Vast Lood Voordelen?


Joey Kouw
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Delft
Contacteer:

27-01-2002 19:01

Hoi,
Kan iemand mij vertellen wat nouw het voordeel is van vast lood mij lijkt het maar kut en ik vis er ook nooit mee! Mij lijkt het dat de karper er iets meer moete mee heeft om het mee te nemen, het al snel als gevaar ziet doordat er weerstand aan zit. Dus waar is vast lood goed voor?
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

27-01-2002 19:32

het vastlood dient er voor om te zorgen dat de vis zichzelf haakt zodra de onderlijn strak gezwommen wordt. de vis zal schrikken en ervandoor gaan, met als gevolg dat jou beetverklikker overuren maakt. het werkt heel simpel, en een 90 grams vastlood heeft een karper geen moeite mee...neemt ie zo mee, bovendien als ie het voelt en jij hoort een peipje is het voor de karper bijna altijd te laat
groetjes Da Fox
Pieter de Jongh

27-01-2002 20:33

hoi,
het eerste hairrigsysteem heette boltrig.
Dit wil zeggen dat na de opname van het aas de vis moest wegvluchten.
Zo zou de vis zich haken.
Men gebruikte daarvoor vast lood omdat net zoals jij het zegt de vis dit niet vertrouwd en daarom wegvlucht en onder invloed van vastlood prikt de haak in mijn ogen ook beter.
Sinds ik nadenk over mijn visserij vis ik daarom met een 6-je wat overeen komt met ongeveer 156 gram lood.
Lekker zwaar dus en ik heb het idee dat het voor mijn visserij goed werkt.

Groeten pieter
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

28-01-2002 07:40

sorry Pieter

Het eerste hairrigsysteem heette hairrig. Kevin Maddocks ging er samen met zijn collega visser(meen dat dat Len Middleton was) vanuit dat soepel en zonder weerstand DE manier was. Later bleek dat de vis door het wegzwemmen zichzelf toch haakte. Dus dacht men waarom niet gelijk vast lood? Zo is dus het "boltrig" systeem onstaan.

MVG

Roger Feijen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-01-2002 10:14

Mijne Heren.

Het ontstaan van de hairrig was inderdaad een voorstel van Len Middleton samen met Kevin Maddocks.
Het hele verhaal is te lezen in Carp Fever.

Omdat het onstaan is door veel geëxperimenteer wat die heren toen samen deden is de uitvinding als gezamelijk beschouwd.

De naam "hairrig" is ook niet toevallig; in het boek verteld Kevin dat, omdat er geen dunne lijn in huis was, Len een haar uit zijn hoofd trok en die aan de haak knoopte.
Zodoende kreeg het de naam hairrig mee.

Er is in 1979 stiekum begonnen met experimenteren op open water.
De eerste vangst van Kevin werd afgedwongen met als aas een pinda, dus ook al een echte klassieker.

Omdat de boilie in dezelfde tijd ontstaan is, kan het succes van de boilie niet alleen toegeschreven worden aan de boilie, immers is het ondanks of dankzij de hair of andersom.

De standaard hairaanbieding was met schuivend lood.
Door de noodzaak, omdat Engeland toen ook al drukbevist water kende, is het vastloodsysteem met de hairrig ontstaan.
Het vastlood bestond op zich al voor de hairrig uitgevonden werd.

Priksystemen kenden ze dus al, de backstop, en het lood met een speld aan de wartel geknoopt.
Ja, mijne heren geen zelflossende loodsystemen dus.

Ik zou zeggen lees het boek er nog eens op na het is een prima tijdsbesteding; Back in Time, in gezelschap van een goed glas wijn of een glas Single Malt.
Het liefst weggekropen in een lekkere stoel bij een knapperend haardvuur.

Leuk detail is dat de nederlandse vertaling van Carp Fever toen in handen was van Luc de Baets.

