de headset rig


gebruiken of niet

nee niet doen
16
33%
ja echt een aanrader
9
18%
misschien voor in de toekkomst
9
18%
heb je niks aan is aleen maar voor de verkoop!
15
31%
 
Totaal aantal stemmen: 49
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

03-02-2008 19:11

jah ik ging tog een nachtje maar het was de 1e keer dat ik hem gebruikte en de laaste keer!
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

04-02-2008 10:28

tino beunk schreef:
Een langere hair is niet de belangrijkste factor voor een SNEL draaiende rig en een korte lengte ook niet. Dat is onzin.

Ligt aan de haak en buiging van het krimpkous en in mindere mate de lengte van de hair. Lengte van de onderlijn heeft er verder geen invloed op ( op het snel draaien van de haak).


Idd, dat maakt een rig snelprikkend niet.
Maar als je met een snel prikkende rig vist, is het beter een langere hair en kortere onderlijn te gebruiken.

Door de langere hair komt je haak iets verder achter je bol, waardoor ie niet zo diep in de karperbek zal komen. En door de kortere lengte van je rig zal dit ook nog eens versterkt worden.
Want als je met een rig van 25 cm vist zal de vis zich veel later prikken. En daardoor in het zachtervlees haken, met alle bekende gevolgen

Zo'n rig is bij slecht gebruik een echte bekkensloper.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

09-02-2008 02:05

Shit man, ik dacht dat ik alles nog redelijk kon volgen op karpergebied, maar nu moet iemand mij écht even in Jip en Janneke taal uitleggen wat:
Een "snel prikkende" rig is en een "snel draaiende" rig.

Het eerste wat in mijn Janneke-gedachten te binnen schiet:
Een snel prikkende rig = Een korte tijd tussen aasopname en prik, dus beslist wél afhankelijk van zowel de lengte van de onderlijn als de lengte van de hair. (kortere onderlijn is sneller, langere hair ook) Maar ook afhankelijk van de snelheid en zwemrichting van de karper.
Een snel draaiende rig = Een korte tijd tussen positie nemen op prikplek in bek en kantelen van de haak. Afhankelijk van de lengte van de hair en het krimpkous.

Maar aan enkele reacties boven mij zie ik dat ik er naast zit?

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

09-02-2008 18:43

Chris Noorlander_ schreef:Shit man, ik dacht dat ik alles nog redelijk kon volgen op karpergebied, maar nu moet iemand mij écht even in Jip en Janneke taal uitleggen wat:
Een "snel prikkende" rig is en een "snel draaiende" rig.

Het eerste wat in mijn Janneke-gedachten te binnen schiet:
Een snel prikkende rig = Een korte tijd tussen aasopname en prik, dus beslist wél afhankelijk van zowel de lengte van de onderlijn als de lengte van de hair. (kortere onderlijn is sneller, langere hair ook) Maar ook afhankelijk van de snelheid en zwemrichting van de karper.
Een snel draaiende rig = Een korte tijd tussen positie nemen op prikplek in bek en kantelen van de haak. Afhankelijk van de lengte van de hair en het krimpkous.

Maar aan enkele reacties boven mij zie ik dat ik er naast zit?

m.v.g. Chris


Na mijn mening is een snel draaiende rig ook een snel prikkende rig. Als die snel de punt naar beneden heeft, zou die ook snel prikken neem ik aan.

Hierbij heb ik niet even opgelet op de lengte, lengte van de hair, boiliegrootte etc.
~~Dreams can be true.~~
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

09-02-2008 19:05

tino beunk schreef:
Een langere hair is niet de belangrijkste factor voor een SNEL draaiende rig en een korte lengte ook niet. Dat is onzin.

Ligt aan de haak en buiging van het krimpkous en in mindere mate de lengte van de hair. Lengte van de onderlijn heeft er verder geen invloed op ( op het snel draaien van de haak).


Lengte van de onderlijn heeft juist alles te maken met een snel draaiende haak, die haak draait pas als de onderlijn zich strekt, dus de lengte van de onderlijn is wel degelijk van belang om de haak snel te laten draaien, wat zeg ik, zelfs de snelst draaiende haak+ krimpkous combi heeft toch een korte onderlijn lengte nodig om snel te draaien.

