Korte rigs, korte hairs??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

19-09-2009 13:32

Beste medekarperaars,

Ik vis sinds dit jaar op het noord hollands kanaal, met wisselend succes.
Er zijn een paar leuke vissen uitgekomen, niet perse hele zware, wel verassingen voor mij dan.
Heb vorige week voor het eerst een spiegeltje gevangen (tja die zitten hier nu eenmaal niet in overvloede), ook heb ik voor het eerst een graskarper mogen bewonderen op de onthaakmat.
Oja, en een 26 ponder natuurlijk.

Maargoed, daar gaat dit topic niet om, dus ik zal ter zaken komen.
Ik vis normaal met rigs geknoopt van gecoat onderlijnmateriaal (suffix super skin, pb green hornet, etc) haakmaatje 8 (PB, kensaki) longshank.
Mijn onderlijntes zijn gemiddeld 15 tot 18 cm lang, en de afstand van onderkant haak tot bovekant boilie is zo'n 1,5 cm.
Met deze onderlijntjes zijn al menig mooie vissen gevangen.

Maar toch wil ik continu mijn visserij verbeteren omdat ik het idee heb dat ik niet het maximale uit dit water haal.
Dus sinds kort mijn rigs ingekort naar zo'n 10 cm.
Conclusie - meerdere karpers aan de buitenkant van de bek gehaakt (azen dus met veel wantrouwen op deze rig)
Voorheen nooit geen last van, nu ineens wel...
Hoe kan dit? Heb er zelf over zitten te bomen, en denk persoonlijk dat het aan de lengte van de hair ligt.
Moet je je hair ook inkorten naarmate je rig korter wordt?

Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen...

Mvg,
Ron
LIFE IS A BITCH...AND THEN YOU DIE...
patrick eversen
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-03-2006 08:22
Locatie: amsterdam

19-09-2009 20:41

je moet de hair niet korter maken. Als je de ruimte tussen vertrekpunt vanaf de haak tot aan het aas te kort maakt, komt dit niet ten goede voor de draaieigenschappen van de haak waardoor je dus minder vissen zult haken.

je zult moeten kijken of je haak niet al te snel haakt als deze te snel indraait krijg je dus de problemen dat je op verkeerde plekken haakt.
probeer eens een onderlin van 10 cm en doe dit eens met een klauwhaakje ( anti-eject van pb -poducts)
en zet daar een krimpkousje of silonentubje van 1.2 cm op en laat eens minimaal 1.5cm vanaf haakbocht tot aas vrij.

veel succes ermee.

groetjes

patrick
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

19-09-2009 21:55

beste ronald als de vissen aan de buitenkant van de bek gehaakt is zou ik mijn onderlijnen langer maken vis eens een onderlijn van pakweg 22cm zul je zien dat ze ineens goed gehaakt zitten dat is mijn ervaring :wink: gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

20-09-2009 12:28

Als je je onderlijn verlengd kies dan niet meer voor een longshank. Mijn ervaring is dat een longshank alleen goed werkt met een kortere rig. Bij een langere rig van bijv 22 cm heb je grote kans dat de haak gaat ''lopen'' in de karperbek.
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

23-09-2009 16:07

Bedankt voor de reacties alvast,

Ik ben niet zo'n fan van dat gepiel met line anglers, vandaar de longshanks, daar heb ik nu eenmaal goede ervaring mee.
Ik lees dus dat als ik mijn onderlijn verleng, ik toch terug moet vallen op de haken met de kortere steel.
En daar ben ik niet zo'n fan van.

In mijn beleving zuigt de vis mijn boilie op, voelt de weerstand van het lood, spuugt hem weer uit, en door de grote ruimte tussen boilie en haak (1,5cm) krijgt de haak geen kans om zicht in de bek te zetten (wordt niet vergenoeg opgezogen) en grijpt deze om zich heen om zich vervolgens aan de buitenkant van de bek te haken.
In mijn optiek zou een kortere afstand tussen hair en haak dit probleem kunnen oplossen doordat de haak dan wel ver genoeg naar binnen wordt gezogen om te kunnen haken.
Correct me if i'm wrong...

Ik heb alleen nog geen tijd gehad om het één en ander te testen, deze week hopelijk wel.
Mijn onderlijnen verlengen (dus meer dan 20cm) zal ik in de toekomst wel gaan uitproberen, maar voorlopig wil ik me ff focussen op de korte, zo niet extreem korte rigs.

Mvg,
Ron
LIFE IS A BITCH...AND THEN YOU DIE...
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

23-09-2009 20:56

Hallo Ronald,

Als je karpers aan de buitenkant van de bek begint te haken heeft dat in ieder geval niets met wantrouwend azende karper te maken. Het zou zelfs nog eerder met in vol vertrouwen azende karper te maken kunnen hebben.

De lengte van de hair ten opzichte van de lengte van de onderlijn gaat maar in slechts één situatie belangrijk worden: Als de onderlijn zo kort is dat het aas niet meer op een normale manier opgezogen kan worden (dus een flink eind naar achteren in de bek). Bij een onderlijn van 10 centimeter, waar jij over praat heb je al een hele kleine karper én een zeer gunstige ligging op de bodem (van de onderlijn) én een zeer gunstige "aanzuigrichting" nodig om die boilie achterin de bek te krijgen (palataan orgaan) dus het is zeker aan te raden om langzaamaan de hair in te korten.

