Inline loodsysteem.


Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

06-09-2007 16:33

Goedemiddag mannen.

Ik zit met het idee te spelen om ipv het gebruikelijke Safety System over te stappen op een inline loodsysteem dit omdaat een inline loodsysteem naar mijn idee minder opvallend is en omdat de inhaking directer is ten opzichte van het gebruikelijke Safety System, tevens is het ook zo dat wanneer er lijnbreuk optreedt de karper het lood gemakkelijk kwijtraakt omdat het gewoon van je lijn afglijdt.
Nou kleeft er 1 groot nadeel aan als ik volgens mijn montage met een Inline Loodsysteem vis en dat is het feit dat je altijd met hetzelfde gewicht zit te vissen en dat was niet de bedoeling omdat ik op verscheidene wateren actief ben.
Nou staat er bij mij ergens vaag in mijn geheugen dat er een systeem bestaat waarmee je je inline lood wel kunt vervangen, en daar wou ik graag informatie over : hoe zet je het systeem in elkaar en wat heb je nodig ??

Ik hoop dat er iemand op het board is die mijn doormiddel van tekeningen oid mij een duidelijk beeld kan scheppen over hoe en wat met dit systeem.

Alvast bedankt,

Kevin.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

06-09-2007 16:38

Bij inline lood raakt de karper het lood JUIST NIET snel kwijt omdat je de wartel van de onderlijn in het lood drukt! Pas hier mee op ga vooral niet bij opstakels vissen met inline lood! Ik gebruik alleen inline lood als er geen opstakels in de buurt zitten en als de bodem een beetje hard is.

Mijn advies is dus als je op een water vist met inline lood zorg dan dat je de vis niet kan verspelen in takken of dergelijke! Gebruik dan gewoon Safety
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

06-09-2007 17:00

Inline lood niet kwijtraken :-? , je hebt gelijk, bij sommige loodstukken kan de karper het lood inderdaar moeilijk kwijtraken.
fox lood heeft van die rubbere hoesjes waar de wartel van je onderlijn als het ware in verdwijnt deze kan de karper zeker weten makkelijk kwijtraken 8)

Mvg
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

06-09-2007 19:30

Als ik een inline loodsysteem gebruik druk ik het niet over de wartel heen, ik neem een slag kleinere wartel vaak zodat er toch wel degelijk sprake is van snel kunnen kwijtraken :wink: Het is in ieder geval wel zo dat bij mijn wartel de karper het lood al los krijgt dmv een keer schudden met zijn kop, zelfs brasems krijgen het voor elkaar om het lood ervan af te tikken !! Dat lijkt mij geen probleem.

Maar het systeem ??

Kevin
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

06-09-2007 20:12

Je hebt ook van dat lood, volgens mij heet dat Mahin lood o.i.d (correct me if i'm wrong) en dan kun je het lood gewoon over de plastic binnenkant heenschuiven.. D.m.v een gleuf in het lood. De karper kan dan het lood gemakkelijker kwijtraken, en volgens mij zou je dan ook van gewicht moeten kunnen verwisselen.



Mvg,

PJ.
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

06-09-2007 20:28

Heb het idee dat je dan niet echt meer met een vastlood systeem zit te vissen.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

06-09-2007 20:56

Herman, zo op het eerste gezicht zou je inderdaad denken dat het vastlood-effect ervanaf is maar bij het inhaken blijft 9 van de 10 keer het lood gewoon op zijn plek en prikt het mooi, en pas als er weg wordt gezwommen of met de koppen word geschut word het lood gelost ( althans zo waren mijn bevindingen in de badkuip ) of het in de praktijk ook zo werkt weet ik niet want ik moest iedere keer tijdens het vissen opnieuw mijn montage aan mijn hoofdlijn knopen omdat ik vaak mijn loodgewicht wou verwisselen. Hier wil ik vanaf, vandaar mijn vraag.

