Lossers


Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

17-06-2008 17:43

John Pannekoek schreef:Timo,

Een vet, vet, vet, vet scherpe haak zit bij het minste geringste in je jatten, en dat voel je héus wel. Als ie dat niét doet heeft de punt waarschijnlijk eerst in je nagel gezeten.
Groet,

J 8) hn


Ja, ik voel ook wel wanneer een haak scherp is hoor :wink: ! Maar laatst was ik even aan de waterkant bij iemand te kijken. Dus ik pak een rigje van hem en voel een erg botte haak, terwijl hij hem scherp vond.

8)
~~Dreams can be true.~~
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

17-06-2008 17:52

Timo,

Voor alle duidelijkheid: Als je de haak over je nagel haalt om te kijken hoe scherp ie is, is ie niet meer zo scherp als ie was vóórdat je 'm over je nagel haalde. Zijn genoeg andere manieren.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-06-2008 18:08

K. van den Herik schreef:vervelende is alleen dat de lengte van de rig maar voor een klein deel de plaats van de inhaking bepaald. De plaats van de inhaking wordt voor het grootste deel bepaald door de wegzwemroute en de manier van wegzwemmen. Snel wegdraaien van de kop resulteert inhaking in de zijkant.

Wateren die ik vis ben je spekkoper met 90 aanbeten in een jaar :P


Klaas,

9 van de 10 vissen zullen schuin met d'r kop naar beneden hangen als ze een boilie aanzuigen/opnemen en zal zich dan weer wat op richten om door te zwemmen naar de volgende boilie.

Juist op het moment van het oprichten moet je de vis al prikken, nog vóórdat ie doorzwemt naar de volgende boilie, m.a.w. een korte rig.

Alleen dan is de kans het grootst dat je 'm in het midden van de onderlip prikt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

17-06-2008 20:12

Denk dat het iets van beide werelden is. Ben het mee eens dat hoe Eus het beschrijft de vis heel vaak geprikt wordt in de onderlip.

In de theorie van van de Herik zit ook een kwestie van waarheid. Maar het is zo dat er met een langere onderlijn vaker de prik volgt in de zijkant van de bek.

Elke vis aast ook weer anders. Maar de meeste vissen zie je azen zoals Eus het beschrijft. Dus de prik zou vaak in de onderlip plaatsvinden.
~~Dreams can be true.~~
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

18-06-2008 10:00

John Pannekoek schreef:Timo,

Voor alle duidelijkheid: Als je de haak over je nagel haalt om te kijken hoe scherp ie is, is ie niet meer zo scherp als ie was vóórdat je 'm over je nagel haalde. Zijn genoeg andere manieren.
Groet,

John


Wie zegt dat?

de hardheid van het materiaal bepaalt toch welke bot wordt.
Stel ik schuur met een diamant over een baksteen=> baksteen is beschadigd terwijl er niks aan de diamant is ( in theorie toch)
Dit komt omdat de diamant harder is dan de baksteen.
( Dat hebben ze me wijs gemaakt op school)

Dus wat is het nu hé.
Ik denk wel dat een nagel minder hard is dan een metaal (teflon)

Of klopt die redenering niet ?
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

19-06-2008 14:42

@ John,

In eerste instantie leek me het een wat flauwe reactie vandaar mijn reactie, maar na je uitleg snap ik wat je bedoelde en dat had ik de eerste keer ook wel kunnen, of moeten, begrijpen :lol: Maar goed niet alle grappige reacties die ik lees hebben een kern, die van jou toevallig wel.

