Gebruik en bevestigen van leadcore


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-01-2002 11:38

Heren,

De laatste jaren heb ik steeds meer gelezen over het gebruik van leadcore om de laatste meters lijn strak tegen de bodem te leggen.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee, welke merken/typen gebruiken jullie en op welke manier bevestig je de leadcore tussen je hoofdlijn en onderlijn?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

31-01-2002 15:32

Mark,

meestal zit er wel een lus aan... aan beide kanten.

Voor bevestiging van je hoofdlijn met de voorslag: Maak een lus in je hoofdlijn en maak beide lussen aan elkaar vast (het is wat moeilijk uitleggen maarja). Voor bevestiging van de voorslag met je onderlijn. Gewoon weer de lus van de voorslag door het oog van de wartel en dan voorslag door het oog van de lus doen en aantrekken.

Zelf gebruik ik gewoon een ca. 10grams schuifloodje achter mijn tube. Bij lijn breuk zal dit lood zo weg zijn en omdat ik niet graag met een voorslag vis vind ik dit een goed alternatief.

(Ik blijf altijd bang dat het lood aan de voorslag blijft hangen. Je kan het wel testen boven water, maar onder water gedraagd het zich toch anders....)

Martin
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

31-01-2002 21:31

Zorg er voor dat de lusjes op het leadcore altijd door de het gebruikte lood kunnen indien de lijn breekt, als ik het gebruik, gebruik ik de leadcore van fox. Voor het maken van de lusjes kun je beter gebruik maken van een gewone naald dan de meestal bijgeleverde mini-boilienaaldjes want daarmee is het een gepruts van niks.

Groeten Ulco,
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

02-02-2002 17:38

Beste Mark

Als ik kies voor leadcore dan neem ik die van Fox. Dit omdat het voor mij de beste is. Het bevestigen doe ik als volgt. Bij de Fox leadcore zit meestal een mini naaldje. Je moet de omhulsing een cm of 3/4 terug stropen, dan breek je het stukje lood af en prikt het naaldje net achter het lood door het omhulsel naar het uiteinde. Net voor het uiteinde verlaat je de kern weer door het omhulsel (je naaldje zit nu 3/4 cm door het omhulsel. Dan zorg je dat je het omhulsel aan het uiteinde vastzet aan je naaldje en trekt voorzichting terug richting het begin totdat je naald weer uit het omhulsel is. Je houd nu een lusje over. Als de naald eraf is trek je het omhulsel voorzichtig terug totdat het uiteinde niet meer zichtbaar is (dus in de kern verdwijnt). Dan doe je er een beetje Fox seconde lijm op en de lus gaat nooit meer los. Je zult wel aan 1 kant van de leadcore een wartel moeten bevestigen, dit ivm het vastzetten van het lood. Dit gaat precies hetzelfde als hierboven omschreven. Het enige wat erbij komt is, zodra je het naaldje door het omhulsel hebt moet je de wartel aan het stukje omhulsel doen wat je over hebt. Dan maak het omhulsel weer vast aan het naaldje en trek je het naaldje weer terug richting het lood. Nu heb je de wartel aan het lusje zitten. Tot zover de bevestiging. Mocht je hierover nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Ik gebruik nooit meer dan 1.5 m leadcore, dit is meer dan genoeg. Leadcore is geen voorslag maar een soort camouflage, het is niet zichtbaar, het schrikt niet af en het verdwijnt in het bovenlaagje van de bodem (mits de bodem een bovenlaagje heeft natuurlijk). Voor de rest heeft het een voordeel dat het strak op de bodem ligt. Als je leadcore gebruikt werkt dit het beste met een slider.

Nadelen zijn: het is beresterk, dus bij lijnbreuk is het haast onmogelijk voor de vis om het kwijt te raken. Wat ik doe bij het gebruik van leadcore is het volgende: ik vis altijd met weerhaakloze haken. Het lood moet snel los kunnen, hiervoor gebruik het Korda safety system. Het heeft mij op verschillende wateren meer vis op geleverd maar ik weet zeker dat het op andere watern vis gekost heeft. Maar dat moet je zelf maar uitvogelen, ik weet natuurlijk niet op welke wateren jij vist.

Succes en veel vissen toegewenst
Bart

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 02-02-2002 17:40 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

05-02-2002 08:59

Heren,

Bedankt voor jullie reacties. De leadcore die ik heb heeft geen lusjes maar met jullie tips moet het lukken het te bevestigen. Komend jaar staan er een stel heldere wateren met de nodige dressuur op het programma, vandaar mijn vraag. Ik zal ook zeker mijn weerhaken platknijpen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

08-02-2002 05:38

Mark

Ik heb op de beurs gezien dat Korda tegenwoordig ready mades leadcore leaders in hun assortiment hebben, kan een uitkomst bieden! Ik heb er geen ervaring mee maar ik weet zeker dat Tommy de Cleen je hierover meer kan vertellen.

Groet
Bart
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

08-02-2002 11:52

Bart heeft het in zijn posting al gezegd, maar voor de scrollers onder ons wil ik toch effe duidelijk stellen:

LEADCORE => WEERHAAKLOOS VISSEN & SAFETY SYSTEEM.

T is namelijk GEEN SPEELGOED.

Groeten, Mark
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

08-02-2002 19:39

Goedemiddag !!!

Ik zelf heb afgelopen jaar gebruik gemaakt van ESP leadcore en dat is mij zeer goed bevallen.Inderdaad,de bijgeleverde naalden vindt ik ook hopeloos,gebruik nu gewoon een boilienaald.Gebruik leadcore ALTIJD in combinatie met een SAFETY SYSTEEM,zelf gebruik ik KORDA leadclips en tailrubbers.

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-02-2002 09:50

Jeroen

Dat mini naaldje wat bij de leadcore zat moet je eens gaan gebruiken voor het maken v/d line-aligner. Daar is het echt perfect voor.

Groet
Bart
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

09-02-2002 18:11

He Bart,

Thanks for the tip.

Vis eigenlijk alleen maar met stiff-rigs en nylon onderlijn en daarbij gebruik ik geen line-alinger !!!

MVG "GRUM"
Bram Wulterkens
Berichten: 38
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

29-05-2002 15:48

hoi mark
Bram Wulterkens
Berichten: 38
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

29-05-2002 15:52

hoi Mark

de manier die bart uitlegt is opzich niets mis mee maar er blijft altijd een klein risico dat je lood niet goed over de lus komt bij lijnbreuk. Er is nog een ander alternarief, je steek je naald 2.5 centimeter voor het uiteinde door de leadcore je terkt je hoofdlijn door je leadcore heen. je maakt nu een lus in de hoofdlijn je haalt de lijn 7 x door de lus heen en je trekt hem aan .
met deze knoop is de minste kans dat je lood bij lijnbreuk blijft hangen

groeten bram
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

29-05-2002 18:45

Goedemiddag,

In principe leg je dus een "griner-knot" om de leadcore.

Vannacht ff wezen vissen op een dresuur put. Wederom gebruik gemaakt van leadcore,vijf aanbeten en vier gevangen,een losschieter.
Twee "collega's" hadden alleen wat piepjes gehad,volgens hun lijnzwemmers !!!!

MVG "GRUM"
Bram Wulterkens
Berichten: 38
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

11-06-2002 12:38

hoi jeroen

dat klopt. maar ik legde hem maar ff uit.
zo kan het lood ik zonder safety clip altijd van de leadcore afschuiven

vrgr bram
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

12-06-2002 12:28

Veilige tips!!!

Mannen.

Gelukkig is het jullie duidelijk dat het verkeerd gebruik van Leadcore grote (zelfs dodelijke) gevolgen kan hebben voor verspeelde vissen.
Belangrijkste is dat het lood altijd vrijkomt van de lijn.
Vervolgens dat het gebruik van tube in combinatie met Leadcore absoluut afgeraden moet worden, tenzij de verbindingsknoop tussen Leadcore en hoofdlijn zo klein is dat deze knoop met gemak en voor 100% zeker, ALTIJD door de gebruikte tube heen kan.

Dit is vrijwel onmogelijk, tenzij je een hele dikke tube gebruikt.

