Lossers op Ashima 887


Jochem van de Kamp
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-07-2008 00:09

10-08-2008 18:38

Hallo mede karpervissers,

Ik heb de afgelopen vissessies een behoorlijk aantal lossers gehad op de Ashima 887 haken.
Ik zal eerst even de situatie omschrijven waarin ik vis.

Het betreft een extreem obstakel water met zand/modderige bodem. In het midden van het water bevind zich een "eiland" met veel overhangende bomen waaronder de karpers azen. Ik vis hier altijd +/- 1.5 meter vanaf met de slip dicht en zit bovenop de hengels.

Het materiaal waarmee ik vis:

- Shimano beastmaster 2,5 pond
- Ultimate Deamon Carp 2,75 pond
- 35/00 Shimano technium lijn

De rig:

Running rig of semi vast (Alle 2 wartel lood systemen de bekende systemen van Korda)
65 gram flat pear lood
30LB Suffix Heavy onderlijn met Ashima 887 haken maatje 8 erop en 1 a 2 loodhagels afhankelijk van de lengte van de onderlijn (1 wat grotere op 6 cm van de haak)

Lengte van de onderlijn rond 20 cm en de hair 1 tot 2 cm. Heb al een schuin afgebogen krimpkous toegepast, maar nogsteeds krijg ik lossers.

De losser is vrijwel altijd direct. Piep piep aanslaan, proberen de vis eerst te blokkeren en dan weg te halen bij het obstakel ik voel tijdens het blokkeren 1 a 4 seconden de vis en dan los.

Onderlijnen onder de 10 cm werken niet op dit water.

Graag jullie advies: Hoe kan ik de inhaking verbeteren? Want 7 op de 15 runs vangen is me werkelijk te bedroevend.
- mijn hair te kort/te lang
- Line alligner of juist de haak afschermen

Ik ben via de zoekfunctie hier een 3 tal weken op de Ashima haak gekomen, alleen kan ik niet echt wat vinden over het op de juiste manier inzetten in mijn situatie.


Mvg

Jochem

Ps. Ik wilde nu ook eens een combirig proberen van suffix heavy en technium lijn enig advies lengte rig/hair?
Nick Flip

10-08-2008 19:10

Hoezo werken onderlijnen onder de 10cm niet dan?
Jochem van de Kamp
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-07-2008 00:09

10-08-2008 19:43

Ik heb een tijdje getest 1 hengel met korte onderlijn en 1 hengel met lange onderlijn en op de lange onderlijn duidelijk meer runs gehad. Meestal vis ik op de zelfde plek en wissel de plek waar ik hengel 1 en 2 leg ook per sessie om.

Als de vis wel goed gehaakt is verloopt de dril meestal zo. Hij probeert naar achter de onder de takken te zwemmen, dit blokkeer ik vervolgens zwemt de vis naar de zijkant toe dan kan ik hem in het open water krijgen en daar de drill afmaken.
Jochem van de Kamp
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-07-2008 00:09

10-08-2008 20:34

Afbeelding

Afbeelding
Bijlagen
IMG008.JPG
De plek waar ik tegenaan vis
(64.93 KiB) 1624 keer gedownload
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

10-08-2008 20:37

Die vissen die je wel vangt, waar zijn die gehaakt?
Hebben de vissen misschien zachte bekken?
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

10-08-2008 20:39

Als ik jou was zou ik wat zwaarder lood pakken en een langer stuk krimpkous die iets minder scherp gebogen is. En ik zou de hair later vanaf de haak laten vertrekken.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Jochem van de Kamp
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-07-2008 00:09

10-08-2008 20:52

De vissen worden wel voornamelijk onder in de bek gehaakt of aan de zijkant van de lip met een enkele vis in de bovenlip. Ik kan het niet echt ergens mee vergelijken, maar als ik kijk naar hoe lastig de haak loskomt van een in de onderlip goed gehaakte vis geloof ik niet dat het hier om zachte bekken gaat.

Verder waardeer ik je tips wel Herman, ik vraag me alleen af waarom? Wat is de beredenering achter die tips?
Zwaarder lood zakt weg in de bodem... dus dat is niet echt een optie.

Mvg

Jochem
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

10-08-2008 21:58

Mieschien stukje siliconen slang onder de crimp kous en een gewone seafaty clip en als de bodem het toelaat altijd inline gebruiken en kortere onderlijn zo viste ik altijd met die haak 2 jaar gelden nooit geen problemen mee gehad
mgv roy
Jan Peter Teerling

11-08-2008 00:10

Zwaarder lood wil prima met een helicoptersysteem, een kortere onderlijn dus ook. Denk niet dat je de haak de schuld kunt geven van je lossers, zou het eerder in je onderlijn/lood zoeken. Of dit nu een ander soort is of het gene waar je nu mee vist is aan jou om uit te vinden. Was er alleen wat eerder mee begonnen, had je mss wat minder dan acht vissen gekost.. :D
K. van den Herik

11-08-2008 07:45

de totale lengte onderlijn is nu tot het stuitje, verder is dit ongeveer de top 5 binnen gekomen van visonvriendelijke onderlijnsystemen
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

11-08-2008 09:01

Rigs, ik dacht het ook wel te weten. Tot ik deel 6 van de Korda onderwaterserie had gezien. Is natuurlijk een zwaar bevist water e.d. maar het geeft weer genoeg stof om over na te denken.

