De juiste rig voor het vissen met wafters..


Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

01-08-2008 15:30

Dat ze niet konden verklaren, waarom deze rig juist zo effectief was. Bijvoorbeeld dan een line-aligner sneller de haak laat draaien, en vertrekpunt van de hair het prikkende vermogen kan vergroten.
Nick Flip

01-08-2008 20:33

Wat is hier zo meer effectiefer aan dan bijvoorbeeld een trigger pop-up rig?

Nick
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

01-08-2008 20:37

Ja dat weet ik niet, zeiden die mannen van Fox. Ik geloof er niet zo in. Zou het anders een keer testen.
Nick Flip

01-08-2008 21:37

Het is gewoon een pop up wat dichter bij de bodem meer niet.
Niks speciaals aan lijkt my..

Nick
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

01-08-2008 22:54

Het loodje zit toch op de hair :-? Toch net iets anders. Maar verder boeiend, gebruik het toch niet. En gaan anders te ver offtopic :)
Nick Flip

02-08-2008 02:08

Ja ok dan zit er een loodje op de hair...
Dan werkt rig inprinciepe als een bodem-rig.
Denk je nou egt dat je daardoor veel beter vangt ofzo?

Volgens my overdrijft fox een beetje....

Nick
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

02-08-2008 09:59

Dat zeg ik toch helemaal niet :-?

Bestaan toch geen wonderrigs. Gewoon combilinkje met goede haakkeuze, etc. Zoals ik al eerder zei, vis ik eigenlijk nooit met pop-ups.

Leuk om een keer me te experimenteren op een plas waar je altijd veel vangt, maar verder snap ik de werking niet. Ga het dan ook niet gebruiken.
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

03-08-2008 20:13

Ik zal jullie van het gespeculeer afhelpen!

Ik heb een aantal dagen terug (ja idd coen, met die benauwde dagen beter in de slapeloze uurtjes wat dvds aanzetten :lol: ) de dvd 'Holiday Carp Fishing' gekeken van Korda. Hierin kwam ook een rig voor die me zeer aansprak. Namelijk een rig die ze gebruikte om het (steeds populairder wordende) plastice drijvende imitatie mais aan te bieden. De rig zag er als volgt uit.
Het was een soepele gevlochten onderlijn, waaraan een zinkende en een drijvende imitatie maiskorrels hingen. Onder de maiskorrels was een loodbolletje bevestigd op de hair, die de maiskorrels op de bodem moesten houden. Vervolgens was de hair redelijk lang en kwam er aan de !bovenkant! van het oog-de wikkelingen uit. Deze was gewoon met een knotless knot gemaakt zonder de hair mee te knopen. Oftewel de lijn enkel om de haaksteel wikkelen zonder ook om de hair te wikkelen. Dan volgde de haak die zonder krimkous of toegevoegde tube met een normale knotless knot was bevestigd aan de lijn.

Foto:
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je ziet, zit hier ook de loodkorrel voor het aas. Dit lijkt me dus ook een ideaal idee voor de wafters, en het lijkt me inderdaad een zelfde werking hebben als de rig waarvoor geen uitleg was.
De werking is namelijk als volgt (zoals uitgelegd op de dvd).
Een normale vrijliggende (zinkende)boilie die weggeblazen word door de karper, is 'in balans'. Dat wil zeggen dat ze allemaal even snel en soepel wegwapperen door het water.

Wanneer je het aasje perfect uitbalanceerd op het loodje/putty tussen de haak en aas, dan is het weer in balans. Dit moet je zien als een vrijliggende boilie. Dan is het loodje en het aas zeg maar weer één eenheid. Samen met de haak is het daarentegen uit balans/te zwaar t.o.v. andere mais, maar dit zien we niet als nadeel in deze rig maar gebruiken we als voordeel.

Omdat het aasje en de loodkorrel 1 geheel is, zal deze bij opname en daarna bij uitblazen (wat de karper doet als het aasje 'niet eetbaar' is bevonden) ook als 1 geheel naar buiten worden geblazen. Door de aparte bevestiging van de hair zal het ervoor zorgen dat het aasje en het lood naar buiten vliegt, met de haak achter zich aan slepend. Hierdoor word het volle gewicht van de haak gebruikt en zal deze ook eerder vlees vinden. Probeer het maar eens op je hand... Wanneer je het zonder aas probeert draait deze heel slecht tot niet, maar met uitgebalanceerd aas (tegelijkertijd met de lijn mee over de hand trekken, dit aas vliegt tenslotte ook eerst naar buiten!!) haakt deze rig als een tierelier!!!

Dusssss de werking van de voorgenoemde rig met loodje onder de wafter, is denk ik hetzelfde als uitgelegd in de dvd.

Greetz Rob

Trouwens offtopic, ze vingen zelfs met een soort zig rig met een niet geurende pop up foam eraan vis!! Hier snapte ik niks van, maarja nieuwsgierigheid speelt een grote rol bij de karper kijk maar naar pop ups dusja....
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Nick Flip

04-08-2008 01:37

Het idee is zeker niet mis :)
Aleen zou ik dit met mais op een andere manier doen.

Nick
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

04-08-2008 14:02

Die dvd heb ik nog niet gezien :) Maar zal het eens gaan bekijken. Bedankt voor je uitleg. Heb je het al in de prakteik getest?
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

04-08-2008 18:15

Nee ga ik vanavond doen :D. Ik heb er wel vertrouwen in.

Lekker weekje vissen!
Zal de resultaten wel hierneer pennen en fotos bij vangsten augustus denk ik :).

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

06-08-2008 08:37

En wat op gevangen? Was toevallig Thinking Tackle aan het kijken en zag het daar ook voorbij komen. Begrijp de uitleg nog niet helemaal... :roll:
Nick Flip

07-08-2008 15:14

Makkelijk oppakbaar aas waardoor de actie natuurlijker wordt,
De lange hair zodat je haak het bewegen van het aas niet afremt,

Nick
Pascal Hermans
Berichten: 17
Lid geworden op: 25-12-2012 21:01

08-09-2014 21:06

Hey,

Ik vis sinds 2 maanden met de wafters van mainline. Met name op de smaken spicy krab en IB essential heb ik al leuke vangsten weten te boeken en heb er tevens 2 maal mijn pr mee verbeterd. Ik vis de wafters aan een blowback systeem met een nr4 wide gape x of curv shank haak. Deze haken zijn zwaar genoeg om de wafters naar beneden te houden. Zou het toch gebeuren dat de wafter meer drijfvermogen heeft dan plaats ik een loodhageltje precies onder de wafter op de hair. Ik heb de hair graag wat langer. Ongeveer 1 cm van de haak af. Werkt tot nu toe prima voor mij.

Hopelijk kan iemand hier wat mee

Succes