the fuzz


K. van den Herik

22-09-2010 11:49

ps; voordat er commentaar over komt, we visten op zeer korte afstand en niet op honderden meters afstand, persoonlijk zou ik nooit dit systeem inzetten op grote afstanden in verhouding met het tube systeem. waarom?? bij lijnbreuk op grote afstand van de hoofdlijn zal de vis de lijn ook mee moeten slepen op de plaats waar deze is geknapt. daarom vis ik zelf het liefst met een leadcore leader of het helicopter systeem, momenteel zijn wij zelf bezig om een variatie zelf te creeren op een leadcore, maar zit nog best wat werk in)!!!!


Vanaf hoeveel meter lijn wordt het vervelend?
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

22-09-2010 11:58

Vanaf hoeveel meter lijn wordt het vervelend?[/quote]

Het is altijd vervelend voor een vis om een aantal meters lijn achter zich aan hebben slepend. daarom vis ik persoonlijk ook het liefst met een helicopter systeem, omdat dan de vis alleen met het onderlijntje in de bek zwemt.

verder qua hoeveel meter lijn kunnen meningen over verdeeld zijn, voor mij het liefst geen en anders zo weinig mogelijk.

mvg; jan
K. van den Herik

22-09-2010 12:05

en je spreekt je dus niet tegen?
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

22-09-2010 12:22

K. van den Herik schreef:en je spreekt je dus niet tegen?


Nee dat doe ik niet, vis alleen in bepaalde omstandigheden met de fuzz en als het niet veilig was, had ik er niet voor gekozen.

leuk dat jij hier op reageert, maar vertel anders jou eigen ervaring eens hierover!!!!

mvg; jan
K. van den Herik

22-09-2010 12:52

the fuzz? De grootste onzin van 2010

Komt net na


http://www.dumpert.nl/mediabase/25855/9 ... rland.html

..... we visten op zeer korte afstand en niet op honderden meters afstand, persoonlijk zou ik nooit dit systeem inzetten op grote afstanden in verhouding met het tube systeem. waarom?? bij lijnbreuk op grote afstand van de hoofdlijn zal de vis de lijn ook mee moeten slepen op de plaats waar deze is geknapt.



Het is altijd vervelend voor een vis om een aantal meters lijn achter zich aan hebben slepend.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

22-09-2010 13:04

Je kan het wel herhalen meningen blijven over het fuzz systeem verdeelt, want al knapt een hoofdlijn met leadcore leaders zwemte de vis ook met de leader en lijn, met de helicopter systeem weet je zeker dat de vis alleen met de onderlijn zwemt.

maar waarom wel of niet vissen met tube, leaders, etc visveilig niet wel?????? er is geen visveilig systeem, alhoewel ik er wel eentje ken, gewoon NIET vissen.

maar mooi dat jij het onzin vind, staat nog steeds door jou beschreven waarom je het onzin vind, bedoel misschien verhelder je het voor anderen die het willen testen gebruiken waarom ze het dan niet moeten aanschaffen volgens jou in plaats van op andermans berichten te kwijlen.

mvg; jan
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

22-09-2010 13:11

jan de jager schreef:Je kan het wel herhalen meningen blijven over het fuzz systeem verdeelt, want al knapt een hoofdlijn met leadcore leaders zwemte de vis ook met de leader en lijn, met de helicopter systeem weet je zeker dat de vis alleen met de onderlijn zwemt.


Heli-systeem kan ook met leadcore Jan.
Gewoon zorgen dat je een kraaltje gebruikt met een groot centraal gat (groter dus dan de leadcore/liijn-verbinding) welke makkelijk loskomt bij lijnbreuk.

Voor de rest begrijp ik echt geen jota van je bericht, maar misschien ben ik de enige.
Mvg,
Sjoerd
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

22-09-2010 13:14

[/quote]
Heli-systeem kan ook met leadcore Jan.
Gewoon zorgen dat je een kraaltje gebruikt met een groot centraal gat (groter dus dan de leadcore/liijn-verbinding) welke makkelijk loskomt bij lijnbreuk.

Voor de rest begrijp ik echt geen jota van je bericht, maar misschien ben ik de enige.
Mvg,
Sjoerd[/quote]

weet ik wel, vis zelf ook met de leadcore variant, maar daar gaat het niet om, staat als topic onderwerp de fuzz en beschrijf gewoon wat wij hebben getest, waarop K feedback geeft maar zelf niet uitlegt waarom K het zo kut vind.
oordelen over dat het onzin is en niet werkt kan niet eerder wanneer je het zelf hebt ondervonden.

mvg; jan
K. van den Herik

22-09-2010 13:15

Beste Jan,

Ik begrijp er geen pepernoot van. Je vraagt wat ik er van vind, nou da's makkelijk.