Kevin.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

06-09-2007 21:40

ik gebruik de inline loodjes van x2 met een fox wartel maat 7 soms is het loodje er tijdens de dril al van de wartel af.Als je het goed dus dus gewoon ander maatje wartel pak dan gaat inline lood ook snel van de wartel.De meeste mensen lopen gewoon met de kudden mee lijkt het wel.Zo van inline niet veilig dit en dat.Denk er eens over na wat de voordelen en nadelen zijn van inline.En kies je voor inline pak dan soepele insurts en maatje wartel wat kleiner.

Gr remco
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

06-09-2007 21:55

Kevin als je kleinere wartels gebruikt heeft het inline lood qua inhaking geen nut meer...ik gebruik als ik inline vis gewoon met maat 8 wartel. zit dan goed vast en Luuk je zegt dat een karper makkelijk inline lood kan lossen als je hem zou verspelen ...volgens mij praten wij dan over andere systemen? Heb je misschien een foto van je montage ofzo?

Ik heb even een fototje van deze site gehaalt met een foto van een inline systeem...volgens mij van Jovanni (sorry voor het gappen van je foto ) maar in iedergeval zie je hier dat de wartel dus in het lood zit gedrukt en als de lijn zou knappen dan zou het lood niet snel los komen van de wartel..de karper zal dan dus met het lood rond zwemmen
Afbeelding

en daarom vis ik alleen met inline als het dan ook egt kan!

Ohja sorry ik had het van remco niet goed gelezen...Zachtere inserts zijn idd beter voor het lossen van het lood! die zou ik dan ook gebruiken als ik jou was!

Hopelijk heb je hier wat aan
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-09-2007 22:14

Loodgewicht wisselen met inline lood is toch niet zo moeilijk?

Knip-- wartel eraf, lood eraf, nieuw lood erop, knoop leggen....

Klaar. :)

Duurt volgens mij niet veel langer dan een lood verwisselen met een loodclip.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Luc belterman
Berichten: 310
Lid geworden op: 26-02-2007 22:57

06-09-2007 22:47

je hebt tegenwoordig van die shockleader sleeves deze zijn zacht en kun je vervangen voor het harde plastic wat in het inlinelood zit van Korda (let op is alleen van korda dacht ik zo) ten eerste je beschadigd je wartel niet en ten tweede hij is er ook weer gemakkelijk uit te halen dus zwemt een vis zich vast zal hij eerder het lood kwijt zijn.. ik hoop je hier mee te helpen, ik heb het zelf ook want anders zit de wartel knoervast in het lood :wink:
ie-j mot neet sprekken ie-j mot visken.
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

06-09-2007 22:54

inderdaad ...daar heeft Eus wel een punt...tis maar een kleine moeite en het is zo gepiept toch! nog geen 2 minuten haha en wij maar moeilijk doen met dat typ werk :o
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

06-09-2007 23:06

ej tim mijn inline lood met wartel is precies strak ge noeg voor de prik en los genoeg voor een kop schut om los te komen.

Gr remco
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

07-09-2007 09:37

Misschien een domme vraag hoor, maar zit bij jullie de wartel niet in de safety-systeem getrokken dan?

Wat ik dus bedoel te zeggen als de lijn achter het in-line lood zou knappen dan heb ik toch het zelfde resultaat als wanneer dit met het safety-systeem gebeurt?
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

07-09-2007 10:07

Rinus Schuurman schreef:Misschien een domme vraag hoor, maar zit bij jullie de wartel niet in de safety-systeem getrokken dan?

Wat ik dus bedoel te zeggen als de lijn achter het in-line lood zou knappen dan heb ik toch het zelfde resultaat als wanneer dit met het safety-systeem gebeurt?


Hoi Rinus,

Bij de meeste safety systemen schuift het systeem eraf als het los komt. Zit de wartel te vast om los te komen dan kan altijd nog de tailrubber eraf schuiven door het lood.