Geniet en vang er nog een paar.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-01-2002 19:23

Joey,

Volledig mee eens.

Kees, niet mee eens. Vastlood lijkt zo'n rage dat jij met vastlood soms die soms die piep niet eens meer krijgt waar een ander systeem wel de kans van slagen heeft.

Heb nu tijdgebrek, maar morgen zal ik uit de doeken doen wat ik wel gebruik en wat ik daar nu zo goed aan vind.

Groetjes een anti vastlood visser
Joey Kouw
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Delft
Contacteer:

28-01-2002 20:20

Hallo,

Ik weet dat de karper geen moeite heeft om een 60/100 grams lood mee te nemen... maar je kan eens na gaan als je iets eet en het wordt half uit je mond getrokken. Dat is toch gek? Dat lijkt me een groot nadeel. Dat de haak zich vast zet in de karper bek kan! Mij lijkt het dat een haak zich niet zo snel in een karper bek haakt, als die er van door gaat dan is het heel goed mogelijk. Maar stel hij gaat er niet echt van door en blijft een beetje op de stek zelf. De karper voelt de haak, hij kan er van door gaan of zo snel mogelijk uitspugen (zoals dat al gouw gebeurt bij dressuur). Nog een nadeel: Als je een run krijgt met vast lood kan het lood vast raken tijdens de run tussen takken of andere rotzooi die de mensen in het water gooi(hier heb ik een erge hekel aan! Je verspeelt je lijnen hier aan wat nog helemaal niet zo belangrijk is maar je vissen die je er aan verspeelt dat is wel belangrijk).Het hoeft niet dat het lood vast komt te zitten tijdens de run omdat de karper ook schuin naar boven kan zwemmen! Dit is mijn mening en zo denk ik er over. Somigge zullen misschien wel denken wat praat dat 14jarige mannetje wijs, het is dus ene mening en niet een feit! Misschien heb ik wel helemaal ongelijk!

vangse!!met los of vast lood
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

28-01-2002 21:51

Hai Joey en alle anderen,
Joey, jij vraagt je af wat het voordeel is van vast lood. Het voordeel (kan dus ook soms nadeel zijn) is dat de karper zich aan het gewicht van het lood prikt.
Wanneer je dit kunt gebruiken: als je slaapt heb je meer tijd (niet bij obstakels gebruiken).
Maar wat dacht je bijvoorbeeld van grote afstanden. Boven de 80 á 100 meter is het haast niet meer mogelijk om de haak te zetten door de aanslag van de hengel (rustig maar Pieter, ik praat over nylon :smile:). Hier heb je dus vast lood nodig om je vissie te vangen. Door nu je onderlijn langer, korter, stiff etc. te maken kan je de dressuur doorbreken (tijdelijk).
Prikt de haak altijd bij vastlood? Was het maar waar. Door gebruik te maken van een line-agliner kan je het draai effect versterken zodat de kans groter is dat de haak vlees pakt (toch Roger? :smile:)
Zo kan dus ook free-linen of met schuiflood soms de truc doen zoals je al schrijft. Er is in deze geen goed of fout. Zolang je het maar past in jouw manier van vissen.
Dat de karper de haak voelt zou ik mij geen zorgen om maken. Wat denk je dat een karper soms naar binnenslurpt? Takjes, steentjes, kreeftjes, mossels. Allemaal scherpe zaken.
Dat je je zorgen maakt met vastlood OMDAT je lijnen in obstakels kunnen lopen vind ik een beetje ver gezocht.
1 op welke manier je ook vist, de karper zal "altijd" (overdag eerder dan s'nachts) proberen takken of andere obstakels in te vluchten. 2 Mocht dat lukken maakt het niet uit of je nu met de pen vist met enkele loodhageltjes, free-linend, schuiflood of vastlood. Zolang je maar met een safety systeem vist dat als de karper onverhoopt toch in de takken komt dat hij zich zelf kan vrijzwemmen van het lood.
Dus Joey Dit is mijn mening.
groet en vangze,
edwin
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

