Foto van je Rig Topic..


Gesloten
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

23-06-2008 22:40

pieter de gouw schreef:
Mitchel van der Linden schreef:@Pieter

Bevestig jij de boillie aan het ringetje dmv bait flos? Vind je dat niet irritant?

Mitchel


Om eerlijk te zijn: geen flauw idee. Tot nu toe heb ik altijd gevist met de aas op de hair. ik zat zelf te denken aan baitbands. Het is ook niet de bedoeling om, als ik met met baitfloss ga werken, het hele zooitje via werpen op mn stek te krijgen. Uitvarren/lopen lijkt me wel een vereiste. Maar zoals ik al zei: ik ben nog een groentje op dat gebeid :)


Waarom maak je dan geen hair? Lijkt me een hoop minder gek*t :lol: Zelfde rig maar dan met een hairtje.. Je kan het overigens natuurlijk altijd eerst proberen, misschien werkt het voor jouw als een gek..

Mitchel
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

23-06-2008 22:44

Eus Molewijk schreef:
Het stijve materiaal is ESP bristle filament, weliswaar in de 20 lb versie maar ik heb het getest en het ligt altijd gestrekt, hoewel het er wel een beetje raar uitziet als het rigje over het lood heen landt. :lol:



Denk je dat je hetzelfde bereikt met 20lb ipv van 35? Ik denk dat de werking wel zou verschillen.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

23-06-2008 23:04

Ej mitchel, ja een hair is idd ook nog een optie. Ik ga gewoon aan t proberen, dat blijft toch de grootste lol :)

Ik was eigenlijk nog benieuwd naar reactie op mn derde rig. Zijn daar nog opmerkingen over?
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-06-2008 23:20

Tino,

Naar mijn bescheiden mening is de functie van het stijve gedeelte het wegduwen van het aas/haak ten opzichte van het lood.

Ik heb dit getest in de gootsteen door het lood op de bodem van de gevulde gootsteen te leggen en steeds het aas (20mm boilie) rechtstandig boven het lood te laten vallen.

Telkens lag het stijve stukje volledig gestrekt, zonder uitzondering.

Wel landde het een paar keer op het lood wat er wel wat raar uit zag.

Ik moet wel zeggen dat dit bristle filament van ESP erg stijf is, het heeft zowat de eigenschappen van ijzerdraad.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

24-06-2008 07:41

Als de functie alleen het wegduwen is van de haak ten opzichte van het lood geef ik wel gelijk. Dit lukt wel met 20lb. Ik zelf heb op dit moment 25lb, maar dat vindt ik nog wel redelijk soepel.
~~Dreams can be true.~~
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

24-06-2008 10:20

Eus,


als je de hair langer maakt en van bijvoorbeeld samson hairbraid, dan kun je de boilie gewoon stil laten liggen op je hand en als je haak dan "wegloopt" bij de boilie gaat ie al draaien, zonder dat de boilie beweegt. Ligt ook een beetje aan het vertrekpunt van de hair, de lengte van het stijve gedeelte, en de vorm van de haak.
8)
Gebruikersavatar
gerard mesman
Berichten: 88
Lid geworden op: 20-05-2008 11:12
Locatie: Valkenswaard

24-06-2008 10:48

ben ook eens aan het knopen gegaan...
Nog niet uitgetest, wel benieuwd naar reacties :wink:


Afbeelding
Te koop: Winkler prins encyclopedie. Reden: Vriendin weet alles beter.
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

24-06-2008 10:52

1. zijn de karpers daar niet kleurschuw?
2. Dat krimpkaus, is dat helemaal gekrimt? Lijkt me niet, of het is van krimpkaus wat je bij een electro shop kan krijgen
3. Je gaat dit toch niet met vastlood vissen? Wartel lijkt me een maatje te klein ;)

Ik moet er wel bij vertellen, toen ik net karper viste, dat ik met een vergelijkbare onderlijn viste, en er ook gewoon goed mee heb gevangen ;) Alleen viste ik nooit met krimpkaus bij die diameter nylon, volgens mij heeft het al een stif-effect
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
gerard mesman
Berichten: 88
Lid geworden op: 20-05-2008 11:12
Locatie: Valkenswaard

24-06-2008 11:07

1. Redelijk groen bedekte bodem, dus moet geen probleem zijn al moet dit nog uitgeprobeerd worden (kleur kan aangepast worden)

2. Krimpkous is nog niet helemaal gekrompen, heeft dit een nadeel dan?
(Deze wordt zowiezo nog vervangen door een andere kleur) :wink:

3. Wartel pas gek genoeg wel in mn inline-lood

Nog wat vragen:

- Slimmer om de krimpkous verder door te laten lopen richting wartel of heeft dit geen meerwaarde?

-Uberhaupt wel nodig om krimpkous te gebruiken zoals jij al opmerkt?
Rig is inderdaad al aardig "stiff"

-Verstandige haakkeuze? (argumenten)

-Verstandig om een klein rubbertje richting haakbocht te plaatsen om de hair zo beter te begeleiden langs de haak of heeft ook dit geen meerwaarde?

Bedankt voor reacties in ieder geval, er gaat nog aan gewerkt worden :wink:
Te koop: Winkler prins encyclopedie. Reden: Vriendin weet alles beter.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

24-06-2008 13:15

Robert/Eus,

Bij die soepele hair is prikken zonder het aas te bewegen misschien niet altijd mogelijk, maar het gaat erom dat de haak zodra er spanning op de onderlijn komt meteen in prikpositie draait richting het vlees. Met een langere hair kan je er idd zoals Robert aangeeft zelfs voor zorgen dat de haak door de bek getrokken kan worden zonder dat het aas beweegt. Al denk ik wel dat (omdat de zuigende kracht van de karper op de boilie gericht is) de hair na opzuigen in de bek in veel gevallen gestrekt zal zijn, in welke lengte dan ook. De kracht van die extreem lange hairs zit hem dan ook volgens mij naast de mogelijkheid van klemmen van het aas en toch haken, meer van opzuigen voor in de bek en "proeven", waarbij geen haak waargenomen wordt omdat deze zich nog buiten de bek bevindt. Er is geen onraad, dus bij een volgende opname kan dat aasje richting de keeltanden en voila, misplaatst vertrouwen!

Die knoop die jij bedoelt Robert is denk ik ook de knoop die in een van de oudere Artikelen van Piet heeft gestaan. Heb hem toen geprobeerd met 20lb Bristle, misschien dat dit net het verschil maakt. Zal eens een ander rolletje uit de tas grissen. Leg denk ik dan toch gewoon dezelfde knoop, alleen is de Fluor Carbon wat meegaander in de dunnere diameters.

Eus, het op het lood vallen van de onderlijn is volgens mij te voorkomen door het soepele gedeelte voor het werpen even te ompakken met een oplosbaar schuimpje, hierdoor heb je een stijve onderlijn tijdens het werpen en landen op de bodem, die van het lood weggeduwd wordt, maar na oplossen toch je soepel stukje. Al denk ik persoonlijk dat wanneer de karper bereid is om zo dicht bij het lood te azen, het hem niet uitmaakt hoe de rig zal liggen. De vraag is echter of hij zo dicht bij het lood wil azen. Vooral bij de DVD van Daniel bleek wel dat ze vaak schrokken bij het zien van het lood op de bodem, tenminste zo leek het toch. Maar het associeren van het lood met gevaar zal op elk water anders zijn natuurlijk, dit is ook heel erg afhankelijk van het bodemtype (op zandbodem het ergst) en de bodemstructuur.

Robert, jij hebt anders precies kunnen waarnemen wat die vissen doen, tenminste dat las ik dan toch in de KW. Dit is van veel grotere waarde dan dat ik de trekkracht van sommige rigjes wellicht wat beter heb getest de voorbije jaren. Klasse artikel trouwens! Oh, en die lange rigs zijn inderdaad gekoppeld aan verspreid voeren over een groter oppervlak, daar kom je weg met dergelijke rigs.
mvg

Bart van den Hurk
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

24-06-2008 15:52

Ik gebruik ook gewoon krimpkous van de garage en daar is verder niks op aan te maken behalve misschien dat deze (voor mij) enkel in het zwart is.

Mitchel
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

24-06-2008 18:25

robert de jong schreef:Eus,


als je de hair langer maakt en van bijvoorbeeld samson hairbraid, dan kun je de boilie gewoon stil laten liggen op je hand en als je haak dan "wegloopt" bij de boilie gaat ie al draaien, zonder dat de boilie beweegt. Ligt ook een beetje aan het vertrekpunt van de hair, de lengte van het stijve gedeelte, en de vorm van de haak.


Robert,
Als je dit zou toepassen, betekent dat de karper de haak "bijna" niet merkt, toch? Waarom heb jij dan bijvoorbeeld bij je rigje de hair wat korter gemaakt en bijvoorbeeld niet lang?
~~Dreams can be true.~~
marijn alons
Berichten: 250
Lid geworden op: 18-09-2006 19:58
Locatie: dronten

24-06-2008 19:47

Beste....

2 weken terug heb ik (voor mij) nieuwe rigjes gemaakt. Ze zijn geknoopt met een fox armapoint ssc haakje en een gecoate onderlijn waarvan 3 cm boven de haak en 3 cm voor de wartel is gestript. Ook heb ik een stukje silicone op de haakbocht geschoven.

Afbeelding

Nu 3 sessies later. 2 brasems op gevangen en 6 harde runs op verspeeld.
Lood heb ik hetzelfde als voordat ik gebruik maakte van deze rig (moet dus goed zijn).
De lengte van de onderlijn heb ik een aantal keer veranderd, dus hier zou het ook niet aan kunnen liggen.

MAAR WAARAAN DAN WEL? :o ?

Wie helpt. groeten
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

24-06-2008 20:42

mischien draajt hij niet goed ik weet niet ben daar niet zon expert in ik probeer gewoon zelf uit te vogelen tijdens het vissen :wink:
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

24-06-2008 21:10

nou marijn aardig gek,

ik vis precies hetzelfde als jou maar heb er nog geen 1 mogen verspelen op deze lijn.
voor de rest vis ik met 92 gram inline kling on onderlijn is 15cm een stukje tube van 20 cm met daarboven een slidertje.
miscien hair iets in korten ik vis em een hele krappe centimer onder de haak.
en bij mij zit het stukje tube nog verder richting de punt.

botte haak?
mischien nam de karper de boilie tussen zijn lippen mee?

groet stefan
zal wel......!
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

24-06-2008 21:21

stefan andriessen schreef:nou marijn aardig gek,


miscien hair iets in korten ik vis em een hele krappe centimer onder de haak.

groet stefan


Dat zou je idd. even kunnen proberen!

Mitchel
Gebruikersavatar
Chiel Robben
Berichten: 29
Lid geworden op: 03-06-2007 23:00
Locatie: Denemarken
Contacteer:

24-06-2008 23:05

Afbeelding
Frankrijk twee weeken geleden. Korda lead system en 5oz Big Grippa, 25 lbs Kryston Super Mantis 2 cm gestript, Ashima C420 maat 6, MSB Scopex 20 mm in PVA funnel web.
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

25-06-2008 13:12

marijn probeer eens wat meer putty iets dichter naar de haak toe dus cm ongeveer overdrijven met de putty is niet zon probleem wel een lange hair houden 2 cm ongeveer.
eventueel nog een line aligner.

dan heb je toch een snel prikkende rig.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

25-06-2008 15:59

Marijn geef eens details over lengte hair groote van de boilie welke maat/type haak..?
Ik zou een stukje rond gebogen krimpkous eropzetten van 2/2.5 cm.
En zo buigen dat die pas vlees pakt als die over de onderlip valt.
Ik ben zelf ook bezig geweest met onderlijnen maar toch weer terug gegaan naar rond buigen en bevalt prima.

Gr remco
marijn alons
Berichten: 250
Lid geworden op: 18-09-2006 19:58
Locatie: dronten

25-06-2008 16:41

Bedankt voor de tips alvast.
De hair had ik met verschillende onderlijnen tussen de 5 en 10 mm van de haakbocht,
Onderlijn maak ik tussen de 15 en 20 cm, (iedereen vist op dit stuk van het kanaal met minimaal 25 cm) zou het hier aan kunnen liggen? boilie is ongeveer 18 mm.
Met extra putty op de hair wil je het overloaded effect creeëren? is denk ik nog wel een goede oplossing.
De oplossing van Remco zal ik volgende week ook zeker proberen.

Jullie horen wel of het gelukt is.
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

25-06-2008 19:53

Hier even een fototje van mijn meest gebruikte rig, lekker simpel en toch effectief
Heeft ze me dit weekend weer bewezen, een mooie spiegel op gevangen mooi gehaakt
in de onderlip en een mooie schubkarper ook mooi in de onderlip.

Afbeelding

ff wat details, de rig is gemaakt van

15lb kryston merlin, met een gamakatsu super hook maatje 6, een line
aligner van doorzichtige krimpkous en bevist met een 24mm boilie.
(de boilie op de foto is 20mm)
Ik durf ook wel eens de ring swivel te gebruiken bij deze rig, maar omdat het materiaal op zich
al soepel is gebruik ik meestel een gewone swivel, bij mijn combi rigs of stiff rigs gebruik ik wel altijd
de ring swivel dit om het draai effect te verbeteren (mijn eigen mening) :) mag altijd kritiek op komen
of verbeteringen.

En wat vinden jullie ervan?
Lukas Hofs
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-03-2008 18:29

25-06-2008 22:18

Nick,

Een lekkere simpele rig die zijn werk wel doet.
Het enigste is dat ik geen line aligner zie (kan aan mij liggen hoor :lol: )
En zelf zou nog een klein beetje kneedlood op de onderlijn doen. 8)

Groeten, Lukas
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

25-06-2008 23:33

marijn als je je hair laat laat verlaten dus in de haakbocht dan moet je een lange hair gebruiken van 2 cmtussen haakbocht en bollie
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

26-06-2008 07:32

Ik kwam deze bij onze engelse vrienden tegen i.c.m. de chod/heli rig. Het lijkt me een veelbelovende rig alleen dat je lijn dubbel naar je haak toe loopt lijkt me misschien toch eerder waarneembaar? Ik ga hem toch eens proberen.

Hier de pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

26-06-2008 08:39

Ben benieuwd hoe dit lusje blijft zitten na het inwerpen, daar zou ik als ik het zo zie weinig vertrouwen in hebben...
Het kan namelijk te makkelijk schuiven over de lijn, waardoor je het effect wat zij willen creëren kwijt bent.
Die dubbele lijn lijkt mij niet het probleem, maar subtiel is het iig niet afhankelijk van het effect dat je wil creëren, voor een chod wil je dat ook misschien helemaal niet en of dit dan nog volstaat met een stukje dubbel gecoat materiaal?

Stel dat je dit wil gebruiken zijn er nog wel andere manieren te bedenken om hetzelfde idee te creëren....
A: Een d-rig maken met ringetje, deze haak knopen aan een stukje dubbel materiaal mits ja dat wil gebruiken... blijft gegarandeerd op zijn plek zitten ( het ringetje dan he ).
B: Van die rubbertjes gebruiken op de haak met ringetje ertussen.... en dan dubbel uitgevoerde lijn...

Maarja dat is mijn mening als ik dit zie, veel vertrouwen in dat het lekker zo blijft zitten en na inwerpen nog ok is krijg ik nog niet echt...


Groet,

Edward
Gesloten