Foto van je rig topic deel 2


Plaats reactie
remco klipper

13-07-2010 13:37

oke james, maar is dit scharnierpunt zo veel belangrijker voor een goede inhaking ??
als je namelijk een standaard wartel gebruikt heb je toch ook geen scharnierpunt ?

gr
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

14-07-2010 18:53

daarom maken mensen ook een lusje via de 8 knoop met normale wartel, maar als ik redlijk lang vis en ver werp (rig 20cm plus) dan knoop ik hem ook strak op de wartel en een anti tangle sleeve

ik weet jou riglengte niet maar ik schat een 10-12cm? dan zou ik ook een lusje gebruiken of een korda quicklink zodat je toch een scharnierpunt hebt
Gebruikersavatar
lip ewijk
Berichten: 82
Lid geworden op: 07-09-2005 12:59
Locatie: wijchen

23-07-2010 19:46

Even over zo een ge-coate jellywire onderlijn. Wat is nu ongeveer de juiste lengte om deze te strippen vanaf de haak.

Ik zie ze voorbij komen tussen de 1cm en 5cm meestal. Nu vroeg ik me af, of het een groot verschil kan zijn.

Greetzz
Observeer en leer meer;)
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

28-07-2010 09:42

Dat is een persoonlijke kwestie. Wat wil je zelf? Een kort of een lang soepel stuk (scharnierpunt).
Zijn de gevangen vissen bij een kort scharnierpunt mooi in de onderlip gehaakt, vooral laten zo! Is dat niet het geval, maak het scharnierpunt iets langer. Tot dat de vissen 'goed' gehaakt zijn.

Op mijn onderlijnen is het scharnierpunt op dit moment ruim 4 centimeter.
Maar heb ook wel eens met een scharnierpunt van 1,5 centimeter gevist. Het is maar net wat de situatie vraagt.
Het minimale is bij mij wel 1,5 centimeter. Gewoonweg omdat de haak goed moet draaien.

Groet,
Jos
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

09-08-2010 18:52

James warner schreef:Ik heet wel geen gwensio maar ik gebruik ongeveer dezelfde rig als Gwensio als ik de foto zie. Die stukjes siliconen zorgen ervoor dat je hair pas in de haakbocht vertrekt zoals je ziet op de foto. Dit zorgt ervoor dat er bij aasinname meer gewicht komt te staan op de haakpunt zodat hij nog net even iets agressiever haakt.

Daarbij moet je wel opletten dat je hair niet te stevig op de haak zit want als de haak prikt moeten die stukjes siliconen redelijk makkelijk kunnen wegschuiven om een betere inhaking te krijgen.

Dit is geen blowback rig, want bij een blowback rig moet de boilie met hair doormiddel van een ringetje schuivend aan de haak zitten. Dit is wel een betere manier om te voorkomen dat de haak onvoldoende vlees kan pakken, alleen je hebt nu niet dat extra gewicht op de haakpunt. Dit kun je dan weer verhelpen met een shot on the hook, en voor meer info daarover kun je in het topic shot on the hook verdere info vergaren.


Mag ik jou info aanvullen James?
Als je nu zorgt voor een scharnierpunt net voor de haak dmv het strippen van je onderlijn en het plaatsen van een 1 grams loodhagel op het punt waar de coating ophoud.
Dit zorgt er voor dat je een nog snellere inhaking krijgt.
Je moet natuurlijk wel zelf de beste lengte van het scharnierpunt en hair uitzoeken natuurlijk want dit zal per water anders zijn.
Om deze rig goed te laten werken MOET de hair de haak verlaten in het verlengde van de haakpunt.
Tussen de loodhagel en de shrink-tube zit 13 mm ruimte.

Afbeelding

de boilies moeten eigenlijk iets verder van haak hangen hoor(het is maar even een voorbeeld)
Tobi Lok
Berichten: 94
Lid geworden op: 05-05-2006 22:01
Locatie: Den Haag

27-08-2010 13:24

nog niet mee gevist, ben benieuwd hoe hij het gaat doen
Afbeelding

excuus voor de grote foto. het bestand was te groot en het is wel lekker duidelijk te zien zo :roll:
Laatst gewijzigd door Kenny Willems op 25-09-2010 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto's verkleint naar 800x600 zie forum regels
Vangse..!!!

Met Vriendelijke Groet,

Tobias Lok
Gebruikersavatar
Tjeerd Nijhof
Berichten: 114
Lid geworden op: 18-02-2010 17:46
Locatie: Achterhoek

27-08-2010 14:09

Wat is precies de gedachte achter dat opgekrulde stukje fluo?
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

27-08-2010 14:19

Tjeerd Nijhof schreef:Wat is precies de gedachte achter dat opgekrulde stukje fluo?

En vooral het veeeel te grote plaatje, kun je die a.s.a.p verkleinen ;-) het idee achter het opgekrulde is dat er ruimte is voordat de vis bolt... beetje hetzelfde als een rekker / recoil rig.

Volgens mij heb ik dit idee iig bij ardy veltkamp gezien in een karper van een paar maanden terug.
timon jansma
Berichten: 48
Lid geworden op: 07-02-2010 20:12

27-08-2010 15:50

Of de vorige karper, maar dan ipv een gekruld gedeeltje een u-gedeelte.

Aardig bedacht, maar hoe lang houdt het fluorcarbon zijn vorm?
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

27-08-2010 16:13

timon jansma schreef:Of de vorige karper, maar dan ipv een gekruld gedeeltje een u-gedeelte.

Aardig bedacht, maar hoe lang houdt het fluorcarbon zijn vorm?


Niet vorige maar karper van deze maand ;-) helaas doet de website van karper magazine het niet, maar daar staat meen ik een fimpje van deze rig.
Maar idd verder wel dezelfde functie als de recoil / rekker rig en de U-rig uit het magazine...
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

28-08-2010 21:31

PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Bas Dorsthorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 26-08-2010 23:41
Locatie: Winterswijk

31-08-2010 12:38

Er bestaan verschillende manieren om je onderlijn aan de hoofdlijn te bevestigen.
Nu zijn er verschillende (duurdere) quick link systemen.
Maar is een gewoon goedkoper wartel met linksysteem met daarover een siliconentube niet veilig genoeg?
Afbeelding
- als de boer niet kan zwemmen, dan ligt het aan het water -
Gebruikersavatar
Tjeerd Nijhof
Berichten: 114
Lid geworden op: 18-02-2010 17:46
Locatie: Achterhoek

31-08-2010 12:52

Bas,
De bedoeling van een safety clip is dat als de lijn knapt, het lood van de wartel afschiet.
Bij zo'n wartel kan dat niet, als gevolg dat de vis met een bonk lood rond blijft zwemmen.
En aangezien de meesten vissen met bonken lood van tot wel 100 gram of meer. is dat natuurlijk nooit goed voor een vis.
Als ik nou iets heel raars zeg, moet je het maar melden hoor. XD

Ik zal er meteen bij zeggen dat ik het eerder ook altijd met een wartel heb gedaan, totdat een andere, oudere, wijzere karpervisser mij erop wees.
Als je het geld niet hebt voor safety clips en dergelijken, kun je natuurlijk altijd nog gewoon met schuivend lood gaan vissen, toch?
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd!
Gebruikersavatar
Bas Dorsthorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 26-08-2010 23:41
Locatie: Winterswijk

31-08-2010 12:56

Ik wil ook een schuivend lood blijven gebruiken, maar ik zat gewoon te kijken met die quick links.
Ik vis gewoon met quicklink en schuivend lood. 8)
- als de boer niet kan zwemmen, dan ligt het aan het water -
Gebruikersavatar
Thomas Kaslander
Berichten: 115
Lid geworden op: 17-10-2007 19:07
Locatie: ZH

12-10-2010 23:10

Door omstandigheden op de stek deze veilige montage in moeten zetten. Tot nu toe zeer te vreden.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-10-2010 10:39

Tjeerd Nijhof schreef:Bas,
De bedoeling van een safety clip is dat als de lijn knapt, het lood van de wartel afschiet.
Bij zo'n wartel kan dat niet, als gevolg dat de vis met een bonk lood rond blijft zwemmen.
En aangezien de meesten vissen met bonken lood van tot wel 100 gram of meer. is dat natuurlijk nooit goed voor een vis.
Als ik nou iets heel raars zeg, moet je het maar melden hoor. XD

Ik zal er meteen bij zeggen dat ik het eerder ook altijd met een wartel heb gedaan, totdat een andere, oudere, wijzere karpervisser mij erop wees.
Als je het geld niet hebt voor safety clips en dergelijken, kun je natuurlijk altijd nog gewoon met schuivend lood gaan vissen, toch?


Doed, hij heeft het over onderlijn aan hoofdlijn. Dat staat los van lood aan onderlijn, of lood aan hoofdlijn ;). En gaat perfect met zo'n speldwartel. Knoop dat ding aan je hoofdlijn, trek de wartel in de clip of inline lood en bevestig de onderlijn aan de speld. Siliconenslangetje en hoppa..

@ Thomas

Wil je dat systeem met het hakend voordeel van een inline lood vissen dan kun je een kraaltje met de open kant naar het uiteinde (dus niet naar de haak) op je onderlijn schuiven en deze over het warteltje onder het lood schuiven. Voor verre worpen even een knoopje pva string om het warteltje en onderlijn tussen kraaltje en lood (duidelijk genoeg? :P )

Als het spulletje nat is krijgt de vis de eerste tik van het zware lood waarna tijdens aanvang van schudden of run (runner vrij pittig of dicht zetten) het kraaltje loskomt en de onderlijn geheel vrij over de leader schuift.

Er zijn nog veel meer voordelen die ik heb ondervonden van dit systeem maar die hou ik (nog) even voor mezelf :P

Dit is nog mucho safer dan die Helichodbeaddingen van P(iet)B(ertus)..
Bijlagen
Safe_Outline_Systeem.jpg
(184.84 KiB) 1923 keer gedownload
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

15-10-2010 19:11

wat ik me afvraag over uw rig, is als je een run heb, dan komt het warteltje toch te snel tegen de blanko lijn aan, dus niet op de tube? kan het dan niet beschadigen? of blijft de wartel gewoon dicht bij uw lood? dan moet je lood wel echt geod vast zitten toch? omdat daar alle druk op komt te staan of niet? een hoop vragen ik weet het
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-10-2010 19:15

Zie dit maar als een heli rig Stefan. Of chod rig zelfde idee! Visveilig en kan bij lijnbreuk ook alles verliezen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-10-2010 02:25

stefan laurijssens schreef:wat ik me afvraag over uw rig, is als je een run heb, dan komt het warteltje toch te snel tegen de blanko lijn aan, dus niet op de tube? kan het dan niet beschadigen?


Een strak afgestelde baitrunner zorgt er wel voor dat de wartel op zijn plaats blijft. Dus niet tegen de kale lijn. Verder moet je ook niet met een rechte hengel drillen. Maar dat zou ik zowieso nooit doen.

of blijft de wartel gewoon dicht bij uw lood? dan moet je lood wel echt geod vast zitten toch? omdat daar alle druk op komt te staan of niet? een hoop vragen ik weet het


U(w) wordt voortaan gewoon "jij", beleefde jongeman :D Anders voel ik me zo oud :P Serieuze vragen krijg je echt wel gewoon antwoord op ;)

Tijdens de dril zal de wartel van de onderlijn ook altijd tegen het lood getrokken worden. Het inline-lood zit strak over de wartel van de leadcore geschoven en kan niet verder. Het lood zal ook nooit van de leader afgeraken en de wartel van de onderlijn rust tegen het lood op de insert.

Als je de lijn slap laat vallen tijdens de dril lijkt het mij dat het lood gewoon wegzakt en de leader ook door de wartel van de onderlijn trekt waardoor inderdaad je wartel op je hoofdlijn terecht komt. Niet laten gebeuren dus..