Dan ben ik het misschien nog wel met je eens ook :lol:

Over die diamand kan ik niet oordelen, nooit zo'n kreng in mn handen gehad, al had ik het wel was ik er vast niet mee over een steen gaan krassen :D

Om op het eerste terug te komen, je voelt inderdaad een verschil tussen een 'verse' haak die ik je handpalm hangt en een 'botte' (over je nagel glijdende) haak die in je handpalm prikt. Handpalm test dus voor meer dingen goed.

nogmaals @ John:
Dan wil ik graag weten hoe jij het doet, zelf zou ik het zo doen: de prik van een nieuwe haak in mijn hand vergelijken met de prik van de gebruikte rig.
je laat de haak over je hand glijden neem ik aan en je kijkt wanneer hij prikt, direct en hoe diep?
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

19-06-2008 19:13

Lukas,

Het hele 'Anne-gedoe' van destijds zal er wel debet aan zijn geweest!!!! Maakt verder niet uit. Ik moet wel toegeven dat m'n boodschappen ook wel vaak een dubbele bodem hebben waarvan ik eigenlijk niet altijd mag verwachten dat iedereen het direct maar begrijpt.

Ik ben ex-Timmerman, en die hebben nogal de neiging al hun gereedschap (bijtels/schaven) zo scherp mogelijk te maken. Immers "goed gereedschap is het halve werk". Ik prik de haak gewoon in m'n vinger en voel dan heus wel of ie nóg scherper kan.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

21-06-2008 01:47

Hallo Robert,
Fuck grijs...helaas kunnen we er niet omheen. Met de lengte van de onderlijn heb je geen invloed op de zwemrichting, snelheid en manier van azen. (Want, ik lees hier ergens dat 90% van de karpers zijn kop weer opricht na het pakken van een boilie, maar dat is slechts het geval bij bijvoorbeeld een specifieke manier van voeren. Ga je compact voeren, liggen die percentages compleet anders, noem maar een zijstraatje, het verschilt ook nog eens per bouw van een karper, een pannenkoek moet zich haast wel weer oprichten, maar deze heb ik ook -zeker niet zelden- ondersteboven zien azen, zonder zich op te richten of te laten zakken...Torpedo's heb ik weleens zien azen door simpelweg gewoon die slurf een eindje uit te klappen richting een boilie, zonder ook maar iets van de rest van het karperlichaam te bewegen, en dit zijn voor zover ik weet allemaal geen uitzonderingen, maar simpelweg afhankelijk van een aantal veelkomende, varierende factoren)

Anyway...ik ben benieuwd hoe jij over het volgende denkt:

Je vist met een onderlijn van 10 centimeter, die toevallig door een brasem helemaal gestrekt ligt (Er is iets 'grijzigs' ontstaan nu). Een karper komt vanaf de lood-kant met een beetje tempo aanzwemmen, de kans bestaat dat de handel maar half binnenboort komt (ook weer grijs: afhankelijk van de snelheid van deze karper, onder andere) jij krijgt wat tikken en je gaat -zoals je zelf aangaf- de onderlijn wat verlengen. Pleurt de boel weer in, deze keer ligt je boilie exact naast het lood. Karper komt weer, -om het even vanaf welke kant,want de boilie ligt nu naast het lood- , pakt de boel en je krijgt een run: Keurig gehaakt. Andersom zijn er zelfs nog meer scenarios mogelijk, wanneer een karper vanaf de boilie-kant komt aanzwemmen, zal het zaakje best een eind naar binnen gaan wanneer deze karper op snelheid is, en het moment tot aan de prik duurt een stukje langer dan de bedoeling. Wanneer deze karper echter haast stil ligt te azen, krijgt ie de boel ook weer haast niet in zijn kanis. Mijn vraag is: Hoe komt het in deze specifieke situatie (waarvan eigenlijk honderden verschillende scenarios denkbaar zijn, allemaal dat grijs) dat je de eerste karper miste en de tweede karper ving? Door het verlengen van de onderlijn? Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: Denk je niet dat je die relatief kleine aanpassingen aan de lengte van de onderlijn volledig teniet gedaan worden door de ligging van de boilie ten opzichte van het lood ten eerste en in meer indirecte mate de snelheid, manier van azen en met name de aanzwemroute van de karper?

Ik begrijp en weet dat er verschillen zijn tussen ongeveer 30 centimeter en ongeveer 8 centimer, waarbij de woorden 'ongeveer' wat mij betreft erg belangrijk zijn.