29-01-2002 10:39

tja laurens, dat eerste piepje...tis er idd niet altijd, tenminste niet met een standaard onderlijn. door hiermee te experimenteren verander je de situatie. dit is nieuw voor de karper, waardoor deze weer aan het bolten gaat

joy, een karper die een beetje op je plek bljift rondhangen met het haakaas in de bek?? dan moet ie bij mij wel heel stil blijven liggen, ik geef hem normaal gesproken niet veel meer dan 15 cm, soms minder, zodat oprichten van de kop al genoeg is om te zorgen dat de vis zich haakt.
spugen gebeurt normaal gesproken alleen als de onderlijn niet op spanning is, tenzij de vis zo gedresserd is dat ze na de prik de spanning van de lijn zwemt en de haak los wrikt. dit is weer deels op te lossen met een rekker rig, naar mijn mening

dan nog iets over schuiflood. wat denk je dat er gebeurt als je een drop back krijgt. je kunt de haak dan zeer moeilijk goed zetten, wat volgens mij een zeer groot nadeel is van schuif t.o.v. vastlood.
dit is dan nog wel op te lossen met een achterstopper...maar dan praat je al weer over semi vastlood
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-01-2002 11:28

Joey.

De vis voelt de prik van de haak echt niet, er is geen verbinding van de ruggegraat en de hersenen.
Je hersenen vertellen jou namelijk dat je AUW moet roepen wanneer je je teen stoot.

:smile:

Vergelijk het maar met een ruggeprik, dan worden de gevoelszenuwen tijdelijk uitgeschakeld.
Ze kunnen je een poot amputeren zonder dat je iets voelt.

Het schrikken/bolten van de karper komt door het vaste lood.
Vergelijk dit maar eens met dat jij in een donkere omgeving rustig aan je maaltijd zit en iemand geeft je een tik op je schouder.

Erg symplistisch allemaal, maar iets beters schiet mij op dit moment niet in mijn gedachten.

De reactie van Edwin is er ook één die je, iedereen trouwens, ter overweging zou moeten nemen.
Zeker voor wat betreft vastlood, obstakels en in je slaapzak liggen.
Maar ook voor wat betreft het safetysysteem.

Vastlood, obstakel vissen en SLAPEN is zeer visonvriendelijk.
De vis schiet/bolt direct het obstakel in of voorbij zo vlug kun je NOOIT bij je hengel zijn.
Obstakel vissen is wakker blijven heel kort op je hengel zitten en BLIJVEN de slip totaal dichtdraaien.
Tijdens de dril kun je slip bijstellen of je schakeld de anti retour uit, wel om je vingetjes denken dan.

:smile:

Kan dit niet om één of andere reden dan niet op het obstakel gaan vissen.

In mijn beleving van vissen zal ik zeker voor freelinen kiezen bij een obstakel.
Waarom?? nou heel simpel de karper aast met meer vertrouwen.
Schrikt niet dus schiet niet weg, de visser is nu in het voordeel door zelf de haak te zetten.
Door direct te gaan hangen win je vaak de eerste paar meter die je nodig bent om de vis er vandaan te houden.

Kees.
Ik ben het voor wat betreft de combinatie freelinen en dropback niet geheel met jou eens.
Maar dat zal waarschijnlijk komen omdat ik vanaf het begin, zo rond 1980, dat ik op karper vis gewend ben om te freelinen.
Zowel met lood als zonder lood.
Freelinen moet je de tijd geven je moet het heel vaak doen en met resultaat uiteraard anders leer je nog niks.

Vaak zie je, voordat je de dropback ziet, al dat er vis bij je aas zit.
Ik kijk ook heel vaak niet naar de wakers, maar naar het verdwijnpunt van de lijn in het water.
En anders naar de top of de lijn die loshangt tussen de ogen.
En die hangt los want strakke lijnen en freelinen horen niet bijelkaar.

Ook als ik met een beetverklikker vis, dat vergeten de meesten vaak hoor ik de opmerking "oh maakt niet uit ik hoor mijn piepers wel".

Komt dan die beruchte dropback kun je daarop reageren door DIRECT achteruit te lopen om lijn te winnen en het contact herstellen, om DAN PAS aan te slaan.
Bij een dropback direct aanslaan heeft geen enkele zin.

Kijk daarom bij het kiezen van je stek of het mogelijk om achteruit te komen zonder zelf achterover te slaan.
Herstel anders het contact zo snel mogelijk de hengel hoog te heffen en de lijn op te draaien.

Vissen met een backstop, ja wat je dan doet is niks anders dan je onderlijn verlengen.
Ik zou er dan voor kiezen om met een werkelijk lange, tot wel een meter, onderlijn te vissen in combinatie met vastlood.

Met vastlood KAN het voorkomen dat je geen enkele aanbeet ziet.
De vis merkt op een één of andere manier dat er iets mis is en speelt de haak kwijt.
Die kan immers NOOIT verder dan een enkele mm ergens vastzitten.
Dit zie je soms op zwaar negatief geconditioneerd water, nee geen dressuur dat is een verkeert gekozen maar hardnekkig vastgeroest woord.

Dit overkomt je nooit bij het freelinen, dan zie je vaak al dat er iets bij je aas zit voordat de vis het aas in de bek neemt.
De vis aast dan namelijk vaak nog heel naïef.
Maar nogmaals dit kun je alleen waarnemen door het vaak te doen en geconcentreerd te blijven vissen.

Mijn top drie van karpervissen.
1. met stip Penvissen.
2. Freelinen.
3. Vastlood, en dan pas wanneer het nodig is, bv bij afstanden meer dan 60 meter, stromend water anders wordt je gek.
Of heel kort onder eigen kant met een zwaar gewicht aan lood meer dan 200 gram bv.

Douwe
_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 29-01-2002 11:47 ]</font>
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

29-01-2002 19:04

Een groot verschil tussen vast lood en vrij lood wat vergeten is (het zou best kunnen dat ik er voorbij heb gelezen)in mijn opinie, dat is de terugzwemmer. Hierover heb ik eens een lange discussie aan de waterkant met een karpervisser gehad.

Bij vast-lood zou je een drop-back aanbeet krijgen, de swinger loopt dus naar beneden en het draad gaat slap staan. Het contact is dus nog direct. En zodra je de lijn strak kan krijgen kan je gewoon aanslaan of de haak zit al vast en de dril kan beginnen.

Bij los-lood zwemt de vis volgens de betreffende visser ook terug maar je swinger loopt omhoog omdat het lood blijft liggen en je zal dus ook nooit een slappe lijn krijgen. Waardoor je volgens hem een veel grotere kans had om de vis te haken.

Ik geloof als ik eerlijk ben niet echt dat je met los-lood nooit een terugloper krijgt, maar afijn stel dat het klopt. Dan is volgens mij de hoek en de grotere afstand een groot probleem om de vis correct aan te kunnen slaan.

Met Vr Gr
Niels K
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-01-2002 20:29

Niels, het kan inderdaad kloppen dat je bij freelinen minder teruglopers krijgt.
Maar dat heeft met vele factoren te maken één ervan is de kortere afstand die een freeliner meestal vist.
De meeste teruglopers krijg je wanneer je ergens kort tegen aan vist.

Een andere factor kan inderdaad te maken hebben met het glijden van de lijn door de wartel van het lood.

Maar ik wel wel heel zeker dat ik, mocht ik alle teruglopers die ik gehad heb met freelinen, in 1 sessie van 24 uur mocht beleven ik lam van het vissen drillen thuiskwam.
Er is niets zo weerlegbaar met voorbeelden dan karpervissen en dat is er ook zo leuk aan.

Oja vergeet in dit geval ook niet, dat je bij het freelinen loodgewichten gebruikt die er alleen maar toe dienen om een bepaalde afstand te halen dus zeker geen 70 90 of 100 gram.
Eerder 10 of 30 gram en soms helemaal geen lood bv met deegballen.
Dus een terugloper is dan helemaal geen onmogelijkheid meer.
De karper zal eerder dat stukje lood meenemen dan dat de lijn er door heen slipt.

Alles in het perspectief zien waar het voor bedoelt is, niet wat er door een ander vaak gezegt en ook gedaan wordt.

Over het aanslaan bij een dropback zou je toch eens mijn eerdere reactie moeten lezen er wordt wel degelijk over gesproken.

Lekker ouwerwets denken en doen maar dat mag ik ook.

Douwe.

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 29-01-2002 20:38 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 29-01-2002 21:15 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

29-01-2002 22:14

douwe, die drop back die ik bedoelde is beter beschreven door niels. de lijn loopt via het lood als het ware weer terug in jouw richting. indien je dan aanslaat sla je op het lood. je krijgt dan een soort katrol, de haak zal zich mijns inziens niet optimaal kunnen zetten, dus niels, zo denk ik over dat verhaal. je krijgt idd altijd oplopers, maar de vis kan wel op je toe komen zwemmen. daarom vind ik vastlood fijner werken!
groetjes Da Fox
Pieter de Jongh

29-01-2002 22:33

Beste Douwe,
ik moet even kwijt dat het siert dat jij zo multi-lood visser bent.
Ik zie in jouw rijtje dingen staan die van het ene uiterste naar het andere uiterste gaan.
Dat is iets waar vele nog van kunnen leren, ook ik hoor, je aanpassen aan de situatie.

roger,
misschien was ik niet volledig, maar ik bedoelde dus het eerste succesvolle vissysteem wat revolutionair was.
Een hairrig is alleen de wijze waarop een aas aan de haak bevestigd werd.
Van te voren was ook side-of top hooking al geprobeerd met klein succes.
Maar het complete systeem wat ik bedoelde wat echt werkte en bleef werken was dus idd een aassoort aan een hairrig in samenwerking met een vast loodsysteem.
Bij mij is dat altijd bijgebleven als het bolt-rig systeem.

P.s Douwe, ik dacht dat de hair van de vrouw van Kevin was, als ik het mij goed herinner was Len bijna kaal :smile:

groeten pieter
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

29-01-2002 22:44

Douwe, ik doelde bij vrij-lood niet op het freelinen met licht lood, maar met zwaarder lood. Die man gebruikte bijvoorbeeld 60 gram. Freelinen is ook een hele goede manier van vissen. Maar de manier van vissen is niet gepast op de wateren waar ik vis.

Kees, zoals wij het bekijken klopt het theoretisch dat vast-lood bij een terugzwemmer(dus geen terugloper) beter werkt. Maar als je zo goed vangt als de betreffende man met wie ik de discussie had op dat moment ga je echter wel twijfelen. Totdat je 'm er later uitvangt als je het water beter kent!!!

Nog even een ander punt, met vrij-lood zegt men weleens dat je minder vis verspilt omdat het lood bij een vast-lood montage sneller zou blijven hangen. Wat men daarentegen vaak neigt te vergeten is dat bij vrij-lood je hier veel moeilijker controle kan uitoefenen dan ik op het moment kan met mijn semi-vastlood montage.

Met Vr Gr
Niels K
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

30-01-2002 09:25

Beste Kees,

Je hebt in principe gelijk dat je een soort katrol effect krijgt. Maar die katrol werkt alleen als je lood zwaar genoeg is. Anders zal door de spanning van de lijn het lood alsnog gaan schuiven bij een aanbeet. En dan heb je toch nog een zakker (die je idd vaak genoeg ziet tijdens het vissen met schuiflood!)

