Dikke nylon hoofdlijn of nylon voorslag?


Plaats reactie

Welk materiaal?

Optie 1: Gewoon nylon + veel tube
3
11%
Optie 2: Voorslag
7
26%
Optie 3: Dikke nylon hooflijn
17
63%
 
Totaal aantal stemmen: 27
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

09-07-2007 19:23

Een stek waar ik wil gaan vissen betreft een flink aflopend talud van zeg 3 naar 6-7 meter diepte. Bovendien is er zeer veel wier aanwezig op deze stek en dit lijkt minder te worden op het talud. Nu wil ik dus op dit talud gaan vissen omdat dit gewoon een topstek is, maar ik vrees erg voor lijnbreuk door zowel het talud zelf als door de mosseltjes die er flink aanwezig zijn, het verleden heeft het mij als eens doorgesneden lijnen opgelevert tijdens het begin van de dril. Er zijn verder geen noemenswaardige obstakels aanwezig in de vorm van bomen, takken etc. Het talud begint zo'n 75 meter uit de kant.

Nu twijfel ik echter hoe ik hier aan de slag moet met het materiaal. Ik kan zoals gewoon aan de slag gaan zoals altijd met met standaard nylon hoofdlijn van 0.35mm (optie 1). Maar dan is de kans op lijnbreuk natuurlijk weer flink aanwezig.... Een flink stuk tube (ruim een meter) heeft naar mijn idee al duidelijk verbetering laten zien, maar het lijkt mij theoretisch zeker te weinig als je kijkt naar de grootte van het talud.

Dan kom je dus uit bij optie 2 het toepassen van een voorslag. Hierbij zat ik te denken aan de Rent Ant van PB. Nu heb ik het zelf echter niet zo op voorslagen en dan vooral om de knoop. Dit lijkt mij altijd een zwak punt. Bovendien is het voor de veiligheid ook niet echt ok. Je kan geen tube en sliders meer gebruiken omdat dit anders blijft hangen op de knoop bij een breuk met alle gevolgen van dien. Het grote nadeel lijkt mij dus dat ik de laatste meters lijn niet mooi kan laten lopen doordat je geen tube hebt, je kan immers alleen veilig een leadclip gebruiken die gefixeerd is op de wartel en daarboven een tailrubber niks meer.

Optie 3 zou zijn het opspolen van een hele dikke nylon, bijvoorbeeld PB Python van 0.45mm. Nadeel is dat ik geen reservespoelen heb (ja van die slappe plastic dingen) en ik dus als ik op ander water vis of steeds al m'n lijn moet verwisselen of ik gewoon met dikke lijn moet blijven vissen terwijl het daar niet nodig hoeft te zijn... Voordelen zijn wel dat ik geen voorslagknoop heb en dus geen zwak punt en dat ik weer tube en sliders kan gebruiken. Maar de vraag is maar weer of deze 0.45mm hoofdlijn sterk genoeg is voor wat mosseltjes.

Hoe zou jullie in deze situatie gaan vissen. Veiligheid staat bij mij voorop en natuurlijk moet het aantal lijnbreuken worden geminimaliseerd. Verder vis ik altijd al met weerhaakloze haken dus daar hoeft niet meer over gesproken te worden. Ook gevlochten lijnen zijn verder uit den boze, ik gebruik ze niet en zal ze ook niet gaan gebruiken.

Is het dus verstandig om gewoon door te vissen als altijd, met een lijnbreuk om de zoveel tijd voor lief, of moet er zwaarder geschut worden ingezet?

Alvast dank.

Gr, Koen
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

09-07-2007 19:35

ik zouz elf voor een gevlochten lijntje kiezen, maja daar begin je niet aan zeg je al

dus zou dan kijken hoe het is met een dikke hoofdlijn, en anders dikke hooflijn met 1 of 2 meter tube
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

09-07-2007 20:05

Indien de mogelijkheid er is/zijn,

optie 4, een boot om de vis eerst te laten gaan en pas na het taluud af te drillen ?

optie 5, een zgn pingpong bal systeem gebruiken ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

09-07-2007 20:35

Marco Mensing schreef:Indien de mogelijkheid er is/zijn,

optie 4, een boot om de vis eerst te laten gaan en pas na het taluud af te drillen ?

optie 5, een zgn pingpong bal systeem gebruiken ?


Hey Marco, 4 is geen optie voor mij (of een bartsmit op groot water maar dat lijkt me niet slim...)

Wat is een pingpong systeem? :lol:

Gr,
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

09-07-2007 20:43

Heb er (nog) geen ervaring mee, maar is een systeem waarmee dmv een pingpongbal of styropor bal, je lijn bijv één meter van de bodem afblijft.

Met een stuitje op je lijn bepaal je de plaats waar de lijn van de bodem afkomt én de diepte.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-07-2007 20:49

Probleem is dat na de aanbeet de lijn strak getrokken wordt. De karper kan diep blijven, waarbij de lijn langs het talud schuurt. Gevolg is een karper met meters lijn. Verschil tussen een dikke voorslag of hoofdlijn is er niet. Zolang de voorslag maar lang genoeg is. Toch heb ik karper altijd succesvol kunnen drillen onder dergelijke omstandigheden. Kwestie is dat de karper moet blijven zwemmen en omhoog moet komen. Gaat het beest liggen mokken, dan moet de druk van de lijn. Gevlochten is niet zo goed als soms wordt beweerd. Schuurt een aantal draden op de rand van het talud door dan neemt de treksterkte snel af. Mono is meer schuurbestendig. Maar aan alles zit een grens. De man achter de hengel bepaalt hoe hij daarmee omgaat gegeven de situatie. Inderdaad helpt een bootje om boven de karper te komen. Maar ik heb ook geen bootje op mijn rug.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

09-07-2007 21:09

Optimale zou dus zijn optie 5, direct gevolgd door optie 4 :D

Heb ook op zo'n soort stek gezeten, maar heb daar met dezelfde dilemma's te maken gehad. Een run resulteerde in een mokkende vis die voor m'n gevoel zich met armen en benen vasthield aan het taluud. Doortrekken is geen optie, druk van de lijn af betekende geen vis (platgeknepen weerhaak).

Voor mij genoeg reden om de stek niet meer te bevissen. Misschien in de toekomst wel weer, maar dan direct na een run met een bootje de vis afdrillen.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-07-2007 21:29

Marco,

Optie 5 zie ik niet. Een pingpongballetje wordt ondergetrokken of deze moet kilo's drijfkracht hebben. Helpt eigenlijk alleen om je lijn in statische omstandigheden van de bodem weg te houden. Daarvoor wordt dit gebruikt bij veel bodemobstakels. Hoe je daarna de karper drilt wordt in het midden gelaten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

09-07-2007 21:53

Een echt pingpongballetje zal uiteraard weinig nut hebben, vandaar dat ik het ook over het pingpongbal systeem had, maar dan met gebruik van een styropor bal. Deze ballen zullen er ongetwijfeld in behoorlijke diameters zijn zodat eea aangepast kan worden aan de omstandigheden.

Uiteraard is alles in theorie, zoals gezegd heb ik er nog geen ervaring mee, enkel wel al eens eerder over nagedacht. Meest ideale leek mij om een bal te gebruiken, en na een run direct de boot in om af te drillen. ( optie 5 gevolgd door 4 :D)

De praktijk zal uit moeten wijzen of het ook werkt.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-07-2007 21:57

Marco,

Wil het echt werken, dan zal het wel uitvaren worden. Moet je ook een boot hebben. :D

Ik ken het alleen uit de verhalen met extreem veel obstakels op de bodem.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marsel Liemburg
Berichten: 68
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Zuidlaren

09-07-2007 22:46

Ik denk dat dit je pingpong bal is.

http://www.foxint.com/catalogues-products.php?lang=&product=24&catalogue=1&section=1

Ik heb wel een keer een dvd gezien waar ze een soort tennisbal hiervoor gebruikten. Hier werd dan een krom staande tube doorheen gehaald. Deze werd dan op een soortgelijke situatie gebruikt , maar dan op Cassien. De titel van de dvd is bigwater carping cassien.



Groeten Marsel
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

09-07-2007 23:08

rare tennisballen hebben ze bij jullie in de regio, bij deze dvd gebruiken ze juist een pingpong bal......