De boilie komt altijd naast het lood. Maar dat "naast" is geen millimeterwerk, hij ligt er net zo goed na het ingooien ook wel eens twee centimeter naast. En je hebt hem net een centimeter ingekort...En dan moet er geen brasem, kreeftje, voorn of ander ongedierte langs zijn geweest want dan weet je helemaal niets meer. Afhankelijk van de ligging van het zaakje, aanzwemroute én de snelheid van een karper, kun je virtueel met iedere lengte onderlijn zitten te vissen, tussen de 0 en 12 centimeter, wanneer je onderlijn daadwerkelijk 12 centimer is. Deze ligging, aanzwemroute en snelheid beinvloeden vanzelfsprekend zowel de plaats in de bek waar de boilie terechtkomt, alsook de tijdsduur tot de prik. En dat zijn twee dijken van factoren, als je het naast het centimeter-werk van de lengte van je rig zet.
Dan heb ik het nog niet over de hoogte vanwaar een karper een boilie pakt. Dit zijn geen centimeters, maar kan wel een centimeter schelen, zeker als je de structuur van de bodem 'erbij pakt'.

En ja, je statistieken zijn leuk maar niets-zeggend. Er zijn mensen die dezelfde gemiddelden halen met een onderlijn van 30 centimer. Het kan ook zo zijn dat deze mensen geen 90 karpers haakten, maar 100, waarvan er 5 losschoten. Een hoger percentage lossers, maar ook een hoger percentage runs. 10 runs méér dus, die jij wel weer misschien helemaal niet gehaakt hebt, juist door je onderlijn. Wie zal het zeggen? Met andere woorden, je weet het gewoon niet, zeker niet aan de hand van zulke stats.

Ik ben geen rigwonder, ik benieuwd waar ik de plank mis sla :wink:

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-06-2008 11:14

Chris,

Mooi doordacht verhaal van je, in grote lijnen ga ik met je mee.

Ik denk echter dat de snelheid van het azen door jou iets overschat wordt, hoewel er wel degelijk tragere vissen zijn, denk ik dat dit niet zo ver uit elkaar ligt dat je hierop je rig aan gaat passen.

Tenzij...tenzij je op 1 specifiek exemplaar vist waarvan je weet dat ie zich erg traag of juist snel maar dat is onwaarschijnlijk, beweegt tijdens het azen natuurlijk.

Mijn voorbeeld van kop naar beneden, boilie aanzuigen en weer oprichten om door te zwemmen naar de volgende boilie is naar mijn idee de meest voorkomende variant en is daarom mijn uitgangspunt voor het inzetten van een rig.

Helaas zijn er zo veel variabelen in het spel dat we met een compromis op de proppen zullen moeten komen, ik denk dat dat hetgeen is wat Robert aangeeft.

De rig die hij aanbeveelt zal een compromis zijn dat zich in de praktijk als beste heeft bewezen, ik kan me er wel in vinden hoewel ik zelf anders vis.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

21-06-2008 11:29

ik neem aan dat jullie er ook allemaal nog vanuit gaan dat er helemaal soepel gevist wordt???? Bij een stiffrig of een combi onderlijn zal de haak met het aas niet strak naast het lood zou komen te liggen. (het stijve gedeelte zal het aas met de haak van het lood afduwen) Dan wordt de situatie namelijk al iets anders.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

21-06-2008 12:01

Hallo Eus,
Helder. Nu heb ik die snelheid van de karper als slechts één factor erbij gezet, toch denk ik juist dat er vooral hierin een heel groot grijs gebied ligt. Je kunt een gemiddelde nemen, maar dit gemiddelde is niet geldig wanneer je hierop de lengte van de onderlijn gaat aanpassen. Een karper kan 'gemiddeld' traag azen, maar -zoals ik al zei- er ligt zo'n groot grijs gebied, alleen al bij deze ene karper (beetje afremmen, bepaalde richting opdraaien, stukje vooruit, enz) Allemaal snelheidsveranderingen waar je weliswaar een gemiddelde uit kan halen, maar waar je -naar mijn mening- niets over kunt zeggen wanneer je slechts (een) centimeter(s) van je onderlijn gaat aanpassen.