Groet

Martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2002 10:03

Niels, water waar het niet gepast is om te freelinen moet ik nog tegenkomen.
Jou stelling zou alleen kloppen wanneer je op water vist waar het zo ontiegelijk stroomt dat het echt niet kan, vis je op dat type water heb je gelijk.

Vis je op water waar het niet gepast is omdat iemand anders het zegt, en zwemmen er ook nog een paar dertigers of zwaarder, vertel dan waar je vist.
Ik kom dan graag een paar sessies vissen op dat nonfreeline/pen water.
En zo ken ik er nog wel een paar freeliners die hier komen.

:smile:

Dat jij iemand er uit vist hoeft niks te maken te hebben met vastlood montages.
Ik heb ook wel vastloodlood vissers eruit gevist ook met de pen maar zeker freelinend ZONDER lood.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die termen als iemand eruit vissen verafschuw.
Gezonde competitie onder elkaar ok, maar om het als argument te gebruiken om je eigen vermeende superioriteit of klasse te benadrukken niet.

Misschien is die man die daar zit te freelinen niet flexibel of nieuwsgierig genoeg, daar heb ik geen last van.

Hoor ik dingen met karpervissen dat iets daar niet gepast is, nou maak je maar geen zorgen dan wordt ik wakker.

:smile:

Over het blijven hangen van lood ergens achter, tsja net als bij alles in het vissen zijn er foefjes om een karper te sturen.
Zal niet altijd lukken maar over het algemeen lukt het wel.
De vis moet van de bodem af, je kunt aan de vis gaan trekken maar dat gaat bij een zwaardere vis niet op.
Maar met overleg en rust lukt het echt wel, je hoeft alleen maar te onthouden dat een karper altijd tegen de druk die jij zet in wil.

Maar nogmaals je spreekt over twee totaal verschillende dingen.
Je zet licht lood af tegen zwaar lood.

Kees, jij geeft als antwoord dat Niels het symptoom beter beschrijft dan ik het doe.
Zou kunnen, maar ik doe liever aan symptoom bestrijding dus met andere woorden wat kun je doen wanneer het zich voordoet.

Je zou het gedeelte moeten begrijpen waarin ik zeg dat je juist NIET moet slaan op een dropback.

Heren, tot zover echt het laatste over dit item stel je voor zeg dan nu iedereen gaat freelinen.

:smile:

Douwe.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

30-01-2002 14:42

douwe, als ik met een schuiflood vis van bijv. 90 gram, in de winter, om alles te kunnen zien wat er gebeurt, krijg ik altijd oplopers. als ik dan echter sla blijkt het een zakker te zijn,dus zie het verschil dan niet, totdat ik sla. vaak verspeel ik dergelijke beten door losschieten of zelfs het helemaal geen kontakt meer krijgen, mede daarom ben ik nu helemaal van het schuiflood af, door te experimenteren met onderlijnen kan ik op dit moment nog genoeg dressuurdoorbrekend te werk gaan om mijn runs te krijgen, waarbij ik dus gelijk weet of de vis van me afgaat of niet. dat je niet moet slaan op een dropback is voor mij oud nieuws, ik hoop dat er mensen zijn die hier dan nog wel wat aan hebben!
groetjes Da Fox
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

30-01-2002 14:57

Douwe, freelinen kan op veel wateren niet simpelweg vanwege de afstand en de stroming. Als ik aan freelinen denk, dan vis je meestal met deeg of andere lichte aassoorten, als ik op wateren al last van brasems en windes heb terwijl 22 mm boilies worden gebruikt. Dan heb ik hier zeker geen zin in.
Op een stek die ik bevis zou ik het zelf niet eens aandurven met licht lood te vissen omdat je aas dan gewoon wegrolt.

Douwe sorry, maar ik ga niet vertellen op welke wateren ik vis, er zitten bovendien ook niet de nodige dertigers en ik wil het rustig houden.

Met Vr Gr
Niels K

Ik ben het ermee eens dat het niet altijd aan de montage ligt of je beter vangt als de ander. Maar als diegene niet meer op een bepaalde stekken vist omdat zijn lood overal achter bleef hangen en ik het dankzij een aangepast, in dit geval een vast-lood montage wel aandurf en daardoor beter vang, terwijl slechts enkele vissen worden verspild. Dan durf ik toch te beweren dat vast-lood in deze situatie vrij-lood eruit viste.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-01-2002 18:32

Kees Vaags,

Laat mij nog even kort uitleggen warom ik een hekel heb aan vastlood.

Die uitleg ben ik jou nog verschuldigd.

Ik kreeg altijd maar onvoorspelbare runs met vaslood. Soms hard, soms twijfelend. Ik kon er gevoelsmatig niet altijd op aan.

Ik kreeg soms ook gemiste runs die ik bslist niet aan mijzelf of de beoogde werking van de montage zou toeschrijven.

Ik ben toen gaan experimenteren met semi vastlood. Stopper op 10 a 15 centimeter afstand, en ik was meteen razend enthousiast. Ik gebruik hierbij alleen kogellood trouwens. Ik denk dat dit zo goed werkt omdat er na Het strakzwemmen (ga er gemakshalve vanuit dat ie dat doet) iets heel anders gebeurt dan dat ie gewend is.

Hij voelt lichte of helemaal gen weerstand, naargelang jouw swingerhoogte en zwaarte en slipafstellen en lijnstrakte. Ik maak me sterk dat de ineens toenemende weerstand bij het raken van het stoppertje en het lood - en ik kien het uit dat de swinger dan ook exact bovenaan is en de weerstand optimaal wordt - een karper eerder en beter op de vlucht doet slaan.

Ik heb meer contact met het water, want zie wanneer er witvis aan rommelt of een voorzichtige karper.

Ik onderscheid mij dikwijls van andere vissers maar nog belangrijker ik neem een herkenningspunt weg voor de vis.

Ook werkt het een beetje hetzelfde als bij de wonderlijn waarbij in het geval bij het wegnemen van de druk op de onderlijn door de karper de druk niet weg wil vallen omdat het lood terugschiet tot aan de wartel.

Probeer het, het zalje bevallen.

Voor mij nooit meer vastlood. Nooit meer.

Groeten Laurens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-01-2002 21:52

Hoi allemaal,

Dit nalezend raak ik in af en toe in verwarring. Volgens mij worden hier een aantal zaken door elkaar gehaald en praat niet iedereen over hetzelfde.

Free-linen is vissen zonder lood op de lijn. Een methode die alleen bij rustig weer en op de korte afstand werkt. Verder moet je inderdaad goed op je lijn letten, omdat de vis er al meters met het aas vandoor kan zijn zonder dat de waker zich heeft verplaatst. Bij wind, stroming of op enige afstand is er te veel trek op de lijn om het systeem nog efficiënt te houden. Derhalve een beperkt toepasbaar en tamelijk onnauwkeurig systeem. Vroeger vaker gebruikt in combinatie met een lichte aluminium folie waker tussen de ogen of een waker voor de top. De momenteel ingeburgerde wakers lijken mij net iets te zwaar voor deze methode.

