Montage van de DVD: "tot op de bodem"


Plaats reactie
stefan koolstra

13-08-2008 19:22

Boarders,

Ik heb laatst de DVD "tot op de bodem" zitten kijken van Daniël Jawadnya, en zag hier een loodmontage naar voren komen waar ik toch een klein beetje mij bedenkingen bij heb.

Ik bedoel de montage waarbij tussen de wartel en het lood een rubberkraal zit (gemonteerd op de wartel).

De bedoeling hiervan is dat de karper het lood niet kan gebruiken om zich te ontdoen van de haak.

Hier even een afbeelding v.d montage (autocad zat er niet in :lol: ):

Afbeelding

Nu zag ik dat met dit systeem zonder tube of andere bescherming wordt gevist?! Toch lijkt het mij dat enige bescherming wel nodig is, het lood blijft namelijk niet heel de dril over de grond gaan, het lood zal natuurlijk niet in de wartel vastkomen te zitten waardoor de hoofdlijn niet snaarstrak langs de flank loopt. Toch kan de hoofdlijn de flank raken?

Of is het hele principe gewoon, dat de karper niet zal beschadigen omdat de lijn door het hangende lood niet "strak" langs de flank zal gaan?

Kortom hoe denken jullie over deze montage? (of heb ik het e.e.a over het hoofd gezien?)

Laten we het netjes en duidelijk houden.

Dank!

Mvg,

Stefan
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

13-08-2008 20:07

zonder een stuk tube of iets anders dan de kalen hoofdlijn vissen lijkt me niet bevoordelijk voor de vis. Beschadigen gebeueren dan denk ik zeker tijdens de dril.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-08-2008 20:47

Tijdens het pennen dan ook maar met een stuk tube gaan vissen ?
marijn alons
Berichten: 250
Lid geworden op: 18-09-2006 19:58
Locatie: dronten

13-08-2008 20:53

of drijvend? Kan best met een dikke tube, er blijft toch lucht in zitten.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

13-08-2008 23:11

achjeeeee...
daar istie weer hier zijn al een paar discussie,s over geweest en het blijft nog steeds niet duidelijk wie er nou gelijk heeft.
ik vind het dus compleet onzin!
even appels met peren vergelijken hoor:
ik vis met 12/100 gevlochten lijn op snoek daar heb ik dus nog nooit een beschading bij gezien :roll:
laat staan als je met 30/100e op karper vist. daar zal dat beestje heus niks van merken hoor.
zal wel......!
stefan koolstra

13-08-2008 23:32

Michel Hollaar schreef:Tijdens het pennen dan ook maar met een stuk tube gaan vissen ?


Heb je voor een gedeelte gelijk in Michel.

Alleen dril je met pennen op een andere manier, zal meestal onder je eigen top zijn, waardoor er maar een klein stukje van je hoofdlijn zich in het water zal bevinden?


stefan andriessen schreef:ik vind het dus compleet onzin!.


Hoe kan je het nou onzin vinden als er nog geen duidelijkheid over is?


Voor de rest, als jullie een post doen, kunnen jullie het dan ook onderbouwen, en a.u.b geen appels met peren vergelijken.

Hopelijk komt er wat meer duidelijkheid uit!

Gr,

Stefan
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

13-08-2008 23:38

hoe kun je het onzin vinden als er nog geen duidelijkheid over is???????

uuuuuuuuh...... heel simpel,
iedereen heeft een andere mening mischien,zoveel vissers zoveel manieren.

en ik vind,
dat is een mening geen feit. dat heb je toch zeker wel geleerd op school?

heb zelf vaak zonder tube gevist omdat ik me zooi uitvaar met kano/voerboot.
wel een zooi vissen weten te vangen op deze manier.
en raad is hoeveel schubben er af zijn gevlogen? ja juist.. geen 1 :wink:
en dat alles met 30/100e nylon.

als je met een braid zit te vissen dan kan ik van tube ter bescherming van de vis nog wel inzien.
maar met nylon VIND IK!!!! het onzin.
en appels en peren zijn prima te vergelijken hoor.
leg ze maar is naast elkaar neer echt een wereld van verschil.

groetjes uit gouderak
zal wel......!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-08-2008 23:46

Ok, ik ga een metertje met je gedachtengang mee.