Je wilt weten waarom? Als ik mijn montage zou moeten inpakken in kunststof omdat de vissen de montage niet meer kunnen zien, schei ik uit met vissen, want dan voelen ze ook het potentiaal verschil tussen lood en haak.

Daarnaast is de kans op tangles me te groot. Verder hebben alle filmpies wel laten zien dat een vis overal bang voor is, behalve lood en lijn enzo. OK halfslachtig poginkje korda, maar die moesten meuk verkopen. Komt bij dat ik 60% of meer in de nacht vis.
K. van den Herik

22-09-2010 13:16

ik herken onzin al als ik het zie Jan, hoef ik niet alles voor te proberen.

Mooiste is als er van die fuzz boys aan komen stampen. Hun steunen de gronfd in slaan met een hamer, dan de laatste karper verjagen met een voerbombardement, terwijl ze hun handen afvegen aan de witte broek mijmeren ze over vroeger toen ze nog eens wat vingen, maar mijn hair zit goed
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

22-09-2010 13:18

K. van den Herik schreef:Beste Jan,

Ik begrijp er geen pepernoot van. Je vraagt wat ik er van vind, nou da's makkelijk.

Je wilt weten waarom? Als ik mijn montage zou moeten inpakken in kunststof omdat de vissen de montage niet meer kunnen zien, schei ik uit met vissen, want dan voelen ze ook het potentiaal verschil tussen lood en haak.

Daarnaast is de kans op tangles me te groot. Verder hebben alle filmpies wel laten zien dat een vis overal bang voor is, behalve lood en lijn enzo. OK halfslachtig poginkje korda, maar die moesten meuk verkopen. Komt bij dat ik 60% of meer in de nacht vis.


kijk dat verhelderd al een hele boel, nachtvissen heeft camou grotendeels zo ie zo geen zin qua wat kleuren etc betreft.

fuzz systeem hebben wij gewoon in de ochtend tot eind middag overdag getest in een paar dagen tijd, hierover heb ik wat beschreven, maar voor in nachtsessies heb je het fuzz niet nodig.

mvg; jan
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

23-09-2010 20:41

Hallo,

Ik heb twee keer meegemaakt dat ik live zag gebeuren dat een karper nerveus werd en het aas weigerde puur omdat hij/zij het lood / tube + de rest ZAG. Dat was dan ook twee keer op verschillende wateren, een meter water, een hardstikke lichtkleurig zandplaatje en een donkergekleurde dus vet contrasterende combinatie. En overdag. Zeg maar, de situatie was ideaal voor dergelijke schrikreactie op je combinatie. Ik loste dat één keer op door een wat meer zandkleurige combinatie te gebruiken die veel minder contrasteerde. Ik zag hem zelf nog steeds duidelijk, maar de karper had er geen enkele moeite meer mee.
Tot op de dag van vandaag ben ik ervan overtuigd dat dit niets met negatieve conditionering op herkenning van de combinatiete maken had, maar puur het binnen enkele seconden veranderen van de omgeving bij karpers die toch al nerveus zijn (zwaar belaagd + stek waar best wel gevist word).

En daarmee heb ik eigenlijk mijn mening over the fuzz wel verteld. Ik weet zeker dat 1-Je wel heel ideale omstandigheden moet hebben om karpers daadwerkelijk op zicht te laten schrikken van je combinatie (sterk contrasterend, helder, ondiep, bij voorbaat nerveuze karpers) en 2-Er geen karpers bestaan die de haak / lood of tube als ZODANIG herkennen (Dus een direct aanknopingspunt voor wat betreft conditionering). Daarvoor gebeurd het té weinig dat karpers zo'n combinatie (als zodanig) zien alvorens ze worden geprikt en bovendien word er met té veel verschillend uitziende combinaties gevist...de kans is daardoor erg klein dat een combinatie een direct aanknopingspunt voor gevaar (prikken en drillen) is. Bovendien lijkt het lood en de tube vooral veel op een stuk steen / tak of andere onzin wat ginder op de bodem ligt. Als ze er al iets van zien, want zoals gezegd, om uberhaubt je lood en je tube te zien moeten de omstandigheden wel erg ideaal zijn.

