar subtieler (en als kan goedkoper). Nog steeds, maar dat is tegen de heersende mode om de laatste meter onnodig complex te maken (en duur). Zelfs voor de line-aligner, die echt iets toevoegd bij bepaalde haakmodellen, zoek ik eerder naar opties om die weg te laten.

Ik denk dat we aan dit zijpad nu wel genoeg aandacht besteedt hebben. Wat betreft de vraag, is mijn inziens de kantenklare line-aligner functioneel niet beter dan krimpkous. Met functioneel bedoel ik het verbeteren van het kantelen van de haak. Wel makkelijker te monteren, maar duidelijk wat lomper.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-08-2010 11:09

Wat voor de een handig is, is dat voor een ander niet. Dat maakt een product niet direct waardeloos.
Accu sparen is simpel, in de rubbetboot liggen een
aantal kant en klare onderlijnen klaar, na het afdrillen van een vis of ophalen van een rig(obstakelrijk water) vervang je je onderlijn en drop jeje hengel opnieuw, scheelt een keer heen en weer varen, dus toch handig die quick links!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-08-2010 11:25

Hadden we al gehad. Nagelclippertje in het rigetui, hoofdlijn losknippen en nieuwe rig aanknopen.

:D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

25-08-2010 15:35

K. van den Herik schreef:Beste R,

Zou het niet zo zijn, dat door de dril het zaakje is opgeschoven?

Nu ben ik een redelijk kritische consument en ik wil graag tekortkomiongen benadrukken. Maar dat het spul niet goed vast zit is gelul, of je moest haakje 24 gebruiken. Zo niet moet je het spul wel vergenoeg op de haak schuiven. Dat betekent, dat ik zelf een klein stukje van de onderzijde afknip.

Misschien dat het spul iets stijver mag zijn aan de andere kant: meer dan de vorm houden hoeft niet.



staat toch echt bij dat je het gelul vind dus wie heeft hier nu een bekrompen geest.. zou als ik jou was eerst maar eens een curcus lezen nemen als ik jou was, voor je gelijk met zulke uitspraken komt... en je had niks gevraagd hoor ;) je gaf alleen je mening en dat zijn 2 verschillende dingen..


Ontopic:
ik zou gewoon lekker bij krimpkous blijven is goedkoper werkt makkelijker en kan je zelf vormen zoals je wil... maar dat is mijn mening ;)
Oja joh!!!
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-08-2010 16:02

Ik maak er sinds dit jaar ook gebruik van, en wil eventje,s kwijt dat ik het ideaal spul vindt.
Wel hankt er een aardige prijs kaartje aan.
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

25-08-2010 16:15

Sander:

ze zijn er ook van Soul. kosten €6.95 voor 20 stuks.

kijk maar eens in de SOUL Catalogue
K. van den Herik

25-08-2010 17:14

Als ik het heb gezegd: Sorry R. Maar ik zou het wel gevonden hebben dan.

Wil mijn lood nog al eens clippen Kees. Zeker met opruimen handig ter wijl er niet echt nadelen zijn.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-08-2010 20:01

Ray v/d Bos schreef:Sander:

ze zijn er ook van Soul. kosten €6.95 voor 20 stuks.

kijk maar eens in de SOUL Catalogue


bedankt voor de tip ray :wink:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-08-2010 13:08

K. van den Herik schreef:Als ik het heb gezegd: Sorry R. Maar ik zou het wel gevonden hebben dan.

Wil mijn lood nog al eens clippen Kees. Zeker met opruimen handig ter wijl er niet echt nadelen zijn.


Kijk nog iemand die ze voor deze toepassing gebruikt :-)
Knip jij ook de rest van de handel van het lood?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)