Lossers


andre pastoors
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-04-2007 20:00

14-06-2008 18:07

Hallo een vraagje
Ik ben 11 weken achtereen een nacht wezen vissen
14 vissen
Waarvan de eerste 11 geen enkele losser
Terwijl ik voorgaande jaren ook altijd veel lossers had
Ik dacht dat het over was nadat ik met de Fox Teflon Arma point haken ben gaan vissen
Ik vis mat de sssp maat 7 en in veel mindere maten de ssc maat 7
Kan het ook komen dat de bekken zachter worden van de toegenome watertemperatuur de laatste 4 weken
Wie heeft er tips voor mij
Een ieder alvast bedankt
Groeten Andre
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

14-06-2008 20:15

waar zitten de vissen gehaakt?

hoe ziet je rig eruit.
het kan meer dan enkel de haak zijn!
andre pastoors
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-04-2007 20:00

15-06-2008 00:18

Ze zitten aan de zijkant wel in het onderste gedeelte
Ik had er vergeten bij te vermelden dat ik vorige week de eerste los schieter had
Vrijdag nacht had ik van de 7 runs er 3 losschieters
3 gevangen en een lijnbreuk langs een onbekend opstakel
Dan snap je mijn ongerustheid beter
Groet en dank Andre
andre pastoors
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-04-2007 20:00

15-06-2008 00:21

Sorry mijn rig is een half stugge onderlijn met op de haak een korte gebogen krimpkous en de bolie hangt er ong 1,5 2cm er onder
Sinds vorige week trouwens ook ontzettende wier groei ?
Andre
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

15-06-2008 09:42

Bij zachte bekken moet je proberen de vis centraal in de onderlip te haken.

Wat bij mij hielp was de volgende rig.

15cm green hornet met een stukje silicone in de haakbocht, zodat de haakpunt verzwaard wordt.
je kan mooie foto's vinden in de toptic: FOTO van me rig.
De 1ste foto van Peter Ponsteen op PG 8, is de rig die ik bedoel.

succes
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

15-06-2008 12:53

rigje inkorten ? Hoelang is hij ?
Of een iets langere hair.

grts gino
Greets Gino
andre pastoors
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-04-2007 20:00

15-06-2008 16:05

De rig is ongeveer 20 cm
Is het mischien ook een oplossing waar ik zelf al aan zat te denken met een loodkorelltje in de haakbocht of heeft dit andere nadelen?
Een ieder alvast bedankt
Groeten Andre
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-06-2008 16:52

Dan is de kans op ongewenst diepe inhaking bij 20 cm groter. Wat Gino zegt, neem de hair eens ietsje langer en kijk of de kromming van de krimpkous niet te ver doorloopt. Wat mij betreft kun je terug naar de standaard line aligner en controleren of dit het probleem oplost.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

15-06-2008 19:53

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen, waar het aan ligt.

Maar zoals er al eerder is vermeld kan je de hair wat verlengen. Hierdoor zou de haak wat minder diep gaan prikken en waarschijnlijk niet het zachte vlees zou pakken. Dit bereik je ook door je onderlijn in te korten.

Wat je ook kunt doen is het krimpkous zo buigen dat je haakpunt wordt afgeschermd. Dus als je een lijn trekt vanuit de haakpunt dan moet die tegen het krimpkous aankomen zeg maar. Als je dit doet dan prik je de karper bijna altijd in het harde gedeelte. Hij zou pas laat gaan draaien. Dit kan leiden tot het verminderen losschieters.

Succes!
~~Dreams can be true.~~
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

15-06-2008 20:06

Als je geen baggerblubprutzooi bodem hebt, die 20 cm eerst eens inkorten tot 12, kortstelige haak met rechte fukkin’ scherpe punt, waarvan je al weet dat wanneer ie goed zit, hij de druk van jouw hengels overleeft, die je verlengt maar niet afgeschermd hebt met een stukkie skrinktjuup (line aligner mag), en hebt voorzien van een loodhageltje in de haakbocht, het medium lange hairtje dat vanaf het begin van de bocht vertrekt is van super soepel materiaal, het onderlijnmateriaal mag je zelf kiezen, niet fukkin’ stijf en niet in de knoop.