Voor het overige, het VOELEN van de combinatie, inclusief de lijn: Volgens mij werkt het simpeler als we graag willen: Het lood is een steen en de tube is een takje. (ook visueel, en met dat takje en die steen druk ik het nog overdreven uit) De lijn echter, is een ander verhaal. Maar die kunnen we tegenwoordig mooi af laten zinken en omdat ik verdomd weinig lijnzwemmers krijg met een schrikreactie als gevolg (Dat zie je op ondiep water, natuurlijk) maak ik me niet al te zorgen, mits de boel maar afgezonken en niet te strak staat. Natuurlijk moet de lijn ook niet fluoricerend geel zijn of zoiets, een beetje subtiel mag wel. Er zijn lijnen te krijg (koop) die je echt amper ziet en die voldoen voor mij prima.

Het enige maartje: Het voelen van de haak + rig NA een aasopname zal altijd een probleem blijven. Deze herkennen ze volgens mij wél als direct aanknopingspunt. Een stukje fuzz op de haak lijkt een oplossing, maar ik zou dan liever een groot deel van de haak camoufleren met boiliedeeg wat ik er bijvoorbeeld omheen kook. (tip van flip) The fuzz blijft oneetbaar als haak-spul en het onderlijntje is en blijft het meest cruciale. (deze "loopt" over de gevoelige delen bij het straklopen) Zelfs al zou je onderlijn gefuzzed zijn.

The fuzz is megaduur, en de artikelen die ik heb gezien zijn geschreven door mensen die iets met de fabrikant hebben, bij voorbaat al erg onbetrouwbaar natuurlijk.

Ik hoef het niet persé te testen, ik geloof het verder wel. Maar voor de mensen die zich geroepen voelen: Ik lees enkele reageerders hier die het hebben getest. Alleen is dat niet helemaal goed gegaan volgens mij, ik lees zelfs iemand die het in twee verschillende dagen deed (??) 1 dag zonder en 1 dag mét the fuzz. Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Hoe verschillend twee visdagen die achter elkaar vallen kunnen zijn weet iedereen toch wel hoop ik. Afgelopen weekend had ik de eerste dag 11 karpers en de tweede dag helemaal niets, gelukkig viste ik hetzelfde, maar stel je voor dat ik iets aan het testen was.......
Vis met beide systemen (the fuzz én een niet-fuzz, maar die laatste is natuurlijk wél "goed" gevist: onopvallend, niet contrasterend, lijn slapjes over de bodem etc...dus, gewoon op de normale manier) tegelijk op 1 stek (een meter of 4 / 5 uit elkaar), verwissel na iedere beet je hengels en vooral, doe dit minimaal een keer of 20. Pas dan heb je in mijn ogen the fuzz getest en valt er iets over te zeggen.

Ik wil nog even iets opmerken over de opmerking (huh) "Eerst testen, dan pas mag je er iets over zeggen". of iets in die trand. Dat is natuurlijk dikke onzin, met een beetje gezond verstand en vooral ervaring (je ziet weleens een karper) kom je een heel eind en vooral, kun je heel wat zaken prima beoordelen. Als voorbeeld heb ik hiervoor altijd het volgende: Moet je een rig van 10 centimeter met een HAIR van 20 centimeter nu echt eerst testen om erachter te komen dat je er geen hol mee vangt?? Natuurlijk niet. Het is een simplistisch en overdreven voorbeeld, maar ik bedoel te zeggen dat je ervaring en je verstand je alles wat je wil weten over een hair van 20 centimeter, kunnen vertellen.

Met vriendelijke groet, Chris Noorlander
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

23-09-2010 22:43

Zeer duidelijk Chris.
En toch,die fuzz kan weleens een blijvertje zijn en dan niet om het camo verhaal,maar puur en alleen omdat de lijnen anders lopen over de bestookte stekken=karper op scherp.
Omhoog op plekken waar pak hem beet een jaartje of 20 via de bodem cq half water slap dan wel strak gevist wordt/werd en nu ineens omhoog!
Miss,veel minder stress cq spuwen losschieters slecht gehaakte vissen enz.
Persoonlijk niet veel gebruikt ook ik heb het idee,miss onterecht,het (nog) niet nodig te hebben,maar het is opvallend om te zien dmv springende rollende vis als je door omstandigheden je lijnen via een andere route moet aanbieden.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
K. van den Herik

24-09-2010 07:44

ben geen jan junge fan, sterker nog, maar da's een ander verhaal.

Graag verwijs ik toch naar zijn openbrief aan de heer H. Hierin werd een proef beschreven met oranje sokken. Die proef komt verdacht dicht bij de test van jan.


@ Chris,

de 2e keer in 2 dagen dat je mijn conclusie van minder dan deze zin, iets uitgebreider uitlegt. Lache man...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-09-2010 15:42

Die van mijne idem. Scheelt weer typen..

Vooral dat oneetbaars aan den haaksch..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm