Inline loodsysteem.


Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-09-2007 21:45

Eus Molewijk schreef:Mourad,

Inline dummyproof?

En wat als deze dummy's met voorslagen gaan vissen?

Jij en ik zouden een shockleadersleeve pakken maar wat als je dit niet doet?

:oops:

Gezond verstand blijft onmisbaar. :wink:


Dat is een goeie, Eus. Een heleboel zouden dan niet op die shockleadersleeves overgaan. Al ben ik trouwens ook van mening dat het zelfs dan geen overdreven drama zou zijn (maar begrijp me niet verkeerd, zo'n situatie wil ik koste wat het kost vermijden), aangezien als het lood toch vastkomt het toch van de sleeve weg glijdt zonder al teveel inspanning van de vis. Al zou de sleeve geblokkeerd worden door een voorslagknoop. Maar hier kunnen en mogen we toch nooit van uit gaan.

P.S De standaard sleeves van inline lood van Fox (waar ik altijd mee vis) hebben een grotere binnendiameter dan bijna alle gangbare voorslagknopen (ik zelf gebruik dan de Mahin knoop). Dus een shockleadersleeve is niet altijd nodig.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-09-2007 21:54

Ik heb toevallig van de week nog zo'n standaard plastic insert uit een square Korda inline lood gehaald.

Geloof me, ik had er een tangetje bij nodig.

Dit gaat een karper never lukken.

Met heel veel mazzel zal de voorlsagknoop nog net door de plastic insert gaan als de gebruikte voorslagknoop niet al te gek dik is.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-09-2007 21:57

Eus Molewijk schreef:Ik heb toevallig van de week nog zo'n standaard plastic insert uit een square Korda inline lood gehaald.

Geloof me, ik had er een tangetje bij nodig.

Dit gaat een karper never lukken.

Met heel veel mazzel zal de voorlsagknoop nog net door de plastic insert gaan als de gebruikte voorslagknoop niet al te gek dik is.


Nee, geen Korda, ik had het over Fox. Ik weet van Korda dat de binnendiameter veel te klein is, daarom heeft Korda ook speciaal hiervoor de shockleadersleeves uitgebracht. Maar Fox heeft een grotere binnendiameter, ik heb tot nu toe met Fox inline loodjes nog nooit een sleeve hoeven te verwisselen. Deze glijdt met alle gemak over mijn voorslagknoop.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-09-2007 22:11

Chapeau voor Fox dan, maar niet alle peppen zullen met Fox gaan vissen.

Ik bedoel dat als zo'n prutser met een Korda inline lood zonder deze speciale sleeve i.c.m. een voorslag gaat vissen kan dat wel eens verkeerd uit gaan pakken bij lijnbreuk.

De veiligste montage is in mij ogen de helicopterrig maar ook die kan je zelfs nog met een beetje gepruts onveilig krijgen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

07-09-2007 23:21

Wat ik begrepen heb is korda daar al mee bezig, ze hebben ook in gezien dat hun insert niet helemaal goed zijn, ondanks dat gebruik ik graag korda inline.
Dit alleen al omdat het goedkoper is dan fox.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
damian mijboom
Berichten: 255
Lid geworden op: 14-06-2006 17:22

08-09-2007 10:49

fox is bij ons goedkoper dan korda :D

maar goed daar ging het niet om
als je nou je hoofdlijn door je tube doet en dan door een tailrubber,aan het eind knoop je je wartel

dan schuif je je tailrubber op de sleeve van je inline lood buiten om doe je dan je wartel onder in je inline lood
en zie je hebt en een saftey en een snel verwisselbaar lood systeem :lol:

beter kan ik het niet uitleggen moet er wel bij zeggen dat ik mijn lijnen uitvaar en weet dus niet of je er zo mee kunt gooien maar varen gaat geweldig
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

08-09-2007 18:32

Ik heb nog nooit last gehad van die korda sleeves. Ik vis normaal gesproken met een leadcore voorslag. Bij een aanbeet vlieg de wartel meteen uit het lood en het lood hangt dikwijls boven de voorslag op de hoofdlijn. Als nu de hoofdlijn breekt is de vis meteen het lood kwijt.

Wanneer er nu een vis wordt gedrilt met een savety systeem en de lijn breekt. Dan moet de vis dus eerst vast komen te zitten wil die het lood kwijt raken. Wat nou als je op een kale bodem vist? Is het alsnog einde voor de vis of zijn bek!

Trouwens, hoe dik zijn die voorslag knopen wel niet wil de knoop niet door de sleeve schieten?
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

14-10-2007 21:19

ik heb gisteren inline lood van fox gekocht met een zacht rubber iets waar je de wartel in trekt. dat werkt veel beter dan de hardere varianten.

Ik moet zeggen dat hij zeer snel lost. tijdens een dril schiet de wartel uit het rubber of schiet het rubber uit het lood. (getest met aanbeet met van een zeelt)

kost wel 1.95 euro pst. bij harm nuis.. weet niet of dat normaal is.. maar wij hadden nog al haast en waren in de buurt.
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

14-10-2007 21:20

ik heb gisteren inline lood van fox gekocht met een zacht rubber iets waar je de wartel in trekt. dat werkt veel beter dan de hardere varianten.

Ik moet zeggen dat hij zeer snel lost. tijdens een dril schiet de wartel uit het rubber of schiet het rubber uit het lood. (getest met aanbeet met van een zeelt)

kost wel 1.95 euro pst. bij harm nuis.. weet niet of dat normaal is.. maar wij hadden nog al haast en waren in de buurt.
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
damian mijboom
Berichten: 255
Lid geworden op: 14-06-2006 17:22

15-10-2007 18:44

hier betalen we 1,50 :lol:
Colin Bouwels
Berichten: 9
Lid geworden op: 15-07-2007 21:28
Locatie: Weert

01-03-2008 16:42

ik vis ook met fox inline lood en ik druk het lood heel licht op het rubber.
zo schiet het lood heel gemakkelijk van het rubber af en deze opening kan
als het moet zelfs over de lus van leadcore.

ps ik betaal 1.65 p.st
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

01-03-2008 23:02

Kenny Willems schreef:Wat ik begrepen heb is korda daar al mee bezig, ze hebben ook in gezien dat hun insert niet helemaal goed zijn, ondanks dat gebruik ik graag korda inline.
Dit alleen al omdat het goedkoper is dan fox.


Bij fox kun je de tube in het rubbertje schuiven.
Bij korda heb je daar weer een speciaal rubbertje voor nodig.

Fox zal volgens mij dus goedkoper zijn maar ik gebruik korda omdat het rubbertje van het fox lood vind ik te zacht waardoor het te makkelijk losschiet.(regelmatig gehad bij runs dat het lood ergens tussen me hengel en de karper aan het bungelen is)
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

19-07-2012 21:55

Deze discussie is al zo'n 2 jaar geleden stilgevallen.
Toch wil ik hierbij nog wat toevoegen.
Je kan wel in obstakelvrij water zitten, maar dat betekent nog niet dat je met een inline loodsysteem met wartel helemaal erin gaat vissen, althans bij mij niet. Je kan altijd pech hebben dat er een slecht stuk in de lijn zit, of dat je de slip een tandje te zwaar zit waardoor de lijn knapt.
Ik zou dan altijd gaan voor een weerhaakloze haak; mocht de lijn knappen en de vis achterblijven met het lood, zal hij zich makkelijker kunnen ontdoen van de haak. Ik weet dat velen sceptisch zijn t.o.v. weerhaakloze haken, maar je lost echt niet meer karper, tenzij je maar voldoende spanning houdt op de lijn. Hier op de vijver mag je alleen maar zonder weerhaak vissen, en nu moeten diegene neit denken dat het lossingspercentage hoger is, althans dit is mij nog niet opgevallen.
Daarbij is het in mijn ogen ook een stukje visvriendelijkheid; je hoeft bij het onthaken niet de haak eruit te trekken met een tangetje wat vaak het geval is bij een haak met weerhaak, ik vindt het gewoon veel fijner om de haak er altijd met de hand uit te kunnen halen, lekker snel en makkelijk (en misschien ook minder pijnlijk voor de vis). Ik zou zeggen, probeer het eens!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

