systeem om vis naar de oppervlakte te krijgen?


Plaats reactie
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

12-05-2010 21:19

Beste Boarders,

Ik ben op zoek naar een systeem wat helpt om de vissen sneller naar de oppervlakte te krijgen.

Iemand ideen / tips?
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

12-05-2010 23:20

daar is geen systeem voor
wel voer
gewoon een goede uitlekkende bol met een olie basis (zou ik kiezen)
olie drijft namelijk en lokt de vis
of misschien is het beter om water en olie basis flavours te gebruiken zodat er op de oppervlakte geur/smaak is en ook in de onderliggende waterlagen.

kijk maar wat je er mee doet
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

13-05-2010 09:07

Hoi Jasper,

Bedankt voor je antwoord maar ik ben waarschijnlijk niet duidelijk geweest in mijn vraagstelling.

Ik ben op zoek naar een systeem of andere tips die mij kunnen helpen om de vis na de aanbeet sneller naar de oppervlakte te krijgen. Hierdoor zal ik minder last hebben van de aanwezig bodemobstakels in het water.

Mvg
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

13-05-2010 12:23

Dan zal je je lood moeten lossen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-05-2010 13:49

Of een actieverende ballon bij een aanbeet op je rig . :)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

13-05-2010 17:13

Aan de oppervlakte vissen misschien een idee...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
stefan visser
Berichten: 105
Lid geworden op: 20-09-2009 16:45

13-05-2010 18:46

Beetje jammer als iemand een goede vraag stelt er geen gewone oplossingen komen.
Nou Maarten wat bij mij goed werkt(vis op water dat veel obstakels op de bodem heeft)na de aanbeet meteen heel snel en ver naar achteren lopen. Het valt me op dat de vis dan heel snel naar de opp.komt.
Probeer het eens ik hoor graag hoe jou bevindingen zijn met deze techniek
Werner Dpe
Berichten: 84
Lid geworden op: 24-09-2009 22:33

13-05-2010 18:55

Probeer eens je hengeltop onder water te houden en de slip iets strakker.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

13-05-2010 18:59

Ja lachen, we gaan bekkentrekken... 8) :roll:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-05-2010 21:15

Met je top naar beneden trek je hem juist de opstakels in lijkt mij.

met een polybal je lijn hoger laten lopen. daarna de boot in.

Ik weet de situatie niet precies natuurlijk dus mischien moet je wat meer vertellen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-05-2010 22:57

zwaar lood gebruiken in mijn ogen.heb deze theorie nooit toegepast eigenlijk.maar theoretisch gezien trekt een vis de tegengestelde richting op waar aan getrokken word.dus als men zwaar lood gebruikt en de slip helemaal open zet,lijkt mij dat de vis vanzelf omhoog komt zetten.

correct me if im wrong mensen.heb dit zelf nooit toe gepast/hoeven passen.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

14-05-2010 03:51

Ze gaan meestal tegen de weerstand in, drijvers in je lijn werken (hiervoor) alleen als de karper ze niet onder kan trekken en dus werken ze niet of je moet jerrycans gebruiken 8) Misschien je lijn laten drijven met hulpmiddelen en dan na de aanbeet snel in de boot alles binnendraaien en boven de vis pas gaan drillen, dat zulks werkt waar het kan zal wel, maar dan blijft die vis mi. meer door het uitblijven van weerstand in de beginfase van de dril uit de rotzooi dan door het drijfvermogen van die boeien...