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

09-07-2007 23:23

Ik ben zelf overgestapt op een dikke Nylon hoofdlijn 0,50mm ik vis direct onder mijn toppen op een talud op ongeveer 2/3 meter water op een basalt over, hierna duikt het tot 4/5 meter water!

Ik ben een tegenstander van voorslagen en zorg dan ook net zoals bij het witvissen dat de zwakste schakel de onderlijn betreft!

Maar dankzij een hele dikke hoofdlijn trek ik bij vast zitten de haak recht of trek ik de onderlijn aan flarden. Lijnbreuk komt niet meer voor ook al is de lijn soms wel beschadigt door de stenen en of mosselen op de stenen!

ik ga voor de volle 100% voor het nylon en dik! Gevlochten materiaal houdt het niet lang vol onder deze omstandigeheden, combinatie van stenen met mosselen!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-07-2007 04:41

Uitvaren was het zowiezo al, enkel het drillen vanuit een voerboot valt niet mee :D

Dat is niet degene die ik in gedachten had Marsel, maar zo'n floater heb ik wel eens gebruikt voor de oppervlakte visserij, om m'n korst verder weg te krijgen met de floater half gevuld met water. Maar is misschien hier ook goed voor te gebruiken.

Pieter Bas,
als je direct onder je toppen vist zal je lijn niet zo erg schuren over de rand van het taluud (met mosselen etc) zoals bij Koen, daar is het pas 75 meter uit de kant vandaan. De 50/100 ste nylon lijn lijkt me ook iets om te proberen, maar vol over de mosselen ?
CarpeR Diem
K. van den Herik

10-07-2007 07:36

Soms gaat iets wel eens niet. Wanneer vind jij dat het niet meer gaat?

Er ie maar 1 manier en dat is met de boot halen.

Ga die bal samen met dat wier zonder maar vergeten.

Ooit gehoord van seizoensgebonden stekken? Kan zijn door teveel wier dat je er niet kan vissen.

Misschien 1 optie.

Gevlochten lijn, maar dan serieus dikke en schuurbestendige. FF het lood van piet bekijken.

Onderlijn welke echt het zwakste is. Vissen met keien, die bij een aanbeet echt weg zijn.

Blijft de vis door het wier. Pfff suc6, maar ik niet.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

10-07-2007 11:54

Zo'n vergelijkbaar iets gehad!

Wat deed ik....

Hengels sky-high.... oog achter de pieper zodat er tegendruk is en alleen de hengel buigt of kan buigen.
Verder slip ( baitrunner ) zo dicht mogelijk, achter je hengels vissen en bij een aanbeet ( vissen op de top ) direct druk zetten.... zo gaan de vissen ook niet over het taluud, je vangt ze zo op voor ze van het taluud duiken duiken.
Ik viste met 40/00 mono... was een taluud met het zelfde verschil, en over de randen van het taluud alleen maar mosselen....

Na deze aanpassing heb ik geen enkele vis gelost.... het is intensief vissen... maar het werkt wel.... ( doen we ook eens wat tijdens het vissen ;) )

Groet,

Edward
K. van den Herik

10-07-2007 12:01

Helaaas zit er een beetje wier in de weg.

Je lijn loopt vast in het wier. Zonder wier is het allemaal geen probleem.

Met 5% rek van de lijn is er toch een meter of 3 a 4 ruimte.

40/100 is dan naaigaren op de mosseltjes. Dus dat is 6 meter nylon.

MVG

klaas
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

10-07-2007 12:42

Had dat stukje van het wier niet helemaal goed begrepen Klaas.

Tja.... seizoens gebonden inderdaad... of met een bootje... want de kans op verspelen in het weer is buiten de andere factoren ook aanwezig!

Groet,

Edward
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-07-2007 13:03

Michiel de Vries schreef:ik zouz elf voor een gevlochten lijntje kiezen, maja daar begin je niet aan zeg je al

dus zou dan kijken hoe het is met een dikke hoofdlijn, en anders dikke hooflijn met 1 of 2 meter tube


Gevlochten llijn is geen optie deze is veel minder schuurbestendig. Een voorslag van 50/00 nylin is een optie wanneer je de knoop nebawerkt met seconde lijm is ie niet meer de zwakste shakel in het geheel
Mooite oplossing is gewoon dikke lijn opspoelen
Plaats reactie