Nu kun je natuurlijk niet ongestraft de hair blijven inkorten zonder andere problemen te krijgen en heb ik altijd goed in de rigkoffers van vrienden zitten wroeten waarbij ik vaak een oplossing tegenkwam met een ringetje die over de haaksteel schuift en waar de korte hair aan zit of een -ten opzichte van de boilie- "abnormaal" grote haak. Die truuk met de grote haak zou ik overigens zelf alleen doen als de onderlijn niet langer is dan 5 centimeter, hooguit...Als ik het al zou doen;

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van het willen oplossen van "dressuur" problemen of mijn visserij verbeteren door middel van steeds maar weer te pas en te onpas naar die korte onderlijnen te grijpen. Ik vis weleens erg kort, maar dan moet er echt wel een beetje fatsoenlijke reden voor zijn op basis van waarnemingen op dat water of in elkaar gelegde puzzelstukken. in jouw geval zou ik dan ook echt niet teveel naar de lengte van de onderlijn gaan kijken als je bepaalde dingen wil verbeteren, maar meer dingen in grote lijnen. Wil je toch met rigs aan de slag, bedenk dan dat de lengte van de hair in veel opzichten een veel grotere invloed kan hebben dan de lengte van de onderlijn en er valt echt wel veel te experimenteren tussen strak tegen de haak of 7 centimeter tussenruimte. De lengte van de onderlijn gaat alleen een verschil maken bij of extreem kort of extreem lang. Ik garandeer je dat er echt heel weinig verschil te merken valt tussen bijvoorbeeld 14 centimeter of 30 centimeter. Bij mij niet in ieder geval. Als er al verschillen zijn, zullen dit hele specifieke zijn; Denk bijvoorbeeld aan dagen waarop karpers of heel vlot en schichtig azen, versus dagen waarop ze heel traaaaag over de voerplek bewegen. De lengte van de onderlijn zal (gemiddeld genomen en alleen zonder de "extreme" korte/lange lengtes) alleen maar de tijdsspanne tussen het opzuigen en het prikken bepalen, waarbij er wellicht specifieke gevallen zijn waarbij een karper die ene (of twee) seconde extra net nodig had om iets in de smiezen te krijgen. Maar zoals gezegd, mijn ervaring is dat deze verschillen in uiteindelijke vangsten zo klein zijn dat ze amper te meten zijn...dus steek ik mijn tijd liever ergens anders in (een ander aspect van je onderlijn bijvoorbeeld), waarmee je alle kleine verschilletjes wellicht wel in 1 klap wegvaagd.
Ieder onderdeel van je rig heeft invloed op een ander onderdeel en hiermee is iedere rigaanpassing een compromis geworden. (Elvis Presley, 1969)

Uit jouw laatste opmerking:
In mijn beleving zuigt de vis mijn boilie op, voelt de weerstand van het lood, spuugt hem weer uit, en door de grote ruimte tussen boilie en haak (1,5cm) krijgt de haak geen kans om zicht in de bek te zetten (wordt niet vergenoeg opgezogen) en grijpt deze om zich heen om zich vervolgens aan de buitenkant van de bek te haken.


Het lijkt wel alsof veel karpervissers denken dat ze karpers haken wanneer deze de boel uitspuugt. Hier wil ik serieuze kanttekeningen bij zetten, ik denk dat je op een dood spoor uitkomt wanneer je bij de werking van de rig dit principe als uitgangspunt gaat nemen:
-Het allergrootste deel van de karpers die nu gevangen worden, worden nog altijd gehaakt door de weerstand van het lood. (de onderlijn loopt strak door wegzwemmen of draaien met de kop, of de (extreem korte) onderlijn loopt strak door het naar binnen stulpen van de bek na een zuig...euh...actie.
-Als een karper jouw haakboilie wil uitspugen, moet je rig wel van EXTREEM goede huize komen om hierbij nog uberhaubt te haken.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Friso Spring
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2009 12:50
Locatie: Haarlem

10-10-2009 12:28

Vis je misschien op een modderbodem Ronald? In dat geval zou het kunnen dat het lood je te korte onderlijntje en boilie de prut in trekt. Een karper die in de prut op zoek is naar voedsel, kan zich dan vals haken aan de buitenkant van zijn kop.
Groet,
Friso
PETER ANDRAE
Berichten: 108
Lid geworden op: 18-07-2008 12:15

10-10-2009 15:28

Ik vis zelf ook met regelmaat op dit kanaal en het is al gezegd de vissen azen hier vol zelfvertrouwen ik heb nachten gehad van 30 vissen en niet 1 x maar met regelmaat gewoon wat langere onderlijnen nemen,ik vind het voeren belangrijker op dit kanaal na 3 dagen voeren en dan vissen kan je niet spreken van een rustig nachtje het zit bomvol karper veel klein grut met af en toe een uitschieter.

Veel van dit spul maar wel leuk om regelmatig een fluiter te krijgen.

Afbeelding

Dus als ik jou was zou ik lekker weer overstappen op langere onderlijnen.

Ik vis zelf met de C-Ashima 887 haken deze doen het prima daar ik moet mijn eerste losschieter nog krijgen,de afstand haak tot bollie is 1 cm,de onderlijn is van PB gecoat en 20 cm lang.
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

06-11-2009 16:58

Ik heb altijd gevist met mijn aas vlak tegen de haakbocht of maximaal 1 cm ertussen. Ik ben wel van mening dat de lengte van de hair in overeenstemming moet zijn met de onderlijn. Hoe langer de onderlijn hoe langer de hair. Volgens mij komt deze denkwijze van Rini Groothuis.

Ik sta er aardig van te kijken dat iemand spreekt over 7cm tussenruimte. Dit kan ik niet echt bevatten. Maar mijn ervaring met slechte inhaking is ook minimaal.

Wat betreft scherp vissen of heel vrij, ik denk dat dat persoonlijke keuze is en die keuze komt uit ervaring.

Back to topic Korte rigs, korte hairs??? JA!
Plaats reactie