Vast Lood Voordelen?


Tom Boer

04-02-2002 09:36

Willem,

Je verlengt je onderlijn als je met los lood en een stopper vist. Maar wel een vreemde verlenging want de vis krijgt toch wel wat meer weerstand als bij een gewone wat langere onderlijn.

In dat geval zou ik als ik zou moeten kiezen niet met een stopper vissen, maar gewoon zwaar lood en een lange onderlijn.

Groeten,

Tom
Hans-Peter van Ee

04-02-2002 13:27

Tom e.a.

Met freelinen was vroeger de bedoeling dat men het liefst viste met een zo dun mogelijke diameter van nylon, maar het moest wel weer sterk genoeg zijn om een karper te drillen.
Met vast-lood zweerde men in het begin eerst bij soepele onderlijnen omdat men dacht dat de karper ultra-gevoelig zou zijn voor dikke en stijve lijnen.
Tegenwoordig blijkt dat men met gewone dikke nylon en stijve onderlijnen karpers vangt.

Is het dus wel zo dat de karpers het verschil herkennen tussen dikke en dunne lijnen??

Zelf vermoed ik dat bijvoorbeeld de weerstand het lood veel eerder opgemerkt zal worden wanneer de vis instinctiefmatig op zoek is naar herkenningspunten die duiden op gevaar.

Met boilies vis ik in ieder geval 99% met vastlood omdat voor mij de combinatie boilie/onderlijn/vastlood gewoon naar behoren werkt (geen enkel systeem is effectiever).
Mocht de situatie vragen om een totaal andere benadering, dan kies ik meestal voor ander aas met een ander systeem en dan wordt het vissen weer spannend.

met vriendelijke groet

HPE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-02-2002 22:38

HPE,

Het idee was het vertrouwen van de karper te winnen door zo soepel mogelijk te vissen met zo weinig mogelijk weerstand. Er werd toen zo dun mogelijk gevist omdat de ervaring was dat de vangsten met dik nylon tegenvielen en de huidige gevlochten onderlijnen nou eenmaal niet bestonden. Het enige alternatief was stug en dik Dacron. Vast lood was niet zo gebruikelijk. Overigens was een schuivend wartelloodje van een gram of 15 tot 30 de standaard.

De introductie van de hair en de huidige uiterst soepele gevlochten onderlijn bracht hier verandering in, met uiteindelijk het vast lood systeem. Daarna ontstond de gedachte dat je de vis ook kan vangen als deze gehaakt wordt voordat deze goed en wel beseft dat er iets mis is. De onderlijnen werden super kort, met uiteindelijk de stiff-rig. Een teruggang naar stug nylon dus, maar dan wel 10 cm of korter en in combinatie met zwaar vast lood. Het is volgens mij ongebruikelijk om een lange stiff-rig met een schuivend lood systeem te vissen. Ik ben er vrij zeker dat de karper bij een schuivend lood systeem met een lange stugge onderlijn, deze direct opmerkt en het aas uitspuwt. Als de vis zich niet prikt door de weerstand van vast lood, gaat dat meestal wel lukken. Maar ja, er zijn karpers die overal aan gaan hangen.

Feitelijk zijn er momenteel twee principes. Eén waarbij je uitgaat van het vertrouwen van de vis, en één waarbij je probeert de vis vrijwel onmiddellijk te haken. Elke rig is gebaseerd op een van deze twee principes. Lange soepele onderlijnen en running lead horen bij de eerste en korte onderlijnen en stug nylon horen bij de tweede.

Groetjes Kees