Het gevaar van het schuiven van het safety systeem zit hem in het gebruik in combinatie met een voorslag. Als de knoop te groot is voor de tube blijf het hele systeem inclusief lood achter aan de lijn hangen van 10, 20, 30 meter?

Ik gebruik zelf inline of geen vastlood systeem. Bij inline vind ik de inhaking beter en harder. Wat ik altijd denk van een safety rig is dat het lood rechtop kan staan in het water (ligt eraan welk lood natuurlijk) en er zit extra speling in met oogjes e.d. Dit zijn voor mij allemaal kleine onzekerheden.

Bij inline lood let ik erop dat de wartel 'eenvoudig' los komt. Is dit niet geval dan zorg ik daarvoor. Denk hierbij aan het vervangen van de binnenkant van de loodtube, kleinere wartel of de wartel er deels in stoppen.

Stiekem zit ik nog te wachten op het lood van Piet Vogel (ik ga hem even een PB sturen) wat ooit in de spiegel stond. Ik heb geen idee of dat al te koop is. Graag reageren als je het weet!
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

07-09-2007 10:12

Bas Bakker schreef:
Rinus Schuurman schreef:Misschien een domme vraag hoor, maar zit bij jullie de wartel niet in de safety-systeem getrokken dan?

Wat ik dus bedoel te zeggen als de lijn achter het in-line lood zou knappen dan heb ik toch het zelfde resultaat als wanneer dit met het safety-systeem gebeurt?


Hoi Rinus,

Bij de meeste safety systemen schuift het systeem eraf als het los komt. Zit de wartel te vast om los te komen dan kan altijd nog de tailrubber eraf schuiven door het lood.

Het gevaar van het schuiven van het safety systeem zit hem in het gebruik in combinatie met een voorslag. Als de knoop te groot is voor de tube blijf het hele systeem inclusief lood achter aan de lijn hangen van 10, 20, 30 meter?


Naar mijn weten zit zowel bij in-line als bij het safety-systeem de wartel vastgetrokken, dit om het zelfhaak systeem te laten werken.
Nu wordt er gezegd dat wanneer je met inline vist de vis het lood niet kwijt raakt als de lijn breekt.
Ik heb toch sterk de indruk dat dit geen verschil maakt met het safety-systeem.
Bij beide systemen zal het lood gewoon blijven hangen aan de wartel, pas als het lood vast komt te zitten zal de vis zich hiervan kunnen verlossen.
Dit is zowel bij het safety-systeem als bij het in-line systeem het geval.

Voorslag en dan vooral de knoop waarmee deze op de hoofdlijn wordt bevestigt kan wel het lossen van het lood verslechteren als er met in-line lood wordt gevist!
Met het safety-systeem zal dit een stuk makkelijker gaan, maar met normaal nylon maakt het naar mijn idee niets uit wat je gebruikt!
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

07-09-2007 10:16

Klopt, Rinus.

Het doel van beiden systemen is zelf-haking.
Echter na een paar keer schudden moet het lood los kunnen. Ik heb vaak een karper aan de lijn gehad terwijl mijn safetysysteem 2 meter hoger zat. Dit heb ik overigens niet bij inline ondervonden.

Het is aan de visser de taak om een systeem dus 1 zelf-hakend te maken en 2 ook zelf-lossend.

Die eerste klap is het belangrijkst omdat dat de inhaking is. Vervolgens moet het lood na een paar keer schudden met de kop toch los komen. Indien dat niet kan heb je een onveilig vissysteem met alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

07-09-2007 10:26

Bas Bakker schreef:Klopt, Rinus.

Het doel van beiden systemen is zelf-haking.
Echter na een paar keer schudden moet het lood los kunnen. Ik heb vaak een karper aan de lijn gehad terwijl mijn safetysysteem 2 meter hoger zat. Dit heb ik overigens niet bij inline ondervonden.

