even vlug een vraag over Martin Post zijn inline lood


Plaats reactie
dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

16-08-2010 21:16

hoi

ik wil het inline lood systeem van Martin Post gaan gebruiken
maar hij gebruikt een 140 gram lood daar voor

mijn vraag is mag het lood ook lichter wezen (80 gram)

omdat ik altijd een meter of 25 van mij af vis

groeten dave
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-08-2010 22:04

Tuurlijk! het getuigt juist van inzicht als je niet alles klakkeloos kopieerd omdat het in een blaadje staat. Juist door de werking te leren kennen en het aan te passen aan jou visserij word het bruikbare informatie
dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

16-08-2010 22:48

hoi martin

bedankt zal zo even 10 looden bestellen

want valt niet mee om die hier in het hoge noordenvan friesland tekopen

groeten dave
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-08-2010 22:49

Dave,

Martin vertelde me afgelopen week nog dat onderwaterbeelden aantoonden dat lood regelmatig meters verplaats werd zonder dat er een beet registratie plaats vond. Ook al werd er met gevlochten lijn gevist. De filmbeelden komen een dezer dagen op hun site te staan. Met zwaarder lood vissen ligt dan in eerste instantie voor de hand?.... Ook al vis je maar op 25 meter afstand.

Peter
dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

16-08-2010 23:13

hoi peter

geloof je graag als je zegt dat als bv op 100 meter afstand zit

maar 25 meter en dan meters verplaatsen daar heb ik mijn twijvels een beetje over

ik vis ook met toplood en dan strak over de bodum
dus niet met een zweeft draad of zo

maar als je op grotere afstanden zit bv 100 meter dan geloof ik je gelijk
want dat is ook niet strak te draaien waardoor je een heel stuk hebt wat zweeft
wat dus ruimte geeft om je lood teverplaatsen zonder dat je het merkt

groeten dave
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-08-2010 00:38

Dave,

Is dan ook de rede dat ik er een ? bij gezet heb. Video opnamen roepen op dit heikele punt meer vragen dan antwoorden op. Daniel en zijn mannen zal naar ik begrepen heb onderwater hier nog meer uren aan gaan besteden.

Ben wel van mening dat toplood de registratie van een aanbeet hindert. Is het anders dan verneem ik het wel.

Krijg wel de indruk dat onderwater opnames die in het verleden gemaakt zijn wat gekleurd waren. Beelden die daar in tegen vragen oproepen werden niet begrepen of mogelijk bewust niet gebruikt………….

Peter
K. van den Herik

17-08-2010 07:30

Dave,
Zijn inline lood ken ik niet, als je het safeteysysteem van pb bedoeld, maar dan als inline variant:

Het lood moet los komen bij het kopschudden, maar ook bij lijnbreuk. Hierbij geldt hoe zwaarder het lood, hoe sneller dit is.

Daarnaast is de prik door het lood in een aantal situaties waar in de vis niet recht op de lijn weg zwemt, minder direkt. Ook hier een stukje compensatie dus.

MVG

Klaas
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

17-08-2010 07:53

Ben het voor 2 jaar geleden al aan het proberen geweest, 140 gr. is in mijn ogen te zwaar.
Namelijk op wateren waar witvis ook zwemt en die prikken zich aan de haak krijg je maar 1 piep en vervolgens ligt die de hele nacht eraan te bengelen zonder dat je een aanbeet krijgt. In mijn ogen is meest ideale gewicht 113 gr.
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-08-2010 08:10

Als het lood te licht is zal het systeem minder of zelfs niet werken. Je hebt tegen druk nodig en dus zwaar lood.
Anders bestaat de kans dat de vis nog met de hele handel achter zich aan zwemt.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-08-2010 08:52

Beste Hans,

Ook brasem is tot de gekste capriolen in staat. De beelden waarbij hij in staat is het lood (weet het gewicht niet) in het rond te laten slingeren bij een aanbeet komen binnenkort ook op de site van PB te staan. Zit je op een harde bodem te vissen of een van slib speelt al een rol voor je gewicht bepaling. Vis zelf in veel gevallen met 135 gram lood. Wie zegt me dat die ene piep niet van een bak van 25 kg is, als ze er zwemmen?

Peter
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

17-08-2010 08:54

De eerste prik blijft belangrijk dus ik zou niet te ligt gaan vissen... Zelf gebruik ik soortgelijk systeem met 110 a 125grams loden...

p.s. Er staan al onderwater beelden op de site van het Karper Magzine...
Gebruik je verstand aan de waterkant.
K. van den Herik

17-08-2010 09:12

op extreme, lees 200 en meer, afstanden liever nog zwaarder lood, zo rond de 2 ons. Maar dat was al met ouwerwetse systemen ook. De brasem trekt dan het lood los en er is direkt contact, dus een signaal. Maar geldt ook voor kurpels hoor. Je schrikt soms op welke plek je je lood tegen komt. Ook met gevlochten spul
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

17-08-2010 10:01

Inderdaad Klaas,

Soms is het zeker schrikken. Ik zat vorige week met Daniel in Frankrijk en ontdekte dit verschijnsel enkele malen. In de nacht geen enkele piep en dan sochtends vroeg tijdens een duikinspectie van de stek ontdekken dat het haakaas meters is verplaatst..Voor je beeldvorming: we gebruikten een traditionele schocker dus veel beter zal je een aanbeet niet kunnen registreren. Maar het is in ieder geval weer stof tot nadenken.. :wink:

Dave,

Zoals Klaas ook al aangeeft het liefst zo zwaar mogelijk. Waar de grens ligt is moeilijk te zeggen maar in de praktijk is gebleken dat het systeem ook prima werkt met 80-90 gram. Mocht je nog andere vragen hebben dan hoor ik het wel van je.

Peter,

Ik zal Daniel vragen om het 'brasemfilmpje' snel op Youtube te plaatsen. Dan kan iedereen meegenieten. Zodra het online staat zal ik de context ook uitleggen, dan lig je helemaal dubbel.. :lol: :lol:

Groetjes Martin
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

17-08-2010 17:15

pj otte schreef:Beste Hans,

Ook brasem is tot de gekste capriolen in staat. De beelden waarbij hij in staat is het lood (weet het gewicht niet) in het rond te laten slingeren bij een aanbeet komen binnenkort ook op de site van PB te staan. Zit je op een harde bodem te vissen of een van slib speelt al een rol voor je gewicht bepaling. Vis zelf in veel gevallen met 135 gram lood. Wie zegt me dat die ene piep niet van een bak van 25 kg is, als ze er zwemmen?

Peter


Ik heb al meegemaakt met 140 gram rond 23.00 uur op linker hengel een piep en rond 3.00 op de andere hengel een piep en in de ochtend 2 platte eraan welliswaar kleine maar toch die zitten ook overal.
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

17-08-2010 19:25

hoi



peter

ja toplood heeft iets minder door (wrijving door het oog)
maar hangt ook van af hoe ver je weg vist
ik heb er geen last van bij 25 meter
zal vast bij 100 meter wel anders zijn

als ik geen toplood gebruik veel last van lijnzwemmers
en dan kan ik ook bijna wel haaks naar boven vissen
want zit nooit in diep water hoog uit 2 meter diep


Martin

stuur je zo wel even een pbtje



hans

gewoon inline lood zeker

heb al een paar keer mee gemaakt dat je met 80 gram
een enkele piep krijgt en dat je niks meer hoor en haal je hem later op zit er zon stink brasem aan
dat ik ook de reden dat ik van lood systeem wil veranderen
en dat ik het systeem wat martin hier neer heeft neer gezet
een goed systeem volgens mij
wel de prik van inline lood en dan is de lijn helemaal vrij dus gelijk contact met vis
en merk je snel als zon guppie er aan zit


groeten dave
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

17-08-2010 22:21

Zou je als je maar op 25m afstand vist niet beter een goed zinkende lijn pakken en met slappe lijnen vissen, geloof het of niet maar de beetregristratie is beter, een paar wakers van 2 tot 4 gram eraan voor terugzwemmers en ik denk dat je beter afbent.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

18-08-2010 21:37

Over welk loodsysteem van Martin Post hebben we het dan, stond dat in een blad ofzo, misschien dat iemand het kan uitleggen.
Alvast bedankt!
dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

19-08-2010 00:00

hoi frank
ging om deze setup
http://www.karperwereld.nl/artikel/mart ... _deel2.php

groeten dave

Frank Verstraaten schreef:Over welk loodsysteem van Martin Post hebben we het dan, stond dat in een blad ofzo, misschien dat iemand het kan uitleggen.
Alvast bedankt!
K. van den Herik

19-08-2010 08:15

Moest ik een kritiekpunt moeten leveren, zou ik zeggen dat dit van geen kanten werpt en de kans op in de war gooien groot is. Het spul is, ondanks de stick, uit balans.

Moest ik een opbouwend kritiek punt leveren:

er zijn vissers die meedenken en met hun oplossing komen zxie topic elders.

Gevraagd: turflood inlinle en wartel in de munt variant al dan niet met nokkels.

MVG

Klaas
dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

19-08-2010 23:33

hoi klaas

is dit wat je zoekt

http://www.bukkumhengelsport.nl/index1.html

groeten dave

K. van den Herik schreef:Moest ik een kritiekpunt moeten leveren, zou ik zeggen dat dit van geen kanten werpt en de kans op in de war gooien groot is. Het spul is, ondanks de stick, uit balans.

Moest ik een opbouwend kritiek punt leveren:

er zijn vissers die meedenken en met hun oplossing komen zxie topic elders.

Gevraagd: turflood inlinle en wartel in de munt variant al dan niet met nokkels.

MVG

Klaas
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

20-08-2010 05:30

Moet hier toch even op inhaken:

Ik kan me vergissen, maar we hebben het hier toch over een semi-vrijloop systeem?
Zo ja, het volgende;

1. Het systeem; Wanneer de karper zich prikt, zal het lood zich ontdoen van het systeem. Voor dit systeem heb je in mijn ogen een zwaar lood nodig (let op, statisch ..en slapend en al), waarom? Een wat minder zwaar lood kan er voor zorgen dat de vis meters kan maken, al schuddend met de kop, alvorens de haak gezet is. Ook zal de druk op de lijn bij een zwaarder lood (wanneer het lood op de lijn danst) dusdanig groot worden dat de karper bij het schudden wel het lood (kan kwijt raken) (op of zonder lijn) maar de druk van de semi gespannen lijn ook zorgt voor inhaking. daarom zou ik niet te slappe lijnen vissen.

2. natuurlijk kan je wel met lichter lood vissen, maar wanneer 'wij' liggen te slapen is de prik en dus met een zwaarder lood naar mijn mening essentieel voor een wake up call. zinkende lijn of niet, het gaat in deze over het systeem wat oa. Martin beschrijft/ laat zien.

3. Kwestie van weten hoe je vist. Kortere afstanden met zwaar lood, zoiezo= zachtere hengel met (ivm de veiliheid van de vis en het verspelen daar van). werpen met zwaar lood, is helemaal waardeloos, uitvaren.

En idd, het ligt er maar net aan van welke richting de vis komt en het aas word genomen en dus welke kant de vis op zwemt, Dat zal altijd blijven, het blijft vissen! :) naar links of rechts heb je vaak geen enkele notie van een aanbeet.. maar bij zwaar lood zal veelal een betere indicatie geven door de druk van de lijn in combinatie met 't zwaardere lood, maar het ligt ook een beetje aan het geheugen van de lijn denk ik. Vandaar, weet waar en wat voor afstand je wilt vissen en speel daar op in.
gr
Plaats reactie