the fuzz


Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

03-03-2010 19:47

Ook wij hebben al de enige sessies gedaan met het nieuwe systeem genaamd de fuzzz gekocht van de beurs. idd op dressuur wateren kan dit wel eens een doorbraak zijn. Ik ken mensen die ook met dit systeem in Frankrijk hebben gevist. zij vingen hier wel degelijk vis op maar ze zeiden ook dat ze nou niet konden zeggen dat ze nou meer vingen dan wanneer niet het gebruik van de fuzz, De plekken met dressuur dus kan zoals ik al zei wel eens een doorbraak kunnen zijn. ik houdt het nog even een paar sessies aan puur voor mezelf ook de verschillende kleuren testen we grondig uit. binnenkort zullen we een onderwater camera gaan plaatsen om te kijken of er nou echt dat verschil te zien dan wanneer je zonder vist.

mvg; jan
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

03-03-2010 20:30

even de lak eraf schuren :wink: dit kan niet bij fox zeer dunne coating leuk als je op stenen vist :-?
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

06-03-2010 10:31

iedereen heeft hier egt een andere kijk op.... zijn zelfs mensen die roepen eerst hoe meer je dr aan doet hoe beter ze t zien en nu gebriken ze wel een fuzz???? :wink:
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

08-04-2010 18:44

Grootst mogelijke onzin die FUZZ.
Weer een geldklopperij-middel van een peppie fabrikant die denkt belangrijk te zijn in het karperwereldje. Net zoals dat fluo-lood........Pffff. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-04-2010 19:08

Nee

Je kan het fluo-lood ook zien als iets dat heel dat camo gebeuren de grond in drukt :lol:

Maarjah is over het algemeen wel bekend.....vis is het lood gewent,elk stukkie loods heeft wel weer iets weg van iets wat op de bodem ligt,of je nu met zilver,zwart lood vist,vis schrikt er niet meer van,enjah een geel loodje bewijst het maar weer.....ze zeggen wel,het is een lokloodje,maar dat is onzin....geel loodje met een bruine poup vang je ook.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

08-04-2010 19:36

Leen,

Wedden dat er eerder een karper op de kant komt als je geel lood icm met een gele pop-up gebruikt?? Die bruine pop-up past niet bij het gele lood.....

Ik ga een artikel schrijven in de KW over poep in je boiliemix.... Enkele dikke-vissen-foto's erbij en iedere aasfabrikant zit hele avonden op de WC voor zn kak op te vangen! 8)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-04-2010 20:03

Oowjah bruin en geel gaat niet samen inderdaad,veronderstel zeg :lol:

Jah moet je doen,gaat zeker lopen dan :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

08-04-2010 21:47

succes voor de mensen die in de schijterij zijn dan haha :lol:

mvg; jan
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

30-08-2010 16:06

In de laatste Spiegel staat er weer een artikel over het vertikaal vissen met het fuzz systeem waarin de auteur het verschil leek te maken door het gebruik van het fuzz systeem,dit artikel is echter ook geschreven door een medewerker of test visser van Spro Strategy.
Ik heb vorig seizoen op verschillende wateren vertikaal gevist maar dan gewoon met een rietstengel tussen mijn lood en drijver die er voor zorgt dat de boel mooi vertikaal recht omhoog staat.
Ik heb echter nooit de indruk gekregen dat de hengel waar ik vertikaal mee vistte meer vis opleverde,sterker nog kreeg eerder de indruk dat ik minder aanbeten kreeg op deze hengel.
Het enige wat ik anders deed dan de auteur van het bewuste artikel is dat ik lichter lood gebruikte en een echte rietstengel,zou dus nog wel kunnen dat hier de sleutel tot falen heeft gelegen(het lichtere lood dan).
Ik ben gewoon erg nieuwschierig of er ook mensen hier zijn die het vertikaal vissend wel succesvol geweest zijn,zonder commerciele belangen mbt het fuzz systeem.

Gr,
Mark
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-08-2010 18:13

Ik heb de Solar variant gebruikt, de wier onderlijn met ditto lood, op een water wat vol staat met wier maar waar je geen boot mag gebruiken, ik gebruikte geen leader, alleen een clip en dan gelijk de hoofdlijn van fluocarb, ik had wel gepeild en op de goede diepte zo'n piepschuim bol met een feeder stopper vastgezet, de hele montage moet je dan wel op je onthaakmat uitleggen om in te kunnen gooien, net als met een zigrig, ik heb gevangen maar niet opvallend veel, 3 runs en 2 vissen in 16 uur, op een water waar ik voor het eerst was.
Heb dus geen vergelijking, maar een van de vaste klanten van het plasje zat al drie dagen te blanken.
Ik denk dat het wel uitmaakt maar ik vindt het ook zeer omslachtig, het is echt iets waar je perse je target wilt vangen of je weet dat er mooie vis zit, anders moet je jezelf afvragen of het al die moeite waard is.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
weerensteyn harold
Berichten: 826
Lid geworden op: 01-02-2006 23:53
Locatie: venlo

