Wier...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

21-05-2008 10:53

Hey lui,

Weet niet zeker of dit de goeie plek is maar vooruit. Komend weekend wil ik een nachtje vissen op een plasje, dat voor een groot deel begroeid is met wier. Nu was het plan aanvankelijk om met zn tweeen te vissen op het onbegroeide gedeelte, maar het lijkt erop dat er nog een persoon bij komt (tjah...). k vermoed dat de open plekken schaars worden in dat geval. Is het volgens jullie een beetje mogelijk om fatsoenlijk in/op/tegen het wier aan te vissen? of kunnen we beter een andere plek zoeken waar we wel met zn drieën kunnen zitten?

Ik wil erbij vermelden dat ik geen zin heb om op een dergelijk water met een bootje te gaan kloten. helemaal niet als we met zn drieen zijn. is er nog een andere manier om de rand van de begroeing op te zoeken?
Gebruikersavatar
roderik franken
Berichten: 333
Lid geworden op: 20-06-2006 19:49
Locatie: zuid nederland

21-05-2008 16:20

Dan maak je toch een kaal plek? Een keer of 20 (of meer) met een loodje met een dreg op hetzelfde plek (op lijnclip zetten) ingooien en het wier eruit slepen. Met alleen je lood gaat ook, maar dan moet ie niet te langwerpig en smal zijn anders glijd het wier er gewoon af. En als je geen boot wil gebruiken is het misschien handig om niet al te ver weg te vissen. Als je veel lijn uit hebt staan en de vis duikt in het wier heb je veel minder controle over de vis door de rek v/d lijn en de hoek die je lijn naar de karper maakt. Kans op verspelen wordt dan snel groter. En pop up vissen, want als je dan je lood en onderlijn in het wier gooit heb je nog kans dat je haak + aas er bovenuit steekt. pva foam op je haak doen voorkomt dat hij wier pakt en zorgt ervoor dat je onderlijn eerst naar boven gaat staan en na enkele sec zachtjes naar beneden zakt als het pva oplost. Stevige lijn en hengels en molens verhogen de kans enigszins om je vis ook daadwerkelijk binnen te krijgen.

In ieder geval veel succes.
satesaus? sambal bij?
if you feed them, they will come....
in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

21-05-2008 16:24

wilde eigenlijk nog gevlochten lijn aanschaffen voor spodden en peilen. misschien voor dit soort situaties ook handig. Die tip van de dreg is btw ook handig! had ik zo niet aan gedacht. kan ik bij het peilen iig zien of er wel of geen wier op de gewenste stek aanwezig is.
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

23-05-2008 18:31

Gewoon 2 harken ineenhaken,vastmaken en met lange koord op de stek smijten.Na enkele keren is al het wier verdwenen.
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

24-05-2008 19:24

Wie zegt dan dat je alleen op volledig wievrije plekken vis kunt vangen en dus ook alles maar weg moet halen? Ik vang mijn visjes ook wel zonder het weg te halen. Gewoon strak tegen het wier aanvissen of zelfs ertussenin! Gr
.
Gebruikersavatar
roderik franken
Berichten: 333
Lid geworden op: 20-06-2006 19:49
Locatie: zuid nederland

25-05-2008 14:20

Tuurlijk! Gelijk heb je. En nu komt het; [b]maar[b] als je je aasje in een halve meter wier gooit, denk ik niet dat de vis het gemakkelijk zal kunnen vinden. En als ze het dan wel vinden zal het haken wel niet geweldig gaan vanwege die klont met wier die aan je haak zit. Tegen het wier of op een plekje met slechts enkele cm met wier vissen is volgens mij no problem. Wat ook leuk is met wier is dat het boven water er soms heel anders uit kan zien dan onder water; soms ligt er boven water een enorm drijvend wierbed, terwijl het eronder gewoon schoon is. Vissen zwemmen ook door gangen in het wier heen. Sommige daarvan kun je zien, andere niet. Als je je rig in zo'n gang presenteerd heb je bijna zekerheid dat de vis je aas zal passeren. Wat ik ook vaak gezien heb in wierputten is dat karpers de kale plekken in het wier afgaan om te azen. Misschien komt dat doordat daar regelmatig gevoerd wordt door vissers of misschien instinct?
satesaus? sambal bij?
if you feed them, they will come....
in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

25-05-2008 15:06

Denk persoonlijk dat ze dat doen omdat het afleggen van afstanden ( trekroute's ) veel makkelijker gaat via de open gangen. Ik maak het zelf ook regelmatig mee hier op een ondiep water met veel wier. Ik vang de vis gewoon in de kleine open plekjes tussen het wier en inderdaad ook in de "gangen". Gewoon het wier in je voordeel gebruiken! Gr
.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

25-05-2008 22:44

nou goed het is allemaal niet van toepassing geweest deze keer. stek was bezet, dus uitgeweken naar andere (in mijn ogen mooiere) stek. Met zn drieen elk een visje gevangen. Geen zwaargewichten maar wel leuke visuitje gehad zo zonder voorvoeren etc. overigens waren ze wel enorm sterk/fel op dit moment, ik dacht echt dat ik er iets groots aan had, ik kon de vis weinig sturen met een 2 3/4 lbs hengel, maar uiteindelijk kwam er een 14 ponds slanke schub uit.. bij mn maat net zo bij een weliswaar iets grotere karper. iemand een verklaring ervoor? zijn ze fitter vlak voor de paai, of hebben ze juist net afgepaaid? dat laatste vermoed ik overigens niet want 1 van de drie vissen had een enorm dikke pens, wss vol kuit.
Gebruikersavatar
Marsel Liemburg
Berichten: 68
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Zuidlaren

29-05-2008 20:42

Voor het vissen in of bij wier kun je ook gebruik maken van de Method. Een dikke bal voer om de feeder en dan je onderlijn daar in doen. Ideaal als je in wier moet werpen.

Ook kun je een dynamite stick of pva bag gebruiken . Uiteraard moet je dan wel je onderlijn met een fleurnaald er door heen halen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Marsel.
Gebruikersavatar
Joey David
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-06-2008 10:21
Locatie: Roermond

25-06-2008 21:38

Je kunt natuurlijk ook met een langere rig ( Lengte afhankelijke van de hoeveelheid wier) en een pop up boilie proberen. Maar een stek vrijmaken werkt altijd beter. Is ook makkelijker met voeren;)
Marijn van den goor
Berichten: 228
Lid geworden op: 07-09-2007 17:26
Locatie: Haelen

07-09-2008 19:33

Heb ook zo'n stek bevist en de bodem was een en al blubber,
Gewoon pva stickje OP onderlijn rijgen, en dan pva foompje op de haak en smijten maar. je kan ook gewoon een dikke deegbal om je lood kneden en daar je onderlijn in doen maar wel altijd op de haak een pva foompie doen.
I love Carp
Gebruikersavatar
Remi Drijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 05-08-2008 18:43

09-09-2008 14:15

heb wel eens gelezen dat iemand met een hark en een touw alles eruit haalde.

dus als je fanatiek wil zijn :P
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

19-09-2009 18:37

Kan iemand mij vertellen waarom en wanneer wier afsterft? Ik heb het dan niet over draadalg maar dat verrekte rotplantje wat je ook wel in je vissekom doet.

Groet.
Theo
Plaats reactie