Karpervissen is niets anders dan compromissen, dat ben ik 100% met je eens, maar ga je een compromis maken, dan kun je nooit van zijn leven "fuck grijs" zeggen. Een compromis is gebaseerd op het beste gemiddelde uit een groot grijs gebied, anders was het geen compromis.

Wat betreft de manier van azen (kop naar beneden en weer oprichten)...dat kan weer een heeel lang verhaal worden als ik zou willen :wink: ...ik denk dat dit de meest voorkomende variant is bij een manier van voeren waarbij je boilies een eindje uit elkaar liggen, op een harde bodem. Zet je bijvoorbeeld heel compact voeren op een blubberbodem hiernaast, dan kom je meteen in een giga grijs gebied met alles ertussenin (alleen nog ervan uitgaande dat de manier van voeren en de bodem de enige twee factoren zijn, want er zijn er veel meer nog, met belangrijke ertussen). Wat ik wil zeggen, ik ben het met je eens...ik denk echter -vooral door bekijken van vreetkarpers- dat het grijze gebied veel groter is. En daar gaat het me nu juist om, je kan niet om een grijs gebied heen, hoe graag je ook zou willen.

Intussen moeten we er inderdaad maar het beste van maken en uitgaan van gemiddelden, waarbij je wél in je achterhoofd moet houden dat we flink wat missen, in welke vorm dan ook.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2008 12:17

Het gemiddelde moet een heel brede marge hebben wat maakt dat het ene niet perse succesvoller is dan het ander. Dat wijst de praktijk tenminste uit. Grappig is de overtuiging waarmee standpunten worden ingenomen en waarheden worden verkondigt. Lijkt mij een eindeloze discussie omdat er veel variabelen zijn. Een verschil in interpretatie over de manier waarop de karper aast maakt uit of je een lange of korte onderlijn kiest. Beide keuzes zijn in orde zolang je maar consequent blijft.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-06-2008 14:32

Chris,

Ik denk inderdaad dat ik mijn voorbeeld iets te veel van mijn eigen visserij en observaties daaruit heb afgespiegeld. (harde kanaalbodem en normale voerplek met uitsluitend boilies)

Een baggerbodem met een dichte voerplek van bijvoorbeeld hennep zal idd een totaal ander beeld laten zien.

Ook doet zoals je zegt het type karper er toe evenals -zeer belangrijk in mijn ogen- het formaat van de karpers, grote vissen azen doorgaans een stuk rustiger dan kleine.

Ik ben in de bevoorrechte positie geweest meerdere malen karpers te zien azen over een voerstek, zelfs op het Kempisch kanaal-- hieruit haal ik mijn voorbeeld, ook al zag ik enkele totaal afwijkende gedragingen.

Wat ik veruit het meeste zag was: kop stukje laten zakken, lippen uitstulpen tot deze een centimeter of 3-4 van de boilie verwijderd waren en ploep, weg boilie.
De vis richt zich iets op, zwemt door naar een volgende boilie en herhaalt dit een keer of 3 achter elkaar waarna deze of even wegzwemt om de boel te kauwen of dit doodleuk bovenop de voerstek doet.

De tweede variant is een vis die aankomt op de voerstek, een paar keer er overheen cirkeld (vaak wachtend tot een 2e vis op de voerplek arriveerd), dan 1 boilie oppakt welke hij eerst een paar maal weer uitpuwd om 'm vervolgens in de bek te houden en ermee weg te zwemmen.
Het duurt vaak even voor deze weer terug om een volgende hap te doen.