12-09-2010 16:06

ziet er wel leuk uit,maar als die nat is na het indraaien gooit ie echt bagger !!.
vind het bagger zonde van je centen die zooi
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

15-09-2010 18:59

ik heb die haken is bekeken van fuzzz. ze lijmen die fuzz tot bijna in de haak bocht .de haak kan zo nooit vullen en goed blijven zitten. groote kans dat hij gaat lopen in de bek .
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-09-2010 21:13

Al dat oneetbaars aan de haak. Reden om het zooitje uit te spugen. Verder denk ik toch ook dat al die troep aan je haak het hakend vermogen en indraaiing

Ik ga het niet proberen, daar zijn de aanbeten die ik wel krijg en de rest niet te kostbaar voor..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

16-09-2010 08:24

Valt me altijd op dat mensen hier op het board bij voorbaat al een conclusie trekken en daarbij soms een product al volledig de grond inboren zonder dat ze het daadwerkelijk hebben gebruikt.
Kom nu niet aan met ik kan zo weel inschatten dt het niet werkt kom maar eens met bewijzen . :o
Ik wacht met intresse jullie test resultaten af
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

16-09-2010 11:10

Volgens mij beschrijf ik een sessie een paar berichten hierboven?
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-09-2010 12:38

henry hummmel schreef:Valt me altijd op dat mensen hier op het board bij voorbaat al een conclusie trekken en daarbij soms een product al volledig de grond inboren zonder dat ze het daadwerkelijk hebben gebruikt.
Kom nu niet aan met ik kan zo weel inschatten dt het niet werkt kom maar eens met bewijzen . :o
Ik wacht met intresse jullie test resultaten af


Ik ga niet met iets vissen waar ik niet in geloof en geen vertrouwen in heb... Ik pas enkel iets aan als het op de vertrouwde (is-ie weer) manier niet meer goed gaat ;) Geloof in eigen kunde en vertrouwen in het toegepaste is toch nog steeds de hoofdzaak in mijn visserij...

Dus kom niet met gezanik dat ik moet testen voor ik een voor mij redelijke conclusie kan trekken.. We leven in een land met een aardige Vrijheid van Meningsuiting en daar maak ik dan ook gebruik van. En die ening wordt gevormd door ervaring, logisch denken en goed overdenken. Meer niet..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

16-09-2010 13:13

Juist! Het hele verhaal begint zowiezo met een overduidelijk gesponsord verhaal in de Spiegel waar gelijk moet worden bewezen op de Beekse Bergen, off all places..........

Ik denk dat Sven minstens zo ervaren is als Jeroen Albers, met het grootste verschil dat op Sven z'n loonstrook geen Spro staat, en dat hij niet gisteren begonnen is, dwz, in de loop der jaren heeft hij uitgevonden wat werkt voor hem en en wat bullshit is, net als ik, hij vertrouwt op z'n ervaring, dat ff gewoon wegschuiven is bijna beledigend, denk 's na, meer troep op de haak beperkt inhaking en bespoedigt blow outs, hoeveel antwoord wil je hebben?
En dan ga je ook nog 's voorbij aan mijn bericht, ook ik heb wel wat te melden hoor na bijna 3 decennia karper vissen.
Ik vrees dat je een hypevolger bent en dat je alleen maar wil horen wat in je straatje past, begin dan 's met een paar rietstengels en wier rond je leader, kost niks, behalve moeite en bepaal voor jezelf of het werkt.


Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

18-09-2010 16:17

Wat mij vooral opviel is dat als ik het Fuzz systeem in zijn geheel bekijk, dus met lood, haak, tube en de boei om met het geheel verticaal te vissen er voor mijn gevoel iets niet klopt. In diezelfde Spiegel staat namelijk ook een stuk over de visveilige systemen. Als ik het goed zie is dat Fuzz systeem absoluut het meest onveilige systeem wat er is. Mocht er lijnbreuk optreden voor de boei, vanaf de hengel gezien dan zwemt onze gevinde tegenstander met een haak, lood, tube en een boei in zijn mond rond. Die boei is dan wel weer makkelijk om de vis te localiseren maar dat is dan ook het enigste. Lijkt mij persoonlijk nou niet aan te raden. Als het anders werkt laat me dat vooral weten maar vooralsnog is dit weer een perfect voorbeeld van de commercie om vissers gek te maken met supersystemen die totaal bagger zijn. Daarnaast vind ik het hele camouflage verhaal toch wel redelijk lachwekkend. We doen ons uiterste best om alles te camoufleren, inclusief onszelf met de welbekende realtree camou pakjes, en daarna doen we vrolijk een, off all colours, roze fluo popup aan de hair. Ooit een roze mossel gezien?

