Longshank haken


Marijn van den goor
Berichten: 228
Lid geworden op: 07-09-2007 17:26
Locatie: Haelen

09-09-2007 14:24

Hallo,
Waar zijn longshank haken voor bestemd?

MVG Marijn
I love Carp
Gebruikersavatar
Luc belterman
Berichten: 310
Lid geworden op: 26-02-2007 22:57

10-09-2007 10:59

Om mee te vissen
ie-j mot neet sprekken ie-j mot visken.
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

10-09-2007 17:37

haloo waarom is de aarde rond?? :lol:
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

10-09-2007 17:39

Die haken zijn bestemd om de vis naar het land te drillen. Het is het eerste waar de karper mee in aanraking komt. :wink:
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

10-09-2007 17:55

long shank haken dat zijn gewoon haken die ondworpen zijn voor een snelle prik.Let wel op niet te hard mee drillen.

Maarjah het is natuurlijk wel een vraag waart je stom andwoord om krijg kan het niet ontkennen.

Gr remco
K. van den Herik

11-09-2007 07:48

lange stelen zijn in oorsprong bedoeld voor aassoorten zoals wormen, pieren en zagers. Verder werd er nog al eens een beetje wol op geplakt. Toen probeerde eens iemand een tiemco 700 en de rest is geschiedenis.

MVG

Klaas

nb de aarde is nier rond, beetje ovaal
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-09-2007 08:53

Tja, mooie streamer haken. Als we praten over bekschade door grote haken en lange stelen, ik gebruik(te) maatje 3/0 voor streamers. Nou is een snoekenbek niet hetzelfde als een karperbek, maar toch. De bekkenproblematiek zou met streamers en kunstaas bij snoek groter moeten zijn dan die van de karpervissers. Toch hoor je daar weinig over. Toch de hardheid van de bekken die het verschil maakt?

De line aligner is feitelijk een hulpmiddel om de steel te verlengen. Een langere steel geeft namelijk een betere draaïng van de haak. Nadeel van een langere steel is de wat grotere hefboomwerking en grotere bekschade. Nu vind ik dat altijd wat overdreven gesteld, omdat een steel die anderhalf maal langer is ook maar anderhalf maal meer kracht laat zetten. Dat is heel eenvoudig te compenseren door een kleiner haakmaatje en soepele drilstijl. Zaak is dat je dit dan wel moet doen. En niet met een grote haak, gevlochten lijn en spijkharde hengel moet gaan sleuren aan een karper. Maar die combinatie is ook al fataal met een kortstelige haak.

Waarschijnlijk heb je materiaal voor beginners en voor gevorderden? In elk geval, als je nog geen crack bent is het beter om je te beperken tot normale haken met een line aligner. De tube buigt als je kracht zet en alles is wat bekvriendelijker en ietsje toleranter.

Bij pop-ups geeft de langere steel trouwens meer ruimte voor de aasmontage.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
marcel nieuwpoort
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-08-2007 17:13

16-09-2007 17:48

ik heb er een tijdje mee gevist super inhaking haakt egt elke aanbeet
en super uitscheuring :evil: doe maar niet he
ben er van af gestapt dan maar een andere rig die net zo goed haaft met een klauwhaak denk ook aan de vis hou die bekke mooi :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-09-2007 17:55

Marcel,

Hoeft helemaal niet, dus ligt toch echt aan jouw specifieke situatie. Niettemin, als je zoiets ervaart is het prima om daarop te anticiperen. Ik zou niet anders verwachten. Je generaliserende conclusie deugt echter niet.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
marcel nieuwpoort
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-08-2007 17:13

16-09-2007 22:42

ja oke begrijp je punt had iets duidelijker moeten vermelden dat op wateren met obstakels wat 9 van de 10 op mij lijst bevat de haak dodelijk is hij scheurt gewoon uit bij vast zwemmers
op wateren zonder opstakels en vrijuit drillen (rustig drillen met dese haak) zal ik em best nog wel eraan knopen hij haakt het beste vooral met de anti eject rig met een ringetje op de shank vind ik een topper.
en ook gelijk als popup in te zetten. :roll:
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

16-09-2007 22:43

Longshank ook nooit bij obstakels vissen! :o
marcel nieuwpoort
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-08-2007 17:13

16-09-2007 22:45

inderdaat
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

13-11-2007 19:24

en niet in de zomer als ik het goed heb. ivm zachte bekken.


uh zie nu de datum pas sorry :x
You know youve played warcraft too much when....

Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

13-11-2007 22:00

even serieus..

Longshank haken zijn de snelste haken die draaien. Dus deze zullen i.i.g. snel prikken. We proberen dan ook altijd om een longshank na te bootsen doormiddel van een stukje krimpkous.

Maar waarom vissen we dan nooit altijd met een longshank?
- Zoals al is aangegeven is de hefboom veel groter bij een longshank, waardoor de haak veel sneller kan of zal uitbuigen of gaan snijden bij erg zachten bekken.
- Tegen obstakels zou ik deze haken ook nooit gebruiken, omdat je er niet super veel druk op kunt zetten ivm met de hefboom die de haak heeft.

Waar ik hem zeker zou toepassen is in de winter als de vissen wat minder sterk zijn en wat hardere bekken hebben. Je kunt dan een vis makkelijk uitdrillen.

Je moet net weten, wanneer je de haak kunt inzetten.

Zomers gebruik ik meestal wat kortere haakjes. Bijvoorbeeld ashima 887. Gamakatsu Super etc. In de winter meer de langere en dunnere haken.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

15-11-2007 01:39

tino beunk schreef:Die haken zijn bestemd om de vis naar het land te drillen. Het is het eerste waar de karper mee in aanraking komt. :wink:



tino beunk schreef:even serieus..

Longshank haken zijn de snelste haken die draaien. Dus deze zullen i.i.g. snel prikken. We proberen dan ook altijd om een longshank na te bootsen doormiddel van een stukje krimpkous.

Maar waarom vissen we dan nooit altijd met een longshank?
- Zoals al is aangegeven is de hefboom veel groter bij een longshank, waardoor de haak veel sneller kan of zal uitbuigen of gaan snijden bij erg zachten bekken.
- Tegen obstakels zou ik deze haken ook nooit gebruiken, omdat je er niet super veel druk op kunt zetten ivm met de hefboom die de haak heeft.

Waar ik hem zeker zou toepassen is in de winter als de vissen wat minder sterk zijn en wat hardere bekken hebben. Je kunt dan een vis makkelijk uitdrillen.

Je moet net weten, wanneer je de haak kunt inzetten.

Zomers gebruik ik meestal wat kortere haakjes. Bijvoorbeeld ashima 887. Gamakatsu Super etc. In de winter meer de langere en dunnere haken.




Had je ook eerder kunnen melden :wink:
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Jesse Geerling
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-03-2008 22:55
Locatie: Oud-Beijerland

04-04-2008 18:03

De longshank is gewoon een goede haak die perfect haakt, zeker in combi met een line aligner.
En tegen het uitscheuren van van bekken kan je iets doen;).
Je moet de longshank gebruiken in combi met een korte onderlijn zodat de haak snel draait en niet achterin de bek terrecht komt, maar in de lip.
Als je t zo doet is het volgens mij een goede haak om mee te vissen.

(Maar zoals je al gelezen hebt, beter niet te gebruiken bij het keiharde sleurwerk.)

Als je geen Longshank wil gebruiken kan je ook een haak nemen (wel een recht oog en een rechte steel) en daar doormiddel van een shrinktube een longshank van maken;).

K hoop dat je dr wat aan hebt.
Hooked 4 life.
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

08-04-2008 13:07

zelfs als je rustig drilt schiet de haak nog regelmatig los
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

12-04-2008 14:40

Roy ik durf te beweren dat dat niet aan de haak ligt maar waarschijnlijk aan jezelf.(onderlijn loodgewicht etc....)
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

13-04-2008 18:11

Ben ik het mee eens! regelmatig losschieters krijg je er zeker niet op.
De longshank kan je niet gebruiken, als je enorm veel druk wilt uitoefenen op de haak.
Het zijn gewoon haken die op dit moment het snelst draaien.
Gebruik hem indd met een korte onderlijn, Als je hem langer wilt vissen afschermen.
maarja, je kan dit ook bereiken met een stukje krimpkous
~~Dreams can be true.~~
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

29-05-2008 21:59

marcel nieuwpoort schreef:ja oke begrijp je punt had iets duidelijker moeten vermelden dat op wateren met obstakels wat 9 van de 10 op mij lijst bevat de haak dodelijk is hij scheurt gewoon uit bij vast zwemmers
op wateren zonder opstakels en vrijuit drillen (rustig drillen met dese haak) zal ik em best nog wel eraan knopen hij haakt het beste vooral met de anti eject rig met een ringetje op de shank vind ik een topper.
en ook gelijk als popup in te zetten. :roll:


ben ik het helemaal mee eens:D :D
Vissen is niet vangen!
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

03-06-2008 22:18

Nu wil ik niet heel vervelend doen, en ik vis zelf meestal met normale klauwhaakjes, maar ik vraag me af of het uitscheuren en die hefboomwerking wel altijd van toepassing zijn.

Wanneer je een karper mooi in de onderlip raakt, op zo'n manier dat de haakbocht precies achter de "bolling" van de lip langs loopt, dan zit die steel toch buiten de bek, en kan ie toch veel minder goed als hefboom werken? Dan is de hefboomwerking toch nagenoeg gelijk aan die van een shortshank?
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-06-2008 12:32

Simon,

Een longshankhaak heeft een veel grotere hefboom (lees steel) waardoor er veel meer zijwaardse kracht op de punt komt te staan.

Hoe korter de steel, hoe minder dit zal zijn.

Voordeel van de lange steel is de eigenschap van het snelle draaien.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

05-06-2008 14:13

Eus,

Ik wist dat ik iets natuurkundigs over het hoofd had gezien. De hefboom werkt natuurlijk ook zijwaarts door op het draaipunt. Da's wel heel stom van me zeg..

Maargoed, ik vis meestal toch met klauwhaakjes, geen idee waarom maar ik vind longshanks er altijd maar vreemd uitzien. Enige rig waarvoor ik longshanks gebruik is de Whity Pool, en die gebruik ik maar zelden.
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-06-2008 16:44

Wat is veel. Een haaksteel die 1,5 maal langer is geeft 50% meer kracht. Dit is eenvoudig te compenseren in de dril. Bovendien moet je een vast fixatiepunt hebben om de hefboom effectief te laten zijn. Een goed gezette haak heeft echter een draaipunt rond de bocht van de haak en dus geen goede fixatie voor een hefboom. Een langstelige haak is dus heel goed te gebruiken als je met een aantal zaken rekening houdt. Rustige dril, soepele hengel en nylon lijn met wat rek. Obstakel vissen waarbij je met kracht een karper moet blokkeren vraagt echter om een stevige standaard haak.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

06-06-2008 07:45

Waarbij heel erg rekening gehouden dient te worden met de hardheid van de bek.

Ken er die vissen 60/100 nylon maatje 10 ls korda, geblokkeerd 0 lijn breuk en 0 lossers, terwijl ik met mijn brugverslaanders serieuze brokken maakte en naar 2 geloste vissen overstapte op de ls en... zie mijn boek.

Conclusie? Ook ik ben niet te oud om te leren en theorie is theorie.

MVG

Klaas