Wat betreft jou lossers, ik zou ook voor zwaarder lood gaan en de onderlijn wat inkorten. Een runningrig tegen een struik aan vissen zou ik soieso nooit doen. Dan geef ik de vissen liever niet te veel run ruimte.

cheers
Jochem van de Kamp
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-07-2008 00:09

11-08-2008 11:28

Ik gebruik wel een run rig maar met de slip dicht! Het lijkt me niet echt dat dit fout kan gaan. Ik zie het eerder als een verbetering aangezien aanbeten op een runningrig sneller geregistreerd worden dan op een (semi) vastlood systeem.

van den Herik, laat mij alstublief ook begrijpen waarom? Waarom is mijn setup zo vis onvriendelijk?
Bij lijnbreuk kan de vis de tube met lood er zo afschudden. Wat zie ik over het hoofd wat het zo onvriendelijk maakt?
En met stuitje neem ik aan dat u bedoeld de loodhagel 6cm achter de haak? Ik geloof wel dat die loodhagel mijn haak eerder laat haken in de onderlip, maar of deze werkelijk ook zo zwaar is onderwater dat het voor de vis aanvoelt als een korte onderlijn van 6cm durf ik niet met diezelfde zekerheid te zeggen.

Ik ben blij met jullie hulp en tips! maar ik mis steeds een onderbouwing. Handelen zonder te weten waarom ik iets verander of wat het effect van de verandering is zal me misschien meer laten vangen, maar geen betere karpervisser maken.

Mvg

Jochem
K. van den Herik

11-08-2008 12:15

de wartel komt niet of zeer moeilijk los uit het rubbertje het lood kan niet of bijna niet van de tube. ergo vis zwemt, na lijnbreuk, een flinke tijd met een bonk lood die in de zij blijft porren, zijn rondjes.

Ik ga ervanuit dat het die foxrubbertjes zijn.

Nee het stuitje op de tube. Na ingooien schuift je lood in 80 ten 100 gevallen op tot het stuitje. Ergo een onbedoeld langere onderlijn dan je wilt.
Jochem van de Kamp
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-07-2008 00:09

11-08-2008 12:36

Het zijn Korda beads en die komen inderdaad moeilijk los van de wartel, maar de tube die in de bead geschoven is komt wel makkelijk los! Deze zit dan ook altijd los na een drill. Dus de tube komt los schuif over de lijn en ook het lood kan nu makkelijk kwijt geraakt worden, wel safe in mijn ogen.

Dat houd dus eigenlijk in dat ik eigenlijk niet eens met een runningrig vis :o!?
De putty en stuitje maar is verwijderen en vanavond uitproberen.


Maar verder weer over het punt waarom ik dit topic geopend heb. Hoe ga ik voor minder losschieters zorgen.
Nick Flip

11-08-2008 14:01

Probeer je rig is op deze manier te knopen,

Afbeelding

Moet je aleen ff dat ene pop-upje wegedenken ;)

Nick
K. van den Herik

11-08-2008 14:47

door je lood aan zo'n ringetje te bevestigen, kan je dat ringetje op de bead schuiven, zodanig dat na 1 keer schudden je een volledig vrijloopsysteem hebt.
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

11-08-2008 14:57

Hoi Jochem.

Dat zuigt......dat verspelen.....Er gaat bij mij van alles mis, maar losschieters heb ik niet veel. :)
Ik ben zeker geen guru, maar.........

die haak ken ik niet....ik zelf gebruik een Owner Flyliner maatje 6 max...voor het zwaardere (obstakel) werk. Aandachtspuntje misschien.
Ik zou mijn hair veel korter vissen (ik hou niet van lange hairs tenzij je presentatie het vereist en/of vissen echt achterin de bak gaat haken). Ik maak het weinig meer mee eerlijk gezegd. Komt de haak wel goed mee bij opname vraag ik mij af.....
Die rechte haakpunt prikt sneller dus misschien wel zo handig als het schuwe vissen betreft. (een klauwhaak prikt minder snel, maar houd beter over het algemeen)
Kanteld de haak wel goed? (onderlijn vast houden, aas+haak op je hand leggen en langzaam omhoog brengen)
Die line aligner lijkt mij wel OK. Kan misschien iets langer, dan kanteld de haak waarschijnlijk beter. (even testen!)
Ik vind ook je onderlijn aan de lange kant. Ik zou ze minder ruimte geven. (misschien zijn het "slimme" vissen)
Ik zou ook zwaarder lood (100 gram+) vissen en alles zo strak als een snaar....................persoonlijk.
Ben ook een voorstander van de semi-fixed systemen waarbij het lood lost komt als de vis met zijn kop schud. Zeker als je bij obstakels vist want bij lijnbreuk valt het lood er eigenlijk direct vanaf....Dus geen "obstakels" op je leader bij obstakels in het water..........liever nooit natuurlijk...;)
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