(en dan bedoel ik de echte, die in een schelp zitten, niet die in een slipje)
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

18-09-2010 19:34

and the Oscar goes to................

Over zinnig commentaar gesproken, en nog iets wat me opvalt, de prijs, dit is overduidelijk gemaakt met de intentie om snel te scoren en incasseren voordat er chinese nep komt voor een derde van de prijs, of voordat zoals Ewout even fijntjes uitlegt, de bodem eruit valt, ik snap de gedachte, geen innovatie is achteruitgaan, dus idee een 10, maar uitvoering een 3.

Cheers Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-09-2010 14:46

Verdiend, die Oscar.

Zou de uitleg wel eens willen horen van een Saron of iemand anders die hier hemelprijzend over denkt. Ik had er nog niet als Ewoud over gedacht, maar dat van dat boeitje is toch iets om over na te denken, denk ik..


Nog een lachertje, als we het dan toch over Camouflage hebben:

Door de velden (zonder bomen, bossages o.i.d.) loopt een in camoupak verpakt individu. Een echt Aaigh-man, compleet met camouflagepet e.d.. Nu is het een onwijze zonnige dag met een strakblauwe lucht. Verderop loopt een jongen in een lichtblauw T-shirt met een idem petje op.

Vanuit het oogpunt van de vis: Wat valt nu meer op? En leg het eens uit?

Juist, ineens is die camouflage-uitfit minder camouflerend dan dat blauwe shirtje. Probeer het zelf maar eens, kijkende met een bril vanuit het water omhoog ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

20-09-2010 17:52

Sven, ook mee eens. Sowieso is het hele camou-gebeuren redelijk vreemd als je op 150 meter zit te vissen :wink:
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

21-09-2010 14:28

het fuzz systeem werkt wel degelijk en heb met de haken totaal geen last gehad van dat deze niet goed zijn werking zou hebben. moet wel zeggen dat ik het fuzz systeem heb toegepast op water waar veel waterplanten en groei stond. deze in werking met een rechtopstaande fuzz tube, fuzz haak en lead. met een rig waarbij ik met donkergroen kleine veertjes over de onderlijn heb geplakt zodat deze ook extra gecamoufleerd was. we hebben dit systeem als volgt getest.

eerst 3 dagen voor voeren met particles, duivenvoer. na de drie dagen de stek met vier grote voerschep maatjes bijgevoerd nog en eerst zonder fuzz systeem gevist, lijn ultima power carp lijn, onderlijn standaard rig en blowout rig, aas duivenvoer.
geen tube maar er werd met leadcore gevist op de plekken die we vrij hadden gemaakt voor de voerplekken. eerste uren alleen kleine oplopers door brasem en witvis, ook werden er een aantal gehaakt. na 2 en een half uur meldde de eerste karper zich terwijl we allang een run verwachten vanwege veel activiteit van grote vis op de stekken. het bleek een schub te zijn van nog geen 12 pond. dit hebben we deze dag vol gehouden en ook aan het einde van dag 1 sessie 1 in totaal maar 3 karpers weten te vangen allemaal onder de 15 pond. voor we weg gingen werden de stekken bevoerd weer met duivenvoer.

dag 2 sessie 2, nu montages veranders naar het fuzz systeem, fuzz, haak, lead, tube, en eigen gecreerde onderlijn met donkergroene veren. opnieuw werd er gevist met het duivenvoer en op dezelfde stekken. alleen als nieuwtje werd er een piepschuim bol met warteltje bevestigd met een stoppertje op de hoofdlijn die de tube recht omhoog liet lopen, waarbij dankzij het heldere water je het duivenvoer rigje netjes zag liggen wanneer je op een positie stond om dit goed te bekijken.
slappe lijn en hanger beneden hangend moest het nu gaan doen. opnieuw 4 grote voerschep maten voer er over heen en dit maal duurde het niet lang. binnen de 10 minuten vertrok een eerste piepschuimen bal over het water naar beneden en mocht er een karper van 14 pond worden geland. tijdens de dril vertrok de hengel van vis maar gerrit die een karper mocht landen van 22 pond. na een 20 minuten opnieuw liggend in positie vertrekt dezelfde hengel waarbij ik een vis mag landen van 26,8 pond. een kwartier later gerrit bijna een dubbel run op zijn stokken, de vissen waren los en de ene na de andere werden binnen geloodst.

nu kan dit natuurlijk aan meerdere dingen liggen, weersomstandigheden, langer doorgevoerd, rig montages, benadering, etc.

toch blijf ik het houden op het nieuwe fuzz systeem die zijn werking zeker weten goed laat verlopen bij veel planten wier groei waarbij ik persoonlijk zelf dan de voorkeur geef aan het fuzz systeem of de nieuwe zig rig methode.

mvg; jan
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-09-2010 15:28

jan de jager schreef:waarbij dankzij het heldere water je het duivenvoer rigje netjes zag liggen wanneer je op een positie stond om dit goed te bekijken.


Als jij het al ziet liggen ;) Hoewel, jij weet waar je op moet letten natuurlijk, de vis wordt gefopt.

jan de jager schreef:nu kan dit natuurlijk aan meerdere dingen liggen, weersomstandigheden, langer doorgevoerd, rig montages, benadering, etc.

toch blijf ik het houden op het nieuwe fuzz systeem die zijn werking zeker weten goed laat verlopen bij veel planten wier groei waarbij ik persoonlijk zelf dan de voorkeur geef aan het fuzz systeem of de nieuwe zig rig methode.

mvg; jan


Je kunt mij overtuigen door een Fuzz-rig en een standaardmontage van jou op één plek een meter uit elkaar op dezelfde dag te vissen. Tegelijk. Met hetzelfde aas.

Wordt de score 10-0 voor Fuzz, dan heeft het in die situatie op dat moment zeker gewerkt. Maar bij 6-4 tot 4-6 kan het toeval zijn. Verder zeg je zelf:

De vis was los

Mijn ervaring met vissen die echt los zijn is dat het geen moer uitmaakt met wat voor systeem je vist. Vooralsnog kan ik best begrijpen dat je eigen bevindingen je sterken in het vertrouwen. Niks mis mee. Daar gaat het uiteindelijk wel om. Ik blijf er voorlopig bij dat ik het niet nodig heb om mijn vissen te vangen, ook niet op heldere gaten met veel wiergroei. Pas als ik uit mijn voorraad kennis en opties niks bruikbaars kan toveren dan wil ik wel eens gekke dingen doen. Maar mijn haak bedekken met wier o.i.d.? Not in a million years.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

21-09-2010 21:06

Jan, kan jij wat meer duidelijkheid verschaffen aangaande de visveiligheid? Zoals ik in bovenstaande post al aangaf lijkt het mij een zeer visonvriendelijk systeem bij lijnbreuk. Zeker bij lijnbreuk voor de boei. Nogmaals, misschien heb ik het mis maar daar zou ik wel iets meer over willen weten.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

22-09-2010 10:46

Ewoud Kuijvenhoven schreef:Jan, kan jij wat meer duidelijkheid verschaffen aangaande de visveiligheid? Zoals ik in bovenstaande post al aangaf lijkt het mij een zeer visonvriendelijk systeem bij lijnbreuk. Zeker bij lijnbreuk voor de boei. Nogmaals, misschien heb ik het mis maar daar zou ik wel iets meer over willen weten.


Denk niet dat dit systeem op de markt was gekomen als het niet vis vriendelijk was en visveilig.

maar goed, zoals ik beschreef visten wij met de Haak,Lood,Tube van het merk fuzz. als onderlijn gewoon een jelly wire van pb en deze voorzien met donkergroene veertjes om het een extra camouflage te geven.

normaal gesproken met inline lood zit er een hardere plastic hulsje in, deze hebben wij vervangen door een zachte, hierbij komt er een passende wartel in die niet zo klem komt te zitten dat je hem er in moet trekken, dit moet soepel gaan. de runs die wij hebben gekregen kwam keer op keer de huls los uit het lood, waardoor de vis kop schudden kon wat hij kon maar was dan al tevergeefs, ik viste zelf met een 140 tot 160 gram lood, ( vis altijd redelijk zwaar )

bij lijn breuk heeft het nergens geen obstakels, dus wanneer de hoofdlijn knapt en door het lood te voorzien van een zachtere hulsje heb je al een visveilig systeem. wat ik al zei met kopschudden komt deze vrij dus met vastzwemmen en lijnbreuk raakt de vis alles kwijt, behalve het onderlijntje.

mvg; jan

( ps; voordat er commentaar over komt, we visten op zeer korte afstand en niet op honderden meters afstand, persoonlijk zou ik nooit dit systeem inzetten op grote afstanden in verhouding met het tube systeem. waarom?? bij lijnbreuk op grote afstand van de hoofdlijn zal de vis de lijn ook mee moeten slepen op de plaats waar deze is geknapt. daarom vis ik zelf het liefst met een leadcore leader of het helicopter systeem, momenteel zijn wij zelf bezig om een variatie zelf te creeren op een leadcore, maar zit nog best wat werk in)!!!!


mvg; jan