Tenzij:

Een vis zich heeft vastgezwommen achter een steil talud. Als je dan de lijn laat vieren, het lood laat zakken en de vis zonder druk de kans geeft weg te zwemmen en vervolgens na een tijdje de druk weer opvoert heb je zeer grote kans dat je gewoon kunt verder drillen.

Heb afgelopen week namelijk een knappe schub van de kant moeten drillen terwijl we normaliter de vissen met de boot haalden. Maar die lag al ingepakt en we zouden de hengels gaan binnendraaien. Toch die aanbeet. Vis was 4x vastgelopen. Door de lijn geheel te vieren kon de vis gaan zwemmen en met een beetje inschatten kon ik op het juiste moment het lood weer naar de vis trekken waarna de dril gewoon door kon gaan. Klinkt heel apart, maar zo makkelijk had ik in ieder geval nog nooit een vis vanachter een steil talud gekregen.

Ik denk zelf dat het komt door een combinatie van:

- Wegvallen druk hengelaar
- Lood dat naar de bodemzakt terwijl de onderlijn vrij over de lijn schuift

Als de vis dan van het talud wegzwemt dan komt de lijn die naar de vis wijst er achter vandaan. Krijg je nu op het juiste moment je lijn weer strak en het lood weer bij de onderlijn dan heb je grote kans dat de dril zonder problemen weer een tijdje door kan. Tot het weer gebeurt. In mijn geval deze week 4x met 1 vis.

Of het werkelijk zo is zoals ik het omschrijf? Ik heb geen idee. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen en wat ik deed werkte ook nog.

Krijg je onverhoopt een lijnbreuk is het slechts het onderlijntje wat de vis meezeult en niet een tiental meters lijn oid.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Thomas Kaslander
Berichten: 115
Lid geworden op: 17-10-2007 19:07
Locatie: ZH

16-10-2010 16:51

Hey Sven,

Thanks voor de tip, was dit systeem ook al eerder tegen gekomen in een van de bladen maar dan net iets anders :wink: .

Indien je net wat verder moet werpen is het zeker een uitkomst. Het heli systeem zoals ingezet op de eerste foto wil nog wel eens rondom de leadcore draaien, ook de afstand tussen lood en onderlijn wordt te groot door de wartel waardoor de inhaking minder direct is.

Nu beide systeempjes uit kunnen testen en beide doen prima hun werk. Op circuitwater zal het wel degelijk schelen welke je inzet. Echter door bovengenoemde nadelen zal ik verder systeem 2 eventueel met aanpassing van jouw systeem inzetten.

groetjes,

Thomas
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-10-2010 19:26

Sven

Zeker een mooi systeem,werkt het ook met pva zakjes?Of trekt het de rubber eruit tijdens het afzinken?
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

17-10-2010 00:58

Afbeelding
Afbeelding

Mijn rigs(L)
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

17-10-2010 18:39

Sven

okee u woord gewoon je of jij. alleen als als je de lijn laat vlieren zoals bij een talud dan schuift de wartel over uw normale/hoofdlijn toch? dus eigelijk als je uitwerpt, hoe kan je dan weten dat je rig helemaal aan het einde zit, vlakbij uw lood? want als je door de lijn te laten vlieren de rig op je hoofdlijn komt kan dat toch ook met uitwerpen? en anders heb ik nog wel een ideetje om het te voorkomen

Kevin Bosch over de rig op uw 3e foto, is dan gewoon een tube? over de rig heen? of is het gewoon voor extra camo?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
melvin verhoeven
Berichten: 415
Lid geworden op: 05-04-2010 20:26
Locatie: Velp

17-10-2010 19:27

een aardig succesvol rigje.

deze heeft mij al veel vis op de mat gebracht.

ode aan de nash fang haken.
Bijlagen
008.JPG
(59.43 KiB) 659 keer gedownload
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-10-2010 21:50

Kevin Bosch schreef: ...knip...

Mijn rigs(L)


Deze rigs vragen om uitleg, tube over de gehele lengte van je rig?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."