11-08-2008 16:55

Top riggie Nick Flip :D
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

11-08-2008 17:03

Vrij donkere foto, helemaal als je de zon (ja die hebben we hier af en toe) midden in beeld staat :lol:

Maar als ik het goed gezien heb dan zit er gewoon een stukje tube op die er voor zorgt dat de hair de haak wat later verlaat?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-08-2008 17:04

Klaas
Als je je lood afremt aan het eind van de worp en aan een strakke lijn laat afzinken zit het lood echt niet op het stuitje. Daarnaast word dat met het straktrekken van de lijn ook opgeheven. Als je dit syteem goed gebruikt is het zeker wel visvriendelijk ik gebruik het zelf ook, en na een run is de bead altijd verschoven dus het lood komt echt wel vrij bij lijnbreuk.
Terug op het onderwerp, je geeft aan dat je met korte onderlijnen minder runs krijgt, echter heb je niks aan veel runs als je de helft lost! Ik zou met de haken zeker iets zwaarder llod vissen (ivm de draaddikte) in combinatie met een kortere onderlijn probeer eens een van 15 en een van 10cm. Tevens een met een stukje gekromde krimkous en een met een rechte linealigner. Blijf je je lossers houden pak dan eens een ander haakmodel!
Nick Flip

11-08-2008 17:18

Wat ik zou doen is dit,

Rig

Neem het rigje van ruud visser ^,
Maak hem ong. 15cm (Neem je een combirig waar mijn keuze naaruit zou gaan strip dan 0,5cm vanaf de krimkous)
Neem de zelfde hairlengte als ruud zo'n 2cm dus..
Gebruik als knoop bij de wartel een lus,indien die niet stug is voldoet een normale bloedknoop ook.

Systeem

Als systeem zou ik gaan voor inline,
Maar let op!, als de bodem een beetje zacht is pak dan safety systeem!
Pak de safety clips/hoesjes van korda nooit problemen mee gehad.
Pak vervolgens ook het tube van korda in de juiste kleur,
Dit zinkt goed af en is mooi dun plus het gaat er makkelijk doorheen.

Suc6 ermee
Nick

;)

Afbeelding

Afbeelding
Jochem van de Kamp
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-07-2008 00:09

11-08-2008 19:24

Het toeval wil dat ik gisteravond al een combi rigje gefabriceerd heb die overeenkomt met jou voorstel Nick.
Hoewel ik liever de runrig vis zal ik vanavond gebruik maken van het semi vast lood systeem met 84 gram pear lood. Boven de 84 gram durf ik niet echt te gaan, bij dit gewicht voel ik al dat ik het uit de bodem moet trekken bij het binnendraaien van de montage.

Op de andere hengel behoud ik de runrig montage als gepost alleen laat ik de hair wat later de steel verlaten.

De resultaten komen vanavond/morgen online.

De kortere hair en de korte onderlijn staat voor de volgende keer op het schema, ik kan helaas niet alle tips in 1 sessie uitproberen.

Mvg

Jochem
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

11-08-2008 20:08

Jochem van de Kamp schreef: Boven de 84 gram durf ik niet echt te gaan, bij dit gewicht voel ik al dat ik het uit de bodem moet trekken bij het binnendraaien van de montage.



Mvg

Jochem


JE zegt al zelf, je voelt bij inhalen het lood uit de prut komen, je kan na inwerpe je lood ff tikkie uit de bagger trekke en dan gewoon laten liggen. Doe k bijna altijd, daarna laat ik me lijn weer beetje vieren.zinke en hang ik er een waker aan. Dan ligt het zeg maar op de prut, zowel running als fixed. K trek het altijd uit de bagger.
geel he
Nick Flip

12-08-2008 00:53

En dan prut op je haak hebben?
Nee, geen optie lijkt mij ;)
Het lood in de bodem is opzich niet erg hor.

Nick
K. van den Herik

12-08-2008 07:45

Martijn,

Je gokt maar een end weg, ik niet meer. Hooguit tot een metertje diep en dan nog met hulp van pva. Dieper vissen en lijn strak houden is weer vissen waar ik niet wil. Meter of wat te kort of zo.

Zonder de gebruiker direkt de schuld te geven zijn deze systemen niet echt visvriendelijk puur om het feit, dat al heel snel er ergens iets blijft zitten, bead altijd en het stuitje soms, er ellende kan ontstaan.

JC zegt: elk voor deel heb ze nadeel. Gebruik je lood welke in de prut zit.