Op ondiep water werkt je top laag houden zeker wel, ik vis al aardig wat jaren best vaak (wanneer het kan) met mijn hengeltoppen al bijna op de bodem van het water wanneer deze nog op de steunen liggen (moet je ook doen worden je hengels mooi wit van :lol: ), zo vissend gebeurt het (op releatief ondiepe stekken) toch regelmatig dat een karper met de aanbeet uit het water springt of bovenin gaat liggen kolken (slip staat natuurlijk dicht en hengels zitten goed vast, van die snag ears ( handmade by Bart Voeten natuurlijk de rest is kut 8) ) langs je optonics zijn hierbij beslist geen overbodige luxe, en zijn zelfs essentieel als de hoek waaronder je lijn je hengel verlaat meer is dan een graad of 30, of je moet over errug goede reflexen beschikken 8) of van zwemmen houden ), met name op ondieper water is dat echt een duidelijk gevolg van de positie van de hengeltop (of eigenlijk het punt vanwaar de druk op de lijn naar de vis komt te staan natuurlijk) als je dan op niet te lange afstand vist (dat zal toch ook niet als je tussen de obstakels vist) en je hebt een haak waar je vertrouwen in hebt dan kun je ze meestal met wat ‘hardhandig maar wel met beleid drilwerk’ ook wel redelijk hoog houden en snel scheppen. Als het water dieper is dan een meter of twee, dan kun je niet meer ‘van onder af aanslaan of drillen’ en werkt het niet meer zo goed (om de vissen omhoog te krijgen dan) bij mij niet in elk geval.


Het klinkt misschien stom maar de keren dat ik gevist heb in situaties met diep(er) water waarin een vis duikend tijdens de dril in een obstakel kon komen zonder eerst lijn te nemen (als ie ervoor door de slip moet is de oplossing simpel; durven je testcurve achter je laten 8) , geen ruimte geven; klaar. Als dat niet lukt heb je of kuthaken, of dril je als m'n zusje, of je vangt wel heule grote kerpels :D ), wat trouwens niet vaak is omdat ik dat geen fijne situatie vind maar goed soms kun je weinig anders (ja niet gaan vissen ik weet het, ik weet het :) ), dril ik juist als een poot met een jurk aan totdat de vis in de veilige zone komt (waar ie zonder door de slip te gaan geen obstakels kan vinden). Dat lukt op die manier opvallend vaak, maar het blijft kut vind ik, je hebt nou niet echt controle over de zaak enzo… Maarrr het lijkt wel of vissen wanneer er minder aan ze getrokken wordt, zelf ook minder trekken tijdens de dril, en dan vooral minder snel obstakels in gaan… Dat is ook iets wat ik heel erg duidelijk heb gemerkt tijdens mijn trutputsessies van vorig jaar met longshank nailers, normaal (met superhooks) dril ik minimaal 'stevig', dan vechten eigenlijk alle karpers ook wel fel terug, maar met een long shank nailer (= benthook, piggyback achtig) leek me dat geen goed idee, dus lichtere stokkies op de steunen gezet, slip voor de verandering los en drillen als een vaaddoek, en ook dan merkte ik heel duidelijk dat die vissen ook gewoon geen moer deden in verhouding tot wat ze 'normaal' doen wanneer ik 'normaal' drilde...Ze deden zelfs zo weinig dat van om en nabij de vijfendertig beten die ik vorig jaar op een 360 graden rig kreeg, er geen 1 is losgeschoten, en als je de inhakingsplekken van de rig ziet (goedgeknoopt haakt die rig ook karpers die het aas 'vooruit duwen' in plaats van opnemen, dat zie je aan de oppervlakte erg veel en op die dvd's komt ook vaker een haakaasje tegen een bek aan dan dat het er daadwerkelijk ingaat, vandaar leek het me wel handig om een rig te vissen voor aas duwende vissen (was ook zo) maar goed daar ging het niet over :lol: , daardoor zat de haak eigenlijk vrijwel nooit in de onderlip, meestal eigenlijk een buitenkantje bovenlip in een velletje, dat gecombineerd met een benthook maat 8 (dat is een klein bochtje!) dan heb je de allerberoerdste inhaking ever (maar wel veel meer inhakingen dan met normale rigs) en zeer weinig foutmarge tijdens de drils, maar dat was dus ook niet nodig want zolang ik niks deed tijdens de dril behalve lijn opspoelen die de vis terug gaf (winnen deed ik niet) en een beetje strak houden met de hengel recht omhoog zwommen ze eigenlijk allemaal op 4 verschillende wateren binnen erg korte tijd mijn net in. Je zou zo overwegen dan maar overal als een vaaddoek te gaan drillen maar er is geen hol aan :lol: Sjesus wat een verhaal en het ging me om het voorbeeld dat wat een vis doet tijdens de dril voor een erg groot deel wordt bepaald door wat de visser op dat moment aan de andere kant van de lijn doet, wat eigenlijk ook wel logisch is natuurlijk maar vooral het vissen afgelopen jaar met zo'n trickybovenlipvelletjesnailendrigje heeft wat dat betreft mijn oogies wel geopend; die vissen reageren op wat wij doen tijdens de dril, en heel erg direct ook, ik dacht altijd dat het andersom was :P


Met een dichte slip vissen wil ook wel eens werken op dieper water om de vissen naar boven te krijgen met de aanbeet volgens mij, tenminste sinds ik eigenlijk vrijwel overal waar het kan mijn slip zo goed als dicht heb staan, komen er (veel) meer vissen in de beginfase van de dril kolkend boven…


Als je je lood los laat komen tijdens de aanbeet dan komen ze op een of andere vage manier ook vaker boven (bij mij) maar dat loodlossen is ook niet echt ideaal, behalve als je toch een spreekwoordelijk halfjaar zit voor een beet, dan zou ik het gewoon doen :P

Niet zelf gedaan maar van horen zeggen; wat vrienden (met boot) van mij (zonder boot 8) )die op een vrij bizar obstakel water aan het vissen zijn, vertelden me laatst dat als je niks doet na de aanslag en alleen je hengel pakt en met lichte spanning op je lijn naar de vis vaart en pas boven de vis begint te drillen, dan zijn ze vaak ook niet veel verplaatst van het punt van haken, en vanuit de boot kun je ze natuurlijk van de bodem weg trekken als je er boven zit, maar dat spreekt voor zich. Werkt voor hun tot op heden nog prima, vanaf de kant drillen kan daar niet, en op deze manier verspelen ze tot nu toe niks meer (krijgen ook niet zo veel beet trouwens 8) 8) 8) )

Als ze tijdens de dril zonder lijn te nemen duikend in harde obstakels kunnen komen, dan lijkt het me beter om een andere stek te pakken of op een andere manier naar je stek toe te vissen of dichter onder de kant of weet ik veel, want dan kun je er gif op innemen dat wat voor systeem je ook gebruikt, het zeker wel een keer goed misgaat… En dat is kut voor de karper in kwestie en voor je fotoboek ook, want die keer dat het misgaat is het natuurlijk geen rietknol maar de beul des puts himself 8) verlies-verlies situatie :)
8)
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

14-05-2010 16:16

@robert: Leuk om te lezen :wink: :D
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-05-2010 00:28

Heel mooi Robert!

Zeker het laatste kan ik me in vinden.

Als je kennis opdoet in andere gebieden, Hoef je niet zo link te vissen om aan je visje te komen...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

19-05-2010 12:52

Lood lossen is inderdaad een manier om de vis boven te krijgen.
Ik vis met een inline systeem waarbij het loodgewicht gebruikt wordt om te haken, daarna schuift het over de lijn. Ik gebruik lood van 90 tot 130 gram.
Bijna alle vissen die ik vang komen vrijwel meteen boven.
Voor dit systeem gebruik ik:
Gardner plummet 25 lb leadcore
4 cm 0,75 mm diameter tubing
shockbead
rubberen kraal.

monteer de shockbead en tubing op je leadcore, verwijder de insert uit het (fox) lood en schuif dit op de tubing. Fixeren met een rubbere kraal. Als de vis 1x schud met zn kop komt de kraal los en is er geen weerstand meer omdat het lood vrij over je lijn kan schuiven.
Bij Fox is de opening in het lood groot genoeg om over alle knopen een te kunnen.
Let wel op dat het lood geen scherpe randen heeftzodat je lijn niet beschadigd.
Roy Vrugt
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-06-2010 12:42

07-06-2010 17:55

hallo,

ik zag net staan van "zwaar lood gebruiken, de karper zwemt de tegengestelde grichting op" dat is vaak wel zo. maar aan de andere kant moet je het de karper ook makkelijker maken om naar boven te gaan denk ik. zelf vis ik (op rustig water) het liefst met een loodje van 65 gram. hierbij kan ik de karper wel redelijk goed boven krijgen. ik denk dat dat ook per water en soorten karper verschilt. de karpers die ik meestal vang zijn tussen de 15 en 20 pond. en met karpers die rond de 30 pond zitten zal het weer op een andere manier werken.
Plaats reactie