het puntje op de i


Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

21-01-2010 15:38

5cm
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

21-01-2010 15:52

Wat is het verschil tussen een rig van 12 cm of dezelfde maar dan 17cm van mij part

ehmm 17-12= 5 cm. , zo heb ik dan nu een diepvries gewonnen :lol:


wat maakt een rig superieur in mij ogen,

- een scherpe haak vers uit het pakkie.
- een haak die snel prikt, maar toch genoeg houvast heeft.
(longshanks vallen voor mij af, geen optie bij obstakels)
- een krimpkousje waardoor de haak sneller 'pakt'.
- een stukje siliconen sleeve zodat hij niet handig in de knoop te gooien is.
- een juiste lengte van de hair, bij mij meestal een centimeter onder de
bocht van de haak.
- niet teveel toeters en bellen erop als hij maar haakt en vasthoudt.

maar ik vind locatie nog het belangrijkste, en daarna komt nog altijd camouflage van het hele vistuig onder water. Als ie maar draait en vlijmscherp is dan is de rig ok 8)
K. van den Herik

21-01-2010 15:53

de strijkijzer is er uit, nu voor de uitzet: en het verschil in werking?
(longshanks vallen voor mij af, geen optie bij obstakels)


Valt reuze mee in het echt trouwens. LS korda maatje 10 pfff
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

21-01-2010 16:03

Yess, eindelijk van die gekreukelde overhemden af.
On:
De 12cm zal zich na aasopname sneller strekken dan de 17cm.
Echt veel zal het in werking mijns inziens dus niet uitmaken.
Verschil in werking is er naar mijn mening wel igv extreem korte onderlijntjes van 5-6cm. Deze zullen (is de bedoeling) al prikken zodra de vis na de opname zijn bek sluit en dus niet tijdens het strakzwemmen van de onderlijn.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

21-01-2010 16:13

K. van den Herik schreef:vertrouwen is het duurst van alles.

maar op hoeveel punten kan dat beschaamd worden of kan jezelf een foute inschatting maken?

Wat is het verschil tussen een rig van 12 cm of dezelfde maar dan 17cm van mij part



Met veilig voer en tijd weet je die paar centimeters wel weg te cijferen Klaas


Groetjes
K. van den Herik

21-01-2010 16:54

Helaas ligt vaak daar het probleem Ruud. Tijd om te voeren ontbreekt een beetje.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

21-01-2010 16:58

Dan pas je daar je voer tactieken op toe :wink:

Groetjes,
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

21-01-2010 18:16

K. van den Herik schreef:
hoeveel werkzame delen kent een rig?


Voor mij ook 1…het moet vis op de kant brengen.
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

21-01-2010 19:11

thijs wijnhoven schreef: - een scherpe haak vers uit het pakkie.



niet elke haak uit het pakkie is scherp!! houdt hier rekening mee als je echt denkt dat dit het . op de I is.......
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

21-01-2010 22:39

Dat klopt Bas, had ooit zelfs bij een pakje armapoint SSC mt 7 (favoriet bij mij) een haak ertussen zitten die niet alleen bot was, de haakpunt stond gewoon krom :-?
Dit was wel een uitzondering, verder tot nu toe alleen heel scherpe haken gehad bij dit type.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

21-01-2010 22:42

als ze niet in de knoop raken vind ik mijn rig al superieur genoeg :P
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

21-01-2010 23:12

thijs wijnhoven schreef:
- een scherpe haak vers uit het pakkie.


niet elke haak uit het pakkie is scherp!! houdt hier rekening mee als je echt denkt dat dit het . op de I is.......


Bas, helemaal gelijk. Hier kun je niet klakkeloos vanuit gaan. Ik test ze eerst
even door ze op mijn vinger te prikken en te kijken of ze 'pakken'.
Ik heb het nog niet zelfmeegemaakt dat een haak vers uit de pak niet
scherp was (korda en ashima), maar een productiefout kan altijd.
K. van den Herik

22-01-2010 07:17

Werkzame delen zoals ik dat zie:

haak: groot, klein ls, klauw...
hair: kort, lang, materiaal..
Vertrekpunt hair vanaf haak: boven, punt...
verbinding onderlijn aan haak: la, bledknoop...
Onderlijn materiaal
Wartel
verbinding wartel met onderlijn

En weet je: 25 cm nylon onderlijn werkt altijd.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

23-01-2010 15:45

Klaas,

Om even terug te komen op het ondanks of dankzij verhaal.
Op het moment zelf was het natuurlijk zo dat visser Y zat was om elke keer alles te vernieuwen. Achteraf kun je denk ik toch wel spreken van dankzij omdat de stekken van visser X en Y praktisch even goed waren. Als het ondanks was dan had visser X dus ook moeten vangen maar was enkel wat meer vermoeid geweest.

Wat betreft de werkzame delen.
Je lijst ziet er leuk uit, maar ze zijn als losse componenten natuurlijk waardeloos. Alleen als de losse componenten bij elkaar passen heb je een goede rig. Longshanks kunnen heel goed zijn, maar tevens "dodelijk" voor de karperbek wanneer gevist aan een lange onderlijn, met verlengde haaksteel en korte hair. Is het werkzame deel LS haak dan slecht? Nee, maar in combinatie met de andere werkzame delen weldegelijk.

Groet Bart
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

25-01-2010 14:21

Bart wie zegt dat de rigs de oorzaak waren. Zat de gene die vis ving niet met de stroom mee te vissen? De karpers azen vaak tegen de stroom in, waardoor ze als de school niet erg groot is allemaal door een persoon gevangen worden.
blub blub
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

25-01-2010 14:47

Jan,

Zoals ik aangaf waren de stekken van X en Y praktisch even goed! (ze hadden er namelijk eerder ook gevist)
Natuurlijk zijn andere factoren nooit uit te sluiten maar ik vond dit wel een mooi voorbeeld en ben er ook van overtuigd dat de rig hier een groot verschil maakte.

Groeten Bart
K. van den Herik

25-01-2010 15:21

Longshanks kunnen heel goed zijn, maar tevens "dodelijk" voor de karperbek wanneer gevist aan een lange onderlijn, met verlengde haaksteel en korte hair. Is het werkzame deel LS haak dan slecht? Nee, maar in combinatie met de andere werkzame delen weldegelijk.

allemaal werkzame delen dus...
rest my case
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

25-01-2010 15:56

Klaas,

Natuurlijk, meerdere werkzame delen, maar het succes wordt niet bepaald door afzonderlijke optimalisatie.
Zinvol spreken over de werkzame delen kan in mijn ogen dus ook alleen zin als de overige delen ook genoemd worden.
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

25-01-2010 21:52

wat ik zo raar vind is dat iedereen aan het camoufleren is(wat ik zelf ook egt doe) mar er vervolgens wel 5 ringetjes 3 sroppertjes kraaltjes loodjes elastiekjes en 3 soorten onderlijn aan dr hair hebben ....

Hou het simpel! en hoe meer er aan een rig zit hoemeer er ook fout kan gaan .. om te beginnen met het ingooien! .

ook de camouflage komt niet heel erg tot zn recht op zn manier!

Maar goed dat is mijn mening.

liefst de oude snakeskin nog! met de kleine fluorcarbon kern! stukje gestript,korda longshank er op (niet te groot) stukje krimpkous dr op! en ik heb mn rig voor mekaar ..
dat is mijn puntje op de i voor ditjaar .... (ook al ben ik geen instant visser maar een voervisser)

Gr Tomba
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
K. van den Herik

26-01-2010 07:29

Bart,

Wat ik gek vind, is dat witvis zich niet haakt in jullie geval met die botte haak en karper wel.

Als je de werking van een onderlijn wil begrijpen, denk ik dus dat je alle onderdelen en hun werking in de onderlijn moet kennen.

Alle reclame boys praten en schrijven over ringetjes en dingetjes en gadgets Tomba, zodanig dat jij het spul koopt en het liefst ermee vis, zodat zij er voordeel van hebben door het niet te gebruiken en te vangen.