Voor een kleine, stevige en sterke knoop, heb ik nog wel een suggestie.
Misschien al bekend bij sommige, maar voor de zekerheid dan maar.
Hier komt ie:

Strip 6-7 cm loodkern uit de Leadcore.
Maak in het gestripte uiteinde een gewoon "oud wijf" (normale knoop), maar i.p.v. 1 keer door het loepje, haal je het gestripte uiteinde 2 keer door het loepje.
Nu deze knoop zachtjes dichttrekken, maar niet helemaal dicht.
Nu ontstaat er een klein 8-tje (achtje).
Steek nu de hoofdlijn een cm of 10-12 door beide "oogjes" van het 8-tje.
Pak de Leadcore en de hoofdlijn beide vast achter het 8-tje en houd deze vast!!!
Met het stukje hoofdlijn kun je nu een kleine "Uni-knoop" maken.
Die werkt als volgt:

Maak een rondje (loepje, lusje) met de hoofdlijn.
Haal het stukje hoofdlijn 3-4 keer om het loepje (gaat ook gelijk om het Leadcore heen dus).
Trek dit knoopje zachtjes dicht.
Trek aan de hoofdlijn, totdat het knoopje naar het 8-tje in de Leadcore schuift.
Trek nu het 8-tje in het leadcore wel helemaal dicht.
Trek nu ook het Uni-knoopje helemaal dicht.
Trek beide lijnen nu helemaal strak dicht en knip overtollige uiteinden kort af.

Nu heb je een aardig compact knoopje, wat heel erg sterk is en klein genoeg om door "Safety Clips" te gaan.
CONTROLEER DAT WEL ALSJEBLIEFT ALTIJD VOORDAT JE DEZE MONTAGE GAAT GEBRUIKEN!!!
Des te minder slagen je in de Uni-knoop legt, hoe kleiner het knoopje wordt.
Dat ligt een beetje aan de dikte van je hoofdlijn.

Tot slot wil ik nog graag kwijt, dat het gebruik van Leadcore beslist niet altijd nodig is en zelfs helemaal achterwege kan blijven.
Er zijn genoeg alternatieven voor het gebruik van Leadcore (Amnesia bijvoorbeeld).
Gebruik je Leadcore om het laatste stuk lijn op de bodem te houden, dan zijn daar ook andere methodes voor.
Martin Doelman gaf het gebruik van een schuifloodje al aan om de laatste meters lijn plat op de bodem te houden.
Wat ook kan is 2 kleine zachte loodhageltjes op je onderlijn knijpen.
Luc de Baets deed dit ook en je onderlijn ligt dan in ieder geval altijd mooi plat op de bodem en het is ook nog eens anti-tangling.

Als je dan ook nog eens vist met een weerhaakloze haak, weet je altijd zeker dat de vis het hele zakie kwijt kan bij lijnbreuk.
Die verspeelde vis ben je toch al kwijt, maar zorg dan ook dat je kans maakt op een herkansing.

Wees voorzichtig en bij twijfel.... niet inhalen :grin:

Succes,


Mike

P.S. voor liefhebbers heb ik evt. een tekening van een Uni-knoop (geef je e-mail adres dan even door).
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

12-06-2002 23:46

http://www.hsvheerenveen.nl/wedstrijd_t ... knoop.html

Deze knoop bedoel je toch, Mike?

Ik heb hem uit een oudere "Sensas/Starbaits-catalogus" gescand voor onze verenigings-website voor de long-distance-(wedstrijd)feedervissers....
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

12-06-2002 23:50

Nee, je bedoelt een andere....maar de door mijn getoonde knoop is ook zeker een mooie lange dunne knoop speciaal ontwikkeld door de gebroeders "Mahin" voor het bevestigen van leadcore aan je hoofdlijn.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

13-06-2002 11:46

Leadcore? Waarom zo nodig. Vangen jullie meer vis dan voorheen. Vergelijk dit dan eens tijden het vissen. Welk systeem levert echt meer vis op? Kijk dat leadcore is weer een typisch Engels verschijnsel omdat de wateren met grote vissen zo intensief worden bevist en ook zeer helder zijn. De gemiddelde Nederlandse omstandigheden zijn echter heel anders. Je kunt ook met sliders vissen of iets slappere lijnen. Die laatste meters liggen dan toch wel op de bodem. Voor mij hoeft het dus niet. Voor de karpers is er weer een nieuw stuk gevaar. Het onnodig rondzwemmen met een loodkabel van 45 lb.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

13-06-2002 11:56

hebben julie er wel eens aan gedacht wat de gevolgen voor de vis zijn als de leadcore langs hun lijf heen scheurt.......
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

13-06-2002 13:12

volgens mij kan dit geen kwaad aangezien leadcore dik en vrij zacht is. Ik denk dat 15/00 fireline op dat vlak meer schade aanricht , als het ook schade zou aanrichten want dat betwijfel ik eigenlijk ook wel , ik heb het alleszins zelf nooit gezien
Plaats reactie