Zullen we mijn meegaandheid op het laatste metertje houden ? Zo ongeveer waar de antitangle tube zich ook in het water bevindt ?

Waarom zou het eigenlijk antitangle tube heten en niet antiscalescraper tube of scalesafe tube? :-?
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

14-08-2008 01:23

Oke een hoop gezeik over de laatste meter,laten we wel wezen dat de antitengeltube van de laatste 7 jaar is.En niet gewoon was maar inmidels wel is ingeburgerd,en als niet meer ondenkbaar verstaan moet worden.Op het moment dat er meer argumentatie was op de film in positiefen zin met meer hoofdstukken en iets meer gelikt was.Dan was deze discusie er waarschijnlijk niet geweest en was meneer revolutioner geweest en infentief.Maar nee de film is kut veel muziek onder tussen en weinig actie,Toch heeft deze film naar mijn idee de slappe lijn en het vrije lood een stuk hoger op de ladder gezet.Oke meneer vist zonder antitengeltube en zonder leadcor en weet ik wat.Toch zag ik niet een karper ontdaan van zijn schubbe of een snee in de vinne.Nee laten we dan ook maar de grote vissers van wel eer van de sokkel stoten.Toch hebben wij van hen de meest dingen opgepakt of toegepast in onze eigen visserij.Met of zonder sucses maar laten we nu niet de moraal ridder uithangen dat we het niet gedaan hebbe of dat het ons niet overkomt.We hebben allemaal wel eens een vis onnodig beschadigt niet expres maar het gebeurden toch maar,en o wat baal je daar van.Dus al met al elke situatie heeft zijn benadering die benadering die kies je zelf met je volle verstandt.de eene keer zit je goed de andere keer niet.vis beter met de laatste meter,het is maat net hoe je het interpenteer


penne het is mij niet dun genoeg

drijven het is mij niet soepel en ontzichbaar genoeg


staties niet licht en soeple genoeg.Alleen tegenwoordig moet het 3 lb wezen en braid natuurlijk want het zinkt tegenwoordig of wat dan ook o ja minimaal 200 gram anders haakt het niet.of was het die prik,nee joh je moet leadcore hebben oj wartel er aan en vissen maar????????????????????????????????????????????????


door alle films die er zijn wordt er een verkeerdt beeld geschetst en weet een beginende Karpervisser geen eens meer wat wel en wat niet moet

Daarom KSN bedankt met de film verantwoord vissen op Karper

Daniel ook jij heb de tijd en de moeite genomen om een film te maken en dat is je prima gelukt.Alleen is niet iedereen er klaar voor
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
K. van den Herik

14-08-2008 08:39

ik ga later ff proberen op een spiegelkarper. Neem ik ff alle soorten en dikten lijn en ga schrappen. Die vis noemen we de leder...

Snoek heeft geen schubben.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-08-2008 08:57

als je zonder tube wil vissen doe er dan achter het lood, om de 15 centimeter kleine loodhagels op. Een stuk of 5. Zo ligt je lijn mooi op de bodem en kan ie nooit een vis insnijden. tataaaaa
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-08-2008 09:58

Dan moet de vis wel mooi in lijn blijven zwemmen met je lijn en niet keren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

14-08-2008 10:03

heeft een snoek geen schubben :o daar valt mijn mond van open.

een snoek heeft wel vinnen en daar heb ik ook nog nooit een beschadiging bij gezien.
en klaas al wil je zo nodig schubben er af kun je net zo goed een mes pakken dat gaat veel sneller
zal wel......!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-08-2008 10:21

Stefan je bent al een echte voorzitter en kees-discipel gewoon dingen er bij halen die je op een moment nodig denkt te zijn.

Dooddoener?? het is hier een karperforum.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

14-08-2008 10:31

tjjjjaaaaa... ik vergelijk graag appels met peren kan der niks aan doen.
laat mij maar lekker vissen(op karper) met een stukje ANTITANGEL van 15 cm.
zal wel......!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-08-2008 10:56

Ach ja zolang jij maar plezier hebt daar gaat het om. :-? :-? :-?
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie