Door de bomen het bos niet meer....


Plaats reactie
yke piesens
Berichten: 25
Lid geworden op: 15-08-2005 18:52
Locatie: Leiderdorp

29-10-2007 20:20

Hallo allemaal,

Ik ben weer begonnen met de hobby die we hier allemaal gemeen hebben :D . De laatste keer dat ik gekarperd heb (voor dit jaar dan) was een jaartje of 8 á 9 geleden. Toen was alles nog anders...(ik word echt oud...) :roll: . Ik viste met het (toen) bekende inline lood (die met die kunststof buisjes eraan vast :oops: ). Die liggen inmiddels in de prullebak en de safety systemen hebben die plaats ingenomen. Nu wordt ik de laatste tijd een beetje overrompeld door alle nieuwe producten die er op de markt zijn :o (voor mij nieuw). :cry: :-?

Nu dus mijn vraag...

Ik wil mijn tackle box aan deze tijd aanpassen, maar wat kan ik hiervoor het beste aanschaffen? Ik wil gewoon van alles
wat kunnen knopen enzo, dus een stiff of combi-rig, flexibele, gecoate onderlijn, D-rig enz....
Een "basis" assortimentje haken en alles wat er verder handig is.

Dingen als boilie naald e.d. dat heb ik al, het gaat dus echt voor hetgeen vanaf de hoofdlijn tot aan het boilie stoppertje. Vis op normaal water, dus niet onder extreme omstandigheden, maar wil wel wat gaan experimenteren met montages e.d.

Ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen met een aantal dingen.

Ik hoop dat jullie mij ook wat merken kunnen noemen, dus niet alleen haak 6, maar dan ff haak 6 van het merk...., want daar heb ik goede ervaringen mee bijvoorbeeld door de goede haking en het niet buigen.

Nou iedereen alvast enorm bedankt voor de adviezen !!!! :P

Yke.
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

29-10-2007 22:05

Combi rig kun je maken met PB Green Hornet, die gebruik ik zelf ook altijd..vind het ideaal spul. Coating is makkelijk te verwijderen voor het knopen en de rest van de coating blijft ook goed nadat je een vis hebt gevangen.

Wat betreft soepele onderlijnen heb je nogal wat keus, ik heb zelf PB Armbraid en PB Charmeleon. Ik vind persoonlijk de Charmeleon fijner om mee te knuppen, Armbraid ravelt te snel vind ik.

Stiff rig kan je de Ghost butterfly gebruiken ook van PB..heb hier zelf nog geen ervaring mee. Kan je ook gebruiken voor D-rigss.

Verder gebruik ik altijd Korda Wide Gabes of Fox Armapoint maat 6 haken. Waarom? Omdat ik er goede ervaringen mee heb.Nog nooit last gehad van uitbuigingen en heeeeeeel zelden lossers.

Succes!
Gebruikersavatar
rick de jong
Berichten: 134
Lid geworden op: 29-07-2007 13:02

29-10-2007 22:12

ik zou omdat je aan geeft dat je verschillende soorten onderlijnen wilt maken een stuk of 3 verschillende rolletjetjes onderlijn materiaal aanschaffen bijvoordbeeld:
*snake bite van kryston dit is een gecoate lijn of andere gecoate lijn
*chameleon van pb dit is een soepele gevlochten onderlijntje
*een Rigidity als materiaal voor de stifrigs.
*putty (kneedbaarlood) om de onderlijn en tube op de bodem te houden
*shrinktube voor op de haak
*tube
*flying backleads
*rubbere stoppertjes die ook voor het pennen worden gebruikt kunnen ook altijd een keer te pas komen.
* wartels om de onderlijntjes aan vast te knopen
*de haak keuze is denk ik erg persoonlijk maar ik vis de laatste tijd met de intruder haken van pb maatje 6 en heb daar geen vis op gelost tot nu toe en alle vissen stevig gehaakt
*verder zou ik nog wat lood aanschaffen in verschillende zwaardtes dat je makkelijk kan afwisselen.

ik zal vast nog een heleboel vergeten zijn maar hopelijk heb ik je wat op weg geholpen

groeten rick
yke piesens
Berichten: 25
Lid geworden op: 15-08-2005 18:52
Locatie: Leiderdorp

29-10-2007 22:55

Thxs mensen !!!

Hier kan ik wat mee. Dat wordt binnenkort maar weer eens langs de hengelsportzaak !! :D
Gebruikersavatar
Jeroen Huigen
Berichten: 393
Lid geworden op: 03-09-2006 18:26
Locatie: Emmercompascuum ( Emmen )

30-10-2007 00:40

Ik zou ook zeker eens naar het assortiment van Korda gaan kijken . Daar vindt je leuke dingen bij . Hiermee wil ik niet zeggen dat Korda alles is , maar ze denken tenminste wel ergens over na .
yke piesens
Berichten: 25
Lid geworden op: 15-08-2005 18:52
Locatie: Leiderdorp

30-10-2007 07:14

wil ik niet zeggen dat Korda alles is , maar ze denken tenminste wel ergens over na .


kan je misschien een voorbeeld cq tip geven welke producten je bedoeld??

alvast bedankt :D
Gebruikersavatar
Jeroen Huigen
Berichten: 393
Lid geworden op: 03-09-2006 18:26
Locatie: Emmercompascuum ( Emmen )

30-10-2007 13:57

Als je bijvoorbeeld de tube , de safetyclips en de leaders ( en nog wat ander klein spul ) pakt . Die worden tegenwoordig in meerdere ''bodem' kleuren geleverd .

Dus nu kun je voor jou situatie de meest geschikte kleur kiezen om de montage zo goed als mogelijk te camoufleren .

Maar als ik jou was zou ik eens een kijkje op de site van Korda nemen ( linkje staat in de linker balk ) of een van de vele dvd's bekijken . Die in de Spiegel van deze maand is echt de moeite waard .
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

31-10-2007 14:10

Er lopen 2 gekken op straat zegt de ene gek tegen de andere gek: Zie je het bos daar! Nee zegt de ander de bomen staan er voor!

:wink:
vr gr peter
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

01-11-2007 16:46

yke piesens waarom ga je niet gewoon weer met je montage van 8jaar geleden vissen.Ik vis ook met inline lood en een soepel onderlijntje alleen wel met zachte insirts.Die safty verhalen is alleen omdat de karpervissers van tegen woordig net schapen zijn die elkaar volgen.Ga gewoon ergens mee vissen waar jij vertrouwen in had 8 jaar geleden.En als je dan weer ff aan het vissen bent en weer een beetje die filing krijgt dan kan je altijd nog overstappen op combi en stiff onderlijnen.Als je nou op zachte bodem vist zou ik idd kiezien voor safty want dan gaat eerst het lood en dan pas je rig.Maar als je gewoon op harde bodem vis zou ik toch kiezen voor de inline.

Gr remco
Plaats reactie