Een korte rig doet in deze gevallen naar mijn idee het beste zijn werk, een lange zou de vis teveel ruimte geven het zaakje uit te spuwen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2008 17:01

Eus,

Wat jij beschrijft is een karper die op natuurlijke wijze met vertrouwen de boilie opneemt. Het uitspuwen dat ik waarneem kun je haast geen spuwen noemen. Lijkt meer op uit de bek vallen. In het milieu van de karper is de boilie lichter en beweegt wat trager. Is alsof de karper zijn interesse verliest en er verder niet over nadenkt, zodat het aas met het uitspoelende water weer uit de bek "drijft". Dat is tenminste heel typerend voor wat ik waarneem. Wellicht dat je iets meer kans maakt met een kortere rig, maar veel kans maak je niet. Er is geen moment en de beweging is te traag, zodat de haak domweg met aas en al uit de bek valt. Wordt pas wat als de bewegingen heftiger wordt. De karper bolt zoals wij dat met een goed Nederlands woord noemen. Of dat gebeurt na 10 cm of 30 cm maakt mijn inziens weinig verschil. Wat dit met lossers te maken heeft is mij vaag. Een haak kan pas na de inhaking lossen. Een haak die niet (echt) haakt is los. :o

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-06-2008 17:50

Natuurlijk is er grijs, vond het gewoon leuk om te zeggen :lol:

even dan over mijn rig visie,


Opmakend uit wat ik zelf heb gezien is het bewerkstelligen van een aasopname niet moeilijk. Dit gebeurt vaak, je moet het heel bont maken wil je dat niet voor elkaar krijgen (ervan uitgaande dat je tussen de karpers vist, want als dat niet zo is hoef je nog niet aan rigs te denken). Als vissen op redelijk bevist water je haakaas plus haak in de bek krijgen, is het voor die vissen niet moeilijk dit weer uit te spugen, als ze zich eerst moeten bewegen voordat de haak vlees kan pakken. Dit is bij de absolute overgrote meerderheid van de rigs het geval; de vis moet aanzienlijk bewegen na de aasopname om de onderlijn zijn werk te kúnnen laten doen. Dit vind ik in dat geval kut. Ik heb gezien dat vissen een onderlijn gewoon een hele dag lopen uit te spugen, op alle delen van mijn voerplek (combi, 18 cm. zwaar afgeschermde haakpunt). Dit water is bij lange na geen extreem bevist circuit water. Toen heb ik besloten dat ik liever met een onderlijn vis, die zijn werk vanuit een bepaalde richting niet kán doen, maar die zijn werk vanuit de ‘goede’ richting in meer gevallen na een opname doet. Als ik vissen zie eten, als ze niet los zijn, verplaatsen de meeste vissen hun kop na een opname helemaal niet veel, en meestal ook heel rustig. Verder heb ik nooit problemen met het feit dat mijn rig strak gestrekt op de bodem ligt (of althans het grootse gedeelte) ik vind dit vaak zelfs wenselijk (dit verduidelijkt ook dat ik zeg centimeters verlengen of inkorten, als je weet hoe de rig op de bodem ligt, dan kun je minimaal wijzigen, als je dit niet weet, dan heeft dat inderdaad geen zin). De boilie houd ik dicht bij de haak en als je een karper je aas op ziet nemen (op redelijk bevist water) dan heeft hij heel vaak zijn bek zowat tegen je aas aan, soms er een beetje omheen zelfs. Ook gebeurt dit als ik het zie meestal ook nog wel een keer als het eerst niet lukte, daar maken de vissen die ik heb zien eten niet zo’n probleem van. Pas als de onderlijn ook is opgenomen en weer is uitgespuugd is het met die vis en zijn naasten 8) even over. 20 cm. verplaatsen is vaak wel weer genoeg. Afgelopen week bijvoorbeeld gevist met stiffies van 6 cm, echt stiff (bezem haar materiaal :lol:), de haak zo aangeknoopt dat er eigenlijk niets was afgeschermd, je zou kunnen zeggen dat ik de haaksteel 6 cm heb verlengd, of dat ik met een 7 cm lange longshank rechtstreeks vanaf het lood heb gevist. Aan 140 gram inline lood. Zeg maar niet echt fijn opzuigen, ook zonder brasems, vanuit een bepaalde hoek. Mijn derde hengel, die steeds op de beste plek lag, viste ik met een soepele 15 cm rig, met een afgeschermde haak (ik bewijs mezelf graag dingen :lol:) 8 vissen, alle 8 op de stiffies, nul op de combi. En geen extreem moeilijk water ofzo hoor (ook niet makkelijk). Ik merk de laatste tijd steeds vaker en eigenlijk overal waar een beetje wordt gevist (en waar is dat nou niet?) dat de hengel(s) die ik vis met onderlijnen (vooral popups of op de haak zinkend aas) die ‘op scherp’ staan, zeg maar ruw weg 7 of 8 keer vaker aflopen dan die hengel met een ‘je moet me strak zwemmen rig’. Niet dat dat iets bewijst (voor mezelf wel hoor) maar toch. Maar die ‘je moet me strak zwemmen rig’ die doet het wel vaak veel mooier op je handpalm, en die kan die vis normaal gesproken gewoon opzuigen vanuit elke hoek. (waarom die brasems op papier die rig toch altijd ‘gestrekt leggen’ en nooit een andere kant op snap ik trouwens niet, zouden het zulke hufters zijn? 8) )