Als ie nog in de zijkant zit ga je steeds 10% korter tot ie in het randje van het onderlippie genailed zit 8)

Dan blijft ie meestal wel zittten.

Haak moet vet vet vet scherp zijn, en bijna vet vet vet scherp is niet vet vet vet scherp :)
8)
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

15-06-2008 20:38

nuances van grijs, Robert :wink: !
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-06-2008 21:33

Kan natuurlijk altijd een andere rig verzinnen. :cry:

Probeer liever je rig vanuit de oorspronkelijke basis rig te verbeteren.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

16-06-2008 00:52

Zet eens een foto van je rig op het forum,dan wordt het meteen bij de eerste blik duidelijk wat er scheelt.Ook het loodgewicht speelt een grote rol,150 gr haakt beduidend beter dan 100 gr.
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

16-06-2008 07:15

kan natuurlijk ook aan de manier van azen liggen van de vissen. Maar daar moet ook wel weer een oplossing voor zijn.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-06-2008 11:29

Fuck grijs, en fuck nuances, ik wil gewoon dat die vis als ie het opzuigt die haak in zijn flikker heeft, hij hoeft er van mij niet mee te kunnen voetballen ofzo. Voor mij moet een rig zuig pats boem hangen doen, doet ie dat niet issie voor verbetering vatbaar.

Rigje zoals bovenstaand is een beetje mijn 'standaard rig' en die doet dat, als je de lengte goed hebt (soms 12 soms 4 cm en alles ertussen in, centimeters maken vaak verschil tussen precies goed haken en net niet goed haken, of tussen haken en tikjes op de top).

En als ie in de rand van de onderlip zit, en je haak kan de krachten van je hengel hebben, dan ben je knap als ie lost.

Even vlug rekenen dan heb ik de laatste drie keer vissen net geen 90 karpers en graskarpers gevangen, op die hoeveelheid 2 lossers gehad (waarvan 1 niet de schuld was van de rig; lijn in een boom, ik te water, graskarper zichzelf opgehangen), op een rig zoals bovenstaand, en dat is niet eens meer een uitzonderlijk gemiddelde. Beste tot nog toe is 124 op een volgende aanbeten zonder losser.

Voor die 92 aanbeten heb ik wel een stuk of 60 haken gebruikt, fukkin’scherp…

Maar doe vooral lekker grijs hoor.

:lol:

O, en Kees, hij vist met een lange combi met krimpkous, vertel mij eens waarom de door mij uitgelegde onderlijn een 'andere' is en geen veranderde versie van de door hem gebruikte???
8)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-06-2008 12:51

The Shot on the Hook Rig versus een standaard Combi-Rig?

Kom op Robert, dat is toch niet hetzelfde?

Er zit een hele evolutie tussen, waarbij voor de The Shot on the Hook Rig ook nog eens heel andere kritische aandachtspunten gelden.

Je leert meer door gericht veranderingen aan te brengen dan door klakkeloos overnemen.

Je schermt aardig met je vangsten. Maar als je de karpers die gevangen zijn op andere rigs nog eens moet vangen ben je wel even onderweg.

Met mijn 25 cm lange Paisley rig kom ik niet aan heel andere gemiddelden wat betreft lossers, plus ook een opvallend hoog percentage midden onderin gehaakt. Maar ik adviseer de veranderingen die deze variant van een combi maken niet zondermeer als oplossing van de genoemde problemen. Ik heb niet goed zicht op die problemen en achter mijn keuze zit een traject dat doorlopen is om tot deze rig te komen en op bepaalde punten te verbeteren.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

16-06-2008 18:13

Als die er al aan snuffelt moet die als ware al geprikt worden! Denk dat het met 'the shot on the hook' wel een goede rig te pakken heb. Het is zeker enorm belangrijk dat die ook het goede vlees pakt. Met een shot on the hook en een lange onderlijn, heb je denk ik kans op meer lossers, omdat die dan zacht vlees zou kunnen pakken.

Kees, De tim paisley rig is gewoon eigenlijk een moderne combirig na mijn gevoel, alleen gevist met nylon of fluorcarbon als stijf gedeelte.

Nuances van grijs in de scherpte van de haak, robert :wink: !