Koen niet die K(n)oop(t)(s) liever. De hair aan de haak dan.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-01-2010 08:12

Ringetjes en dingetjes...:

Rig rings laat ik altijd weg op de haaksteel. Zo ie zo, zijn mijn hairs nooit doorgelegd langs de haaksteel middels ringetje of krimpkous. Naar mijn idee hebben deze invloed op het indraaien en vrijheidsbeweging van de haak. En dat bedoel ik niet positief.

Opzich, ok, je verzwaard de haakpunt... Maar dan moet de haakpunt wel de gelegenheid krijgen naarbeneden te vallen of strak getrokken te worden tegen onderkant bek. Mijn inziens wordt dit effect gehinderd door ringentje of krimpkous. Daarnaast is die ook makkelijker uit te spugen. Bij ejectie fliegt de haak er prachtig achteraan in zo'n positie dat je ook niet hoeft te hopen dat die alsnog vlees meepakt.

Waarschijnlijk trap ik wat mensen op de tenen met deze uitspraak. Maar het is wel mijn mening...

RC
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 26-01-2010 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-01-2010 08:31

Dit gezegd te hebben, denk ik dat je het nadelig effect daarvan kunt compenceren door een lange hair of een hele korte rig te gebruiken.

Ik denk hierbij aan 2 opnamesituaties. Namelijk een (wat langere) onderlijn die speelruimte heeft in de bek van de vis en een korte onderlijn die gelijk indraait om vlees te pakken....

Nog meer overbodige ringetjes en dingetjes...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-01-2010 19:30

Sla ik deze topic nou ook al dood.... 8)

OK, ik wilde geen nieuwe openen om mijn bewering te bespreken.... Maar het past wel mooi bij deze.

Wie schiet?

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

26-01-2010 21:12

Klaas,

Misschien idd vreemd maar ik denk dat het te maken heeft met de grotere krachten die vrijkomen wanneer een karper "bolt" dan wanneer een witvis het hazenpad kiest.
Voor de rest ben ik het met je eens dat je de werkzame onderdelen moet begrijpen, en dan vooral wat voor invloed ze hebben op het eindresultaat onderlijn wanneer je ze combineert met de andere werkzame delen.

Robert,

Ik kan je gedachtegang goed volgen maar heb een iets andere mening. Ik denk dat het juist wel van belang is om je hair te "semi-fixeren" halverwege de haaksteel. Voordeel van semi-fixeren vind ik dat de haak altijd in de juiste richting de bek ingaat en wanneer de onderlijn verder ook klopt meteen vlees kan pakken.
Zoals je al aangaf heeft fixeren het nadeel dat bij uitspugen de boel andersom terugvliegt. Echter, ik ben er van overtuigd dat je in vrijwel geen enkel geval een vis zult haken tijdens het uitspugen. Misschien per ongeluk, maar nooit bewust zo gestuurd.
Wat ik dan wel weer belangrijk vind is dat het rubbertje dat de hair fixeert heel gemakkelijk gaat schuiven wanneer de vis gehaakt is, zeker wanneer er gevist wordt met groot aas. Wanneer de vis namelijk heel licht gehaakt is en begint te “spugen” (nog voor de “bolt”) dan moet het rubbertje richting haakoog glijden om het eruit wippen van de haakpunt zoveel mogelijk te voorkomen. Helemaal voorkomen gaat je niet lukken want daarvoor zijn er teveel andere factoren in het spel, maar alle beetjes helpen.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-01-2010 21:39

Mooi geschoten Bas! Bedankt...

Met semi fixeren gaat die inderdaad mooi de bek in, maar dat vind ik niet interessant.
Zelfs die ene enkele of dubbele platte knoop op de rig ring heeft zoveel nadelig invloed, mits met een korte hair toegepast. Dat juist op het moment dat het er toe doet. En dat is niet de opname, maar de gedraging van je rig tijdens het straktrekken en inhaking.

Daarnaast zal het mij een worst weze of de hair, terug de haaksteel op glijdt, nadat ik een vis gehaakt heb.
Betreffende gedeelte van de haak pakt toch geen vlees. Kan alleen tot hoogte haakpunt....
Hoeveel mensen leggen hem voorbij de bocht Bas? Niet veel omdat het dan zijn doel voorbij schiet. Bijkomend loop je risico de boel eraf te gooien.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#