Misschien heeft een en ander ook te maken met het feit dat ik instant vis, en dat de vissen dan wat sneakyer zijn :lol:

Als ze los zijn maakt het minder uit, en ook als ze vet honger hebben en er niet genoeg is voor iedereen, maar dan maakt alles minder uit.

Ach, met riggies heeft iedereen zijn eigen waarheid en als je vind dat je genoeg vangt heb je gewoon helemaal gelijk toch?

Moet wel zeggen dat ik onwijs blij ben met de populariteit van de medium lange combirig met een zwaar afgeschermde haakpunt, het is zelfs zo populair dat bijna geen enkele vis verwacht direct tijdens de aasopname die haak loeihard in zijn flikker te krijgen, en dat maakt het voor mij makkelijker om ze te laten schrikken (1 van de vissen van afgelopen week (dikke dertiger) ving ik op 30 cm water, 10 cm uit de kant, hij sprong van schrik uit het water nadat ie het op de haak zinkende popuppie had opgezogen, (eerste haakaasopname)) dus lekker blijven afschermen graag 8)

tootheloo 8)
8)
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

21-06-2008 18:14

Robert wat bedoel je precies met "de haak afschermen" :-?
CN
Unicorn Carp Fisching
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-06-2008 18:29

Je krimpkous zo zetten dat de haak pas vlees kan pakken op het moment dat het gedeelte van die krimpkous dat in lijn staat met de lijn van de haakpunt voorbij de rand van de onderlip kruipt, en enkel zo en daar vlees kan pakken. De haak prikt alleen als de onderlijn zich strekt, en als er vanaf waar het lood zit spanning op komt, zolang totdat de krimpkous inhaking toelaat (afhankelijk van de buigingen lengte van je krimpkous en ( de op dat moment effectieve) lengte van je onderlijn.



Ik zie aangevoerde (of beter; Goed aangevoerde, ik zie geloof ik meer mensen boilies in het water pleuren dan voeren :lol: )vissen trouwens een beetje als gedeeltelijk ‘los’ daarbij zal het allemaal minder uitmaken, als ze al een tijdje weten dat je gewoon na het ene balletje door moet zwemmen naar het andere balletje omdat “zieke nellie” of de “extreme vetbult rijen”anders eerder is, dan werkt zo’n rig waarop je vertrouwd op het meewerken van de karper in de vorm van 5 tot 40 cm (bij langer dan 20 cm. zelfs mogelijk nog meer!) verplaatsing na de opname en voor het uitspugen natuurlijk wel redelijk, lijkt mij toch.
8)