Het is aan de visser de taak om een systeem dus 1 zelf-hakend te maken en 2 ook zelf-lossend.

Die eerste klap is het belangrijkst omdat dat de inhaking is. Vervolgens moet het lood na een paar keer schudden met de kop toch los komen. Indien dat niet kan heb je een onveilig vissysteem met alle gevolgen van dien.


Precies, hier kan ik helemaal in mee komen.
Zelf gebruik ik zowel inline als wartellood van Fox inclusief de sleeves en deze werken voor mij perfect!
Maar ook het lood van X2 (Raven) doet wat dit betreft goed z'n werk.
Ook het in-line lood heb ik regelmatig los van de wartel binnengedraaid.
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

07-09-2007 12:15

Bas, misschien heb ik het verkeert begrepen hoor:
Je zegt dat bij allebij de systemen het lood los dient te komen na een paar keer kopschudden. Bij een inline lood heb je dan dat het lood nog over de hoofdlijn heen schuift. Wanneer de hoofdlijn dus knap is de vis het lood kwijt.

Maar als de vis bij een safety systeem een paar keer met zijn kop schud ben je het lood toch helemaal kwijt? Dat kost vrij veel lood volgens mij. Ik heb zelf nog nooit met wartellood en een safety systeem gevist maar het is daarbij toch juist de bedoeling dat het lood los schiet wanneer het vast komt te zitten?
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

07-09-2007 12:26

ron bouman schreef:Bas, misschien heb ik het verkeert begrepen hoor:
Je zegt dat bij allebij de systemen het lood los dient te komen na een paar keer kopschudden. Bij een inline lood heb je dan dat het lood nog over de hoofdlijn heen schuift. Wanneer de hoofdlijn dus knap is de vis het lood kwijt.

Maar als de vis bij een safety systeem een paar keer met zijn kop schud ben je het lood toch helemaal kwijt? Dat kost vrij veel lood volgens mij. Ik heb zelf nog nooit met wartellood en een safety systeem gevist maar het is daarbij toch juist de bedoeling dat het lood los schiet wanneer het vast komt te zitten?


Klopt Ron, als het lood vastkomt te zitten tussen stenen, takken of eventueel in het wier dient het los te komen.

Belangrijk is trouwens dat het rubber wat over de clip heen geschoven moet worden niet helemaal tot het einde wordt aangetrokken.
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

07-09-2007 12:53

Misschien een gekke uitspraak.

Bij inline lood van bijv. fox of korda vliegt het lood na een keer kopschudden al van de wartel af. Bij een safety systeem gebreurt dit pas wanneer het lood daadwerkelijk vast komt te zitten.

Kunnen je dan niet beter met inline gaan vissen? :P
Bij een safety systeem is het juist de bedoeling dat eerst het lood ervan af valt voordat de wartel uit zijn houder wordt getrokken.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

07-09-2007 17:06

ron bouman schreef:Bij een safety systeem is het juist de bedoeling dat eerst het lood ervan af valt voordat de wartel uit zijn houder wordt getrokken.


Als het systeem vast komt te zitten wordt het lood er eerder uitgetrokken. Bij een lijnbreuk moet de wartel losschieten!! Stel dat de wartel niet los schiet en het systeem komt ook niet vast te zitten, hoe ontdoet de karper zich dan van de rig, systeem, lood en lijn?

Blijft het lood vast zitten dan is het een kwestie van tijd totdat de karper is uitgeput........


Zo zijn er ook manieren om te vissen op haai. Met pakt een stuk vlees, een haak of wat voor montage dan ook en maakt dat vast aan een boei. De haai pakt het vlees, haakt zich en zit vast aan de boei.

In het begin kan de haai eenvoudig met de boei wegzwemmen en kan hem ook nog eenvoudig onderwater trekken. Door de opwaartse kracht van de boei moet de haai energie leveren om te zwemmen. Hoe meer de haai zwemt, des te meer energie de haai verlies.