20-07-2012 08:50

2 jaar??


laatste bericht Geplaatst: 02-03-2008
Jou bericht Geplaatst: 19-07-2012

dik 4 jaar!!! :P

Daarbij weet ik niet hoe groot jou weerhaak is als je een tang moet gebruiken, maar goed.
Verder zijn er zat microweerhaakjes die je net wat mee hou vast geven dan weerloze haken.

Ik ben het wel met je eens dat een karper sneller een weerloze kan lossen dan een niet weerloze.

En misschien wat minder pijnlijk???? als de haak zit dan zit hij en als jij een haak in je lip hebt en ik trek er aan zal het je niet boeien of het een weerloze haak is als dat ding er maar uit is niet waar.

Ook als je lijn knapt zal de vis NIEt achter blijven met het lood aangezien het hier gaat over inline lood, of je moet het raar hebben zitten monteren maar dan ben je verkeerd bezig.

Gr.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Terry van Erp
Berichten: 72
Lid geworden op: 15-07-2012 11:15
Locatie: Geertruidenberg
Contacteer:

20-07-2012 11:42

Antoin Fey schreef:Deze discussie is al zo'n 2 jaar geleden stilgevallen.
Toch wil ik hierbij nog wat toevoegen.
Je kan wel in obstakelvrij water zitten, maar dat betekent nog niet dat je met een inline loodsysteem met wartel helemaal erin gaat vissen, althans bij mij niet. Je kan altijd pech hebben dat er een slecht stuk in de lijn zit, of dat je de slip een tandje te zwaar zit waardoor de lijn knapt.
Ik zou dan altijd gaan voor een weerhaakloze haak; mocht de lijn knappen en de vis achterblijven met het lood, zal hij zich makkelijker kunnen ontdoen van de haak. Ik weet dat velen sceptisch zijn t.o.v. weerhaakloze haken, maar je lost echt niet meer karper, tenzij je maar voldoende spanning houdt op de lijn. Hier op de vijver mag je alleen maar zonder weerhaak vissen, en nu moeten diegene neit denken dat het lossingspercentage hoger is, althans dit is mij nog niet opgevallen.
Daarbij is het in mijn ogen ook een stukje visvriendelijkheid; je hoeft bij het onthaken niet de haak eruit te trekken met een tangetje wat vaak het geval is bij een haak met weerhaak, ik vindt het gewoon veel fijner om de haak er altijd met de hand uit te kunnen halen, lekker snel en makkelijk (en misschien ook minder pijnlijk voor de vis). Ik zou zeggen, probeer het eens!


Haak eruit trekken met een tangetje bij een karper!!!!
Als een karper netjes is gehaakt in de de onderlip, is een klein beetje druk op de haaksteel voldoende!
Of jij gebruikt een heel verkeerde haak, of er is een andere reden die ik niet wil noemen.
Weet je wat het is? Meer water als vis!
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

25-07-2012 21:39

Ik vis nu al een tijdje zonder weerhaak, en ik gebruikte eerst die van gamakatsu super hook of zoiets.
Zat iig best een flinke weerhaak op, ik weet dat er nu idd microbarbs zijn, die je ook makkelijker los krijgt.
Maar ik vind de weerhaakloze versie nog steeds het fijnst...
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

25-07-2012 22:02

Eus Molewijk schreef:Chapeau voor Fox dan, maar niet alle peppen zullen met Fox gaan vissen.

Ik bedoel dat als zo'n prutser met een Korda inline lood zonder deze speciale sleeve i.c.m. een voorslag gaat vissen kan dat wel eens verkeerd uit gaan pakken bij lijnbreuk.

De veiligste montage is in mij ogen de helicopterrig maar ook die kan je zelfs nog met een beetje gepruts onveilig krijgen.


Oneens Eus, heb getest en korda met harde inserts en wartelmaatje 8 schieten snel genoeg los heb je geen gereedschap voor nodig, ben ik na 100 vissen uit een betonnenbak wel zeker over.
Jum jum vissie!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

26-07-2012 00:07

Oneens Eus, heb getest en korda met harde inserts en wartelmaatje 8 schieten snel genoeg los heb je geen gereedschap voor nodig, ben ik na 100 vissen uit een betonnenbak wel zeker over.[/quote]

Sjors, die reactie van Eus waarop jij reageert is van haast 5 jaar geleden, in die 5 jaar is er wel het een en ander veranderd aan de harde inserts van Korda.
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

26-07-2012 00:10

Dat had ik niet gezien, excuus. Zag dit topic ergens boven aan staan, vandaar mijn reactie ook.
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

29-07-2012 19:41

Als het gaat om de safetyclip, en het inlinelood wie drukt er dan zowieso zijn wartel helemaal vast in de insert?
Ik niet, dan gebeurt er juist wat ik wil voorkomen en dat is dat het lood tijdens het kopschudden de haak kan lossen.
Ik steek zelf mijn wartel nog niet eens voor de helft erin, zo behoud ik het vastlood effect tijdens de opname, en voorkom ik in de meeste gevallen dat het lood gebruikt kan worden om de haak kwijt te raken.
Vrijwel bij elke vis die ik dril zie ik mijn systeem al geruime tijd voor ik de vis zie, boven komen.

Ook lees ik nergen in dit topic(misschien heb ik er overheen gekeken) dat zowel de safetyclip als het vastlood systeem(er vanuitgaande dat deze ruimte heeft om over de tube/leader te schuiven) helemaal niet altijd zo safe zijn als word gedacht door sommige.

Zo vis ik bijvoobeeld op een water waar veel veen, en ander vuil voorkomt.
Op de bodem, maar ook in alle andere lagen van het water.
Vooral wanneer ik de wind keihard op mijn kant heb staan komt dit alles in beweging.
De vuil kan(en dit gebeurt bij mij regelmatig) zich ophopen.
Dit kan gebeuren op je leader, maar ook op je hoofdlijn.
Wanneer jouw lood gaat schuiven(met of zonder insert) kan jou lood het vuil ophopen waardoor het vast komt te zitten.
Het kan zelfs zo erg zijn dat je hele lood vast komt te zitten op je lijn doordat er te veel vuil in de binnenkant zit, dit kan zomaar enkele meters van je rig vandaan zijn.
Wat de gevolgen kunnen zijn hoef ik niet uit te leggen.

Wij zelf lossen dit op door de boot te pakken en de vis op te halen, ook op de dagen dat dit niet eens nodig is(lees: mindere wind, minder vuil).
Noem het een stukje voorzorg.
Gebeurt het dat het lood vast komt te zitten op de lijn, gooien we wanneer aangekomen in de buurt van de vis de motor uit.
Want omdat je lood ergen op je hoofdlijn zit, heb je geen idee na hoeveel lijn de karper zit en kan deze regel recht je motor inzwemmen zonder dat je dit door hebt.
Om maar even van het ergste uit te gaan.
Met ervaringen werken we samen, plukken we het vuil van de lijn(houden ondertussen spanning op de lijn) en kunnen snel weer de dril vervolgen.
Toch zie ik genoeg mannen aan de kant die daar niet in het bezit zijn van een boot, en vraag ik mij af hoe zij dit oplossen.
En of hier uberhaubt wel aan gedacht wordt.
Welcome to the Goodlife..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-07-2012 19:55

mannen

Het inline systeem van pb lost de meeste problemen op! Bij goed gebruik zal de vis na lijnbreuk met alleen maar de onderlijn rondzwemmen, en niet, zoals bij alle andere loodsystemen met onderlijn, leader en een stuk (meters) hoofdlijn.
Wel eens bedacht waar de papagaaitjes vandaan komen? wat doet een vis die gehaakt is? Die zoekt veiligheid op, meestal in de vorm van obstakels zoals takken. Erg vervelend als dan nog een slordige 5 meter nylon achter ja aansleept. Eens vastgezwommen, rest alleen het kapot trekken van de bek.