8)
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

16-06-2008 18:15

Btw Robert,

Hoe test jij of een haak scherp is of niet?! Ik prik hem altijd in mijn nagel en als ik dan druk zet en hij dringt in, dan vindt ik hem scherp.

Gaat de haak glijden dan is die na mijn mening waardeloos.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-06-2008 19:46

Een standaard moderne combi is van gevlochten met coating, normale haak en line-aligner. Zeer bruikbaar en breed inzetbaar. Dit is een basis rig en een goed uitgangspunt voor verbeteringen. De Paisley rig is een doorontwikkeling waarbij lengte, stijfheid van de mono, hair bevestiging en haakmodel allemaal een achtergrond hebben. Deze rig is daardoor gecompliceerd en minder breed inzetbaar. Het is knap zelf van een combi tot deze rig te komen. Dat hoeft ook niet, maar je zou tenminste moeten beseffen waarom de rig is zoals die is zodat je hem ook functioneel kan inzetten en gericht veranderingen kunt aanbrengen. Ik kan niet zien dat deze rig het antwoord is op de genoemde problemen zonder allerhande andere bijkomstigheden. Zelfde geldt voor The Shot on the Hook Rig waarbij al door Frank Warwick kanttekeningen geplaatst werden bij de optimalisering en inzetbaarheid.

Bij elke rig is de essentie dat de haak vlijmscherp is. Is zelfs belangrijker dan de details van de rig. Ik vis liever met een basis rig met vlijmscherpe haak dan welke variant dan ook met een botte haak. Ik ben er zelf nog niet uit of zo een haak met teflon coating werkelijk scherp is en blijft. Maar wellicht ben ik te achterdochtig. Door van de ene op de andere rig over te springen mis je volgens mij dit soort essenties.

En nu hou ik erover op, want was niet de bedoeling belerend te zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

16-06-2008 20:49

Ashima c 887 size 10 simpele line alliner en snakebite laatste 5 cm afgestript onderlijn 12 cm lang..... geen lossers nauwlijks botte haken en 99% vast in de onderlip.... minimaal 1,5 cm tussen haak bocht en boilie!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-06-2008 22:50

Ik stem ook voor inkorten van de rig.

Door de vis minder de ruimte te geven zal de haak eerder prikken in het midden van de onderlip, de enige plek waar een losser bijna onmogelijk is.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
K. van den Herik

17-06-2008 08:14

vervelende is alleen dat de lengte van de rig maar voor een klein deel de plaats van de inhaking bepaald. De plaats van de inhaking wordt voor het grootste deel bepaald door de wegzwemroute en de manier van wegzwemmen. Snel wegdraaien van de kop resulteert inhaking in de zijkant.

Wateren die ik vis ben je spekkoper met 90 aanbeten in een jaar :P
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

17-06-2008 08:38

tino beunk schreef:Btw Robert,

Hoe test jij of een haak scherp is of niet?! Ik prik hem altijd in mijn nagel en als ik dan druk zet en hij dringt in, dan vindt ik hem scherp.

Gaat de haak glijden dan is die na mijn mening waardeloos.


Timo,

Een vet, vet, vet, vet scherpe haak zit bij het minste geringste in je jatten, en dat voel je héus wel. Als ie dat niét doet heeft de punt waarschijnlijk eerst in je nagel gezeten.
Groet,

J 8) hn
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

17-06-2008 16:47

Oké John,

Doe jij in het vervolg ook niet meer moeilijk dan over off-topic reacties? :roll:

Ben ook erg benieuwd hoe mensen met dit 'regeltje' omgaan, dat de haak in je nagel moet hangen wil je hem scherp kunnen noemen (beetje vreemd uitgedrukt) en anders vormt de haak een groot risico op een losser.

Logisch dat een uiterst scherpe haak het dieper in de bek door dringt en daardoor de kans op een vroegtijdige losser reduceert. Zelf gooi ik nog snel een haak weg zodra hij niet meer in m'n nagel hangt, maar is dit volgens jullie werkelijk nodig of is dit commercie?

ps: volgens mij heb ik 't antwoord al zelf gegeven :lol:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

17-06-2008 17:27

Lukas,

Als je shit voor me hebt kun je dat middels pb proberen op te lossen. En ik denk dat m'n boodschap in m'n reactie voor mensen met een redelijk denkvermogen zéér duidelijk is.
Groet,

John