Schuif lood is vissen met een op de lijn schuivend lood, al dan niet op een afstandje afgestopt. Dit geeft de karper extra ruimte om zonder weerstand weg te zwemmen. Vergis je echter niet, die weerstand is veel groter dan je denkt. Bovendien, als de karper de lijn in een hoek zwemt heb je gewoon een bolt systeem. De weerstand is dan te groot om de lijn nog te laten schuiven. Inderdaad, zwaarder lood helpt om de zaak op zijn plaats te houden, maar dit verminderd de weerstand niet. Een van de principes waarop het systeem gebaseerd is overigens! Het helpt wel iets als je geen tubing gebruikt, maar het lood over de dunne gladde nylon lijn laat schuiven. Het systeem is net even anders en kan dressuur tijdelijk doorbreken. Op afstand ook prima te vissen als je het lood na enkele tientallen centimeters of zo afstopt. Krijg je toch uitgesteld het bolt effect van het vaste lood.

Vastlood of semi-vast lood is vissen met een op de lijn gefixeerd lood. Bij semi-vast lood komt het lood los bij grotere weerstand. Safety systemen zijn altijd semi-vast, maar niet elk semi-vast lood systeem is een safety systeem. De safety systemen van Nash bijvoorbeeld geven echt niet het bedachte effect als je het zo uit het zakje gebruikt met het lood achter het hobbeltje in de clip en het rubbertje goed aangeschoven. De ruimte die de karper bij een vast lood systeem heeft hangt af van de lengte van de onderlijn. Daar zijn ook nog voldoende variaties in aan te brengen. Overigens, een licht loodje (bijvoorbeeld 30 gram) komt ook weer in de buurt van schuivend lood.

Terugzakkers en wegtrekkers komen bij alle systemen voor. Ligt helemaal aan de omstandigheden, onder andere de hoek waaronder de karper wegzwemt. Kortom allemaal bruikbare systemen onder de juiste omstandigheden.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

31-01-2002 23:04

hej laurens, ik heb ook al best veel vis gevangen met een schuivend loodsysyteem, zeg ook niet dat het niet werken kan, ik vind alleen dat er enkele nadelen aanzitten. herkenningspunten nemen ik weg door te varieren met mijn rigs, door een onderlijn van 50 cm+ te gebruiken creeer je soms nog een betere situatie als een schuiflood.

daarnaast vis ik veel met de rekker rig, in combinatie met vast wartellood. enige tijd geleden haakte ik een mooie vis, en onder het drillen kreeg ik nog een beet, maar geen fluiter in eertse instantie..alleen wat piepen en rukken op de top. ik kon goed zien wat er onder water gebeurde, en toen de karper de haak niet kwijtraakte kreeg ik alsnog een fluiter, dus contact heb ik meestal we met het water.

Kees, je praat over een semivastlood. volgens jou is dit een systeem dat na de aanbeet losschiet, als de karper zich dus al gehaakt heeft. in mijn ogen is dit echter een VISVRIENDELIJK vastloodsysteem. iemand die niet met een dergelijk safetysysteem een vastlood vist, mogen ze van mij opknopen, dit zijn nou echte Killer rigs.
een semmivastlood is naar mijn idee een schuivend lood dat na enkele cm gestopt wordt, tot wel een halve meter. dan is het lood iets later 'vast', eigenlijk een enigzins verlengde velengde onderlijn.
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

31-01-2002 23:26

hej cor...dit si dus weer echt iets waar je eeindeloos over kunt dicussieren.
ik denk dat elke karpervisser al wel eens een gat in de lucht heeft gelagen bij een aanbeet. zou dan de boilie tussen zijn lippen zitten, en de haak niet? ik weet het niet, maar ik denk dat dit per situatie verschilt. zo heb ik bij lange hairs de haak ook wel eens aan de buitenkant can de bek zitten. andere keren zit ie perfect in het onderlipje. als de haakboilie netjes diep in de bek komt, en de vis zwemt de ondelijn strak, dan zal M.I. de haak vlees pakken, omdat de karper om zuurstof op te nemen zijn bek voortdurend opent en sluit, dus krijgt de boilie (en de haak natuurlijk) de ruimte om richting lip te glijden, dan kan de haak zich netjes in het vlees kantelen, hopen we.
als jullie hier anders over denken hoor ik dat graag.
groetjes Da Fox