mvg Martijn
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

31-07-2012 20:05

Martijn Nederpel schreef:mannen

Het inline systeem van pb lost de meeste problemen op! Bij goed gebruik zal de vis na lijnbreuk met alleen maar de onderlijn rondzwemmen, en niet, zoals bij alle andere loodsystemen met onderlijn, leader en een stuk (meters) hoofdlijn.
Wel eens bedacht waar de papagaaitjes vandaan komen? wat doet een vis die gehaakt is? Die zoekt veiligheid op, meestal in de vorm van obstakels zoals takken. Erg vervelend als dan nog een slordige 5 meter nylon achter ja aansleept. Eens vastgezwommen, rest alleen het kapot trekken van de bek.


mvg Martijn


Dit geldt niet alleen voor de inline versie, maar ook voor de Hit&run clip van PB natuurlijk. (als je tenminst niet de bijgeleverde pinnetjes gebruikt, want dan is het gewoon een normale clip (blijft alleen de "dubbele registratie" over, wat naar mijn idee een niet zo zinvol voordeel is, maar dat terzijde)

En dat het werkt heb ik eerder dit jaar mogen beleven. Mijn zoon had lijnbreuk en gebruikte de H&R clip van PB. Ving de vis 6 dagen later met alleen de haak en de rig van zes dagen eerder nog in de bek. Gaf een heel goed gevoel dat het in praktijk ook werkt zoals je wilt.
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

01-08-2012 11:03

Toch zou ik graag een nog wijdere versie zien, zodat ook vissers die met een voorslag vissen bediend worden. Op sommige wateren ben ik door het bodemverloop (knettersteile plateaus bezaaid met vlijmscherpe mosseltjes) kansloos zonder voorslag. Met wat uitboren gaat het allemaal wel met PB of Fox systeempjes, en gaat het geheel vrij gemakkelijk over de voorslagknoop, maar echt overhouden doet het niet. Idealiter zou ik een versie zien waar je een Big-Eye swivel in de clip of in het lood zou kunnen drukken.

Maar houd er ook rekening mee dat een dergelijk systeem niet altijd werkt. Een vervelende krul in je voorslag (of in je gewone lijn) en de werking is al een stuk minder soepel, tot zelfs niet.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-08-2012 21:41

ray

Dan wekr een traditioneel inline systeem natuurlijk ook niet. Mijn ervaring is wel dat het vuil zicht vaak OP de knoop bevind oftwel en dat de knoop dus wel door de insert gaat (getest). Toch kan ik me voortstellen dat er situatieties zijn (draadwier, voorslag van een goede 10meter) dat het allemaal niet werkt zoals we willen. Maar ik durf te stellen dat in de meeste situaties deze systemen zeer goed voldoen.

mvg martijn
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-08-2012 22:42

De losse pinnetjes om de zaak te borgen (hoe gek wil je het maken) is op speciaal verzoek voor de Engelse markt gemaakt men wil ze anders niet. En wij maar denken dat men daar zo progressief is als het op karpervissen aankomt. Nog ff en ze zetten bij het vissen weer een bolhoed op :lol: Waarom wordt er nog met een voorslag gevist de zin ontgaat me volkomen. Pak gewoon dan een wat dikkere lijn en je hoeft niet aan te rommelen. Want dat doe je nu eenmaal met een beetje van dit en een beetje van dat. Maar ja wat onderwater gebeurt ziet niemand en vergeten we maar weer snel.

Hoe kan het dat een vis als karper nog zes dagen met een rig rond zwemt? Toch nog met een wapen als een weerhaak gevist of toch wel zonder maar was het een pech geval?

Groet,
Peter