Vaak hoeven de haaivissers een periode later alleen nog maar de boeien te vinden en de buit binnen te halen. Aan de lijn zit een dode of totaal uitgeputte haai. Voor de vissers een eitje, voor de haai een helse ondergang.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-09-2007 20:51

Tim Belshof schreef:Bij inline lood raakt de karper het lood JUIST NIET snel kwijt omdat je de wartel van de onderlijn in het lood drukt!


Hoe kom je hierbij? :roll: Je wartel druk je in een sleeve. Die sleeve trek je dan in een lood. Bij het evt vastzitten van je lood wordt de sleeve (met wartel dus) uit je lood getrokken en raakt de vis je lood kwijt (mits er geen gekke knopen en/of wartels voorkomen in je voorslag/hoofdlijn). Bovendien komt het lood al los met het schudden van de kop van de vis bij inline lood. Het lood hoeft bij inline systemen niet eens vast te zitten, voor het los wil komen.

Ik vind inline systemen JUIST dummy-proof. Ik weet haast zeker dat er minder mis kan gaan met inline systemen dan met safety clips. De reden hiervoor is dat ik ontieglijk veel mensen tegen ben gekomen die de rubber te strak over de clip heen trekken. Als het lood dan vast komt te zitten, scheurt eerst de helft van zijn onderlip uit, voordat de vis het lood kwijt is. De reden waarom zij dit doen is volgens hun zeggen: "Anders raak ik mijn lood kwijt." :o Aan de gevolgen denken ze niet.

Als de situatie zich leent voor inline lood gebruik ik dat ook. De vis wordt ook sneller geprikt met inline lood en het is zelfs meer tangle-proof dan met safety-clips.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-09-2007 21:06

Trouwens, ik weet dat dit niets met inline systemen te maken hebt, maar ik moet het toch even kwijt:

Veilig vissen is niet alleen je loodsysteem. Het is een combinatie van vele factoren, je loodsysteem is daar maar eentje van.

Het is een combinatie van het afstellen van je materiaal op je manier van vissen. Niet met te stugge hengels vissen als het niet nodig is, om zo de horten en stoten van de vis goed op te vangen. Ik vis zelf wel met gevlochten lijn op redelijke afstand (ik ben dus ook niet perfect), maar daarentegen wel met parabolische hengels.

Een goed afgestelde slip is ook 1 van de factoren die men heel vaak vergeet. Niet je slip te strak afstellen, en al helemaaaaaal niet als je met stugge hengels vist.

Verder ook het afstemmen van de trekkracht van je onderlijn ten opzichte van je hoofdlijn/voorslag. Altijd ervoor zorgen dat je onderlijn de zwakste schakel is van je hele systeem. Daarmee bedoel ik dat de trekkracht van je onderlijn altijd minder moet zijn dan die van je hoofdlijn/voorslag. Mensen focussen zich zoveel op loodsystemen, dat ze dit over het hoofd zien. Ze neigen al snel te denken dat als de vis het lood kwijt raakt, al het gevaar geweken is. Dat is niet zo. Wat nou als bij een lijnbreuk je voorslag vast komt te zitten terwijl de vis nog gehaakt is? En de trekkracht van je onderlijn is heel groot? Dan resulteert dit ook weer in gescheurde bekken.

AJB, zorg er ajb voor dat de trekkracht van je onderlijn ook (veel) minder is dan je hoofdlijn/voorslag! Dit heeft absoluut geen invloed op je vangsten, als je met beleid kan drillen, zal je alle vissen landen die je anders ook zou landen.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-09-2007 21:40

Mourad,

Inline dummyproof?

En wat als deze dummy's met voorslagen gaan vissen?

Jij en ik zouden een shockleadersleeve pakken maar wat als je dit niet doet?

:oops:

Gezond verstand blijft onmisbaar. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."