Bij de snelst prikkende onderlijnen hoeft de haak trouwens niet te draaien, die staat al in prik positie.

Snelst draaiend is naar mijn mening een benthook aan een superkorte onderlijn, waarbij de hair op het ideale punt de haak verlaat. Snelst prikkend is naar mijn idee een uitgebalanceerde pop up op een erg kort shot on the hook rigje.

Als lengte van je rig in dit geval niet het belangrijkst is, leg dan eens een onderlijn van een halve meter uit die snel prikt of waarbij de haak snel draait? (voor in de bek van de vis, een slokdarmprikker kan ik ook wel verzinnen :lol: )

mvg. Robert 8)
8)
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

09-02-2008 19:16

Shit, je hebt nog gelijk ook!

Was ff gefocust op de haak denk ik.. :lol:
~~Dreams can be true.~~
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

09-02-2008 20:26

Dacht dat je geen posts meer zou plaatsen robert? :P

Aangezien iedereen wil dat een snelprikkende onderlijn dit ook doet in combinatie met een snel draaiende zou je deze wel samen kunnen voegen. Kan me niet voorstellen dat iemand een snel prikkende onderlijn wil hebben maar niet in de onderlip :P

Denk overigens wel dat veel mensen het te moeilijk maken. Vaak worden er aanpassingen gemaakt aan rigs zonder duidelijke aantoning dat er vis mee wegkomt.... eerder dat er geen vis aanwezig is of aast :D:D

Gr
Gewoon doen..........8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

09-02-2008 20:30

Soms maak ik een uitzondering.

Kut hè 8)
8)
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

10-02-2008 08:37

robert de jong schreef:Soms maak ik een uitzondering.

Kut hè 8)



ik ook! 8)

gebruik tegenwoordig een andere headset(rig)

Afbeelding
jan van susteren
Berichten: 246
Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
Locatie: horn
Contacteer:

10-02-2008 10:50

j van der beek schreef:
robert de jong schreef:Soms maak ik een uitzondering.

Kut hè 8)



ik ook! 8)

gebruik tegenwoordig een andere headset(rig)

Afbeelding


haha.... die kan je natuurlijk ook gebruiken maar dat is niet de headsetrig :wink:
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-02-2008 16:17

Maar wat nu als je een snel draaiende rig inzet op een water waar de karpers hun bek over het aas zetten en niet wegzwemmen?
Zit je toch mooi voor lul, of niet...en maar denken dat de karpers niet willen bijten.
Tja dan zet je een "snelprikkenderig"in, ja zo kan ik ook wel lullen!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

12-02-2008 02:17

tino beunk schreef:Shit, je hebt nog gelijk ook!

Was ff gefocust op de haak denk ik.. :lol:


goh is tino nu eindelijk wakker.... (ik mag niks zeggen)
Maar heb er al genoeg overgehad met tino :D
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

15-02-2008 09:14

Ik vind deze rig vooral een dusdanig minimale aanpassing op wat de meesten nu als standaardrig vissen dat ik het een aanfluiting vind voor het tijdschrift waar hij in vermeld is. Als je dergelijke artiekelen nodig hebt om je blad te vullen mag je de tent wat mij betreft opdoeken.

Groeten,
Marcel
Gerrit Hees

15-02-2008 09:56

goh ik zie hier mensen die het artikel afkraken maar zelf zie ik ze ook nooit wat schrijven :roll:
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

15-02-2008 10:47

Ben bang dat het een off topic reactie aan het worden is, maar wil wel even reageren, ook om mijn vorige posting iets toe te lichten.

Het gaat me totaal niet om de schrijver van het artikel. Ik kan me goed voorstellen dat het erg leuk is voor de mensen wiens artiekelen geplaatst worden en ik gun hen dat van harte. Wel vind ik dat de nieuwswaarde en informatievoorziening in (met name twee) Nederlandse bladen dusdanig beneden peil is dat ik ze al jaren slechts heel incidenteel koop. De reden dat ik het blad nu weer eens gekocht heb is het artikel over de hoogwaterkarpers. Volgens mij is het wel degelijk mogelijk de bladen inhoudelijk te verbeteren en liggen er zeker onbenutte mogelijkheden. Het artikel over de headset rig is gewoon een van de vele voorbeelden die aangehaald kunnen worden en nu toevallig voor mij aanleiding om mijn ongenoegen te uiten.

Over het zelf niet schrijven... Zolang ik niet iets nieuws te melden heb, meld ik liever niks en geen bladopvulling. Dat wil niet zeggen dat elk artikel iets nieuws moet bieden maar artiekelen bijvoorbeeld over persoonlijke ervaringen m.b.t. mooie vangsten zijn er al zo veel geschreven dat ik daar niks aan toe te voegen heb. Ook heb ik geen baanbrekende aassoorten of rigs uitgevonden die ik de moeite waard vind om te publiceren. Wel ben ik van mening dat ik voor de redactie van de bladen die ik bedoel wel een goed idee kan aandragen dat de nieuwswaarde van deze bladen sterk zou kunnen verhogen. Dat idee ga ik hier alleen niet melden. Wellicht neem ik nog eens contact op met de betreffende redacties. Grote kans dat mijn idee wordt afgeschoten om wat voor reden dan ook. Hele kleine kans dat het opgepakt wordt en meer mensen met dezelfde ongenoegens als ik ineens wel weer deze bladen gaan kopen.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

15-02-2008 16:51

Hoi Gerardo,
Marcel is een lezer van het artikel en als hij er opmerkingen over heeft is dat zijn goed recht. Lezers en schrijvers moet je niet door elkaar halen.

En volgens mij heeft ie nog gelijk ook hoor. Een tijdje terug al bekeek ik de foto van de rig in dit topic en zat me af te vragen wat er zo bijzonder aan is, waarom deze een nieuwe naam kreeg en waarom er een artikel in een karperblad aan besteed word. Ik heb nog even gedacht dat de details niet zo goed zichtbaar waren op de foto, maar achteraf kan ik niets anders vaststellen dan dat dit een doodnormale rig is, waar het gros van ons mee vist. Jaja, ik weet ook wel dat krimpkous A een centimeter langer is en hair B een halve korter, en dat krimkous A schuiner is afgesneden maar er zijn vele wegen die naar Rome gaan, en nog veel meer wegen om een rig te maken die qua werking hetzelfde doet als de andere 354. Bladvulling dus, of schrijven voor het schrijven. Of schrijven om producten aan te bevelen. Ik weet het niet, zal het vanavond eens lezen bij de Bruna. En ik zal ook eens een artikel schrijven waarin ik de G-45-predator rig beschijf. Een standaard rig, maar dan met een stukje silicone aan de wartel en een iets kortere hair. Misschien word ik ook wel beroemd.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

15-02-2008 20:01

Chris,

Hulde, hulde, hulde...
Gebruikersavatar
Jeroen Druppers
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-08-2007 19:33
Locatie: Eelde-Paterswolde
Contacteer:

05-05-2008 11:20

Na 2 lossers te hebben gehad op deze rig heb ik hem maar heel diep onder in de container verstopt en verbrand en hoop dat ik nooit meer in me hoofdhaal om zoiets te proberen..
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

05-05-2008 11:30

warom heet het een headset rig en wat zijn er de voordelen van :roll: ??
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Gebruikersavatar
Jeroen Druppers
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-08-2007 19:33
Locatie: Eelde-Paterswolde
Contacteer:

05-05-2008 12:29

Stef Rijkers schreef:warom heet het een headset rig en wat zijn er de voordelen van :roll: ??


Lees het hele topic maar eens door..

En voordelen.. Heb ik niet ervaren ermee..
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

05-05-2008 14:26

Ik vind het zelf een goede rig!
Carp spirit!
Nick Flip

05-05-2008 17:17

luc veninga schreef:ik vind die onderlijn maar niks had vanacht er meteen een losschieter op:S weg met dat ding..


Deze rig haakt gewoon goed dus dat het door de rig komt? zeker niet.
Dat het komt door hoe jij je rig gebruik of hoe je drilt? zeker wel.

Nick